Κυριακή, 15 Αυγούστου 2021 08:15

Παναγιά η Μητέρα όλων μας - Οι Παναγίες της Ηλείας

Γράφτηκε από τον
Ad Slot

Ο Αύγουστος είναι ο μήνας της Παναγίας, της Μάνας που αγκαλιάζει όλο τον κόσμο. Και μεσιτεύει στον υιό της για την σωτηρία της ανθρωπότητας. Η γιορτή της Παναγίας, θεωρείται από τις κορυφαίες της Χριστιανοσύνης, ενώ η προετοιμασία των πιστών που αρχίζει από την 1η Αυγούστου με τη νηστεία, διαρκεί 15 ολόκληρες ημέρες, μέχρι τον ευλογημένο Δεκαπενταύγουστο. Σε ολόκληρη την Ελλάδα όπως και στις χώρες της διασποράς, όπου διαμένουν οι απόδημοι Έλληνες, τιμάται με το δυνατόν καλύτερο τρόπο η μνήμη της Θεομήτορος και η μετάσταση της από την γη στον ουρανό.

Κατά τον συναξαριστή, τη μετάσταση της Παναγίας ανήγγειλε στην ίδια ο Άγγελος τρεις μέρες πριν την πραγμάτωση της. Εκείνη με χαρά δέχτηκε το άγγελμα αφού θα συναντούσε τον πολυαγαπημένο και μονάκριβο γιο της στην Άνω Ιερουσαλήμ, στη θριαμβεύουσα Εκκλησία του. «Κάλεσε στο σπίτι της συγγενείς και γείτονες, τους ανακοίνωσε το μεγάλο ταξίδι «σαρόι την οικίαν, ετοιμάζει την κλίνη και πάντα το προς ταφήν επιτήδεια». Οι γυναίκες καθώς άκουσαν για την αναχώρηση από την παρούσα ζωή της Θεομήτορος, «μετ’ οιμωγής ωλοφύροντο». Η Παναγία της διαβεβαίωσε πως όχι μόνον αυτές αλλά όλον τον κόσμο δεν θα παύσει να φροντίζει και μετά την μετάσταση. Θα γίνει η μεσίτρια στον Υιό της για τη σωτηρία του κόσμου…
Ο Ελληνισμός, θυμάται και τιμά όχι μόνο την Κοίμηση της Υπεραγίας Θεοτόκου αλλά και μια σειρά γεγονότων που συνέβησαν το μήνα αυτό όπως ο άνανδρος τορπιλισμός της «Έλλης». Η Παναγία είναι η Μάνα η δική μας και τους έθνους μας.

Περισσότερα προσωνύμια α’ όσα τα θεωνύμια

Ο λαός μας χάρισε στην Κεχαριτωμένη περισσότερα προσωνύμια απ όσα τα θεωνύμια και την τίμησε με ακόμη περισσότερες εκκλησιές, που τέτοιες μέρες πανηγυρίζουν. Τόσα ονόματα και τόσες πανηγύρεις όσα κι οι τόποι μας , τόσα προσωνύμια όσες κι οι παρακλήσεις στην Κυρία των Ουρανών :

Οδηγήτρια, Μεσίτρια, Γοργοεπήκοος, Κοσμοσώτειρα, ΄Αξιον Εστί, Πρωτόθρονη, Παντάνασσα αλλά και Παντοβασίλισσα στο δικό της Περιβόλι, Ελεούσα, Δεόμενη, ΄Αμωμος, Πανάμωμος, Ζωοδόχος Πηγή, ΄Αχραντος, Ρόδον Αμάραντον, Υπέρμαχος, όρος Αλατόμητον και μαζί, Μάνα, Βρεφοκρατούσα, Γαλακτοτροφούσα, Δεόμενη, Πλατυτέρα των Ουρανών για να χωρέσει τον Αχώρητο, μα και Παναγία του Πάθους για να θρηνήσει τον Μονάκριβό Της, κι ύστερα πανταχού παρούσα διά της αγάπης Της, Βλαχερνίτισσα, της Τήνου, Εκατονταπυλιανή, Πορταΐτισσα, Λιμνιά, Σπηλιώτισσα, Σουμελά, Παναγούλα, Κεχριά, του Κάστρου, Πάνταννος, Χοζοβιότισσα, του Κήπου ή Κηπουρός, Αλιχνιώτισσα, Κορυφινή, Μπαλουκλιώτισσα, Κύκκου.

Οι Παναγίες της Ηλείας

Ανήμερα τη γιορτή της Παναγίας με κάθε μεγαλοπρέπεια όπως άλλωστε αρμόζει γιορτάζουν δεκάδες Ιερές Μονές και Προσκυνήματα αφιερωμένα στο όνομα της Παναγιάς και οι χιλιάδες Ηλείου θα προσκυνήσουν σε κάποιο από αυτά τη Χάρη της


Οι Ιεροί Ναοί και οι Μονές αφιερωμένοι στην Παναγία στο Νομό μας είναι:

Μονή της Παναγιάς της Εισοδιώτισσας

Αφιερωμένη στα Εισόδια της Θεοτόκου είναι η Μονή της Εισοδιώτισσας στον Άγιο Ιωάννη του δήμου Πύργου. Η εκκλησία της Μονής είναι μία μικρή σπηλιά στο βράχο, κατασκευασμένη τον 15ο αιώνα. Μέχρι το 1974 ήταν μετόχι της Μονής Σκαφιδιάς. Μετά το 1974 ιδρύθηκε η Σχολή Αγιογραφίας και Βυζαντινής μουσικής που στεγάζεται στο κτίριο μπροστά από την εκκλησία και η Μονή έγινε ανεξάρτητη.

Παναγιά η Σκαφιδιώτισσα

Το μοναστήρι της Ιεράς Μονής της Παναγίας στη Σκαφιδιά, η κατασκευή του οποίου χρονολογείται από τον 10ο αιώνα. H γυναικεία Mονή Σκαφιδιάς βρίσκεται κοντά στο ομώνυμο χωριό σε ειδυλλιακή θέση όχι μακριά από τήν παραλία. To φρούριο βρίσκεται στο κέντρο της Δ. πλευράς της Mονής. Aποτελείται από τετράπλευρο διώροφο κτήριο, στου οποίου τις 4 γωνίες υψώνεται από ένας προμαχώνας. Aυτός είναι κυλινδρικός αλλά στηρίζεται σε βάση σχήματος κόλουρης πυραμίδας. Στο NA προμαχώνα υπήρχε παλιότερα πυργίσκος. Aρχικά το κτήριο είχε ελάχιστα ανοίγματα, εσωτερική σκάλα και κρεμαστή γέφυρα. Eδώ κατέφευγαν οι μοναχοί σε δύσκολες στιγμές και υπερασπίζονταν τη Mονή τους. Kοντά της βρίσκεται το Ποντικόκαστρο, η αρχαία Φειά και πιο μακριά το μεσαιωνικό Kατάκολο. Oνομάζεται Σκαφιδιά ή Σκαφιδιώτισσα και γιορτάζει τον Δεκαπενταύγουστο, αλλά ήταν τρισυπόστατη: συνεόρταζε του Aγ. Xαραλάμπους και των Tαξιαρχών.

