Με τη νέα λειτουργία τα οπτικά μέσα θα καλύπτουν όλο το πλάτος της οθόνης ενός κινητού – Αρχικά θα εφαρμοστεί στα κινητά με λειτουργικό iOS
Σε νέες αλλαγές προχωρά το twitterπου δοκιμάζει τρόπους για να προβάλλει τις φωτογραφίες και τα βίντεο στην εφαρμογή του πιο κοντά με τον τρόπο που προβάλλονται σε άλλα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, όπως το Instagram.
Με τη νέα λειτουργία, τα οπτικά μέσα που ενσωματώνονται στα tweet θα καλύπτουν όλο το πλάτος της οθόνης ενός κινητού τηλεφώνου.
Προς το παρόν, οι εικόνες καταλαμβάνουν πολύ λιγότερο χώρο, καθώς μπαίνουν εντός της εσοχής των αναρτήσεων.
Η νέα εμφάνιση, που δοκιμάζεται σε κινητά με την τεχνολογία iOS, αλλά όχι σε Android, θα προσδώσει στα μέσα ενημέρωσης, σύμφωνα με την πλατφόρμα «περισσότερο χώρο για να λάμψουν».
Now testing on iOS:
Edge to edge Tweets that span the width of the timeline so your photos, GIFs, and videos can have more room to shine. pic.twitter.com/luAHoPjjlY
Ο λογαριασμός του Κιλιάν Εμπαπέ στο Twitter παραβιάστηκε τα ξημερώματα της Πέμπτης (29/8) και σ' ένα από τα tweets που ανέβηκαν υπήρχε προσβλητικός χαρακτηρισμός για τον Λιονέλ Μέσι.
Θύμα των χάκερς έπεσε ο Κιλιάν Εμπαπέ στο Twitter, με τον προσωπικό του λογαριασμό να παραβιάζεται τα ξημερώματα της Πέμπτης (29/8).
Μεταξύ των tweets που έγιναν από το προφίλ του σούπερ σταρ της Ρεάλ, ένα από αυτά αναφερόταν στο δίπολο Κριστιάνο Ρονάλντο - Λιονέλ Μεσι, στοχοποιώντας ωστόσο, τον Αργεντινό.
Kylian Mbappe got hacked last night. Here are some of the tweets the hacker posted from his account. 🤣 pic.twitter.com/G6RVan62CO
Αυτή η λειτουργία δοκιμαζόταν ήδη από το Twitter πριν το εξαγοράσει ο Έλον Μασκ και το μετατρέψει σε Χ.
Από τότε που ο Έλον Μασκ αγόρασε το Twitter, δηλαδή από το 2022, και το μετέτρεψε σε X, χαλάρωσε τους κανόνες έκφρασης και απέλυσε πολλούς από τους ανθρώπους που ήταν υπεύθυνοι για την επιβολή τους. Ωστόσο, έχει υιοθετήσει μια ιδέα για τον έλεγχο του περιεχομένου που προϋπήρχε: Μία λειτουργία που ονομάζεται Community Notes (Κοινοτικές Σημειώσεις), η οποία επιστρατεύει τους χρήστες για να ελέγξουν τα γεγονότα και να προσθέσουν περιεχόμενο σε δυνητικά παραπλανητικές αναρτήσεις.
Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει η Washington Post, όταν ένας χρήστης προτείνει μία κοινοτική σημείωση, ζητείται από άλλους χρήστες να εξετάσουν τη χρησιμότητα της σημείωσης πριν αυτή δημοσιευτεί. Εάν υπάρχει ευρεία συμφωνία ότι η σημείωση αυτή είναι χρήσιμη, τότε εμφανίζεται κάτω από την εν λόγω ανάρτηση για να τη δουν όλοι οι χρήστες του X. Η λειτουργία αυτή έχει οδηγήσει στη δημόσια διάψευση αναρτήσεων από χρήστες που κυμαίνονται από απατεώνες κρυπτονομισμάτων μέχρι τον Πρόεδρο των ΗΠΑ, Τζο Μπάιντεν – και σε αρκετές περιπτώσεις αφορά και στον ίδιο τον Έλον Μασκ.
Ο ειδικός αλγόριθμος για τις κοινοτικές σημειώσεις
Η ιδέα των κοινοτικών σημειώσεων εξαπλώνεται τώρα. Αυτήν την εβδομάδα, το YouTube της Google άρχισε να δοκιμάζει μία παρόμοια λειτουργία που δεν έχει ακόμη κατονομαστεί, προσκαλώντας μία ομάδα χρηστών να αρχίσει να προτείνει σημειώσεις που προσθέτουν περιεχόμενο στα βίντεο των άλλων. Τα παραδείγματα περιλαμβάνουν «σημειώσεις που διευκρινίζουν πότε ένα τραγούδι προορίζεται να είναι παρωδία, επισημαίνουν πότε είναι διαθέσιμη μία νέα έκδοση ενός προϊόντος που εξετάζεται ή ενημερώνουν τους θεατές όταν παλαιότερο υλικό παρουσιάζεται λανθασμένα ως ένα τρέχον γεγονός», ανέφερε η Google σε σχετική ανάρτηση στο blog της.
Όπως και το X, έτσι και το YouTube δήλωσε ότι θα χρησιμοποιήσει ένα ειδικό είδος συστήματος κατάταξης για να αποφασίσει ποιες προτεινόμενες σημειώσεις αξίζουν να προωθηθούν. Τα συστήματα αυτά έχουν σχεδιαστεί για να δίνουν προτεραιότητα σε ιδέες, οι οποίες απευθύνονται σε ένα ευρύ φάσμα ανθρώπων και όχι μόνο σε εκείνους που βρίσκονται στη μία πλευρά ενός ζητήματος. Αυτό το χαρακτηριστικό σημαίνει ότι ένα σημείωμα ή ένας έλεγχος γεγονότων πρέπει να έχει την έγκριση χρηστών που έχουν διαφωνήσει στο παρελθόν μεταξύ τους για να εμφανιστεί στον ιστότοπο. Ο μηχανισμός αυτός βοήθησε τις κοινοτικές σημειώσεις να μην καταληφθούν είτε από τη Δεξιά είτε από την Αριστερά, αν και μπορεί να υπάρχουν ακόμη τρόποι να τον εκμεταλλευτούν.
