Για άλλη μια φορά το ΥΠΑΙΘ και το ΙΕΠ αυτοσχεδιάζουν, με πειραματόζωα τους μαθητές/τριες και τους εκπαιδευτικούς αγνοώντας προκλητικά ότι η χώρα βρίσκεται σε μια εξαιρετικά κρίσιμη στιγμή της πανδημίας και τα σχολεία είναι κλειστά πάνω από ένα μήνα. Με την υπ’αρ. 167603/ΓΔ4 εγκύκλιο στις 09-12-2020 η υφυπουργός Παιδείας, μετά από εισήγηση του ΙΕΠ, καλεί τους εκπαιδευτικούς να βάλουν διαγωνίσματα και να καταθέσουν βαθμολογίες μαθητών/τριών, ακολουθώντας μάλιστα «απαρέγκλιτα» την ισχύουσα νομοθεσία, σαν να μη συμβαίνει τίποτα. Μέσα από την εγκύκλιο αυτή (και όχι μόνο) προκύπτει ότι για το Υπουργείο η εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι τάχα μία κανονική εκπαιδευτική διαδικασία, μέσα από την οποία μπορεί να γίνει και ουσιαστική αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών, σαν να ήταν ανοιχτά τα σχολεία, σαν μην τρέχει και τίποτα, που είναι κλειστά δυο μήνες!
Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, ωστόσο, δεν είναι μία κανονική εκπαιδευτική διαδικασία! Απέχει από κάθε έννοια εκπαιδευτικής διαδικασίας, όπως την ξέρουμε και όπως είναι η διά ζώσης εκπαίδευση. Σε συνθήκες πανδημίας, οι εκπαιδευτικοί, χωρίς καμία στήριξη από το Υπουργείο, βρεθήκαμε χωρίς ταλάντευση δίπλα στα παιδιά και τις οικογένειές τους, αξιοποιώντας κάθε πρόσφορο τρόπο, ξέροντας όμως καλά τους κινδύνους, αλλά και τα όρια αυτής της διαδικασίας.
Είναι προφανές ότι τα βασικά στοιχεία αξιολόγησης του μαθητή (γραπτά τεστ και διαγωνίσματα, προφορική εξέταση κ.α.), εκλείπουν στη διαδικασία της τηλεκπαίδευσης. Πόσο μάλλον , όταν καθημερινά προσωρινά τεχνικά προβλήματα ή και μόνιμες τεχνικές ελλείψεις καθιστούν προβληματική τη συμμετοχή κάποιων μαθητών. Επίσης, πώς θα γίνει η e- αξιολόγηση στα εργαστηριακά μαθήματα των Επαγγελματικών Λυκείων; Πώς θα αξιολογήσουν τους μαθητές οι αναπληρωτές συνάδελφοι που διορίστηκαν πρόσφατα με κλειστά σχολεία; Είναι αδύνατο αλλά και άδικο να γίνει μια στοιχειωδώς αξιοπρεπής, αντικειμενική και αξιόπιστη αξιολόγηση των μαθητών με παιδαγωγικά κριτήρια μέσω τηλεκπαίδευσης.
Μεγάλος αριθμός μαθητών/τριών είναι αποκλεισμένοι από την εκπαιδευτική διαδικασία αφού ακόμα και σήμερα δεν έχουν διατεθεί κονδύλια για παροχή εξοπλισμού παρά τις επικοινωνιακές εξαγγελίες της Υπουργού. Εικόνες μαθητών που αναζητούν σύνδεση στο διαδίκτυο είναι καθημερινό φαινόμενο. Επί συνόλου 8.266 μαθητών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση στο Νομό Ηλείας , 351 δεν συμμετέχουν στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση (ποσοστό 4,2%) ενώ 3.628 (ποσοστό 42%) χρησιμοποιούν κινητό τηλέφωνο για να παρακολουθήσουν τα μαθήματά τους. Όλοι οι εκπαιδευτικοί του Νομού, που ελαφρά τη καρδία κατηγορήθηκαν ως Λουδίτες, υπερβάλλουν εαυτόν για να συνεχίσουν την εκπαιδευτική διαδικασία παρόλες τις αντιξοότητες.
Αγνοείται προκλητικά η καθοριστική δια ζώσης συμμετοχή στη φυσιολογική νοητική, ψυχική και κοινωνική ανάπτυξη του νέου ανθρώπου και αντί ψυχοπαιδαγωγικής στήριξης προκρίνεται η εξ αποστάσεως αξιολόγησή τους.
