Δευτέρα, 02 Σεπτεμβρίου 2019 18:17

Βρετανικό Μουσείο: Θα εξετάσουμε κάθε αίτημα δανεισμού των Γλυπτών του Παρθενώνα

Γράφτηκε από τον

Κάθε αίτημα εξετάζεται από τους διοικούντες επιτρόπους, αναφέρει εκπρόσωπος του Μουσείου – Ο Κυριάκος Μητσοτάκης προανήγγειλε ότι η Ελλάδα θα ζητήσει τα Γλυπτά του Παρθενώνα - Και «πόλεμος» κυβέρνησης - ΣΥΡΙΖΑ μετά την πρόταση του πρωθυπουργού

Στο επίσημο αίτημα της κυβέρνησης για δανεισμό των Γλυπτών του Παρθενώνα παραπέμπει το Βρετανικό Μουσείο, σημειώνοντας ότι κάθε τέτοιο αίτημα εξετάζεται από τους διοικούντες επιτρόπους και δεν αφορά την κυβέρνηση της Βρετανίας.

«Μέχρι στιγμής δεν έχει υπάρξει απευθείας επικοινωνία από τις ελληνικές αρχές σχετικά με την πρόταση που έγινε το Σαββατοκύριακο, αν και το Μουσείο συνεργάζεται με ελληνικά μουσεία και θεσμούς επί μιας σειράς προγραμμάτων», ανέφερε το Βρετανικό Μουσείο στο ΣΚΑΪ, απαντώντας σε σχετική ερώτηση, μετά τη συνέντευξη του Έλληνα πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη που προαναγγέλλει ένα τέτοιο ενδεχόμενο.

«Το Βρετανικό Μουσείο είναι προσηλωμένο στο να μοιράζει τη συλλογή του όσο πιο ευρέως γίνεται. Ως ένας από τους κορυφαίους δανειστές αντικειμένων στον κόσμο, πέρυσι δανείσαμε πάνω από 5.000 αντικείμενα σε χώρους στο Ηνωμένο Βασίλειο και διεθνώς», ανέφερε αρχικά εκπρόσωπος του λονδρέζικου ιδρύματος.

«Οι Επίτροποι θα εξετάσουν οποιοδήποτε αίτημα δανεισμού για οποιοδήποτε κομμάτι της συλλογής. Μέχρι στιγμής δεν έχει υπάρξει απευθείας επικοινωνία από τις ελληνικές αρχές σχετικά με την πρόταση που έγινε το Σαββατοκύριακο, αν και το Μουσείο συνεργάζεται με ελληνικά μουσεία και θεσμούς επί μιας σειράς προγραμμάτων», πρόσθεσε.
Αναφερόμενος στη φράση του κ. Μητσοτάκη ότι προτίθεται να υποβάλλει το αίτημα στον Μπόρις Τζόνσον, η εκπρόσωπος ανέφερε: «Ως σώμα που διοικείται από επιτρόπους, οποιοδήποτε δάνειο της συλλογής θα ήταν ζήτημα που θα αφορούσε τους Επιτρόπους του Βρετανικού Μουσείου, όχι την κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου.

«Πόλεμος» κυβέρνησης - ΣΥΡΙΖΑ μετά την πρόταση Μητσοτάκη για τα Γλυπτά

Σκληρή κόντρα, όμως, έχει ξεσπάσει ανάμεσα σε κυβέρνηση και αξιωματική αντιπολίτευση μετά την πρόταση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη - με συνέντευξή του στην εφημερίδα Observer - προς τον Βρετανό ομόλογό του, Μπόρις Τζόνσον, να εκτεθούν τα Γλυπτά του Παρθενώνα στην Αθήνα το 2021. Την αντίδραση της πρώην υπουργού Πολιτισμού Μυρσίνης Ζορμπά, προκάλεσε η πρόταση του προέδρου της ΝΔ, η οποία τον κατηγόρησε για κυνική αντιμετώπιση.

Σκληρή ανακοίνωση εξέδωσε το υπουργείο Πολιτισμού αναφορικά με το κείμενο του ΣΥΡΙΖΑ που υπέγραψε η Μυρσίνη Ζορμπά.

«Κυνισμός σημαίνει να εγκαταλείπονται στην τύχη τους μνημεία και αρχαιολογικοί χώροι επί πέντε έτη, λόγω ιδεοληψιών και αδιαφορίας», απαντά – μεταξύ άλλων – με αιχμηρό ύφος το υπουργείο Πολιτισμού στη σφοδρή κριτική της Μυρσίνης Ζορμπά.

Αναλυτικά η ανακοίνωση του ΥΠΠΟΑ:

«Με αφορμή τη συνέντευξη του Πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη στον Observer, η τέως υπουργός Πολιτισμού κ. Μυρσίνη Ζορμπά υπαγόρευσε στον ΣΥΡΙΖΑ μακροσκελή ανακοίνωση. Αν βέβαια έμπαινε στον κόπο να διαβάσει τη συνέντευξη, θα έβλεπε όχι μόνο την ορθή διατύπωση του παγίου αιτήματος από τον Πρωθυπουργό για την οριστική επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα, αλλά και σαφώς διατυπωμένη τη θέση του ότι «το Βρετανικό Μουσείο δίνει μια χαμένη μάχη».

Ο Πρωθυπουργός δήλωσε στον Observer ότι σε καμία περίπτωση η Ελλάδα δεν αποποιείται το πάγιο αίτημά της για την οριστική επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα και επ’ ουδενί τρόπω αναγνωρίζει καμία κυριότητα στην βρετανική πλευρά, θεωρώντας ότι μία ενδεχόμενη αποδοχή της πρότασής του θα αποτελούσε σημαντική χειρονομία καλής θελήσεως, εμπεριέχουσα την ουσιαστική αναγνώριση των Βρετανών για το δίκαιο της απαίτησης. O ΣΥΡΙΖΑ και η τέως υπουργός αγνοούν την ουσιαστική σημασία της λέξης κυνισμός. Τι σημαίνει κυνισμός. Κυνισμός σημαίνει να μεταβιβάζει ο ΣΥΡΙΖΑ ως κυβέρνηση χιλιάδες αρχαιολογικούς χώρους στο Υπερταμείο, συμπεριλαμβανομένης της Κνωσού.