Ιερά Μονή της Παναγίας στη Φραγκαβίλλα

Σημαντικής ιστορικής αξίας είναι και η Ιερά Μονή της Παναγίας στη Φραγκαβίλα στο Δήμο Αμαλιάδας. Φραγκαβίλλα 
 Ένα από τα διασημότερα μνημεία της χριστιανικής αρχιτεκτονικής στην Ηλεία, ο ναός της Φραγκαβίλλας, ενάμισι χιλιόμετρο περίπου από το κέντρο της Αμαλιάδας και νοτιοανατολικά της, χτισμένη πάνω σε ωραίο κι αρκετά μεγάλο πλάτωμα, διαφοροποιημένο από το χρόνο, γεμάτο πράσινο, που προσδίδει ακόμη περισσότερη ομορφιά. Ένας γήλοφος με πανοραμική άποψη του Ηλειακού κάμπου. 
Η Φραγκαβίλλα αποτελούσε οικισμό (Φράνκα Βίλλα), με βάση την πρώτη απογραφή που έκανε η Οθωμανική διοίκηση το 1460 μ.Χ. 
 Ο οικισμός της Φραγκαβίλλας εμφανίστηκε τον 7ο αι. μ.Χ. ως ένα σύνολο διάσπαρτων αγροικιών, χτισμένες κι από Εζερίτες ποιμένες που εκδιώχθηκαν από τον Λέοντα τον Σκληρό μετά το 811μ.Χ. 
 Τον 7ο ή 8ο αι. μ.Χ., σε μια προσπάθεια αναδιοργάνωσης της εκκλησίας της Πελοποννήσου, χτίζεται ο ναός της Παναγίας Πλατυτέρας. 
 Η επικρατέστερη εκδοχή για την ονομασία της Φραγκαβίλλας είναι αυτή που αναφέρεται από κάποιο Φράγκο ευγενή, ο οποίος είχε χτίσει στην περιοχή κάποια έπαυλη, εξοχική κατοικία ή Βίλλα, όπως ονομαζόταν από τους Ρωμαίους. 
Ο ναός της Φραγκαβίλλας είναι βυζαντινού ρυθμού, όπως φαίνεται από τις πέτρες των τοίχων, που συμπληρώνεται από κεραμόπλακες, της εσωτερικής του διαίρεσης, ώστε να σχηματίζεται Σταυρός του τρούλου και, γενικά, της όλης τεχνοτροπίας του.

Ιερά Μονή Κρεμαστής

Η Ιερά Μονή της Παναγίας της Κρεμαστής βρίσκεται 18 χλμ. μακριά από την πόλη του Πύργου. Εκεί μπορεί να φτάσει κανείς ακολουθώντας είτε την πανέμορφη διαδρομή από το χωριό Λάνθι, είτε αυτή από το Λαμπέτι. 
Κτισμένη πάνω σε βράχο από τον 12ο αιώνα είναι η Ιερά Μονή της Κρεμαστής, η οποία μάλιστα γιορτάζει δυο φορές το χρόνο. Στέκεται επιβλητική και εντυπωσιάζει με τον όγκο της σαν να είναι κρεμασμένη στο βράχο. Πριν από 800 χρόνια κάτοικοι της περιοχής έβλεπαν τα βράδια σε μια τρύπα του βράχου ένα φως. Κρέμασαν με σχοινί κάποιον, ο οποίος βρήκε την εικόνα της Παναγίας αιωρούμενη.

Η Παναγία της Καθολικής στη Γαστούνη

Το πιο σημαντικό βυζαντινό μνημείο του νομού μας χτισμένο το 920 προς τιμή της Παναγίας, είναι η Ιερά Μονή Καθολικής στη Γαστούνη. Η βυζαντινή εικόνα της Θεομήτορος να κρατά το Θείο Βρέφος είναι σπάνια με ανεκτίμητη αξία. Ανήκει στον τύπο του δικιόνιου σταυροειδούς εγγεγραμμένου ναού και χρονολογείται στον 12ο αιώνα. Έχει ημιεξαγωνική αψίδα, τρούλλο με οκτάπλευρο τύμπάνο και νάρθηκα στα δυτικά.
 Οι τοίχοι, κτισμένοι με πλινθοπερίκλειστο σύστημα και χρήση διπλών πλίνθων στούς αρμούς, ζωογονούνται με λιτό κεραμοπλαστικό διάκοσμο, κυρίως οδοντωτές ταινίες, και με την ένθεση εφυαλωμένων σκυφίων.
 Μοναδική φραγκική επίδραση (του 14ου αιώνα.) το οξυκόρυφο τόξο, της σφραγισμένης σήμερα, βόρειας θύρας.
 Η μεταγενέστερη προσθήκη εξωνάρθηκα και τα νεώτερα μεγάλα θυραία ανοίγματα συνιστούν τις μόνες μείζονες επεμβάσεις στην αρχική του μορφή.
 Στο εσωτερικό διατηρούνται δύο στρώματα τοιχογραφιών. Το δεύτερο, σύμφωνα με επιγραφή χρονολογείται το 1702 και έγινε με δαπάνες του επισκόπου Ωλένης Ιωαννικίου. Μία δεύτερη επιγραφή της ίδιας εποχής, που αναφέρει τους κτήτορες του ναού και ως έτος ανεγέρσεως το 1279, αντιγράφει, πιθανόν, την παλαιότερη κτιτορική επιγραφή.

Παναγία η Βλαχέρνα

Το γυναικείο ιστορικό Βυζαντινό μοναστήρι της Παναγίας της Βλαχέρνας βρίσκεται στον οικισμό της Κάτω Παναγιάς της επαρχίας Ηλείας. Η Μονή της Παναγίας της Βλαχερνίτισσας στην Ηλεία, που έχει πάρει το όνομά της από την ονομαστή Παναγία των Βλαχερνών στην Κωνσταντινούπολη, κείται σε απόσταση 2,5 Km Ν.Α. του λιμενίσκου της Κυλλήνης, σε υψόμετρο μόλις 80 μέτρων. Βλαχέρνα, είναι η ονομασία περίφημης συνοικίας της Κωνσταντινούπολης, ονομαστής από τον ναό της Θεοτόκου των Βλαχερνών, που είχε συνδεθεί με επίσημες θρησκευτικές τελετές των ανακτόρων. Στον ναό αυτόν γινόταν μια ειδική τελετή, το Λούσμα ή Λοετρόν, κατά την οποία οι Βυζαντινοί αυτοκράτορες λούζονταν με αγιασμένο ύδωρ με σκοπό την πνευματική και σωματική τους κάθαρση και σωτηρία (Έκθεσις Βασιλείου, Τάξεως 551, 1-556, 8). Στον ναό της Παναγίας των Βλαχερνών φυλάσσεται η θαυματουργή εικόνα της Παναγίας της Βλαχερνίτισσας, που δεομένη έχει ανοιχτά τα χέρια της σε στάση ικεσίας, γι’ αυτόν τον λόγο ο λαός της Πόλης την ονομάζει «Αψηλοχερούσα».

Παναγιά η Ελεούσα

Κοντά στο χωριό Λυγιά και μέσα σε ένα βαθύ καταπράσινο φαράγγι βρίσκεται το Μοναστήρι της Παναγίας της Ελεούσης. Δίπλα είναι μια σπηλιά με σταλακτίτες που το νερό της θεωρείται αγίασμα. Κτίστηκε τον 9ο μ.Χ. αιώνα και πήρε το όνομα από την εικόνα της Παναγίας που βρέθηκε και της έδωσαν το επίθετο Ελεούσα ζητώντας της την προστασία των κατοίκων της περιοχής.
Τα δύσκολα χρόνια της Τουρκοκρατίας η Μονή της Αγίας Ελεούσας αποτέλεσε το καταφύγιο των κατατρεγμένων. Από τις αλλεπάλληλες καταστροφές και λεηλασίες έχουν απομείνει η εκκλησία και ένας μισογκρεμισμένος πύργος που χρησίμευε για την προστασία των μοναχών από τουςεπιδρομείς και ο οποίος τώρα έχει επισκευασθεί. Η Μονή έπαιξε σημαντικό ρόλο στην επανάσταση του 1821.