Δεν έχει ληφθεί καμία μέριμνα για τους μαθητές με ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες και τις ειδικές προϋποθέσεις που απαιτεί η μαθησιακή διαδικασία.
Ποιος άραγε θα βεβαιώσει το αδιάβλητο της προτεινόμενης αξιολογικής διαδικασίας; Θεωρούμε εκ των προτέρων έγκυρη και αδιάβλητη τη διαπίστωση αφομοίωσης γνώσης με τέτοιες διαδικασίες;
Τι θα γίνει με τους μαθητές που με ευθύνη της πολιτείας δεν έχουν τα στοιχειώδη τεχνικά μέσα να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις τέτοιου τύπου διαγωνισμάτων; (πολλοί από τους οποίους ανήκουν σε ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες);. Θα αξιολογηθούν αρνητικά; Τι βαθμό θα πάρουν;
Η ηγεσία του Υπουργείου φαίνεται να βρίσκεται πολύ μακριά από την πραγματικότητα της ελληνικής οικογένειας. Τα προβλήματα που ταλανίζουν καθημερινά τους γονείς είναι πολλά και αξεπέραστα: διαρκής αγώνας για την επιβίωση, αδυναμία πρόσβασης στην επείγουσα εξ αποστάσεως διδασκαλία, έλλειψη εξοπλισμού και πληθώρα τεχνικών προβλημάτων καθώς μεγάλος αριθμός μαθητών συνδέεται στα μαθήματα μέσω κινητού τηλεφώνου, γονείς που εργάζονται από το σπίτι, αδέρφια σε άλλη βαθμίδα εκπαίδευσης, ψυχολογικές διαταραχές εξ αιτίας της παρατεταμένης καραντίνας είναι μόνο μερικά από αυτά.
Οι εκπαιδευτικοί δεν θα παρασυρθούν ώστε να γίνουν συμμέτοχοι - συνδιαμορφωτές στο κακόγουστο σκηνικό που στήνει το Υπ. Παιδείας. στην προσπάθειά του να κρύψει τις ευθύνες του και να αποδείξει την επιτυχία της δήθεν τηλεκπαίδευσης.
Για όλους τους παραπάνω λόγους
Καλούμε :
Τους/τις εκπαιδευτικούς να καταθέσουν στις συνεδριάσεις των συλλόγων τους τις αντικειμενικές δυσκολίες για τη διεξαγωγή ωριαίου διαγωνίσματος και την αδυναμία κατάθεσης βαθμολογίας 1ου τετραμήνου όπου δεν έχουν επαρκή εικόνα για μαθητές τους. Καλούμε, τους διευθυντές να μην ασκούν πιέσεις προς τους συλλόγους διδασκόντων για αξιολόγηση, αναλογιζόμενοι τον παιδαγωγικό τους ρόλο.
Απαιτούμε:
- Αναβάθμιση του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου
- Παροχή εξοπλισμού σε όσους/ες μαθητές/τριες και εκπαιδευτικούς δεν διαθέτουν
- Προστασία των προσωπικών δεδομένων της εκπαιδευτικής κοινότητας.
- Κάλυψη των χιλιάδων κενών των σχολείων
- Γνωστοποίηση της ισχύουσας νομοθεσίας για την αξιολόγηση των μαθητών/τριων, δίνοντας ξεκάθαρα τη δυνατότητα στους/στις εκπαιδευτικούς να κρίνουν κατά περίπτωση αν δύνανται να προχωρήσουν στις διαδικασίες αξιολόγησης των μαθητών/τριων τους, όταν ανοίξουν τα σχολεία
- Λήψη όλων των απαραίτητων μέτρων για το ασφαλές άνοιγμα των σχολείων
- Μη προσμέτρηση των απουσιών στο χαρακτηρισμό φοίτησης
- Άμεση μείωση της διδακτέας και εξεταστέας ύλης για όλες τις τάξεις και επανάληψη της εξ αποστάσεως διδαχθείσας ύλης, μόλις ανοίξουν τα σχολεία
- Κατάργηση της Τράπεζας Θεμάτων
- Ιεράρχηση των σκοπών και των στόχων της εκπαιδευτικής διαδικασίας για τη φετινή σχολική χρονιά προκειμένου να αμβλυνθεί όσο είναι δυνατόν το μορφωτικό κόστος της πανδημίας και να μη οξύνει ακόμα περισσότερο της ήδη υπάρχουσες μορφωτικές/εκπαιδευτικές ανισότητες.