Είναι φθηνότερο από την πρόσληψη επαγγελματιών για τον έλεγχο των γεγονότων και σχετικά εύκολο να επεκταθεί όταν το σύστημα είναι έτοιμο. Ίσως το πιο σημαντικό, απομακρύνει την εταιρεία από τον αμφιλεγόμενο ρόλο της άμεσης διαιτησίας για το ποια είναι η αλήθεια. Στην περίπτωση του YouTube, η εκπρόσωπος, Έλενα Ερνάντεζ, δήλωσε ότι οι σημειώσεις προορίζονται να «χτίσουν» πάνω σε άλλες μορφές πλαισίου που η εταιρεία προσθέτει ήδη σε ορισμένα βίντεο, όπως είναι οι πίνακες πληροφοριών που παραπέμπουν σε αξιόπιστες πηγές για αμφιλεγόμενα θέματα.
«Μία από τις προκλήσεις που αντιμετωπίσαμε είναι πώς να αυξήσουμε το πλαίσιο τρίτων σε ένα βίντεο με τρόπο που να είναι συγκεκριμένος, λεπτομερής και επίκαιρος για το ίδιο το βίντεο και να μπορεί να γίνει σε κλίμακα σε όλη την τεράστια ποικιλία περιεχομένου στο YouTube», δήλωσε η εκπρόσωπος της Google, προσθέτοντας το εξής: «Δοκιμάζουμε τις σημειώσεις ως ένα χαρακτηριστικό που μπορεί να βοηθήσει στην αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος».
«Θύμα» των κοινοτικών σημειώσεων και ο Έλον Μασκ
Ο Κιθ Κόουλμαν, αντιπρόεδρος προϊόντων της X, βοήθησε να τεθεί επικεφαλής του αρχικού έργου των κοινοτικών σημειώσεων, που ονομαζόταν Birdwatch στο Twitter πριν το αγοράσει ο Έλον Μασκ. Μάλιστα, είπε ότι η κίνηση του YouTube να δοκιμάσει μία παρόμοια λειτουργία είναι «απόδειξη της δύναμης της προσέγγισης Community Notes που δίνει φωνή στους ανθρώπους». Ακόμα, ο ίδιος επικαλέστηκε έρευνα που διαπίστωσε ότι οι κοινοτικές σημειώσεις μειώνουν τη διάδοση της παραπληροφόρησης στο X, συχνά προτρέποντας το άτομο που έγραψε την παραπλανητική ανάρτηση, να τη διαγράψει. Ενώ ο παραδοσιακός έλεγχος των γεγονότων είναι συχνά «πολωτικός», όπως πρόσθεσε, «μία πρόσφατη μελέτη διαπίστωσε ότι οι άνθρωποι από όλο το πολιτικό φάσμα αξιολόγησαν τις κοινοτικές σημειώσεις ως πιο αξιόπιστες από μια απλή σημαία παραπληροφόρησης».
Πάντως, τον Οκτώβριο, ο Έλον Μασκ ανακοίνωσε ότι οι δημιουργοί που έχουν μία ανάρτηση διορθωμένη από τις κοινοτικές σημειώσεις δεν θα μπορούν να κερδίζουν χρήματα από την εν λόγω δημοσίευση στο Χ. Αυτό δεν θα ισχύει προς το παρόν στο YouTube, καθώς σχεδιάζει να πειραματιστεί με τη λειτουργία σημειώσεων πριν αποφασίσει αν θα την αναπτύξει ευρύτερα.
Η αυστηρή διαδικασία αναθεώρησης των κοινοτικών σημειώσεων σημαίνει ότι συχνά εμφανίζονται σε μία ανάρτηση μόνο αφού αυτή έχει φτάσει σε ένα ευρύ κοινό, αμβλύνοντας τον αντίκτυπό τους. Ενώ το X ανέφερε ότι εμφάνισε σχεδόν 30.000 σημειώσεις τους πρώτους τέσσερις μήνες του τρέχοντος έτους, αυτό αντιπροσωπεύει πιθανότατα ελάχιστες αναρτήσεις σε σχέση με όλες τις παραπλανητικές δημοσιεύσεις που κυκλοφορούν στην πλατφόρμα. Επισημαίνεται ότι, το περασμένο φθινόπωρο, μία ανάλυση της NewsGuard σε 250 ευρέως προβαλλόμενες αναρτήσεις του X που προωθούσαν την παραπληροφόρηση σχετικά με τον πόλεμο Ισραήλ – Γάζας, διαπίστωσε ότι μόλις το 32% είχαν επισημανθεί από τις κοινοτικές σημειώσεις.
Υπενθυμίζεται ότι, τον περασμένο Δεκέμβριο, αφού μία από τις αναρτήσεις του επισημάνθηκε με κοινοτική σημείωση, ο Έλον Μασκ ισχυρίστηκε ότι «κρατικοί φορείς εκμεταλλεύονται το σύστημα».
Μαύρα μαντάτα για το Twitter στις ΗΠΑ από τότε που το αγόρασε ο Έλον Μασκ και το μετονόμασε σε Χ.
Η χρήση του Twitter στις ΗΠΑ έχει μειωθεί κατά περισσότερο από το ένα πέμπτο από τότε που ο Έλον Μασκ αγόρασε τον ιστότοπο και τον μετονόμασε σε X, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας παρακολούθησης εφαρμογών Sensor Tower.
Από τον Φεβρουάριο του 2024, οι καθημερινοί χρήστες του Twitter είχαν μειωθεί κατά 23% από τον Νοέμβριο του 2022, δηλαδή αμέσως μετά την ολοκλήρωση της εξαγοράς από τον Μασκ. Κάθε άλλο μεγάλο κοινωνικό δίκτυο παρουσίασε μείωση κατά την ίδια περίοδο, αλλά κανένα από αυτά δεν είχε ούτε κατά διάνοια την πτώση των χρηστών του X. Το πλησιέστερο ήταν το TikTok, το οποίο μειώθηκε κατά λίγο λιγότερο από 10%, ενώ το Facebook, το Instagram και το Snapchat σημείωσαν πτώση χρηστών μικρότερη από 5%, σύμφωνα με τα στοιχεία, τα οποία ανέφερε πρώτο το NBC News.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, το X τα πήγε ελαφρώς καλύτερα, σημειώνοντας πτώση 15% των χρηστών του και φτάνοντας τα 174 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες της εφαρμογής καθημερινά , σύμφωνα με τα στοιχεία της Sensor Tower. Η εταιρεία αναλύσεων δεν παρακολουθεί τους χρήστες που επισκέπτονται το κοινωνικό δίκτυο μέσω του διαδικτύου, ούτε εκείνους που χρησιμοποιούν εφαρμογές για υπολογιστές και βασίζεται σε διάφορες πηγές για να διατηρήσει ένα ακριβές πάνελ χρηστών για δειγματοληψία.