Κυνισμός σημαίνει να υπάρχουν εκατοντάδες χιλιάδες ευρήματα «φυλακισμένα» στις αποθήκες των μουσείων, αντί να ταξιδεύουν ως περιοδικές εκθέσεις, στο πλαίσιο πάντα των διατάξεων του Αρχαιολογικού Νόμου, διδάσκοντας την διαχρονική συνεισφορά της Ελλάδας στον παγκόσμιο Πολιτισμό.

Κυνισμός σημαίνει να εγκαταλείπονται στην τύχη τους μνημεία και αρχαιολογικοί χώροι επί πέντε έτη, λόγω ιδεοληψιών και αδιαφορίας.

Κυνισμός σημαίνει ότι στο πλαίσιο της πολιτιστικής διπλωματίας, δεν έγινε καμία απολύτως προετοιμασία επί πέντε έτη για την διοργάνωση ανάλογων εμβληματικών εκθέσεων από το ΥΠΠΟΑ για το εξωτερικό.

Επιπλέον η κ. Ζορμπά είτε έκανε ένα λάθος είτε απλά είπε ψέματα. Τι είναι χειρότερο; Διότι οι εμβληματικές εκθέσεις στις οποίες αναφέρεται, στην Κίνα και την Αμερική -δηλαδή Heaven and Earth, Greeks, Το ναυάγιο των Αντικυθήρων- προετοιμάζονταν από το 2010 και εγκαινιάστηκαν για πρώτη φορά το 2013 και το 2014. Αυτές οι εκθέσεις ταξίδευαν τα προηγούμενα πέντε χρόνια».

Νωρίτερα, η Μυρσίνη Ζορμπά εξαπολύοντας επίθεση στη ΝΔ τόνισε, μεταξύ άλλων, «θεωρούμε ότι η μοναδική αξία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται με παρόμοιο κυνισμό, σαν να πρόκειται για ένα οποιοδήποτε εξαγώγιμο προϊόν που η αφθονία του, μάλιστα, το υποτιμά. Οι πολιτιστικές ανταλλαγές δεν ανήκουν στο εμπορικό επιμελητήριο, τουλάχιστον ακόμη, και απαιτούν ιδιαίτερους χειρισμούς πολιτιστικής διπλωματίας. Στα προηγούμενα χρόνια, το υπουργείο Πολιτισμού οργάνωσε μεγάλο αριθμό σημαντικών εκθέσεων και ανταλλαγών εξαιρετικής εμβέλειας σε όλο τον κόσμο, από τις ΗΠΑ ως την Κίνα, προβάλλοντας τον ελληνικό πολιτισμό όχι γιατί μας περίσσευε αλλά γιατί ήταν μοναδικός και πολύτιμος στα μάτια όλης της ανθρωπότητας».

Επίθεση στο Μαξίμου εξαπέλυσε και ο τομεάρχης Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ Πάνος Σκουρολιάκος, ο οποιος τόνισε για τον Κυριάκο Μητσοτάκη: «Δεν γνώριζε ο κ. πρωθυπουργός ότι το Βρετανικό Μουσείο θέτει ως προϋπόθεση την αναγνώριση της ιδιοκτησίας των μαρμάρων προκειμένου να τα δανείσει;»

Η δήλωση της Μυρσίνης Ζορμπά, πρ. υπουργού Πολιτισμού

"Αλλαγή της εθνικής στρατηγικής για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα;"

Με αφορμή τη συνέντευξη του κ. Μητσοτάκη στον Observer και τις περί δανεισμού δηλώσεις του, φάνηκε να ανοίγει ουσιαστικά το θέμα αλλαγής της εθνικής στρατηγικής για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα. Πρόκειται για ένα ζήτημα ιδιαίτερης σημασίας για την πολιτιστική κληρονομιά της χώρας, καθώς στη σπουδή των θεαματικών κινήσεων φαίνεται πως τείνει να θυσιαστεί η μόνιμη επιστροφή των Γλυπτών και η επανένωση του μνημείου. Αυτό σημαίνει ο δανεισμός και τίποτε άλλο, οπότε καλό θα ήταν να ακούσουμε την επίσημη θέση του πρωθυπουργού και του υπουργείου Πολιτισμού, καθώς και τη σχετική επιχειρηματολογία. Αυτό απαιτεί η δεοντολογία, όταν μάλιστα το ζήτημα έχει ως σημείο αναφοράς την επέτειο των 200 ετών από την Ελληνική Επανάσταση και τη σύνδεσή της με την ελληνική αρχαιότητα.

Ωστόσο δεν θα πρέπει να παραβλέψουμε και τη διάσταση που το θέμα κατέχει στους διεθνείς οργανισμούς και fora, καθώς και στην διεθνή επιστημονική κοινότητα. Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει σημαντικά βήματα, κυρίως μέσω της πολιτιστικής διπλωματίας, με στόχο τη μόνιμη επιστροφή των Γλυπτών, που ισοδυναμεί με αναγνώριση της ελληνικής κυριότητας επ’ αυτών. Σε αυτά εντάσσεται η πρόοδος στην UNESCO όπου όλο και περισσότερα κράτη-μέλη υποστηρίζουν τις ελληνικές θέσεις, οι επιστημονικές συναντήσεις και προσκλήσεις ξένων ειδικών στο Μουσείο της Ακρόπολης, όπως η σημαντική Διεθνής Ημερίδα για την Επανένωση των Γλυπτών στις 15 Απριλίου 2019, καθώς και οι επαναδιατυπώσεις του αιτήματος διαλόγου το 2018 και 2019 σε επίπεδο υπουργών Πολιτισμού Ελλάδας και Βρετανίας.