Παναγία η Δαφνιώτισσα 


Ο Ιερός Ναός Κοιμήσεως της Θεοτόκου βρίσκεται στη θέση "Παναγίτσα" περιφερείας Κοινότητας Δαφνιώτισσας , στην κορυφή ενός μικρού λόφου, και απέχει περίπου 2 χλμ. νότια-νοτιοδυτικά από το χωριό. 
 Ο χρόνος κτίσεως ή ανακατασκευή του ναού είναι μέχρι σήμερα άγνωστος και χάνεται διαμέσου των αιώνων. Το μνημείο αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορίας της περιοχής και έχει γίνει αιτία δημιουργίας παραδόσεων που μεταφέρονται από στόμα σε στόμα και από γενιά σε γενιά των κατοίκων της περιοχής. 
 Ο Ιερός Ναός είναι τρίκλιτος λιθόκτιστος Βασιλική, βυζαντινής αρχιτεκτονικής…

Παναγία η Σμερνιώτισσα

Στην Ηλεία μπορεί να έχουμε θρησκευτικά μνημεία αφιερωμένα στην Παναγία που χρονολογούνται εδώ και αιώνες όπως η Παναγία η Καθολική, ή η Παναγία η Σκαφιδιώτισα, η Παναγία η Εισοδιώτισσα, η Παναγία η Κρεμαστή, η Παναγία η Λιγοβαής, η Παναγία της Βλαχέρνας, η Παναγία η Ελεούσα και η Παναγία Σεπετού. Όμως η Παναγία η Σμερνιώτισσα, είναι πραγματικά πολύ ξεχωριστή… Διαβάστε περισσότερα ΕΔΩ

Εκτός των ιστορικών Ιερών Ναών που αναφέρθηκαν υπάρχουν και δεκάδες άλλοι στο νομό μας όπως η Ι.Μ. Κοίμησης της Θεοτόκου στα Κρέστενα, Ζωοδόχου Πηγής στο Επιτάλιο, Ι.Μ. Σεπετού, Ι.Μ. της Παναγιάς στην Ισοβα, της Ι.Μ Παναγούλας στη Ξυλοκέρα, Παλαιοπαναγίας Μανολάδας, Παναγία της Θεοφιλιώτισσας στο Καγκάδι Βουπρασίας κ.α.

pan Fragkavila

pan Katholiki

pan Kremasti

pan Skafidia1

Τελευταία τροποποίηση στις Κυριακή, 15 Αυγούστου 2021 09:45

Σχετικά Άρθρα

  • Συναυλία με τραγούδια του σπουδαίου Μάνου Χατζιδάκι από τον Δήμο Πηνειού: Ονειρική μυσταγωγία στην Καθολική Γαστούνης
    Συναυλία με τραγούδια του σπουδαίου Μάνου Χατζιδάκι από τον Δήμο Πηνειού: Ονειρική μυσταγωγία στην Καθολική Γαστούνης

    Υπέροχα σχεδιασμένο και άψογα εκτελεσμένο αφιέρωμα - Ένα μουσικό ταξίδι που γεφύρωσε τον χρόνο

    Σε ένα ονειρικό μουσικό ταξίδι κάτω από τον έναστρο φθινοπωρινό ουρανό της Ηλείας παρέσυρε τους θεατές η συναυλία- αφιέρωμα στον σπουδαίο συνθέτη Μάνο Χατζιδάκι που διοργάνωσε το βράδυ του Σαββάτου ο Δήμος Πηνειού. Σε μία σχεδόν μυσταγωγική ατμόσφαιρα, με φόντο τον υποβλητικά φωτισμένο περίτεχνο βυζαντινό Ναό της Παναγίας Καθολικής Γαστούνης, το σχεδόν κατανυκτικό κοινό παρακολούθησε εκστασιασμένο το λυρικό οδοιπορικό στους σημαντικότερους σταθμούς της πορείας του κορυφαίου Έλληνα δημιουργού.

    «[…]γιατί το τραγούδι μας ενώνει μέσα σ' έναν μύθο κοινό. Κι όπως στον χορό ενώνουμε τα χέρια μεταξύ μας για ν' ακολουθήσουμε ίδιες ρυθμικές κινήσεις, έτσι και στο τραγούδι ενώνουμε τις ψυχές μας για ν’ ακολουθήσουμε μαζί, τις ίδιες εσωτερικές δονήσεις. Κι όσο για τον κοινό μύθο που δεν υπάρχει στις μέρες μας, τον σχηματίζουμε καινούριο από την αρχή κάθε φορά. Κάθε φορά που νιώθουμε βαθιά την ανάγκη να τραγουδήσουμε». Αυτός ο κοινός μύθος -που περιγράφει επιδέξια ο Μάνος Χατζιδάκις-, ο συνεκτικός ιστός που μας ενώνει σχεδόν μυστηριακά, που σφυρηλατεί τους δεσμούς μας και σμιλεύει το μοναδικό αποτύπωμά μας στον χώρο και τον χρόνο, αναγεννήθηκε ισχυρός και στέρεος το βράδυ του Σαββάτου ανάμεσα στους εκατοντάδες θεατές που πλημμύρισαν τον προαύλιο χώρο του εμβληματικού Ιερού Ναού της Παναγίας Καθολικής στη Γαστούνη. Χωρίς υπαινιγμό επιτήδευσης, το πολυπληθές κοινό συνεπήρε μια γλυκιά ανατριχίλα, μια λυρική απόδραση από τη βάρβαρη πραγματικότητα· ένα συγκινητικό και ειλικρινές ταξίδι νοσταλγίας, μνήμης και ελπίδας που οδήγησε τους θεατές, με το τελευταίο χειροκρότημα, στην κάθαρση.

    Με τη συμπλήρωση τριάντα ετών από τον θάνατο του Μάνου Χατζιδάκι, βρέθηκαν στη Γαστούνη δύο «παιδιά του» για να ταξιδέψουν τους θεατές στις σημαντικότερες στιγμές της ανυπέρβλητης διαδρομής του. Στο πιάνο ο εξαίρετος μαέστρος Μίλτος Λογιάδης· πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής των Μουσικών Συνόλων της ΕΡΤ και του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, ο καταξιωμένος αρχιμουσικός είχε συνεργαστεί με τον Χατζιδάκι στις αρχές της δεκαετίας του ενενήντα στην Ορχήστρα των Χρωμάτων. Στο πλευρό του ο υπέροχος Βασίλης Γισδάκης, που υπήρξε, στο ξεκίνημά του, βασικός ερμηνευτής του Χατζιδάκι τραγουδώντας στις συναυλίες του μεγάλου συνθέτη υπό τη διεύθυνσή του. Οι δύο καλλιτέχνες είχαν δίπλα τους μια σπουδαία φωνή από τη Γαστούνη· η Δήμητρα Τσατσού με την αισθαντική παρουσία και τη σαγηνευτική φωνή της πλημμύρισε με αυθεντικά συναισθήματα την ατμόσφαιρα και καθήλωσε το κοινό.