Ενώ το Twitter δεν απάντησε σε αίτημα για σχολιασμό, η εταιρεία απέρριψε εμμέσως τους ισχυρισμούς της Sensor Tower μέσω ανάρτησης. Σε ένα ανυπόγραφο μήνυμα ανέφερε ότι «250 εκατομμύρια άνθρωποι χρησιμοποιούν το X κάθε μέρα», με 550 εκατομμύρια να το επισκέπτονται κάθε μήνα, και ότι ο «ημερήσιος μέσος χρόνος παραμονής στην πλατφόρμα και τα ημερήσια λεπτά ενεργού χρήστη" είναι αμφότερα αυξημένα σε ετήσια βάση».
Μειώνεται η αξία του Twitter που πλέον λέγεται Χ
Η πτώση της αξίας της εταιρείας αντανακλάται στις εκτιμήσεις του διαχειριστή κεφαλαίων Fidelity, ενός από τους επενδυτές στην εξαγορά της - μέχρι πρότινος - εισηγμένης εταιρείας από τον Έλον Μασκ. Το blue chip growth fund της Fidelity, το οποίο κατέχει το μερίδιό της, έχει συνεχώς μειώσει την αξία που αποδίδει στην εταιρεία, φτάνοντας στο τελευταίο χαμηλό της μείωσης της αξίας κατά 71,5% από τον Νοέμβριο του 2022 έως τον Νοέμβριο του 2023.
Δεδομένου ότι ο Έλον Μασκ πλήρωσε 44 δισ. δολάρια για το μερίδιό του, αυτό φέρνει την εκτιμώμενη αξία της Fidelity για τη συνολική εταιρεία σε λίγο πάνω από 12,5 δισ. δολάρια. Ακόμα, τη Δευτέρα (25/03), δικαστής στην Καλιφόρνια απέρριψε την αγωγή του Έλον κατά του Center for Countering Digital Hate, ενός μη κερδοσκοπικού οργανισμού που δημοσίευσε εκθέσεις που καταγράφουν την αύξηση του ρατσιστικού, αντισημιτικού και εξτρεμιστικού περιεχομένου στην πλατφόρμα μετά την εξαγορά από τον Έλον Μασκ.
Η μάχη των υπηρεσιών σύντομων μηνυμάτων ξεκινά και στη Γηραιά Ήπειρο.
Ο ανταγωνιστής του Twitter (Χ) κάνει πρεμιέρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση με τον διευθύνων σύμβουλο της Meta, Μάρκ Ζούκερμπεργκ, να δηλώνει «παρών» στη μάχη με τον Έλον Μάσκ.
«Σήμερα ανοίγουμε το Threads σε περισσότερες χώρες της Ευρώπης», έγραψε στη πλατφόρμα. Το Threads έκανε ντεμπούτο στις ΗΠΑ και σε περισσότερες από 100 άλλες χώρες ανά τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένου του Ηνωμένου Βασιλείου, τον Ιούλιο του 2023.
Το νέο «παιδί» του Ζούκερμπεργκ μέχρι σήμερα δεν ήταν διαθέσιμο στα 448 εκατομμύρια που ζουν στην ΕΕ.
Μπορεί κανείς να περιηγηθεί στην πλατφόρμα χωρίς να έχει προφίλ
Παράλληλα, με το σημερινό λανσάρισμα, η Meta δίνει στους χρήστες τη δυνατότητα να περιηγηθούν στην πλατφόρμα χωρίς να χρειάζονται προφίλ. Ωστόσο, η αλληλεπίδραση με το περιεχόμενο θα απαιτεί έναν λογαριασμό Instagram.
Οι αναρτήσεις επιτρέπεται να έχουν έως και 500 χαρακτήρες
Το Threads επιτρέπει στους χρήστες να εγγραφούν χρησιμοποιώντας τα στοιχεία σύνδεσής τους στο Instagram και μπορούν να ακολουθούν αυτόματα όλους τους λογαριασμούς που ακολουθούσαν και πριν.
Οι αναρτήσεις επιτρέπεται να έχουν έως και 500 χαρακτήρες, να συμπεριλαμβάνουν εικόνες, gif και βίντεο διάρκειας έως και πέντε λεπτών και μοιάζει πολύ με το Twitter.
Γιατί άργησε να έρθει στην Ευρώπη
Η καθυστέρηση λανσαρίσματος στην Ευρώπη έχει να κάνει με τις ρυθμιστικές αρχές και τις ανησυχίες που είχαν εκφραστεί με το εάν η εφαρμογή θα συμμορφώνεται με τους αυστηρούς κανόνες της ΕΕ για την προστασία των δεδομένων.
Οι υποστηρικτές του απορρήτου των προσωπικών δεδομένων έχουν επισημάνει τον όγκο των πληροφοριών που μπορεί να συλλέγει το Threads και σχετίζονται με την υγεία, τα οικονομικά, τις επαφές, το ιστορικό περιήγησης και αναζήτησης, τα δεδομένα τοποθεσίας, τις αγορές και άλλες «ευαίσθητες πληροφορίες» του χρήστη.
Να θυμίσουμε πως όταν ξεκίνησε τον Ιούλιο του 2023, οι χρήστες ανά τον κόσμο (εκτός Ευρώπης) εγγράφηκαν μέσω των υφιστάμενων λογαριασμών τους στο Instagram και μπορούσαν να συνδεθούν γρήγορα με όλους τους χρήστες του Instagram που ακολουθούσαν. Αυτό βοήθησε το Threads να συγκεντρώσει γρήγορα 100 εκατομμύρια χρήστες μέσα σε λίγες ημέρες.
Οι επιθέσεις του Μασκ κατά των εταιρειών που αποσύρουν τις διαφημιστικές τους καταχωρήσεις έχουν προκαλέσει οικονομική ασφυξία στο Χ.
Επιβεβαιώνοντας τη λαϊκή θυμοσοφία ότι το έξυπνο πουλί από τη μύτη πιάνεται, ο Έλον Μασκ τα έχει βρει σκούρα με το (πρώην Twitter).
Κι ενώ οι διαφημιστικές εταιρείες αποσύρουν τις καταχωρήσεις τους από το δημοφιλές μέσο κοινωνικής δικτύωσης, λόγω της παρουσίασης τους δίπλα σε φιλοναζιστικές αναρτήσεις, ο Νοτιοαφρικανός επιχειρηματίας αντί να κάνει ότι περνά από το χέρι του για να διασφαλίσει την επιστροφή τους, αφού αποτελούν το 90% των εσόδων του Χ, ρίχνει λάδι στη φωτιά πραγματοποιώντας προσωπικές επιθέσεις στα διευθυντικά στελέχη τους.
