Οικονομία

Οι τουρίστες δεν ξεχνούν την Ελλάδα, αλλά ανησυχούν για την κλιματική αλλαγή – Έρευνα του ΙΝΣΕΤΕ

Οι τουρίστες δεν ξεχνούν την Ελλάδα, αλλά ανησυχούν για την κλιματική αλλαγή – Έρευνα του ΙΝΣΕΤΕ Φωτογραφία: ΜΑΡΙΑΝΘΗ ΤΣΟΜΠΑΝΟΠΟΥΛΟΥ/ EUROKINISS
Το επίπεδο ικανοποίησης των τουριστών για την Ελλάδα παραμένει σε υψηλά επίπεδα, όμως, εκφράζουν ανησυχία για τις κλιματικές προκλήσεις.

Ακόμη μία διάκριση για τον ελληνικό τουρισμό, αφού οι Περιφέρειες εξακολουθούν να συγκεντρώνουν βαθμολογία υψηλότερη από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, σύμφωνα με έρευνα του ΙΝΣΕΤΕ.

Το υψηλότερο ποσοστό είχαν η Δυτική Μακεδονία, η Θεσσαλία και η Δυτική Ελλάδα, επιβεβαιώνοντας τις δυνατότητες που υπάρχουν για επέκταση της τουριστικής δραστηριότητας σε περισσότερες περιοχές της χώρας. Η Αθήνα, εξάλλου, διατηρεί μία σταθερή ελκυστικότητα ως προορισμός καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου.

Ο πολιτισμός και η γαστρονομία αποτελούν τις δύο κύριες διαστάσεις της φήμης της χώρας, ενώ, το ανθρώπινο δυναμικό διαχρονικά λαμβάνει τα καλύτερα σχόλια στις αξιολογήσεις, αποτελώντας έναν από τους κρισιμότερους παράγοντες της ελληνικής τουριστικής εμπειρίας.

Στον αντίποδα, οι κλιματικές και περιβαλλοντικές προκλήσεις αποτελούν τα σημαντικότερα θέματα συζήτησης που επηρεάζουν αρνητικά τη φήμη της χώρας συνολικά.

Τα ευρήματα της έκθεσης

Αναλυτικά, η έκθεση του ΙΝΣΕΤΕ, που βασίζεται σε έρευνα σε συνεργασία με την εταιρεία TCI Research, περιλαμβάνει στοιχεία και για τις δεκατρείς Περιφέρειες της χώρας, που αποτυπώνουν την τουριστική εμπειρία ως προς την εστίαση και τα αξιοθέατα. Στο πλαίσιο της ανάλυσης έχουν αξιολογηθεί 177 χιλιάδες σχόλια για αξιοθέατα (attractions) και 122 χιλιάδες για εστιατόρια / μπαρ στην Ελλάδα και 6,1 εκατ. και 10,7 εκατ. αντίστοιχα για ανταγωνιστικούς προορισμούς.

Ακολούθως παρουσιάζονται τα κύρια σημεία των ευρημάτων για το γ’ τρίμηνο του 2024 (Q3) και με βάση την ανάλυση στοιχείων από το διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Η Ελλάδα κατατάσσεται στην τέταρτη θέση μετά την Πορτογαλία, την Ιταλία και την Κροατί, εξετάζοντας το γ’ τρίμηνο συνολικά και με βάση τον δείκτη NSI. Στην πέμπτη και τελευταία θέση κατατάσσεται η Ισπανία. O δείκτης NSI εκκίνησε χαμηλά τον Ιούλιο (10), αλλά βελτιώθηκε τον Αύγουστο (20) και ανέκαμψε σημαντικά τον Σεπτέμβριο (51). Παρόμοια τάση ακολούθησε και ο δείκτης NSI για την Αθήνα.

Η διαδικτυακή φήμη της Ελλάδας συνεχίζει να συγκεντρώνει τον μεγαλύτερο όγκο θετικών συζητήσεων σε θέματα πολιτισμού και γαστρονομίας.

Η καλοκαιρινή περίοδος στην Ελλάδα περιείχε πολλές θετικές αναφορές με έμφαση στη βιωσιμότητα, όπως τα εγκαίνια του πρώτου πράσινου ουρανοξύστη της χώρας, του Πύργου του Πειραιά, και μία πρωτοβουλία περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης στο χωριό Αποίκια της Άνδρου. Ακόμη, θετικά σχόλια συγκέντρωσαν τα ανέγγιχτα τοπία σε προορισμούς όπως η Σάμος και η Τήλος, πολιτιστικές εμπειρίες όπως μία έκθεση στην Πάρο, αλλά και η εμπειρία διαμονής σε πολυτελή καταλύματα.

Ανησυχία για τις κλιματικές προκλήσεις

Οι κλιματικές και περιβαλλοντικές προκλήσεις, όπως το περιστατικό με τα νεκρά ψάρια στον Βόλο, οι πυρκαγιές στην Αθήνα και η γενικότερη σοβαρή ξηρασία που πλήττει τη Νότια Ευρώπη αποτέλεσαν πηγή αρνητικών σχολίων.

Παρ’ ότι το θέμα της φιλοξενίας δημιούργησε συγκριτικά λιγότερες συζητήσεις, κατέλαβε την τρίτη θέση στους παράγοντες που δημιουργούν θετική φήμη.