Με αφορμή αστήρικτες αιτιάσεις σε πολύ πρόσφατα δημοσιεύματα, θα ήθελα να υπενθυμίσω πιο συγκεκριμένα τα αποτελέσματα της Διακυβερνητικής Επιτροπής της UNESCOγια την Προώθηση της Επιστροφής των Πολιτιστικών Αγαθών στις Χώρες Προέλευσης ή την Αποκατάστασή τους σε περίπτωση Παράνομης Ιδιοποίησης (ICPRCP) κατά τη Συνάντηση της Επιτροπής στο Παρίσι στις 30 και 31 Μαΐου 2018. Στο κείμενο της Σύστασης που υιοθετήθηκε ειδικά για το ζήτημα των Γλυπτών του Παρθενώνα, αναγνωρίζονται για πρώτη φορά οι ιστορικές, πολιτιστικές, νομικές και ηθικές διαστάσεις του ζητήματος της επιστροφής των Γλυπτών, τα οποία ανήκουν σε εμβληματικό μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς ενώ, παράλληλα, επαναλαμβάνεται η παρότρυνση για τη συνεργασία Ελλάδας και Βρετανίας προς επίλυση του μακροχρόνιου ζητήματος (βλ. σχετικό ΔΤ του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού στις 31 Μαΐου2018).

Είναι σαφές ότι το σημαντικό για την πολιτιστική κληρονομιά αλλά και συνολικότερα για την ταυτότητα της χώρας μας θέμα της μόνιμης επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα απαιτεί ιδιαίτερους χειρισμούς, επιμονή, συνέχεια και σταθερότητα. Δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί σαν παράθυρο ευκαιρίας, ούτε και να εργαλειοποιηθεί πολιτικά στο βωμό fasttrack θριαμβολογιών. Η διαστρέβλωση της αλήθειας και η διασπορά ψευδών ειδήσεων (όπως μόλις χτες επιχειρήθηκε σε σχέση με δήθεν υποβάθμιση της Διακυβερνητικής Επιτροπής της UNESCO από δημοσιεύματα που ενέπλεκαν και το όνομα της πρ. ΓΓ ΥΠΠΟΑ κας Μαρίας Βλαζάκη) μόνο κακό μπορούν να προξενήσουν στο καίριο ζήτημα. Γι’ αυτό και περιμένουμε διευκρινίσεις, ώστε να γνωρίζουμε όλοι με σαφήνεια την πορεία που η κυβέρνηση της ΝΔ σκοπεύει να χαράξει σ’ αυτό το εθνικής σημασίας ζήτημα.

Πηγή: Protothema.gr

Τελευταία τροποποίηση στις Δευτέρα, 02 Σεπτεμβρίου 2019 21:21

Σχετικά Άρθρα

  • Γλυπτά του Παρθενώνα: Ανέλπιστη στήριξη από Τουρκία - «Δεν υπάρχει νόμιμο έγγραφο που να νομιμοποιεί τον Έλγιν»
    Γλυπτά του Παρθενώνα: Ανέλπιστη στήριξη από Τουρκία - «Δεν υπάρχει νόμιμο έγγραφο που να νομιμοποιεί τον Έλγιν»

    Ανέλπιστη στήριξη από την Τουρκία στο θέμα των Γλυπτών του Παρθενώνα βρίσκει η Ελλάδα. Κατά την 24η Σύνοδο της Unesco η εκπρόσωπος της Τουρκίας δήλωσε πως η γειτονική μας χώρα δεν έχει υπόψη της το «φιρμάνι» του Έλγιν, δηλαδή το έγγραφο - που υποστηρίζει η Βρετανία -ότι της παρείχε η Οθωμανική Αυτοκρατορία για να αφαιρέσει τα γλυπτά.

    «Δεν έχουμε υπόψη μας κανένα έγγραφο»

    Ειδικότερα, μιλώντας στη σύνοδο της Unesco για την Επιστροφή των Πολιτιστικών Αγαθών στις χώρες προέλευσης η προϊσταμένη του τμήματος Καταπολέμησης της Λαθρεμπορίας του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού της Τουρκίας, Ζεϊνέπ Μποζ είπε για τα Γλυπτά του Παρθενώνα:

    «Θέλουμε ολόψυχα να ευχαριστήσουμε την ελληνική αντιπροσωπεία για την προβολή των επιχειρημάτων τους με πραγματικά και συγκεκριμένα στοιχεία, όπως στην υπόθεση των Γλυπτών για περισσότερα από 40 χρόνια τώρα. Και ως επικεφαλής της μονάδας καταπολέμησης της παράνομης διακίνησης πολιτιστικής κληρονομιάς στην Τουρκία δεν έχουμε υπόψη μας κανένα έγγραφο που να νομιμοποιεί αυτή την αγορά που έγινε από το αποικιοκρατικό Ηνωμένο Βασίλειο εκείνη την εποχή».

    «Επομένως δεν νομίζω ότι υπάρχει χώρος για να συζητήσουμε τη νομιμότητά της ακόμη και σύμφωνα με τη νομοθεσία της εποχής και ανυπομονώ ολόψυχα να γιορτάσουμε την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα, καθώς πιστεύουμε ότι σηματοδοτεί την αλλαγή συμπεριφοράς προς την προστασία της πολιτιστικής ιδιοκτησίας και αποτελεί το ισχυρότερο μήνυμα που δίνεται παγκοσμίως. Γι’αυτό μείνετε δυνατοί», κατέληξε.

    Σημειώνεται ότι η δήλωση αυτή έχει ιδιαίτερη σημασία καθώς προέρχεται από τη χώρα διάδοχο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, οι Αρχές της οποίας βάσει του βρετανικού αφηγήματος παραχώρησαν στον λόρδο Έλγιν το φιρμάνι που τους έδινε δικαίωμα να αφαιρέσουν τα Γλυπτά, που έκτοτε είναι ένα από τα επιχειρήματα του Βρετανικού Μουσείου στις συζητήσεις για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα.

    Πηγή: Ethnos.gr
  • Βρετανικό Μουσείο: Ανακτήθηκαν άλλα 268 χαμένα αντικείμενα - Συνολικά έχουν επιστρέψει περισσότερα από 600
     Βρετανικό Μουσείο: Ανακτήθηκαν άλλα 268 χαμένα αντικείμενα - Συνολικά έχουν επιστρέψει περισσότερα από 600

    Ο πρόεδρος του Μουσείου, Τζορτζ Όσμπορν ανέφερε πως έχουν ταυτοποιηθεί άλλα 100 αντικείμενα - Πέρσι τον Αύγουστο έγινε γνωστό πως περίπου 2.000 αντικείμενα είχαν κλαπεί ή καταστραφεί από τη συλλογή του

    Συνολικά 626 αντικείμενα, από τα περίπου 1.500 χαμένα ή κλεμμένα από τις αποθήκες του, βρέθηκαν μεταξύ άλλων στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική και μεταφέρθηκαν πίσω στο Λονδίνο, αναφέρει το Βρεανικό Μουσείο.

