Τα σκουπίδια στη σκηνή και η «ερμηνεία» της Μήδειας από τον Γερμανό σκηνοθέτη έφεραν αντιδράσεις
Νέος... πόλεμος ξεκίνησε στα social media με αφορμή την Μήδεια που παρουσίασε στην Επίδαυρο ο Γερμανός σκηνοθέτης Φρανκ Κάστορφ και τα σκουπίδια επί σκηνής.
Μετά τον σάλο που ξεσήκωσαν, την προηγούμενη εβδομάδα, οι «Σφήκες» της Λένας Κιτσοπούλου, το πεδίο της αντιπαράθεσης μεταφέρθηκε το τελευταίο 48ωρο στην σύγχρονη εκδοχή της «Μήδειας» του Ευριπίδη που παρουσίασε ο Γερμανός σκηνοθέτης Φρανκ Κάστορφ, τα βράδια της Παρασκευής και του Σαββάτου, στο αργολικό θέατρο, με μια ομάδα πρωταγωνιστών μεταξύ των οποίων οι Μαρία Ναυπλιώτου, Ευδοκία Ρουμελιώτη, Στεφανία Γουλιώτη, Σοφία Κόκκαλη, Αγγελική Παπούλια Νίκος Ψαρράς, Αινείας Τσαμάτης και Νικόλας Χανακούλας.
Βασικό σημείο της αρνητικής κριτικής που δέχτηκε η παράσταση αποτέλεσε το απροσδόκητο σκηνικό της το οποίο ενόχλησε μια μερίδα των θεατών, από τα πρώτα κιόλας λεπτά της άφιξής τους: Τέσσερα αντίσκηνα και γύρω τους, σκορπισμένα, δεκάδες πλαστικά μπουκάλια και δέματα σκουπιδιών είχαν καταλάβει στην ορχήστρα του αρχαίου θεάτρου ενώ στην γιγαντοοθόνη που βρισκόταν στο βάθος δέσποζε μια μισογκρεμισμένη φωτεινή επιγραφή της Coca Cola.
Αντιδράσεις στο Twitter
Η δυσαρέσκεια για το σκηνικό, σε συνδυασμό με την μαραθώνια διάρκεια της παράστασης – ξεπερνούσε τις τρεις ώρες και μάλιστα σε συνθήκες ισχυρού καύσωνα – ήταν οι βασικές αιτίες που έκανε κάποιους θεατές να αποχωρήσουν, και τα δύο βράδια, αρκετά πριν το φινάλε. Μάλιστα όπως αρκετοί γράφουν στο Twitter, πολλοί κατά την αποχώρησή τους φώναζαν «Ντροπή!» προς τους καλλιτέχνες.
«Φεύγω από την Επιδαυρο, πήγα να δω μηδεια ,πραγματικά αυτό που νιώθω είναι αποτροπιασμός,ντροπή και θυμός!Με δούρειο ίππο ένα αρχαίο δράμα ο σκηνοθέτης χρησιμοποίησε την σκηνή για να παρουσιάσει σκουπίδια,εξαπατώντας τους πάντες, οι οποίο έφευγαν από το θέατρο φωνάζοντας ΝΤΡΟΠΗ», ανέφερε κάποιος στο Twitter.
Φεύγω από την #επιδαυρο, πήγα να δω #μηδεια ,πραγματικά αυτό που νιώθω είναι αποτροπιασμός,ντροπή και θυμός!Με δούρειο ίππο ένα αρχαίο δράμα ο σκηνοθέτης χρησιμοποίησε την σκηνή για να παρουσιάσει σκουπίδια,εξαπατώντας τους πάντες, οι οποίο έφευγαν από το θέατρο φωνάζοντας ΝΤΡΟΠΗ
— Estrella (@Estrellaisfine) July 22, 2023
Άλλος αναρωτιέται «Τι λείπει από την #Μηδεια του Ευριπίδη σαν νόημα, μήνυμα, λογική, συναίσθημα που χρειάζεται "ερμηνεία" από το κάθε ατάλαντο καλλιτεχνίζον βλαχαδερό για να ανέβει σε μια παράσταση στην Επίδαυρο;»
Τι λείπει από την #Μηδεια του Ευριπίδη σαν νόημα, μήνυμα, λογική, συναίσθημα που χρειάζεται "ερμηνεία" από το κάθε ατάλαντο καλλιτεχνίζον βλαχαδερό για να ανέβει σε μια παράσταση στην #Επίδαυρο;
— ΟΥΣΤ (@nikglykos) July 22, 2023
Κάποιος με απογοήτευση σημειώνει: «Έχουμε τον χειρότερο "καλλιτεχνικό κόσμο" του γαλαξία»
Έχουμε τον χειρότερο "καλλιτεχνικό κόσμο" του γαλαξία. pic.twitter.com/15GXwsvAfN
— Alexandros Gavriilidis (@AlexGavriilidis) July 22, 2023
Περισσότερα σχόλια απογοήτευσης στο twitter για την παράσταση της Επιδαύρου:
Παρακολούθησα χθες την #Μήδεια στην #επιδαυρο. Δυστυχώς η απογοήτευση τεράστια. Όχι λόγω του έργου καθεαυτού αλλά για το ότι αυτό που μας παρουσιάστηκε ΔΕΝ ήταν Μήδεια. Υπάρχουν χώροι που το συγκεκριμένο έργο θα μπορούσε να παρουσιαστεί και να ήμουν έκει κ να το χειροκροτούσα
— Kostas Lazarou 🇬🇷🇪🇺🇺🇦 (@kostascocoon) July 23, 2023
#Μήδεια: Αρχαία; Σίγουρα Όχι.