Γράφοντας σχετικά ο δημοσιογράφος του BBC, Τζέιμς Κλέιτον, που ειδικεύεται στο ρεπορτάζ τεχνολογίας θυμάται μια συνέντευξη που είχε κάνει με τον ιδρυτή της Tesla και πρόεδρο του Χ από τον περασμένο Απρίλιο, εκείνες τις πρώτες ημέρες της περίφημης εξαγοράς που είχε διαφημιστεί ότι θα άλλαζε το τοπίο στα μέσα κοινωνική δικτύωσης.
Η Disney, η Apple και οι άλλες
«Αν η Disney αισθάνεται άνετα να διαφημίζει παιδικές ταινίες [στο Twitter] και η Apple αισθάνεται άνετα να διαφημίζει iPhone, αυτά αποτελούν καλές ενδείξεις ότι το Twitter είναι ένα καλό μέρος για διαφήμιση», είχε δηλώσει χαρακτηριστικά ο ευφυής μεγιστάνας. Επτά μήνες αργότερα, τόσο η Disney όσο και η Apple δεν διαφημίζονται πλέον στο X και ο Μασκ προτρέπει τις εταιρείες που έχουν αποχωρήσει από την πλατφόρμα να «πάνε να….».
Μάλιστα, την περασμένη Τετάρτη, σε μια νέα συνέντευξη που έδωσε σε ιδιαίτερα φορτισμένο κλίμα δεν δίστασε να ρίξει στο τραπέζι την τρομερή και φοβερή λέξη χρεοκοπία θέλοντας να δείξει πόσο καταλυτικά επηρεάζει το μποϊκοτάζ των διαφημιστικών εταιρειών τη βιωσιμότητα της εταιρείας του.
Για μια εταιρεία που πέρυσι αγοράστηκε έναντι του ποσού των 44 δισ. δολαρίων η χρεωκοπία μπορεί να μοιάζει απίθανη, ωστόσο στην πραγματικότητα είναι πολύ πιθανή. «Εάν η εταιρεία αποτύχει… θα αποτύχει λόγω του μποϊκοτάζ των διαφημιστικών εταιρειών. Αυτό θα φταίει που θα χρεοκοπήσει το Χ», δήλωσε ο Μασκ, λίγο πριν ο Μαρκ Γκέι από την συμβουλευτική εταιρεία μάρκετινγκ Ebiquity που διατηρεί συνεργασία με τις περισσότερες εξ αυτών ξεκαθαρίσει ότι δεν υπάρχουν ενδείξεις για την πιθανή επιστροφή τους στο άμεσο μέλλον.
Έπεται χρεωκοπία;
Μάλιστα, πριν το παραπάνω σχόλιο συζητηθεί και αναλυθεί ο γίγαντας λιανικής Walmart ανακοίνωσε ότι δεν διαφημίζεται πλέον στο X, την ώρα που οι ύβρεις του Μασκ, που μεταδόθηκαν σχεδόν ταυτόχρονα με το ξέσπασμα του, δεν βοήθησαν την όλη κατάσταση. «Δεν χρειάζεται να είναι κανείς ειδικός στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να καταλάβει και να γνωρίζει ότι η δημόσια και προσωπική επίθεση σε διαφημιστές και εταιρείες που πληρώνουν τους λογαριασμούς του X δεν θα κάνει καλό στις επιχειρήσεις», ήταν το σχετικό σχόλιο της Γιασμίν Ένμπεργκ, αναλύτριας στο Insider Intelligence.
Όσον αφορά το μεγάλο ερώτημα, αν τελικά θα χρεοκοπήσει το Χ, η απάντηση έχει ως εξής. Το 2022, τα διαφημιστικά έσοδα του Twitter ήταν περίπου 4 δισεκατομμύρια δολάρια, τα οποία φέτος αναμένονται να πέσουν στα 1.9 δισ. δολάρια. Η εταιρεία έχει δύο μεγάλες δαπάνες. Η πρώτη είναι οι μισθοδοσίες, που ο Μασκ έχει περιορίσει σημαντικά με τις χιλιάδες απολύσεις που έκανε όταν ανελαβε το τιμόνι του Χ, και η δεύτερη είναι η εξυπηρέτηση των δανείων που πήρε για την αγορά του ύψους περίπου 13 δισ. δολαρίων.
Εάν η εταιρεία δεν μπορεί να εξυπηρετήσει τους τόκους των δανείων της, που σύμφωνα με το Reuters ανέρχονται σε 1.2 δισ. δολάρια το χρόνο ή να αντέξει οικονομικά να πληρώσει το προσωπικό της, τότε το Χ θα μπορούσε πραγματικά να χρεοκοπήσει.
Οι επιλογές
Σε κάθε περίπτωση επιλογές υπάρχουν, γράφει το βρετανικό δημοσίευμα. Η πιο απλή κίνηση θα ήταν ο Μασκ να βάλει βαθιά το χέρι στο τσέπη και να ρίξει περισσότερα από τα χρήματα του στο Χ, που δεν φαίνεται όμως να θέλει να πραγματοποιήσει. Θα μπορούσε επίσης να να επαναδιαπραγματευτεί με τις τράπεζες για λιγότερο επαχθείς πληρωμές τόκων, αλλά αν αυτό δεν αποδώσει καρπούς σε βάθος χρόνου, δηλαδή οι τράπεζες δεν πάρουν τα χρήματά τους, τότε η πτώχευση θα είναι η μόνη επιλογή. Σίγουρο στοίχημα επίσης πρέπει να θεωρηθεί ότι οι τράπεζες θα απαιτήσουν και αλλαγή διοίκησης του Χ.
«Το βρίσκω πολύ δύσκολο», λέει ο. «Αν συνέβαινε (η χρεοκοπία) του Χ, θα ήταν επειδή ο Έλον θα αποφάσιζε να τραβήξει το χαλί. Αλλά ακόμα και τότε, αν το έκανε, οι πιστωτές θα είχαν την επιλογή να ωθήσουν την εταιρεία σε χρεοκοπία, να διορίσουν έναν διαχειριστή και να πατήσουν και πάλι τον διακόπτη», λέει ο Τζάρεντ Ελίας, καθηγητής νομικού δικαίου στο Χάρβαρντ, εξηγώντας ότι η επιχειρηματική φήμη του Μασκ μπορεί τελικά να πληγεί, το Χ όμως θα συνεχίσει να βρίσκεται ανάμεσα μας, σε όλες ανεξαιρέτως τις οθόνες μας.