    Το Μουσείο ανακοίνωσε την Παρασκευή την επιστροφή άλλων 268 κλεμμένων τεχνουργημάτων, με τα οποία ο συνολικός αριθμός των ανακτηθέντων αντικειμένων ανεβαίνει στα 626. Παράλληλα, το Μουσείο συμπληρώνει ότι εξακολουθεί να εργάζεται - με βάση νέα στοιχεία - για περίπου 100 αντικείμενα

    Η επιχείρηση επιστροφής των χαμένων αρχαιοτήτων από το Μουσείο «είναι παγκόσμια, ενώ αντικείμενα έχουν πλέον ανακτηθεί από όλη την Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική» τόνισε ο πρόεδρος του Βρετανικού Μουσείου Τζορτζ Όσμπορν συμπληρώνονντας πως είχε αμφιβολίες για το αν οι προσπάθειες ανάκτησης θα απέδιδαν καρπούς. «Όταν ανακοινώσαμε τη θλιβερή είδηση ότι αντικείμενα είχαν κλαπεί από τη συλλογή μας, ο κόσμος λογικά υπέθεσε ότι αυτό ήταν όλο... θα ήταν απίθανο να τα ξαναδούμε, έστω ορισμένα από αυτά» ανέφερε για να προσθέσει: «Αλλά η ομάδα του Βρετανικού Μουσείου δεν το έβαλε κάτω. Στηρίχτηκε στην έξυπνη ερευνητική της εργσασία και σε ένα δίκτυο εθελοντών, για να φτάσει σε ένα αξιοσημείωτο αποτέλεσμα: περισσότερα από 600 από τα αντικείμενα έχουν επιστρέψει σε εμάς και άλλα 100 έχουν ταυτοποιηθεί – συνολικά σχεδόν τα μισά από τα κλεμμένα αντικείμενα. Είναι ένα σπουδαίο αποτέλεσμα, αλλά δεν επαναπαυόμαστε εδώ... συνεχίζουμε και για τα υπόλοιπα αντικείμενα που λείπουν».

    Πηγή: Protothema.gr - Φωτογραφία από Hulki Okan Tabak από το Pixabay

  • ΣΥΡΙΖΑ για Γλυπτά Παρθενώνα: «Δεν μπορείς να δανείσεις κάτι στον ιδιοκτήτη του»
    ΣΥΡΙΖΑ για Γλυπτά Παρθενώνα: «Δεν μπορείς να δανείσεις κάτι στον ιδιοκτήτη του»

    Απορρίπτει ο ΣΥΡΙΖΑ το ενδεχόμενο δανεισμού των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα από το Βρετανικό Μουσείο, τονίζοντας πως δεν μπορείς να δανείσεις κάτι στον ιδιοκτήτη του.

    «Τα σενάρια για δανεισμό- και, μάλιστα, με ανταλλάγματα– των Γλυπτών του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο δεν συνάδουν με την πάγια θέση της Ελληνικής Δημοκρατίας, που είναι ρητά διατυπωμένη σε όλα τα διεθνή φόρα και κυρίως στην UNESCO από όλες τις ελληνικές κυβερνήσεις τις τελευταίες δεκαετίες. Η θέση αυτή είναι ότι δεν αναγνωρίζουμε σε κανένα κράτος και σε καμία νομική οντότητα, όπως το Βρετανικό Μουσείο, κανένα δικαίωμα ιδιοκτησίας στα κλεμμένα Γλυπτά του Παρθενώνα. Αυτή τη θέση δεν μπορεί κανένας να την παραβλέψει. Η απόπειρα Μητσοτάκη να προσχωρήσει στη συζήτηση περί δανεισμού των Γλυπτών παραβιάζει την εθνική θέση κι ενισχύει το νομικό ισχυρισμό του Βρετανικού Μουσείου περί ιδιοκτησίας των Γλυπτών του Παρθενώνα κι άρα εκ των πραγμάτων αδυνατίζει τη διαπραγματευτική ισχύ της χώρας μας», αναφέρουν πηγές του ΣΥΡΙΖΑ.

    Η Κουμουνδούρου ζητεί ξανά να συγκροτηθεί μόνιμη Διαρκής Διακομματική Επιτροπή της Βουλής, ώστε όλα τα κόμματα να μετέχουν σε αυτόν τον αγώνα και να γνωρίζουν τι γίνεται.

    Είναι, επιπλέον, κάθετα αντίθετος σε πρωτοβουλίες με τις οποίες τα Γλυπτά του Παρθενώνα θα γίνουν θέμα εσωτερικής πολιτικής αντιπαλότητας: «Με αυτό το πνεύμα, υπερασπιζόμενοι τη θέση της χώρας μας, καταδικάσαμε την απρεπή συμπεριφορά του Βρετανού πρωθυπουργού, Ρίσι Σούνακ, έναντι του θεσμού του Έλληνα πρωθυπουργού. Η λύση του ζητήματος μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσω του διακυβερνητικού διαλόγου Ελλάδας- Ηνωμένου Βασιλείου στο υψηλότερο επίπεδο και με τη συμμετοχή της UNESCO».

    Πηγή: Cnn.gr

  • Βρετανικό Μουσείο: Οι συζητήσεις με Ελλάδα για τα Γλυπτά συνεχίζονται και είναι εποικοδομητικές
    Βρετανικό Μουσείο: Οι συζητήσεις με Ελλάδα για τα Γλυπτά συνεχίζονται και είναι εποικοδομητικές

    Εκπρόσωπος του Μουσείου έκανε λόγο για συνεργασία που θα επιφέρει την απαραίτητη ισορροπία

    Κανονικά συνεχίζονται οι συζητήσεις ανάμεσα στην Ελλάδα και το Βρετανικό Μουσείο για μια «σύμπραξη για τον Παρθενώνα» όπως δηλώνει εκπρόσωπός του στη σκιά της απρέπειας Σούνακ που ακύρωσε τη συνάντηση με τον Κυριάκο Μητσοτάκη μετά τη συνέντευξη του Έλληνα πρωθυπουργού στο BBC στο οποίο έκανε ειδική αναφορά στο θέμα της επιστροφής των Γλυπτών.