    Ο Χατζιδάκις θεωρούσε το τραγούδια του ως «ένα παιχνίδι ευφάνταστο μ’ απρόβλεπτους κανόνες, μια μελωδία απρόσμενη που γίνεται δική σας, δεμένη αδιάσπαστα με άφθαρτες λέξεις ποιητικές και ξαναγεννημένες». Με αυτά τα τραγούδια, σε στίχους του ίδιου αλλά και σημαντικών ελλήνων στιχουργών –όπως του Νίκου Γκάτσου- ταξίδεψαν οι θεατές που βρέθηκαν το Σάββατο στον προαύλιο χώρο της Παναγίας Καθολικής.

    Σημειώνεται ότι την εκδήλωση προλόγισε η αντιδήμαρχος Παιδείας και Πολιτισμού κα. Βάντα Κοντούλη, η οποία καλωσόρισε τους τρεις καλλιτέχνες και αναφέρθηκε συνοπτικά στη σημαντική διαδρομή τους.

    Επιστέγασμα της δυναμικής επανεκκίνησης

    Το υψηλής αισθητικής και καλλιτεχνικής αξίας αφιέρωμα στον Μάνο Χατζιδάκι, με αφορμή και τη συμπλήρωση τριάντα ετών από το θάνατό του, αποτελεί το επιστέγασμα της δυναμικής επανεκκίνησης του Δήμου Πηνειού στον τομέα του Πολιτισμού· μιας συνειδητής προσπάθειας της δημοτικής αρχής από την πρώτη στιγμή ανάληψης των καθηκόντων της για την πολιτισμική και πολιτιστική αναγέννηση και αναβάθμιση. «Κάποιες φορές η ίδια η ζωή επιβάλλει την επιστροφή για ακόμη πιο μεγάλα και πιο σπουδαία πράγματα» επεσήμανε χαρακτηριστικά ο Δήμαρχος Πηνειού κ. Αλέξης Καστρινός κατά τον σύντομο χαιρετισμό του. Παράλληλα δεν παρέλειψε να ευχαριστήσει όλους όσοι εργάστηκαν για τη διοργάνωση της εκδήλωσης καθώς και τον σεβασμιότατο Μητροπολίτη Ηλείας κ.κ. Αθανάσιο Β’ για την παραχώρηση του εξαιρετικού χώρου. «Οφείλουμε να έχουμε πλήρη επίγνωση για τη σπουδαιότητα και το πολυδιάστατο βάρος αυτού του χώρου και να τον αξιοποιούμε με τον βέλτιστο δυνατό και ταιριαστό τρόπο· όπως έγινε απόψε» σχολίασε εμφατικά. Τέλος ο κ. Καστρινός έδωσε το στίγμα της επόμενης ημέρας σημειώνοντας ότι πλέον «ανανεώνουμε το ραντεβού μας με ακόμη μεγαλύτερους και σπουδαιότερους στόχους και προσδοκίες».

    gastouni sun xartz katholiki 2

    «Οφείλουμε να έχουμε πλήρη επίγνωση για τη σπουδαιότητα και το πολυδιάστατο βάρος αυτού του χώρου και να τον αξιοποιούμε με τον βέλτιστο δυνατό και ταιριαστό τρόπο» επεσήμανε ο Δήμαρχος Πηνειού κ. Αλέξης Καστρινός.

    gastouni sun xartz katholiki 3

    Τον μαέστρο Μίλτο Λογιάδη συνόδευσαν δύο σπουδαίες φωνές· του Βασίλη Γισδάκη και της Δήμητρας Τσατσού.

    gastouni sun xartz katholiki 5

    Το υψηλής αισθητικής και καλλιτεχνικής αξίας αφιέρωμα στον Μάνο Χατζιδάκι, με αφορμή και τη συμπλήρωση τριάντα ετών από το θάνατό του, παρακολούθησε πλήθος κόσμου.

    gastouni sun xartz katholiki 4

    Χωρίς υπαινιγμό επιτήδευσης, το πολυπληθές κοινό συνεπήρε μια γλυκιά ανατριχίλα, μια λυρική απόδραση από τη βάρβαρη πραγματικότητα.

    (Δελτίο Τύπου)

  • Συναυλία με τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι στον προαύλιο χώρο της Παναγίας Καθολικής Γαστούνης, το Σάββατο 14/09
    Συναυλία με τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι στον προαύλιο χώρο της Παναγίας Καθολικής Γαστούνης, το Σάββατο 14/09

    «Νυχτερινά» κάτω από τον έναστρο ουρανό

    Διοργάνωση: Δήμος Πηνειού

    Σάββατο 20:30· Ελεύθερη είσοδος

    Μια μαγική συναυλία κάτω από τον έναστρο ουρανό της Ηλείας πρόκειται να απολαύσουν το βράδυ του Σαββάτου όσοι βρεθούν στον προαύλιο χώρο του εμβληματικού βυζαντινού ναού της Παναγίας Καθολικής Γαστούνης. Η εκδήλωση, που διοργανώνει ο Δήμος Πηνειού, πρόκειται να παρασύρει το κοινό σε ένα ονειρικό ταξίδι με οδηγό κάποια από τα ωραιότερα τραγούδια του σπουδαίου Μάνου Χατζιδάκι.

    Τα έργα του κορυφαίου συνθέτη έχουν επιλεγεί με ιδιαίτερη προσοχή προκειμένου να περιλαμβάνουν χαρακτηριστικά αποσπάσματα από το σύνολο της διαδρομής του. Το κοινό πρόκειται να «ταξιδέψει» με τραγούδια σε στίχους του ίδιου αλλά και σημαντικών Ελλήνων στιχουργών ενώ μνήμες αναμένεται να ξυπνήσουν οι μελωδίες από τις θεατρικές και τις κινηματογραφικές δημιουργίες του. Την εκδήλωση θα ντύσουν ιδανικά με τις φωνές τους η Δήμητρα Τσατσού και ο Βασίλης Γισδάκης ενώ στο πιάνο θα τους συνοδεύσει ο εξαίρετος μουσικός Μίλτος Λογιάδης

    Who is Who

    Μίλτος Λογιάδης

    Γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε στη Μουσική Ακαδημία του Μονάχου παίρνοντας διπλώματα διεύθυνσης χορωδίας και ορχήστρας, καθώς και δίπλωμα Meisterklasse. Τελειώνοντας τις σπουδές του, εργάστηκε στην όπερα του Ουλμ. Το 1992 επιστρέφει στην Ελλάδα, ύστερα από πρόσκληση του Μάνου Χατζιδάκι, για να εργαστεί ως μόνιμος μαέστρος στην Ορχήστρας των Χρωμάτων. Εκτός από τις μεγάλες ελληνικές ορχήστρες, έχει διευθύνει ορχήστρες όπως την Ορχήστρα της Βαυαρικής Ραδιοφωνίας, τη Βασιλική Φιλαρμονική Ορχήστρα του Λονδίνου, την Εθνική Ορχήστρα της Ρωσίας, την Ορχήστρα της όπερας της Μόσχας, την Ορχήστρα της Όπερας του Αμβούργου, την Ορχήστρα Δωματίου της Βιέννης κ.ά. Υπήρξε καλλιτεχνικός διευθυντής στα Μουσικά Σύνολα της ΕΡΤ (2015-2016) και στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (2016-2020). Είναι καθηγητής Διεύθυνσης Ορχήστρας στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου.