Με βάση τις αξιολογήσεις σε τουριστικές ιστοσελίδες, τα κύρια σημεία είναι:

Το επίπεδο ικανοποίησης παραμένει σε υψηλά επίπεδα

Το επίπεδο ικανοποίησης για την Ελλάδα παρέμεινε πολύ υψηλό (9,1) και υψηλότερο από τη βαθμολογία της Ευρώπης συνολικά (8,8). Αυτή η επίδοση είναι παρόμοια στην συντριπτική πλειονότητα των περιφερειών με όλες σχεδόν τις περιοχές να συγκεντρώνουν τουλάχιστον 9, αναδεικνύοντας την ικανότητα της Ελλάδας να ανταποκρίνεται στις προσδοκίες των επισκεπτών, ακόμη και κατά την αιχμή της τουριστικής περιόδου.

Ο όγκος των αξιολογήσεων για την Ελλάδα παρουσίασε σταθερή αύξηση μέχρι τον Αύγουστο, ενώ υπήρξε μία μικρή πτώση τον Σεπτέμβριο, καθώς το τρίτο τρίμηνο όδευε στο τέλος του.

Αποτέλεσε εξαίρεση η Αθήνα, που διατήρησε σταθερό όγκο αξιολογήσεων από τον Απρίλιο και σημείωσε μία ελαφρά άνοδο τον Σεπτέμβριο, γεγονός που υποδηλώνει τη συνεχή ελκυστικότητα της Αθήνας για τους επισκέπτες ανεξαρτήτως μήνα.

Πολιτισμός και γαστρονομία

Σε εθνικό επίπεδο οι αξιολογήσεις για τα επιμέρους συστατικά του τουριστικού προϊόντος (πολιτισμός, γαστρονομία, εμπειρία στη θάλασσα), έχουν υψηλή βαθμολογία, ενώ ο πολιτισμός (9,3) και η γαστρονομία (9,0) ξεπέρασαν την εμπειρία στη θάλασσα (8,8).

Από την ανάλυση προκύπτει ότι οι ταξιδιώτες στην Ελλάδα εκτιμούν πολύ το ανθρώπινο δυναμικό, δίνοντας εξαιρετική βαθμολογία, περί το 9,4 στο σύνολο της χώρας, ενώ σε 10 από τις δεκατέσσερις χωρικές ενότητες έλαβε την υψηλότερη βαθμολογία από τους παράγοντες που εξετάζονται.

Γενικά, καταγράφεται ικανοποίηση ως προς την αξία των εμπειριών σε σχέση με το κόστος (Value For Money) αποδίδοντας βαθμολογία στη χώρα 8,9, ένα πολύ θετικό επίτευγμα ειδικά κατά τη διάρκεια της περιόδου αιχμής.

Ως προς τη βιωσιμότητα (8,2) και την υγιεινή (8,1), καταγράφονται σχετικά ικανοποιητικές αξιολογήσεις, αν και η βαθμολογία στον παράγοντα υγιεινή είναι χαμηλότερη από 8 στην Στερεά Ελλάδα (5,8), την Κρήτη (7,5) και τα Ιόνια Νησιά (7,6) και οριακά (7,9) στο Β. Αιγαίο και την Πελοπόννησο. Αναφορικά με τη βιωσιμότητα η βαθμολογία είναι χαμηλότερη από 8 στην Κρήτη (7,8), τις Κυκλάδες (7,2), και την Πελοπόννησο (6,9).

Η εικόνα ανά περιφέρεια

Η Κεντρική Ελλάδα, η Πελοπόννησος και η Θεσσαλία πέτυχαν την υψηλότερη βαθμολογία για τον πολιτισμό, ενώ ακολούθησαν με μικρή διαφορά η Κεντρική Μακεδονία, οι Κυκλάδες και η Δυτική Ελλάδα.

Η Δυτική Μακεδονία έλαβε την υψηλότερη βαθμολογία στην κατηγορία γαστρονομία με την Κρήτη, τα Ιόνια Νησιά, την Πελοπόννησο και τη Δυτική Ελλάδα να καταλαμβάνουν τη δεύτερη θέση.

Η Ήπειρος, όπως και το β’ τρίμηνο, έλαβε την υψηλότερη βαθμολογία για την εμπειρία στην θάλασσα, ακολουθούμενη από τις Κυκλάδες και την Πελοπόννησο.

Όσον αφορά το ανθρώπινο δυναμικό, η Αττική, τα Ιόνια Νησιά και η Πελοπόννησος είχαν την υψηλότερη βαθμολογία.

Η Δυτική Μακεδονία και η Δυτική Ελλάδα προηγούνται στις αξιολογήσεις ως προς τη σχέση ποιότητας – τιμής.

Οι βιώσιμες δράσεις επαινέθηκαν περισσότερο στην Κεντρική Μακεδονία, ενώ Κεντρική Μακεδονία, Κυκλάδες και Ανατολική Μακεδονία και Θράκη έλαβαν την υψηλότερη βαθμολογία για την υγιεινή.

Αξιολόγηση της εμπειρίας ανά αγορά

Οι επισκέπτες από τις Ηνωμένες Πολιτείες και το Ηνωμένο Βασίλειο έδωσαν τις υψηλότερες συνολικές βαθμολογίες, 9,3 και 9 αντίστοιχα, ακολουθούμενοι από εκείνους από τη Γερμανία με 8,8, τη Γαλλία με 8,7 και την Ιταλία με 8,5.

Οι τρεις σημαντικότερες long haul αγορές έδωσαν πολύ υψηλή βαθμολογία: Αυστραλία με 9,4, Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής και Καναδάς με 9,3.

Ακολουθήστε το ilialive.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις Ειδήσεις

tsoukalas popup

tsoukalas popup mobile
tsoukalas popup