    «Η θέση του Βρετανικού Μουσείου παραμένει αμετάβλητη. Οι συζητήσεις με την Ελλάδα σχετικά με μια "σύμπραξη για τον Παρθενώνα" συνεχίζονται και είναι εποικοδομητικές» είπε εκπρόσωπος του Βρετανικού Μουσείου στα ΝΕΑ.

    «Πιστεύουμε ότι μια μακροχρόνια συνεργασία αυτού του είδους θα πετύχει τη σωστή ισορροπία έτσι ώστε αφενός να μοιραζόμαστε τα σπουδαιότερα αντικείμενά μας με κοινά σε όλο τον κόσμο και αφετέρου να διαφυλάξουμε την ακεραιότητα της μοναδικής συλλογής που διαθέτουμε στο Μουσείο» πρόσθεσε ο εκπρόσωπος.

    Η θέση του Τζορτζ Όζμπορν

    Υπενθυμίζεται ότι στα μέσα Νοεμβρίου ο πρόεδρος των διαχειριστών του Βρετανικού Μουσείου Τζορτζ Όζμπορν είχε εκφράσει την ελπίδα ότι το μουσείο μπορεί να «καταλήξει σε μια συμφωνία με την Ελλάδα» που θα προβλέπει την προσωρινή επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα με αντάλλαγμα αρχαιότητες που δεν έχουν εκτεθεί ποτέ στο Ηνωμένο Βασίλειο.

    «Μπορεί να μην τα καταφέρουμε, αλλά πιστεύουμε ότι αξίζει να προσπαθήσουμε» είχε πει ο Όζμπορν μιλώντας στο ετήσιο δείπνο των διαχειριστών του μουσείου στη γκαλερί Duveen, όπου βρίσκονται και τα Γλυπτά.

    «Ελπίζω ότι μπορούμε να καταλήξουμε σε συμφωνία με την Ελλάδα» συνέχισε ο Όζμπορν, λέγοντας ότι στόχος της συμφωνίας είναι να επιτρέψει «να δούμε αυτά τα σπουδαία γλυπτά στην Αθήνα, καθώς και στο Λονδίνο», καθώς «θα επιτρέψει σε άλλους θησαυρούς από την Ελλάδα να τους δούμε εδώ στο Βρετανικό Μουσείο.

    Ο Όζμπορν είχε σκιαγραφήσει και το πλαίσιο της συμφωνίας λέγοντας ότι «ως διαχειριστές επιδιώκουμε μια συνεργασία με τους Έλληνες φίλους μας που δεν απαιτεί από κανέναν να παραιτηθεί από τις διεκδικήσεις του, δεν ζητά αλλαγές σε νόμους που δεν είναι δικοί μας».

    Σε αυτό το πλαίσιο εξήγησε ότι η συμφωνία βρίσκει «έναν πρακτικό, ρεαλιστικό και ορθολογικό τρόπο να προχωρήσουμε».

    Παράλληλα, είπε ότι τα γλυπτά ήταν πάντα «αμφιλεγόμενα», προσθέτοντας ότι «δεν πρέπει να αποφεύγουμε αυτή τη διαμάχη. Νομίζω ότι πολύ συχνά σκεφτήκαμε να σιωπήσουμε, αν δεν μιλήσουμε για πράγματα που είναι δύσκολα, τότε κανείς άλλος δεν θα το κάνει».

    Πηγή: Protothema.gr - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ΑΠΕ-ΕΡΑ

  • Βρετανικό Μουσείο: Κίνα και Νιγηρία ζητούν τα κειμήλιά τους - «Φέρτε πίσω τα κλεμμένα»
    Βρετανικό Μουσείο: Κίνα και Νιγηρία ζητούν τα κειμήλιά τους - «Φέρτε πίσω τα κλεμμένα»

    Αντιμέτωπο με πλήθος διαμαρτυριών τόσο από την Κίνα όσο και από την Νιγηρία, είναι το Βρετανικό Μουσείο, έπειτα από το σκάνδαλο με τα κλοπιμαία, με τις δύο χώρες να ζητούν την άμεση επιστροφή λεηλατημένων κειμηλίων τους.

    Το επιχείρημα είναι πιο ασφαλές Μουσείο από τα υπόλοιπα, και για αυτό το λόγο φυλάσσονται εκεί θησαυροί από όλο τον κόσμο καταρρέει, και οι φωνές για επαναπατρισμό των κλεμμένων πληθαίνουν.

    Σύμφωνα με την ΕΡΤ, η Νιγηρία αναζητά τα «Μπενίν Μπρονζέ», τις περίτεχνες χάλκινες πλάκες που χρονολογούνται από τον 13ο έως τον 16ο αιώνα.

    Το 1897 λεηλατήθηκαν από τις βρετανικές δυνάμεις και στη συνέχεια πωλήθηκαν στο Βρετανικό Μουσείο για τη χρηματοδότηση στρατιωτικών εκστρατειών.

    «Αποτελούν αντικείμενο λεηλασίας. Μεταφέρθηκαν παράνομα από τη χώρα. Πρόκειται για κλεμμένα αντικείμενα και πρέπει να επιστραφούν στη Νιγηρία στις κοινότητες στις οποίες ανήκουν» επισημαίνει ο Abba Isa Tijani, Διευθυντής Εθνικής Επιτροπής Μουσείων και Μνημείων Νιγηρίας

    Τα λεηλατημένα κειμήλια της διεκδικεί και η Κίνα. Υπενθυμίζεται ότι το 2004 από αποθηκευτικό χώρο του Βρετανικού Μουσείου είχαν κλαπεί 10 κινεζικά αριστουργήματα, και κανείς δεν ξέρει με σιγουριά πόσα χάθηκαν στην τελευταία κλοπή.