    Βασίλης Γισδάκης

    Έχει κάνει Σπουδές τραγουδιού, κλασικής κιθάρας και θεωρητικών. Το 1989 γνωρίζει τον Μάνο Χατζιδάκι που τον πρωτοπαρουσιάζει τον Δεκέμβριο του ίδιου έτους στη συναυλία του «Σείριου» στο θέατρο ΠΑΛΑΣ τραγουδώντας υπό την διεύθυνση του. Από τότε μέχρι το θάνατο του συνθέτη τραγουδάει στις συναυλίες του ως ένας απ’ τους βασικούς ερμηνευτές του.

    Μέχρι σήμερα, έχει συνεργαστεί: με πολλές ορχήστρες όπως: Ορχήστρα των Χρωμάτων, Κρατική Ορχ. Θεσσαλονίκης, συμφωνική ΕΡΤ. κα. Αλλά και με πολλούς σημαντικούς ερμηνευτές και δημιουργούς της παλαιότερης και νεώτερης γενιάς. Με την ίδια σταθερότητα στις επιλογές του και στις αξίες του ποιητικού τραγουδιού επί 35 ολόκληρα χρόνια Έχει χαράξει μια προσωπική δημιουργική πορεία αφήνοντας το δικό του χαρακτηριστικό ερμηνευτικό στίγμα σε συναυλίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

    Στην δισκογραφία του απαριθμεί αρκετές προσωπικές δισκογραφικές δουλειές, πολλές συμμετοχές και πάνω από 150 ηχογραφήσεις πρωτότυπων τραγουδιών.

    Δήμητρα Τσατσού

    Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1986 και μεγάλωσε στη Γαστούνη.

    Ασχολήθηκε με τη μουσική από μικρή ηλικία παίζοντας πιάνο και τραγουδώντας. Έκανε σπουδές στο πιάνο, τη θεωρία της μουσικής, το τραγούδι και τα παραδοσιακά κρουστά.

    Πήρε πτυχίο Λογοθεραπείας στην Πάτρα. Εκεί ασχολήθηκε με το χορωδιακό τραγούδι.

    Τα τελευταία χρόνια μελετά παραδοσιακό τραγούδι και τροπική μουσική με τον Ευγένιο Βούλγαρη και φωνητική με την Αθανασία Κυριακίδου.

    Έχει συνεργαστεί με την Πολυφωνική Χορωδία Πάτρας, το Φωνητικό Σύνολο Πάτρας Vocal, τη Χορωδία Cantelena, την Ορχήστρα Νυκτών Εγχόρδων "Θανάσης Τσιπινάκης", την Ορχήστρα Λαϊκών και Παραδοσιακών Οργάνων Δημοτικού Ωδείου Πατρών και διάφορα ακόμα μουσικά σχήματα.

    Συνεργάζεται ως τραγουδίστρια σε συναυλίες με τον Ευγένιο Βούλγαρη, τον Ορέστη Ντάντο και τον Μίλτο Λογιάδη.

    Info

    Νυχτερινά· Συναυλία με τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι

    Τραγούδι: Β. Γισδάκης & Δ. Τσατσού

    Πιάνο: Μ. Λογιάδης

    Σάββατο 14 Σεπτεμβρίου 2024 · 20:30

    Προαύλιος χώρος Ιερού Ναού Παναγίας Καθολικής· Γαστούνη

    Ελεύθερη Είσοδος

    gastouni xats nuxt 4

    Μια ονειρική μουσική εκδήλωση πρόκειται να απολαύσουν όσοι βρεθούν στον προαύλιο χώρο του εμβληματικού βυζαντινού ναού της Παναγίας Καθολικής Γαστούνης.

    gastouni xats nuxt tr 1

    Η Δήμητρα Τσατσού συνεργάζεται ως τραγουδίστρια σε συναυλίες με τον Ευγένιο Βούλγαρη, τον Ορέστη Ντάντο και τον Μίλτο Λογιάδη.

    gastouni xats nuxt tr 3

    Ο Μίλτος Λογιάδης υπήρξε καλλιτεχνικός διευθυντής στα Μουσικά Σύνολα της ΕΡΤ (2015-2016) και στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (2016-2020).

    gastouni xats nuxt tr 2

    Ο Βασίλης Γισδάκης έχει χαράξει μια προσωπική δημιουργική πορεία αφήνοντας το δικό του χαρακτηριστικό ερμηνευτικό στίγμα σε συναυλίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

    (Δελτίο Τύπου)

  • Συναυλία – αφιέρωμα στον Μάνο Χατζιδάκι στο προαύλιο της Παναγίας Καθολικής της Γαστούνης
    Συναυλία – αφιέρωμα στον Μάνο Χατζιδάκι στο προαύλιο της Παναγίας Καθολικής της Γαστούνης

    Πάμε μια βόλτα στο φεγγάρι…

    «Νυχτερινά» κάτω από τον έναστρο ουρανό - Στο πιάνο ο μαέστρος Μίλτος Λογιάδης

    Σε ένα ονειρικό μουσικό ταξίδι κάτω από τον έναστρο ουρανό της Ηλείας σας προσκαλεί ο Δήμος Πηνειού το βράδυ του Σαββάτου 14 Σεπτεμβρίου. Στον προαύλιο χώρο του εμβληματικού βυζαντινού ναού της Παναγίας της Καθολικής στην πόλη της Γαστούνης, η συναυλία - αφιέρωμα στον ιδιοφυή Έλληνα δημιουργό Μάνο Χατζιδάκι πρόκειται να δημιουργήσει μία αισθαντική και σαγηνευτική ατμόσφαιρα έμπλεη ήχων, εικόνων, συμβολισμών και συναισθημάτων.

    Το μουσικό αφιέρωμα πρόκειται να ξεκινήσει μισή ώρα μετά τις οκτώ το βράδυ του Σαββάτου και αναμένεται να προσελκύσει το ενδιαφέρον των φίλων της Τέχνης από κάθε γωνιά της Ηλείας. Μια Τέχνης διαχρονικής που –κατά τον Μάνο Χατζιδάκι- είναι «αποτέλεσμα ευαίσθητων διεργασιών μέσα στο χρόνο και όχι εντυπώσεων μιας οποιασδήποτε ιστορικής στιγμής». Της Τέχνης που αν και εκκινεί από ένα θνητό γεγονός, μετασχηματίζεται σε έργο που «διαπερνά τον χρόνο και μετατοπίζεται αέναα και αδιάκοπα σε μελλοντικούς καιρούς αλλάζοντας κάθε φορά φυσιογνωμία και ενδύματα. Έτσι που να παρουσιάζεται συνεχώς περίεργα σύγχρονο, απαντώντας ακούραστα στα καινούρια προβλήματα του κάθε χρόνου».

    Τα έργα του κορυφαίου μουσουργού έχουν επιλεγεί με ιδιαίτερη προσοχή προκειμένου να περιλαμβάνουν χαρακτηριστικά αποσπάσματα από το σύνολο της σπουδαίας διαδρομής τους. Το κοινό πρόκειται να «ταξιδέψει» με τραγούδια σε στίχους του ίδιου αλλά και σημαντικών Ελλήνων στιχουργών – όπως του Νίκου Γκάτσου και της Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου- ενώ μνήμες αναμένεται να ξυπνήσει το αφιέρωμα στα θεατρικά και τα κινηματογραφικά έργα του πολυδιάστατου συνθέτη. Την εκδήλωση θα ντύσουν άψογα με τις φωνές τους η Δήμητρα Τσατσού και ο Βασίλης Γισδάκης ενώ στο πιάνο θα τους συνοδεύσει ο εξαίρετος μουσικός, πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής των Μουσικών Συνόλων της ΕΡΤ και του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, Μίλτος Λογιάδης. Σημειώνεται ότι ο καταξιωμένος αρχιμουσικός είχε συνεργαστεί στενά με τον Μάνο Χατζιδάκι στις αρχές της δεκαετίας του ενενήντα στην Ορχήστρα των Χρωμάτων.