Σε μια πρώτη ανάγνωση του τι πρόκειται να συμβεί φαίνεται ότι ο Μασκ προσπαθεί. Έχει κυκλοφορήσει μια νέα υπηρεσία κλήσεων ήχου και βίντεο. Τον περασμένο μήνα έκανε streaming τον εαυτό του παίζοντας βιντεοπαιχνίδια, με την ελπίδα ότι το X μπορεί να ανταγωνιστεί εφαρμογές όπως το Twitch. Στόχος του Μασκ είναι το X να γίνει η «εφαρμογή για τα πάντα», από συνομιλίες μέχρι διαδικτυακές πληρωμές.
Η δυσκολία
Σύμφωνα με τους New York Times, οι οποίοι απέκτησαν το pitch deck που έδινε ο Μασκ στους επενδυτές πέρυσι, το X υποτίθεται ότι θα αντλήσει 15 εκατομμύρια δολάρια από την υπηρεσία e-payments το 2023, με στόχο να αυξήσει τα έσοδα περίπου στα 1,3 δισ. δολάρια έως το 2028.
Το X διαθέτει επίσης σε έναν τεράστιο θησαυρό δεδομένων και το τεράστιο αρχείο συνομιλιών του μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την εκπαίδευση chatbots. Ο Μασκ πιστεύει ότι αυτά τα δεδομένα είναι εξαιρετικά πολύτιμα και έτσι είναι, αλλά σε βάθος χρόνου.
Το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, καμία από αυτές τις παραπάνω επιλογές δεν μπορεί να κλείσει την τρύπα, που άνοιξε η σχεδόν μαζική αποχώρηση των διαφημιστών από το Χ.
Στόχος του Έλον Μασκ είναι να μετατρέψει το Twitter, που πλέον λέγεται Χ, σε μια «εφαρμογή για τα πάντα».
Ο δισεκατομμυριούχος επιχειρηματίας, Έλον Μασκ, λίγες ώρες μετά την αγορά του Twitter, έγραψε ότι «δεν το έκανε επειδή θα ήταν εύκολο». Αυτή η δήλωση αποδείχθηκε προφητική για την εν λόγω πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης και, έναν χρόνο μετά, βρίσκεταi σε μια κατάσταση συνεχούς μεταβολής, καθώς οι διαφημιστές μειώνουν τις δαπάνες, ο αριθμός των χρηστών λιγοστεύει, οι ρυθμιστικές Αρχές το έχουν βάλει στο στόχαστρό τους και οι εργαζόμενοι δεν είναι πλέον ούτε το 50% όσων βρίσκονται στην εταιρεία πέρσι τέτοια ημέρα.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον Guardian, από την απόρριψη ενός παγκοσμίου φήμης εμπορικού σήματος μέχρι την προσπάθεια αναμόρφωσης του επιχειρηματικού μοντέλου της εταιρείας, ο Έλον Μασκ άλλαξε το Twitter, τον τελευταίο χρόνο, περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο στέλεχος κατά τα 16 προηγούμενα χρόνια.
‘Musk destroyed all that’: Twitter’s business is flailing after a year of Elon https://t.co/64quaKMNma
Ο Έλον Μασκ απέκτησε το Twitter στις 27 Οκτωβρίου 2022. Η μεγαλύτερη μεμονωμένη αλλαγή σε ένα ταραχώδες 12μηνο ήταν η μετονομασία του Twitter σε X, μια μακρόχρονη κίνηση για έναν επιχειρηματία που είχε φιλοδοξίες να δημιουργήσει μια «εφαρμογή για τα πάντα», η οποία θα διαχειρίζεται μηνύματα, κοινωνική δικτύωση, ήχο, βίντεο, πληρωμές και ηλεκτρονικές αγορές.
Λίγο πριν ολοκληρώσει την εξαγορά ύψους 44 δισεκατομμυρίων δολαρίων, ο Έλον Μασκ έδωσε το στίγμα του τι θα ακολουθούσε όταν περιέγραψε τη συμφωνία ως «επιταχυντικό παράγοντα για τη δημιουργία του X, της εφαρμογής για τα πάντα».
Παρ' όλα αυτά, η ξαφνική απόρριψη του εμπορικού σήματος του Twitter, τον περασμένο Ιούλιο, εξέπληξε τον κόσμο της τεχνολογίας. Σε σύγκριση με τη συνδυασμένη βάση χρηστών πολλών δισεκατομμυρίων ατόμων που έχουν το Facebook και το Instagram, το Twitter ήταν μια μέτρια πλατφόρμα με 238 εκατομμύρια καθημερινούς χρήστες, αλλά είχε επιρροή και ήταν γνωστό.
Σύμφωνα με τη νέα διευθύνουσα σύμβουλο του X, Λίντα Γιακαρίνο, που μίλησε σε συνέδριο τον περασμένο μήνα, η πλατφόρμα έχει τώρα μεταξύ 200 και 250 εκατομμυρίων χρηστών, αν και αργότερα ανέφερε ότι ο αριθμός είναι 225 εκατομμύρια – κάτι που υποδηλώνει μείωση. Οι επισκέψεις στο X λιγόστεψαν κατά 10% σε σχέση με τον Σεπτέμβριο, και συγκεκριμένα σε 5,8 δισεκατομμύρια, όπως αποκάλυψε η εταιρεία δεδομένων Similarweb.
Ο Μπρους Ντέιλι, ο πρώην επικεφαλής των ευρωπαϊκών δραστηριοτήτων του Twitter, δήλωσε ότι η κίνηση της αλλαγής της επωνυμίας είχε βλάψει μια επιχείρηση που βρισκόταν στον «παράδεισο των brands». Χαρακτηριστικά, ο ίδιος έχει δηλώσει: «Υπήρχαν πολλά λάθη με το προϊόν, αλλά το brand ήταν στην κορυφαία κατηγορία εταιρειών στον κόσμο. Ονόματα τόσο διαφορετικά όσο ο Μπαράκ Ομπάμα, η Κιμ Καρντάσιαν, ο The Rock και η Γκρέτα Τούνμπεργκ χρησιμοποιούσαν το brand και βοηθούσαν στην προώθηση της πλατφόρμας. Ο Έλον Μασκ τα κατέστρεψε όλα αυτά».