    «Είναι δύσκολο να πιστέψει κανείς ότι κανένα κινεζικό κειμήλιο δεν χάθηκε στην κλεμμένη παρτίδα. (…) Τα κειμήλια που χάθηκαν μπορεί πολύ πιθανόν να χαθούν για πάντα και να μην μπορούν να αντικατασταθούν» υποστηρίζει ο Wang Zhongjie, ειδικός στον επαναπατρισμό κειμηλίων.
    Πηγή: Cnn.gr
  • Βρετανικό Μουσείο – Δεν έχουν τέλος οι καταγγελίες: «Απίστευτα ανεπαρκής η ασφάλεια, σε κίνδυνο ανεκτίμητα αντικείμενα»
    Βρετανικό Μουσείο – Δεν έχουν τέλος οι καταγγελίες: «Απίστευτα ανεπαρκής η ασφάλεια, σε κίνδυνο ανεκτίμητα αντικείμενα»

    Πρώην επιμελήτρια του Βρετανικού Μουσείου ισχυρίστηκε ότι η ασφάλεια εκεί ήταν «απίστευτα ανεπαρκής», γεγονός που οδήγησε στην κλοπή εκατοντάδων -και πιθανώς χιλιάδων- πολύτιμων αντικειμένων.

    Και ένας δεύτερος εμπειρογνώμονας δήλωσε στον Independent ότι ένας συνάδελφός του εξέφρασε ανησυχίες στο μουσείο πολλές φορές ήδη από το 2020, αφού εντόπισε ορισμένα αντικείμενα προς πώληση στο eBay.

    Καταιγιστικές εξελίξεις

    Το ίδρυμα του Λονδίνου συγκλονίστηκε από σκάνδαλο την περασμένη εβδομάδα, όταν αποκαλύφθηκε ότι αναντικατάστατοι θησαυροί είχαν εξαφανιστεί από τα θησαυροφυλάκιά του.

    Ο διευθυντής του Hartwig Fischer παραιτήθηκε την Παρασκευή, παραδεχόμενος ότι το μουσείο «δεν ανταποκρίθηκε όσο ολοκληρωμένα θα έπρεπε στις προειδοποιήσεις του 2021 και στο πρόβλημα που έχει πλέον αναδειχθεί πλήρως».

    Ο Fischer είναι η δεύτερη απώλεια για το μουσείο: Τον περασμένο μήνα, ο επικεφαλής του τμήματος Ελλάδας και Ρώμης του μουσείου απολύθηκε μετά την εξαφάνιση των αρχαίων και αρχαίων αντικειμένων, όπως χρυσά κοσμήματα, γυαλί και ημιπολύτιμους λίθους. Εκτιμάται ότι η αξία τους ανέρχεται σε δεκάδες εκατομμύρια λίρες, ενώ τα περισσότερα είχαν φυλαχθεί σε μια αποθήκη.

    Ο εμπειρογνώμονας αρχαιοτήτων Peter Higgs αρνήθηκε ότι είχε κλέψει τα αντικείμενα, με την οικογένειά του να διαμαρτύρεται για την αθωότητά του. Η Μητροπολιτική Αστυνομία έχει ανακρίνει έναν άνδρα, αλλά κανείς δεν έχει συλληφθεί.

    Τώρα πρώην επιμελήτρια σε διαφορετικό τμήμα ισχυρίστηκε ότι δεκάδες άλλοι συντηρητές, ειδικοί και ερευνητές μπορούν να μπουν σε οποιαδήποτε αποθήκη την ίδια εβδομάδα ή ακόμη και την ίδια ημέρα χωρίς να υπάρχει επίβλεψη της καταλογογράφησης, αφήνοντας ανεκτίμητα αντικείμενα σε κίνδυνο.

    «Το Βρετανικό Μουσείο πρέπει πραγματικά να επανεξετάσει την πολιτική ασφαλείας του», δήλωσε η πρώην υπάλληλος, στην εφημερίδα The Independent. «Η καταλογογράφηση ήταν απίστευτα αποσπασματική. Κάθε αντικείμενο έχει μεν έναν αριθμό και μια καθορισμένη θέση στην αποθήκη, αλλά μάλλον στις περισσότερες περιπτώσεις αυτό είναι το μόνο που έχουν... Τα καταστήματα έχουν συναγερμό αλλά δεν παρακολουθούνται με άλλο τρόπο. Τηλεφωνούσα στην ασφάλεια, τους έλεγα σε ποιο δωμάτιο έμπαινα, έπαιρνα το κλειδί και αυτό ήταν το μόνο που χρειαζόταν να κάνω για να έχω πρόσβαση σε μια τεράστια γκάμα αντικειμένων», είπε και συνέχισε:

    «Πολλές από τις συλλογές φυλάσσονται στα ίδια δωμάτια με άλλες, οπότε αν κάποιος ήταν ανέντιμος θα είχε την κάλυψη της γνώσης ότι δεκάδες άλλοι επιμελητές, συντηρητές, ειδικοί και ερευνητές θα βρίσκονταν σε αυτό το δωμάτιο την ίδια εβδομάδα ή ακόμη και ημέρα».

    Η πρώην επιμελήτρια διηγήθηκε πώς δεν ήταν ποτέ υποχρεωμένη να ενημερώσει κανέναν για το ποια αντικείμενα επεξεργαζόταν κάθε μέρα. Οι ειδικοί έβαζαν ετικέτες στα συρτάρια όταν αφαιρούσαν αντικείμενα, αλλά δεν υπήρχε καμία εποπτεία γι' αυτό, είπε.

    Οι αμοιβές στον τομέα, και ιδιαίτερα στο μουσείο, είναι τόσο φτωχές που πολλοί ειδικοί με φήμη παγκόσμιας κλάσης «καταλήγουν να παίρνουν δύσκολες αποφάσεις σχετικά με την απόκτηση παιδιών ή το φαγητό», υποστήριξε, προσθέτοντας: «Και όταν είσαι τόσο απελπισμένος, τα πράγματα μπορεί να πάνε στραβά».

    «Πολλοί από τους συναδέλφους μου μόλις και μετά βίας βγάζουν αρκετά για το ενοίκιο, ιδίως με την κρίση του κόστους ζωής. Στο Βρετανικό Μουσείο το θέμα αυτό αναφέρθηκε από τον προϊστάμενο του προϊσταμένου μου σχεδόν σε κάθε συνάντηση του τμήματος».