    Υψηλής αισθητικής και καλλιτεχνικής αξίας εκδήλωση

    Την εκπεφρασμένη θέση ότι η δημοτική αρχή θα συνεχίσει να επενδύει συνειδητά στον Πολιτισμό και την εξωστρέφεια επανέλαβε ο Δήμαρχος Πηνειού κ. Αλέξης Καστρινός. «Αμέσως μετά τη λήξη του 12ου Φεστιβάλ του Δήμου Πηνειού συνεχίζουμε τη δυναμική πορεία μας με μία υψηλής αισθητικής και καλλιτεχνικής αξίας μουσική εκδήλωση με τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι» σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Καστρινός και πρόσθεσε «με αφορμή και τη συμπλήρωση τριάντα ετών από τον θάνατό του, τιμούμε αυτόν τον σπουδαίο συνθέτη και βαθιά σκεπτόμενο άνθρωπο με μία μουσική συναυλία σε έναν ιδανικό χώρο, στο προαύλιο του εμβληματικού βυζαντινού ναού της Παναγίας Καθολικής Γαστούνης που αναμένεται να αποτελέσει πόλο έλξης για τους λάτρεις της Τέχνης και του Πολιτισμού στην Ηλεία».

    Info

    • Νυχτερινά· Αφιέρωμα στον Μάνο Χατζιδάκι
    • Τραγούδι: Β. Γισδάκης & Δ. Τσατσού
    • Πιάνο: Μ. Λογιάδης
    • Σάββατο 14 Σεπτεμβρίου 2024 · 20:30
    • Προαύλιος χώρος Ιερού Ναού Παναγίας Καθολικής· Γαστούνη
    • Ελεύθερη Είσοδος

    gastouni xats nuxt 4

    Το μουσικό αφιέρωμα πρόκειται να ξεκινήσει μισή ώρα μετά τις οκτώ το βράδυ του Σαββάτου και αναμένεται να προσελκύσει το ενδιαφέρον των φίλων της Τέχνης από κάθε γωνιά της Ηλείας.

    gastouni xats nuxt 5

    Το 2024 συμπληρώνονται τρεις δεκαετίες από τον θάνατο του σπουδαίου συνθέτη.

    gastouni xats nuxt 2

    Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στον προαύλιο χώρο του εμβληματικού βυζαντινού ναού της Παναγίας Καθολικής στη Γαστούνη.

    gastouni xats nuxt 3

    «Συνεχίζουμε τη δυναμική πορεία μας για την πολιτισμική αναγέννηση και αναβάθμιση του δήμου μας με μία υψηλής αισθητικής και καλλιτεχνικής αξίας εκδήλωση για τον Μάνο Χατζιδάκι» σημείωσε ο Δήμαρχος Πηνειού Αλέξης Καστρινός.

    (Δελτίο Τύπου)

  • Σκαφιδιά: Με λαμπρότητα ο εορτασμός της Παναγίας στο ιστορικό μοναστήρι (photos & video)
    Σκαφιδιά: Με λαμπρότητα ο εορτασμός της Παναγίας στο ιστορικό μοναστήρι (photos & video)

    Από τη μεγαλύτερη προσέλευση πιστών τα τελευταία χρόνια χαρακτηρίστηκε ο φετινός εορτασμός της Κοιμήσεως της Θεοτόκου στην Ιερά Μονή Σκαφιδιάς στο δήμο Πύργου. Μεγάλες ουρές σχηματίστηκαν τόσο κατά την είσοδο των πιστών στη μονή, όσο και για να προσκυνήσουν την Ιερή εικόνα της Παναγίας.

    Στην Επίσημη Δοξολογία χοροστάτησε ο Μητροπολίτης Ηλείας και Ωλένης κ.κ. Αθανάσιος Β’, ενώ παρέστησαν ο υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη Ανδρέας Νικολακόπουλος, ο βουλευτής Ηλείας του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ Διονύσης Καλαματιανός, οι αντιπεριφερειάρχες Βασίλης Γιαννόπουλος, Παναγιώτης Μπράμος, Θεοδωρής Βασιλόπουλος, ο δήμαρχος Πύργου Στάθης Καννής, οι αντιδήμαρχοι Πύργου, Δημήτρης Τζουανόπουλος και Γιώργος Κάρδαρης ο πρώην δήμαρχος Τάκης Αντωνακόπουλος, ο δασάρχης Πύργου Δρ. Παναγιώτης Λάττας, ο Αστυνομικός Διευθυντής Ηλείας Ταξίαρχος Γιώργος Σωτηρόπουλος, ο πρόεδρος της Ένωσης Αστυνομικών Υπαλλήλων Ηλείας Γρηγόρης Κατσώλης, κ.α.

    Μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας έγινε η λιτάνευση της Ιερής Εικόνας στον εξωτερικό χώρο της Μονής.

    Δείτε video και φωτογραφίες:

    Skafidia 2

    Skafidia 3

    Skafidia 4

    Skafidia 5

    Skafidia 7

    Skafidia 8

    Skafidia 9

    Skafidia 6

    Skafidia 10

    Skafidia 11

    Skafidia 12

    Skafidia 13

    Skafidia 14

    Skafidia 15

    Skafidia 16

  • ΔΕΚΑΠΕΝΤΑΥΓΟΥΣΤΟΣ: Η Παναγία στη λογοτεχνία, τη ζωγραφική και τη συνείδηση του ελληνισμού
    ΔΕΚΑΠΕΝΤΑΥΓΟΥΣΤΟΣ: Η Παναγία στη λογοτεχνία, τη ζωγραφική και τη συνείδηση του ελληνισμού

    Με τη φράση «φορείς τον ήλιο φόρεμα, σκαμνί σου το φεγγάρι, για να ακουμπάς τα πόδια σου και γύρω στα μαλλιά σου στεφάνι δωδεκάστερο», ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες ποιητές, ο Κωστής Παλαμάς, απευθύνεται στην Παναγία, στο έργο του «η φλογέρα του βασιλιά». Ο ζωγράφος Νικόλαος Λύτρας φαντάζεται και απεικονίζει τη Θεοτόκο ένθρονη ενώ ο Νικόλαος Γύζης, ένας από τους πιο σημαντικούς Έλληνες ζωγράφους του 19ου αιώνα, δηλώνει ότι θαυμάζει την «Πλατυτέρα». Το έργο αυτό ζωγραφίζει το 1890 ο Πολυχρόνης Λεμπέσης και σήμερα βρίσκεται στον Άγιο Γεώργιο Καρύτση, στην Αθήνα. Ως «Πάσχα του καλοκαιριού» περιγράφει, άλλωστε, τη γιορτή της Κοίμησης της Θεοτόκου, ο λογοτέχνης και ζωγράφος Φώτης Κόντογλου.

    «Δίπλα στην ορθόδοξη υμνολογία και αγιογραφία αναπτύσσεται μια συναρπαστική ποίηση, μια γοητευτική πεζογραφία και μια μεγαλειώδης ζωγραφική που με άπειρες παραλλαγές υμνολογεί και δοξάζει την Παναγία» επισημαίνει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο καθηγητής του Τμήματος Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Μιχαήλ Τρίτος.