Αλλαγή του επιχειρηματικού μοντέλου των μέσων κοινωνικής δικτύωσης
Πάντως, αν το rebranding του Twitter σηματοδότησε μια αλλαγή στο επιχειρηματικό μοντέλο της εταιρείας, υπήρχε ούτως ή άλλως ανάγκη για αλλαγή λόγω της πίεσης που ασκείται στην κύρια ροή εσόδων της. Οι διαφημίσεις αντιπροσώπευαν σχεδόν το 90% των ετήσιων εσόδων του Twitter – ύψους 5,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2021. Το σύνολο αυτό έχει καταρρεύσει λόγω της αποχώρησης των διαφημιστών που προκλήθηκε από φόβους σχετικά με τα πρότυπα στην πλατφόρμα και από τις γενικές ανησυχίες υπό την ηγεσία του Έλον Μασκ.
Μάλιστα, σε μια ανάρτηση τον περασμένο μήνα, ο Έλον Μασκ δήλωσε ότι τα διαφημιστικά έσοδα στις ΗΠΑ είχαν μειωθεί κατά 60%, μια κατάσταση για την οποία κατηγόρησε την πίεση από την Anti-Defamation League (Συνασπισμός κατά της Δυσφήμησης), η οποία διεξάγει εκστρατείες ενάντια στον αντισημιτισμό και στη μισαλλοδοξία. Με τριμηνιαίες πληρωμές χρέους ύψους 300 εκατομμυρίων δολαρίων και πτώση της κύριας πηγής μετρητών, η εταιρεία πρέπει να βρει χρήματα από αλλού – αν μπορεί – όπως επισημαίνει ο αρθρογράφος του «Guardian», Νταν Μίλμο.
Σε αυτό το πλαίσιο, ο Έλον Μασκ προσπάθησε να αναμορφώσει το συνδρομητικό προϊόν της πλατφόρμας, το οποίο ήταν παλαιότερα γνωστό ως Twitter Blue, αλλά τώρα ονομάζεται X Premium. Η νέα επωνυμία έχει φέρει υποσχέσεις για τη μετατροπή της επιχείρησης σε μια «εφαρμογή για τα πάντα» κατά το πρότυπο του WeChat της Tencent, που κυριαρχεί στην Κίνα, η οποία εκτελεί πλήθος εργασιών – από την ανταλλαγή μηνυμάτων έως τις πληρωμές και τις παραδόσεις φαγητού.
Ωστόσο, ακόμα και πριν από την ολοκλήρωση της εξαγοράς, μια βασανιστική διαδικασία από μόνη της, ο Έλον Μασκ είχε δηλώσει ότι στοχεύει να μειώσει την εξάρτηση της πλατφόρμας από τις διαφημίσεις μέσω μιας συνδρομής, η οποία ελπίζει ότι θα μειώσει τον αριθμό των αυτοματοποιημένων λογαριασμών (bots) που ταλαιπωρούν την εν λόγω πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης. Για τον σκοπό αυτό, το Twitter Blue λανσαρίστηκε αποτυχημένα εκ νέου, οπότε πολλοί ψεύτικοι λογαριασμοί, τους οποίους διαχειρίζονταν είτε φαρσέρ είτε άνθρωποι που μιμούνταν γνωστές προσωπικότητες απ' όλους τους τομείς, μπορεί να επιβεβαιώθηκαν (verified accounts) για μόλις 8 δολάρια τον μήνα.
Έκτοτε, η συνδρομητική υπηρεσία επαναλειτούργησε και πάλι με προνόμια, όπως το σήμα ελέγχου επαλήθευσης και μεγαλύτερη προβολή στην πλατφόρμα για τις αναρτήσεις. Σύμφωνα με μια εκτίμηση του Travis Brown, ενός προγραμματιστή λογισμικού που παρακολουθούσε τις εγγραφές στο Twitter Blue, ο αριθμός των συνδρομών είχε ξεπεράσει τις 600.000 μέχρι τον περασμένο Απρίλιο, αποφέροντας περισσότερα από 5 εκατομμύρια δολάρια τον μήνα σε επιπλέον έσοδα τα οποία, παρ' όλα αυτά, δεν είναι αρκετά για να καλύψουν μια διαφημιστική ύφεση πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Την περασμένη εβδομάδα, ο Έλον Μασκ προχώρησε ένα βήμα παραπέρα, αφήνοντας υπονοούμενα ότι επρόκειτο να χρεώσει την πρόσβαση στον ιστότοπο, εισάγοντας ετήσια χρέωση 1 δολαρίου για τους νέους χρήστες στη Νέα Ζηλανδία και στις Φιλιππίνες. Η πολιτική ονομάστηκε «Not a Bot» από το X, ακολουθώντας τη λογική ότι οι spammers δεν θα θέλουν να πληρώνουν για κάθε λογαριασμό troll που έχουν. Ο ίδιος ανέφερε, επίσης, ότι θα έρθουν δύο νέα επίπεδα συνδρομής: Ένα με «υψηλότερο κόστος» που δεν διαθέτει διαφημίσεις και μια άλλη επιλογή «χαμηλότερου κόστους» με όλες τις πρόσθετες λειτουργίες, αλλά χωρίς μειώσεις στις διαφημίσεις.
Ο Μπρους Ντέιλι, πρώην επικεφαλής των ευρωπαϊκών δραστηριοτήτων του Twitter, ανέφερε ότι η προσπάθεια διαφοροποίησης από τις διαφημίσεις είναι «στρατηγικά μια καλή απόφαση», αλλά έχει γίνει κακός χειρισμός, επισημαίνοντας το εξής: «Με τις αλλαγές που έκανε, και όχι μόνο με την εισαγωγή της επί πληρωμή επαλήθευσης, εξυπηρέτησε τη μείωση της ποιότητας της πλατφόρμας. Αν συνυπολογίσετε και την αλλοπρόσαλλη λήψη αποφάσεων, οι διαφημιζόμενοι είπαν: "Δεν θέλουμε να συμμετέχουμε σε αυτό"».
Μείωση του εργατικού δυναμικού
Επισημαίνεται ότι μία από τις πρώτες πράξεις του Έλον Μασκ, ως ιδιοκτήτη του Twitter, ήταν η απόλυση περίπου του 50% του 7.500 εργαζομένων της πλατφόρμας. Ο Έβαν Χάνσεν, τότε διευθυντής επιμέλειας της πλατφόρμας, ήταν μεταξύ των χιλιάδων ανθρώπων που απολύθηκαν απότομα από έναν ιδιοκτήτη που είχε υποστηρίξει, πριν από την εξαγορά, ότι η πλατφόρμα είχε «πολύ ακροαριστερή» προκατάληψη.