    Χαρακτηρίζοντας την ασφάλεια του μουσείου «απίστευτα φτωχή», άφησε επιπλέον να εννοηθεί ότι ο κ. Higgs ήταν αθώος. «Επίσης, δεν θα είχε μεγάλο έλεγχο", είπε. "Ακόμη και αν γνώριζε ότι συνέβαινε, πράγμα εξαιρετικά αμφίβολο, εκτός αν είχε άμεση ανάμειξη, δεν νομίζω ότι θα μπορούσε ο ίδιος να απολύσει ακόμη και τον υπεύθυνο χωρίς να παρουσιάσει σαφείς αποδείξεις για το τι είχε συμβεί».

    Πηγή: ethnos.gr

  • Βρετανικό Μουσείο: Άρχισαν να ανακτώνται κάποιοι από τους κλεμμένους θησαυρούς - Καμία σύλληψη μέχρι στιγμής
    Βρετανικό Μουσείο: Άρχισαν να ανακτώνται κάποιοι από τους κλεμμένους θησαυρούς - Καμία σύλληψη μέχρι στιγμής

    Περίπου 2.000 αντικείμενα εκτιμάται ότι έχουν κλαπεί από το Βρετανικό Μουσείο, με κάποιους από χαμένους θησαυρούς να έχουν αρχίσει να ανακτώνται, όπως επιβεβαίωσε ο πρόεδρος των επιτρόπων διοίκησης του μουσείου, Τζορτζ Όσμπορν.

    Μιλώντας στην εκπομπή Today του BBC Radio 4 παραδέχτηκε πως «θα μπορούσαν να είχαν γίνει περισσότερα» για την αντιμετώπιση των κλοπών πριν αυτές γίνουν.

    Παραιτήθηκε ο διευθυντής του μουσείου

    Σημειώνεται ότι μέλος του προσωπικού του μουσείου που θεωρήθηκε ύποπτο για τις κλοπές απολύθηκε, ενώ και ο Χάρτβιχ Φίσερ, ο διευθυντής του μουσείου, δήλωσε την παραίτησή του αφού παραδέχτηκε ότι η έρευνα του 2021 -όταν υπήρξαν οι πρώτες αναφορές για κλεμμένους θησαυρούς- διεξήχθη με λάθος τρόπο.

    Το Βρετανικό μουσείο, ένα από τα πιο διάσημα πολιτιστικά ιδρύματα του Ηνωμένου Βασιλείου, βρίσκεται υπό πίεση από τότε που αποκαλύφτηκε ότι ένας μεγάλος αριθμός θησαυρών δηλώθηκε ότι «λείπουν, έχουν κλαπεί ή έχουν υποστεί ζημιές». Τα εν λόγω αντικείμενα χρονολογούνταν από τον 15ο αιώνα π.Χ. έως τον 19ο αιώνα μ.Χ. και είχαν φυλαχθεί κυρίως για ακαδημαϊκούς και ερευνητικούς σκοπούς.

    «Θα μπορούσαμε να είχαμε κάνει περισσότερα για τις κλοπές»

    Ο κ. Όσμπορν δήλωσε ότι «έχουμε ήδη αρχίσει να ανακτούμε ορισμένα από τα κλεμμένα αντικείμενα». «Πιστεύουμε ότι υπήρξαμε θύμα κλοπών για μεγάλο χρονικό διάστημα και ειλικρινά θα μπορούσαμε να είχαμε κάνει περισσότερα για να τις αποτρέψουμε», σημείωσε.

    Ερωτηθείς για το πού βρίσκονται τα αντικείμενα που χάθηκαν, είπε ότι «ορισμένα μέλη της αρχαιολογικής κοινότητας συνεργάζονται ενεργά μαζί μας».

    Είπε ότι είναι βέβαιος ότι «οι έντιμοι άνθρωποι» θα επιστρέψουν τα αντικείμενα που βρέθηκαν να έχουν κλαπεί, αλλά αναγνώρισε ότι «άλλοι μπορεί να μην το κάνουν».

    Το μουσείο συνεργάζεται στενά με την αστυνομία, δήλωσε ο κ. Όσμπορν, προσθέτοντας ότι βρίσκεται σε εξέλιξη έρευνα για να διαπιστωθεί τι ακριβώς λείπει. Παράλληλα, σημείωσε ότι η ασφάλεια του μουσείου πρέπει να βελτιωθεί.

    Ερωτηθείς γιατί οι ανησυχίες που εκφράστηκαν το 2021 δεν ελήφθησαν σοβαρά υπόψη, ο ίδιος σημείωσε πως είναι πιθανό οι ανώτεροι υπάλληλοι του μουσείου να μην θεωρούσαν πως κάποιος υπάλληλος θα έκλεβε θησαυρούς.

    Αναγνώρισε ότι το περιστατικό έβλαψε τη φήμη του μουσείου, αλλά δήλωσε ότι επικεντρώθηκε στο να «καθαρίσει το χάος».

    Καμία σύλληψη μέχρι στιγμής

    Οι ντετέκτιβ της Μητροπολιτικής Αστυνομίας έχουν ανακρίνει έναν άνδρα για το περιστατικό, ωστόσο δεν έχουν γίνει συλλήψεις.

    Το μουσείο δήλωσε στη Scotland Yard ότι θησαυροί που καλύπτουν 3.400 χρόνια ιστορίας εξαφανίστηκαν από τα θησαυροφυλάκια του στις αρχές Ιανουαρίου, σύμφωνα με την Evening Stantard.

    Οι κλοπές έλαβαν χώρα επί σειρά ετών, ενώ ένα κόσμημα αξίας 50.000 λιρών - το οποίο διαφημίστηκε στο eBay για 40 λίρες - είχε καταχωρηθεί προς πώληση ήδη από το 2016.