    Οι αναφορές στην πεζογραφία

    Παρουσιάζοντας σχετικές αναφορές από την πεζογραφία, συμπληρώνει το απόσπασμα του Κωστή Παλαμά με τους στίχους: «και δέρνουν τα πλευρά σου φτερούγια σαν του σταυραετού, με εκείνα για να τρέχεις από του παράδεισου το φως στης κόλασης τη νύχτα». Από την πλευρά του ο Φώτης Κόντογλου σε ένα εμπνευσμένο κείμενό του για την Κοίμηση της Θεοτόκου γράφει: «σήμερα το αγέρι φυσά γλυκύτερα στα κουρασμένα πρόσωπά μας, τα δέντρα σαν να γενήκανε πιο χλωρά, το αυγουστιάτικο κύμα σαν να αρμενίζει δροσερό μέσα στο πέλαγο, και αφρίζει φουσκωμένο από χαρά μεγάλη, το κάθε τι πανηγυρίζει και αγάλλεται. Ω! Τι θάνατος λοιπόν είναι αυτός, του γέμισε την οικουμένη και τις καρδιές μας με τη χαρά της Αθανασίας».

    Ένας από τους σύγχρονους λογοτέχνες, ο Νίκος Πεντζίκης λέει με νόημα: «γονατίζω στα πόδια, στα πόδια της παντοτεινής του μητέρας, κόρης, Παρθένου. Δέξου τις παρακλήσεις αναξίων σου ικετών, κορυφή δυσανάβατη στους λογισμούς, βάθος δυσθεώρητο στα άτια, καθέδρα βασιλική που βαστάζεις τον βαστάζοντα πάντα. Άστρο που φανερώνει τον ήλιο. Αγρέ που βλασταίνει την ευφορία της συμπόνιας. Τραπέζι στρωμένο με χορταστική αφθονία. Λιβάδι που ξανανθίζει τη δύναμη, αυτή του πασχαλιάτικου αμνού. Λιμάνι όσων κινδυνεύουν, πρεσβεία, μεσιτεία, εξίλασμα του κόσμου, λύτρωση ουρανός όλων των ημερών».

    Ο πεζογράφος Σπύρος Μελάς σε ένα πανέμορφο κείμενό του το 1949 γράφει, μεταξύ άλλων, «η λατρεία μας σε σένα είναι υφασμένη με αυτή την εθνική μας ύπαρξη. Μας παραστέκεις, μας σκέπεις, μας κραταιώνεις, γιατί πιστεύουμε σωστά. Πιστεύουμε πως δέχτηκες στα αγνά σου σπλάχνα τον Θείο Λόγο για να δώσεις το γήινο σχήμα στο λυτρωτή του κόσμου. Μαρτύρησες και πόνεσες μαζί του για τη σωτηρία μας. Και έζησες στερημένη τη γλυκιά μορφή του κάτω από τη στοργική φροντίδα του Ιωάννη, ως την ημέρα που έγειρες και εκοιμήθηκες τον μακάριο ύπνο της συντελεσμένης αποστολής, για να ανέβεις με τα φτερά των αγγέλων στην αιώνια δόξα του μονογενή σου».

    Έναν από τους πιο εκφραστικούς ύμνους στη Θεοτόκο έγραψε, τέλος ο Άγιος της λογοτεχνίας μας, όπως αποκαλεί ο Μιχαήλ Τρίτος, τον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη. «Πηγή μου ζωηφόρος που δροσίζει με το βαθύ ποτάμι με τον νόμο σου τόσες ψυχές, δρόσισε και εμένα, την ψυχή μου. Είσαι εσύ η πόλις του Θεού και ακόμη το αγιασμένο σκήνωμα που ευφραίνονται τα ρεύματα κυλώντος ποταμού. Είθε στην καρδιά μου που έχει στραγγιστεί να δώσει ζωή και δύναμη η χάρη σου».

    Οι εικόνες της Παναγίας στην νεοελληνική ζωγραφική

    Μιλώντας για την παρουσία της Παναγίας στην νεοελληνική ζωγραφική ο καθηγητής του Τμήματος Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης χαρακτηρίζει εντυπωσιακή την Παναγία Μυρτιδιώτισσα του Κωνσταντίνου Παρθένη στο Ναό του Αγίου Αλεξάνδρου Παλαιού Φαλήρου, ένα έργο του 1919. Σημειώνει ότι ανάμεσα στις τοιχογραφίες του μητροπολιτικού ναού Άμφισσας που αγιογράφησε ο Σπύρος Παπαλουκάς το 1927 δεσπόζουν οι αγιογραφίες της Πλατυτέρας και της Κοιμήσεως της Θεοτόκου.

    Εξάλλου, όπως λέει, ο Φώτης Κόντογλου που ταυτίζεται με την παράδοση ζωγράφισε περίπου 10 Πλατυτέρες Παναγίες, εκείνες δηλαδή που η μορφή τους απεικονίζεται στις κόγχες των ιερών ναών, αρχίζοντας το 1935 στο παρεκκλήσι Ζαΐμη στο Ρίο Πατρών. Επίσης ζωγράφισε σκηνές από την ζωή της Παναγίας και την Κοίμηση. Πλήθος είναι και οι φορητές εικόνες που ζωγράφισε ο Αστεριάδης Αγήνωρ, ο Σπύρος Βασιλείου, ο Γεώργιος Γουναρόπουλος, ο Νίκος Εγγονόπουλος και άλλοι φημισμένοι ζωγράφοι. Την Πλατυτέρα, άλλωστε, ανέλαβε να ζωγραφίσει ο Γιάννης Καρούσος στον Άγιο Ανδρέα Πατρών και τον Άγιο Παντελεήμονα Αχαρνών.

    Η Παναγία στη συνείδηση του ελληνισμού

    «Ο ελληνικός λαός είδε πάντοτε με σεβασμό τη γαλήνια και πονεμένη μορφή της Παναγίας και το υπερύμνητο πρόσωπό της βρίσκεται βαθύτατα ριζωμένο στην εθνική και πνευματική του παράδοση. Η τιμή των Ελλήνων προς τη Θεοτόκο είναι πάντα συνυφασμένη με την εθνική τους ύπαρξη. Η Υπεραγία Θεοτόκος είναι η Παναγία του Γένους που έγινε ύμνος, δύναμη και ελπίδα, ιστορία και αγώνας στις κρίσιμες ώρες του Ελληνισμού» υπογραμμίζει, ο κ. Τρίτος και δεν παραλείπει να αναφέρει ότι στις 100 εκκλησιές που υπάρχουν στην Ελλάδα οι 80 φέρουν το όνομά της.

    Ο ίδιος τονίζει ότι στη συνείδηση του ελληνισμού η Παναγία είναι η μάνα της ρωμιοσύνης, η κυρά των αγγέλων, η Παναγία του έθνους και προσθέτει ότι η πιο τρανή απόδειξη του γεγονότος αυτού είναι η αυθόρμητη επίκλησή της στην ώρα του κινδύνου. Στα προσωνύμια που της αποδίδονται συμπεριλαμβάνει τη Μεγαλόχαρη, την Παντάνασσα, την Παρηγορήτρια, τη Λαοδηγήτρια, τη Σώτειρα, τη Θεία Σκέπη, το Αμάραντο Άνθος, τη Γλυκοφιλλούσα, την Ελεούσα, τη Γογργοεπήκοο, τη Δακρυροούσα, τη Ζωοδότρα, την Κοσμοσώτειρα, τη Χρυσοπηγή, τη Γιάτρισσα, την Ψυχοσώτρα, την Κεχαριτωμένη. Τονίζει, τέλος, με νόημα ότι η λίστα αυτή δεν τελειώνει ποτέ...

    Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

  • Γαστούνη: Τίμησαν το θαύμα της Παναγίας Καθολικής - Έκαψαν τον “Αράπη”
    Γαστούνη: Τίμησαν το θαύμα της Παναγίας Καθολικής - Έκαψαν τον “Αράπη”

    Τρίτη του Πάσχα και όπως κάθε χρόνο στον ιστορικό Ιερό Ναό της Παναγίας της Καθολικής (μνημείο του 12ου αιώνα) στη Γαστούνη, εορτάστηκε λαμπρά η Σύναξη της «Παναγίας της Καθολικής», για την ανάμνηση του θαύματος στην πόλη της Γαστούνης κατά τα χρόνια της Τουρκοκρατίας (το 1767).

    Παράλληλα τηρήθηκε και το έθιμο της καύσης του Αράπη με εντυπωσιακά βεγγαλικά και το κρεμασμένο από τον πύργο - καμπαναριό. ομοίωμα να εκρήγνυται.

    Στην Αρχιερατική Θεία Λειτουργία χοροστάτησε ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Ηλείας και Ωλένης κ.κ. Αθανάσιος Β’, ενώ παρέστησαν ο υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη Ανδρέας Νικολακόπουλος, οι κοινοβουλευτικοί εκπρόσωποι και βουλευτές Ηλείας του ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ Διονύσης Καλαματιανός και του ΠΑΣΟΚ - ΚΙΝΑΛ Μιχάλης Κατρίνης, η Ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ Έλενα Κουντουρά, ο δήμαρχος Πηνειού Αλέξης Καστρινός, ο δήμαρχος Πύργου Στάθης Καννής κ.α.

    Παρουσία πλήθους πιστών πραγματοποιήθηκε η Θεία Λειτουργία, η Καύση του Αράπη και η λιτάνευση της ιερής εικόνας.

    Ιστορική αναδρομή

    Σύμφωνα με τον θρύλο την Δευτέρα του Πάσχα του 1767, εορτή της Παναγίας μας και ξημερώνοντας η Τρίτη του Πάσχα αναμενόταν μεγάλο κακό σαν εκδίκηση στους ραγιάδες που άρχισαν να επαναστατούν κατά των Οθωμανών κατακτητών. Ο Πασάς της περιοχής θέλοντας να τιμωρήσει τους Έλληνες για την ανυπακοή τους, έστειλε έναν ανώτερο στρατιωτικό τον αποκαλούμενο «Αράπη», με την εντολή να καταστρέψει την Ιερή Εικόνα της Παναγίας στην Καθολική της Γαστούνης. Όμως καθώς ετοιμαζόταν να της φέρει το πρώτο χτύπημα αυτός εξαφανίσθηκε. Το περιστατικό αυτό γέμισε τρόμο και αγωνία τους υπόδουλους Έλληνες και κατοίκους της Γαστούνης, καθώς πίστευαν ότι η οργή του Πασά θα ξεσπάσει επάνω τους. Έτσι όλοι οι Χριστιανοί της περιοχής με επικεφαλής τον Ιερό Κλήρο, ξενύχτησαν προσευχόμενοι. Το επόμενο πρωί «ο Αράπης», βρέθηκε αναίσθητος στα σκαλιά της Εκκλησίας, ενώ στα χέρια του κρατούσε ένα κλαδί φοίνικα.

    Όταν συνήλθε διηγήθηκε μία ιστορία που έκανε όλους να μιλήσουν για θαύμα. Σύμφωνα με τα όσα είπε ο «Αράπης», μόλις πήγε να χτυπήσει την Ιερή και Θαυματουργή Εικόνα η Παναγία εμφανίσθηκε μπροστά του και τον μετέφερε στην Αραβία από εκεί που καταγόταν. Συναντήθηκε με την αδελφή του Πασά, η οποία του έδωσε και το κλαδί του φοίνικα για να το δώσει στον αδερφό της. Μόλις ο Πασάς έμαθε την ιστορία, χάρισε τον Ιερό Ναό στους κατοίκους της περιοχής μαζί με μεγάλη γεωργική έκταση και από τότε σταμάτησε να τους ενοχλεί και να τους απειλεί. Το δε «κάψιμο του Αράπη», κρεμασμένο στο κωδωνοστάσιο του Ναού και γεμάτο πυροτεχνήματα αυτή την ημέρα, που φέτος για τεχνικούς λόγους δυστυχώς δεν κατέστη δυνατόν να κατασκευασθεί, συμβολίζει την απαλλαγή της περιοχής της Γαστούνης, από την αγριότητα που έφερε ο Ιμπραήμ.

    Katholiki 2

    Katholiki 3

    Katholiki 4

    Katholiki 5

    Katholiki 6

    Katholiki 7

    Katholiki 8

    Katholiki 9

    Katholiki 10

    Katholiki 11

    Katholiki 12

    Katholiki 13

  • Ιερός Ναός Παναγίας της Καθολικής Γαστούνης: Θρησκευτικές Εκδηλώσεις την Τρίτη του Πάσχα
    Ιερός Ναός Παναγίας της Καθολικής Γαστούνης: Θρησκευτικές Εκδηλώσεις την Τρίτη του Πάσχα

    Αναβιώνει το έθιμο

    Με την προσήκουσα μεγαλοπρέπεια και σε κλίμα κατάνυξης πρόκειται να πραγματοποιηθούν το πρωί της Τρίτης του Πάσχα οι θρησκευτικές εκδηλώσεις στον Ιερό Ναό της Παναγίας της Καθολικής στη Γαστούνη.

    Αμέσως μετά το πέρας της λειτουργίας, στις 11 π.μ., θα ακολουθήσει στον περιβάλλοντα χώρο της εκκλησίαςη αναβίωση του Εθίμουτης Τρίτης του Πάσχα,που έχει τις ρίζες του στην περίοδο της Τουρκοκρατίας. Οι θρησκευτικές εκδηλώσεις θα ολοκληρωθούν με τη λιτάνευση της Ιεράς Εικόνας.

    (Δελτίο Τύπου)

  • Γαστούνη: Ιερόσυλος διαρρήκτης "χτύπησε" τρεις φορές στην Παναγία Καθολική
    Γαστούνη: Ιερόσυλος διαρρήκτης

    Εξιχνιάστηκαν, μετά από μεθοδική έρευνα των αστυνομικών του Αστυνομικού Τμήματος Πηνειού, τρεις κλοπές που διαπράχθησαν στον Ιερό Ναό της Παναγίας Καθολικής στη Γαστούνη.

    Για την υπόθεση αυτή, σχηματίστηκε δικογραφία για διάπραξη κλοπής σε βάρος ενός ημεδαπού άνδρα, τα πλήρη στοιχεία του οποίου έχουν ταυτοποιηθεί.

    Ειδικότερα, ο κατηγορούμενος από τον Φεβρουάριο του 2024 έως την 17/03/2024 διέπραξε συνολικά τρείς κλοπές στον Ιερό Ναό, κατά τις οποίες αφαίρεσε από το παγκάρι μικρά χρηματικά ποσά, ενώ έτερος συνεργός του, κατείχε τον ρόλο του τσιλιαδόρου.

    Η δικογραφία που σχηματίστηκε σε βάρος του κατηγορούμενου θα υποβληθεί στον Εισαγγελέα Πρωτοδικών Ηλείας.

Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ

Marma Touch