«Πίστευε ότι η ομάδα μας ήταν προκατειλημμένη, ότι ολόκληρη η ομάδα συντονισμού προωθούσε ενεργά τις φιλελεύθερες συζητήσεις και ήταν μεροληπτική με τις συντηρητικές», δήλωσε ο Έβαν Χάνσεν, ο οποίος είχε μια μακρά καριέρα ως δημοσιογράφος τεχνολογίας προτού ενταχθεί στο Twitter το 2016. Επίσης, ο ίδιος είπε ότι η ομάδα του «είχε ποικιλία απόψεων» μέσω χαρακτηριστικών όπως το Twitter Moments ή εξασφάλιζε ότι οι αναγνώστες «βίωναν προοπτικές που διαφορετικά δεν θα συναντούσαν». Αυτή η υπηρεσία περιελάμβανε την υποβάθμιση τοξικών θεμάτων που ήταν στις τάσεις ή την τοποθέτηση ενός αντιπροσωπευτικού tweet στα hashtags για να εξηγηθεί έτσι γιατί ορισμένα θέματα βρίσκονταν στις τάσεις. Βέβαια, αναφερόμενος στο μέσο κοινωνικής δικτύωσης τώρα, ο Έβαν Χάνσεν τόνισε: «Το έργο μας έχει χαθεί εντελώς».
Ο Έλον Μασκ επανέφερε χρήστες που είχαν απαγορευτεί προηγουμένως, όπως ο τέως Πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ και ο μισογύνης influencer Άντριου Τέιτ, ενώ απαγόρευσε αυθαίρετα και δημοσιογράφους τεχνολογίας που βρέθηκαν στον δρόμο του. Ειδικότερα, τον Σεπτέμβριο, ο Έλον Μασκ δημοσίευσε στον λογαριασμό του στο X ότι είχε διαλύσει την ομάδα εκλογικής ακεραιότητας της πλατφόρμας ενόψει περισσότερων από 70 εκλογικών αναμετρήσεων σε όλο τον κόσμο, που είναι προγραμματισμένες να γίνουν κατά το επόμενο έτος. Ο Έλον Μασκ και η Λίντα Γιακαρίνο προωθούν τη λειτουργία ελέγχου των γεγονότων του X από το πλήθος, Community Notes, ως βασικό στοιχείο των συστημάτων συντονισμού. Ωστόσο, έχουν διατυπωθεί αμφιβολίες σχετικά με την ικανότητά του Χ να αντιμετωπίσει τον κατακλυσμό παραπληροφόρησης που σχετίζεται – επί παραδείγματι – με τον πόλεμο ανάμεσα στο Ισραήλ και στην παλαιστινιακή οργάνωση της Χαμάς.
NEWS: 𝕏 has reportedly cut half of of its Electoral integrity team, including the head of the group.
Despite this, X has recently reiterated it plans to hire more staff in this area ahead of major international elections in 2024. pic.twitter.com/kGX92FlYQH
Η προσέγγιση του κοινωνικού δικτύου για τη συγκράτηση του περιεχομένου και οι γενικές ανησυχίες για την ηγεσία του Έλον Μασκ έχουν βλάψει την επιχείρηση, απομακρύνοντας τους διαφημιστές. Ο Φάρχαντ Ντίβετσα, ιδιοκτήτης και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ψηφιακού μάρκετινγκ AccuraCast με έδρα το Λονδίνο, είπε ότι η θέση του X μεταξύ των διαφημιστών έχει πέσει κατακόρυφα. Από αυτό το αρχικό κύμα απολύσεων, το εργατικό δυναμικό της X μειώθηκε περαιτέρω σε περίπου 1.500 άτομα, δήλωσε ο Έλον Μασκ τον Απρίλιο.
Χαρακτηριστικά, ο Φάρχαντ Ντίβετσα σημείωσε: «Τους τελευταίους 12 μήνες είδαμε το Twitter από μια σταθερή τρίτη ή τέταρτη επιλογή – μετά την Google, τη Meta και περιστασιακά το LinkedIn – για ψηφιακή διαφήμιση να γίνεται ο σωρός. Οι αλλαγές στην ασφάλεια των εμπορικών σημάτων, το άνοιγμα του δικτύου σε εξτρεμιστές με το πρόσχημα της ελευθερίας του λόγου, η απαίτηση από τους διαφημιζόμενους να πληρώνουν για την επαλήθευση και η απόλυση μεγάλου μέρους του προσωπικού έστειλαν μηνύματα ότι η πλατφόρμα δεν ενδιαφέρεται για την ασφάλεια των εμπορικών σημάτων ή για τους διαφημιζόμενους».
Ο χειρισμός του X σχετικά με τη ρητορική μίσους ή το παραπλανητικό περιεχόμενο τέθηκε υπό περαιτέρω έλεγχο μετά την επίθεση της Χαμάς στο Ισραήλ. Ο Τιερί Μπρετόν, ο επίτροπος της Ε.Ε. που είναι αρμόδιος για την Πράξη Ψηφιακών Υπηρεσιών του μπλοκ, έστειλε επιστολή στον Έλον Μασκ, υποστηρίζοντας ότι η πλατφόρμα «χρησιμοποιείται για τη διάδοση παράνομου περιεχομένου και παραπληροφόρησης στην Ε.Ε.».
Η Meta (ιδιοκτήτρια εταιρεία του Facebook και του Instagram), καθώς και το TikTok έχουν, επίσης, προειδοποιηθεί για την κάλυψη του πολέμου ανάμεσα στο Ισραήλ και στην παλαιστινιακή οργάνωση της Χαμάς στις πλατφόρμες τους, αλλά τα ζητήματα του X απειλούν να επιδεινώσουν τα προβλήματά του με τους διαφημιζόμενους.
Παρέλαση από CEOs
Ο Έλον Μασκ απέλυσε τον διευθύνοντα σύμβουλο του Twitter, Παράγκ Αγκραουάλ, αμέσως μόλις ο δισεκατομμυριούχος επιχειρηματίας ολοκλήρωσε τη συμφωνία και ανέλαβε τη διαχείριση της πλατφόρμας. Ακολούθησε αναταραχή. Σε μία κίνηση για τον περιορισμό της ζημιάς που προκλήθηκε στον ακρογωνιαίο λίθο του επιχειρηματικού μοντέλου του X, τον περασμένο Μάιο ο Έλον Μασκ διόρισε ως διευθύνουσα σύμβουλο (CEO) ένα γνωστό στέλεχος της διαφημιστικής βιομηχανίας. Η Λίντα Γιακαρίνο, τότε επικεφαλής της παγκόσμιας διαφήμισης στον όμιλο μέσων ενημέρωσης και ψυχαγωγίας της NBCUniversal, είναι ιδιαίτερα σεβαστή στον τομέα της.