    Πηγή: Ethnos.gr

  • Βρετανικό Μουσείο: Γιατί εξαναγκάστηκαν σε παραίτηση ο διευθυντής και ο αναπληρωτής διευθυντής του
    Βρετανικό Μουσείο: Γιατί εξαναγκάστηκαν σε παραίτηση ο διευθυντής και ο αναπληρωτής διευθυντής του

    Τα σοβαρά λάθη που έκαναν ο Χάρτβιγκ Φίσερ και ο Τζόναθαν Ουίλιαμς στη διαχείριση της υπόθεσης της μεγάλης κλοπής που αποκαλύφθηκε πρόσφατα

    Παρά τις απεγνωσμένες προσπάθειες που κατέβαλαν, τις τελευταίες δέκα ημέρες, οι ιθύνοντες του Βρετανικού Μουσείου προκειμένου να υποβαθμίσουν το σοβαρότατο περιστατικό της κλοπής 2000 περίπου πολύτιμων αντικειμένων από τη συλλογή του και να αποποιηθούν των ευθυνών τους, εν τέλει ο διευθυντής του, Χάρτβιγκ Φίσερ αλλά και ο αναπληρωτής διευθυντής Τζόναθαν Ουίλιαμς εξαναγκάστηκαν χθες σε παραίτηση αναγνωρίζοντας, έστω και με καθυστέρηση, τους λάθος χειρισμούς που έγιναν.

    Όταν στα τέλη Ιουλίου ο Γερμανός ιστορικός τέχνης ανακοίνωσε πως έχει αποφασίσει να αποχωρήσει από τη θέση του στα τέλη του χρόνου, πριν λήξει το συμβόλαιο της θητείας του, η οποία ξεκίνησε το 2016, κανείς δεν μπορούσε να υποψιαστεί τί κρυβόταν πίσω από αυτή την κίνηση. Περίπου δύο εβδομάδες μετά όμως η είδηση της κλοπής ενός μεγάλου αριθμού αντικειμένων από τις αποθήκες του μουσείου, αποκάλυψε το παρασκήνιο της αιφνιδιαστικής αποχώρησης του πρώτου μη Βρετανού διευθυντή του πασίγνωστου μουσείου.

    Ο ίδιος βεβαίως επέμενε ότι η απόφασή του για πρόωρη αποχώρηση από τη θέση του δεν είχε απολύτως καμία σχέση με την κλοπή, αποδείχτηκε ωστόσο ότι όλο αυτό ήταν μια οργανωμένη επικοινωνιακή τακτική που ακολούθησε το Βρετανικό Μουσείο με στόχο να περιορίσει τις διαστάσεις του σκανδάλου που είχε ήδη ξεσπάσει και απειλούσε την αξιοπιστία του.

    Η τακτική αυτή αποδείχτηκε αναποτελεσματική καθώς τελικά ο Χάρτβιγκ Φίσερ εξαναγκάστηκε σε άμεση παραίτηση η οποία δημοσιοποιήθηκε χθες το απόγευμα και συνοδευόταν από μια αυτοδιάψευση των όσων είχε προσφάτως ισχυριστεί: «Είναι προφανές πως το μουσείο δεν ανταποκρίθηκε όσο ολοκληρωμένα θα έπρεπε στις προειδοποιήσεις του 2021 και στο πρόβλημα που έχει πλέον αναδειχθεί πλήρως. Η ευθύνη για την αποτυχία αυτή πρέπει τελικά να βαρύνει τον διευθυντή. Η κατάσταση που αντιμετωπίζει το μουσείο είναι εξαιρετικά σοβαρή. Πιστεύω ειλικρινά ότι θα ξεπεράσει αυτή τη στιγμή και θα βγει ισχυρότερο, αλλά δυστυχώς έχω καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η παρουσία μου αποδεικνύεται αποπροσανατολιστική» παραδέχτηκε στην επίσημη δήλωση της παραίτησής του ενώ ανακάλεσε επίσης τα αρνητικά σχόλια που έκανε για τον άνθρωπο ο οποίος ανακάλυψε την κλοπή και ενημέρωσε το μουσείο.

    Λίγες μόλις ώρες μετά την παραίτηση του Φίσερ ακολούθησε και αυτή του αναπληρωτή διευθυντή Τζόναθαν Ουίλιαμς ο οποίος πρώτος παρέλαβε, το 2021, τα στοιχεία που είχε με πολύ κόπο συγκεντρώσει ο Δανός έμπορος τέχνης και ιστορικός Ιτάι Γκράντελ και αποδείκνυαν πως ο επί 30 χρόνια εργαζόμενος του μουσείου και υπεύθυνος για τα Γλυπτά του Παρθενώνα βρισκόταν πίσω από τις κλοπές πάνω από 1500 αντικειμένων - χρονολογούνται από το 1.500 π.Χ. έως τον 19ο αιώνα μ.Χ - τα οποία έκαναν φτερά, σταδιακά και χωρίς απολύτως κανείς να καταλάβει το παραμικρό. Αντί για «ευχαριστώ», όμως, έλαβε, μετά από μήνες, την απάντηση πως οι ισχυρισμοί του ήταν αβάσιμοι.

    Κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει αν έγινε πράγματι ενδελεχής έρευνα, εάν τα κλοπιμαία ήταν καταγραμμένα στους καταλόγους έτσι ώστε να μπορούν να τεκμηριωθούν, αν οι καταγγελίες υποτιμήθηκαν ή αποκρύφθηκαν σκοπίμως προκειμένου να μην εκτεθεί διεθνώς το μουσείο σε μια περίοδο που αρκετές χώρες ζητούν την επιστροφή πολιτιστικών αγαθών τους με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτό της Ελλάδας και των Γλυπτών του Παρθενώνα. Το μόνο σίγουρο είναι πως αποδείχτηκαν οι μεγάλες ελλείψεις που υπάρχουν στα συστήματα ασφαλείας του μουσείου.

    Η επί της ουσίας έρευνα ξεκίνησε πριν από λίγους μήνες, με εντολή του Προέδρου του μουσείου, Τζορτζ Όσμπορν, και έφερε στο φως τις συνεχιζόμενες κλοπές που γίνονταν, τουλάχιστον από το 2016 και μετά με επικεφαλής, έναν από τους παλαιότερους και πιο έμπιστους εργαζόμενούς του.

    Την υπόθεση έχουν ήδη αναλάβει οι αστυνομικές αρχές, ο βασικός ύποπτος που έχει απολυθεί κλήθηκε προχθές για κατάθεση ενώ το Βρετανικό Μουσείο καλείται να διαχειριστεί μια από τις πιο δύσκολες περιόδους της ιστορίας του εν όψει μάλιστα και την μεγάλης ανακαίνισης που προετοιμάζεται για το άμεσο μέλλον.

    Πηγή: Protothema.gr

Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