— Alexei Kouropatkin (@kouropatkin) July 22, 2023
Τραγωδία; Μάλλον Ναι για όσους είχαν την ατυχία να βρεθουν στην #Επίδαυρο.
Τουλάχιστον η παράσταση είχε προοδευτικό πρόσημο! Ο Γερμανός (🤣) σκηνοθέτης κατάφερε να συνδυάσει τη Μήδεια, τη Μακρόνησο, τους αντάρτες και τους ταγματασφαλίτες. Μπράβο του
Μνμ φίλης που πήγε #Επίδαυρο να δει #Μήδεια του #καστροφ: Στέφανε ντροπή η ΜΗΔΕΙΑ στην Επίδαυρο. Τέτοια βεβήλωση του αρχαίου Δράματος δεν έχω ξαναδεί στα 62 μου χρόνια! Ντροπή στους νεοταξιτες που επέτρεψαν τον διασυρμό της Ελληνικής Τραγωδίας. Έφυγε το μισό Θέατρο στη μισή ωρα! pic.twitter.com/YBVdFvbXHT
— Stefanos Damianidis (@dstefanos) July 21, 2023
Χθες στην #Επίδαυρο μάθαμε ανέβηκε παράσταση που μίλαγε για Μακρόνησο, αντάρτες, είχε τη φράση "Το όνομά μου είναι εξέγερση" και σκηνικό ένα λιωμένο brand, το γαλάζιο και λευκό να πωλείται, σκουπίδια, αντίσκηνα.
— NoBorders (@Refugees_Gr) July 22, 2023
Σήμερα έχει ξεκινήσει 2ος γύρος κυνήγι μαγισσών.
Επικίνδυνο.#Μήδεια pic.twitter.com/HGL00AARZH
Σκουπίδια στην #Επίδαυρο απο μια παράσταση πραγματικά για τα σκουπίδια. Αυτή η αθλιότητα να παίζεται στο πιο ιστορικό θέατρο της ανθρωπότητας η κάθε αρρωστημένη σκέψη κάθε ηλίθιου/ας ήρθε η ώρα να τελειώσει!😡 pic.twitter.com/4hLth8sHAi
— Catherine, Duchess of Cambridge (@aikarerina) July 23, 2023
Καλά ,οι βρωμιαρηδες θεατές στην #Επιδαυρο ,δεν μπορούν να μαζέψουν τα σκουπίδια τους φεύγοντας ;#επιδαυρος pic.twitter.com/9vQYLqG5O3
— Αναρχικλ🤡ουν 💙💛 (@bananarchyson) July 22, 2023
Κάποιος πάντως φάνηκε να απόλαυσε την παράσταση γράφοντας: «Ο Frank Castorf έφερε τη μαγεία του σινεμά στην #Επιδαυρο. Έκανε τη #Μηδεια κτήμα της καθεμιάς μας. Επέκτεινε τη σκηνή έξω από την σκηνή, σε μια παράσταση που τα μηνύματα ήταν ποταμός. Δεν με ενδιαφέρει που έφυγαν κάποιοι και άνοιξε η συζήτηση περί ορθής απόδοσης των τραγωδιών».
Οι πέντε Μήδειες
Όχι μία, ούτε δύο αλλά πέντε διαφορετικές Μήδειες επέλεξε να παρουσιάσει ο Κάστορφ στην Επίδαυρο θέλοντας να υποστηρίξει τη βασική πεποίθησή του πως «σε κάθε γυναίκα υπάρχει η δυνατότητα μιας Μήδειας αλλά κάθε φορά με κάτι το διαφορετικό γιατί κάθε άνθρωπος ερμηνεύει ή καταλαβαίνει αλλιώς αυτόν τον ρόλο». Έχοντας συνδυάσει το κείμενο του Ευριπίδη με αναφορές κειμένων του Χάινερ Μύλλερ και ποιημάτων του Ρεμπώ, επιχείρησε να οικοδομήσει, μέσω μια σφικτής δραματουργίας, ένα σύγχρονο έργο που καυτηριάζει την πατριαρχία, τον καπιταλισμό, τον ιμπεριαλισμό, την κλιματική κρίση, το προσφυγικό και άλλα θέματα που απασχολούν την εποχή μας.