Προχώρησε στην αποκατάσταση της σχέσης της εταιρείας με τους διαφημιστές, επαναφέροντας ένα «συμβούλιο πελατών» για στελέχη του μάρκετινγκ και των διαφημιστικών εταιρειών, αλλά παραδέχτηκε ότι βρήκε τη δουλειά δύσκολη. «Είναι δύσκολο, είναι δύσκολο για εμένα, είναι δύσκολο για την οικογένειά μου, τα παιδιά μου, τους γονείς μου», είχε δηλώσει η ίδια σε σχετική συνέντευξή της στους Financial Times.
Η Λίντα Γιακαρίνο ανέφερε σε συνέδριο, τον περασμένο Σεπτέμβριο, ότι το X θα είναι κερδοφόρο το επόμενο έτος (η πλατφόρμα είναι ιστορικά ζημιογόνος), ότι η δέσμευση των χρηστών αυξήθηκε «δραστικά» και ότι οι διαφημιστές επιστρέφουν, παρά το γεγονός ότι – όπως είπε – ο αριθμός των καθημερινών χρηστών είχε μειωθεί σε περίπου 225 εκατομμύρια. Οι τράπεζες αναμένεται να δεχτούν πλήγμα ύψους 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων, σύμφωνα με τη Wall Street Journal.
Ο Έλον Μασκ παραμένει σε μεγάλο βαθμό εμπλεκόμενος στη λειτουργία του X, με έναν εκτελεστικό ρόλο που επικεντρώνεται στον σχεδιασμό προϊόντων, στη νέα τεχνολογία και στο να τουϊτάρει πολύ. Η Λίντα Γιακαρίνο πρέπει να διασφαλίσει ότι οι διαφημιστές θα υπάρχουν για να χρηματοδοτήσουν τον προγραμματισμένο μετασχηματισμό της πλατφόρμας, που προωθείται από τον δισεκατομμυριούχο επιχειρηματία. Έχει, επίσης, να αντιμετωπίσει ρυθμιστικές πιέσεις. Το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ ερευνά αν το «χαοτικό περιβάλλον» της πλατφόρμας υπό τον Έλον Μασκ παραβίασε κυβερνητική εντολή που απαιτούσε αναμόρφωση των πρακτικών ασφάλειας δεδομένων και προστασίας της ιδιωτικής ζωής, ενώ η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς των ΗΠΑ ελέγχει τις ενέργειες του διευθύνοντος συμβούλου της Tesla πριν από τη συμφωνία.
«Είναι μια νέα μέρα στο X», είχε δηλώσει χαρακτηριστικά η Λίντα Γιακαρίνο τον Σεπτέμβριο. Ορισμένοι χρήστες, διαφημιστές και πρώην εργαζόμενοι, ωστόσο, νοσταλγούν τις παλιές ημέρες.
Πριν ακόμα αγοράσει το Twitter, ο μεγιστάνας της Tesla και της SpaceX είχε δηλώσει πως σκοπεύει να μεταμορφώσει την πλατφόρμα σε «εφαρμογή για τα πάντα».
Η πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης X, προηγουμένως γνωστή ως Twitter, λανσάρει λειτουργία κλήσεων φωνής και βίντεο, πρώτο βήμα στο σχέδιο του Έλον Μασκ να δημιουργήσει ένα «app για τα πάντα».
Ο εκκεντρικός δισεκατομμυριούχος που εξαγόρασε την πλατφόρμα πριν από σχεδόν έναν χρόνο ανακοίνωσε τη νέα λειτουργία και προσέφερε οδηγίες για την ενεργοποίησή της.
Σε πρώτη φάση η πιλοτική λειτουργία κλήσεων θα είναι διαθέσιμη μόνο σε συσκευές iOS αλλά αργότερα θα επεκταθεί στο Android και στους υπολογιστές Windows, αναφέρε το Χ σε σελίδα υποστήριξης.
Όλοι οι χρήστες θα μπορούν να δέχονται κλήσεις από λογαριασμούς τους οποίους ακολουθούν ή έχουν αποθηκεύσει στη λίστα επαφών τους.
Ωστόσο μόνοι οι συνδρομητές της υπηρεσίας Premium, η οποία κοστίζει από 8-11 δολάρια ανάλογα με τη συσκευή του χρήστη, θα μπορούν να πραγματοποιούν κλήσεις.
Ο Μασκ είχε προαναγγείλει την υπηρεσία τον Αύγουστο λέγοντας πως οι χρήστες δεν θα χρειάζονται αριθμό τηλεφώνου για κλήσεις εντός της πλατφόρμας.
Πριν ακόμα αγοράσει το Twitter, ο μεγιστάνας της Tesla και της SpaceX είχε δηλώσει πως σκοπεύει να μεταμορφώσει την πλατφόρμα σε «super app» ή «εφαρμογή για τα πάντα».
Η ιδέα των εφαρμογών που συνδυάζουν πολλές υπηρεσίες είναι άκρως δημοφιλής στην Ασία και οι εταιρείες τεχνολογίες προσπαθούν εδώ και χρόνια να την αντιγράψουν σε άλλες αγορές.
Τα super app είναι είναι ο ελβετικός σουγιάς των εφαρμογών για κινητά, καθώς συνδυάζουν μια μεγάλη ποικιλία υπηρεσιών όπως η ανταλλαγή μηνυμάτων, η κοινωνική δικτύωση, οι πληρωμές από χρήστη σε χρήστη και οι online αγορές.
Τέτοιου είδους υπερ-εφαρμογές χρησιμοποιούνται ευρέως στην Κίνα, όπου τα κινητά τηλέφωνα είναι το κύριο μέσο πρόσβασης στο Διαδίκτυο.
Η κινεζική υπερ-εφαρμογή WeChat εξυπηρετεί σύμφωνα με κάποιες εκτιμήσεις πάνω από 1 δισεκατομμύριο ενεργούς χρήστες και αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της κινεζικής καθημερινότητας. Οι χρήστες μπορούν να επικοινωνούν, να καλούν ταξί, να στέλνουν χρήματα σε φίλους και συγγενείς και να ψωνίζουν στο Διαδίκτυο.
Όπως έχει προαναγγείλει ο Μασκ, το X θα αποκτήσει στο μέλλον τη δυνατότητα ανταλλαγής μηνυμάτων και ηλεκτρονικών πληρωμών από χρήστη σε χρήστη.
Οι νέοι χρήστες στις Φιλιππίνες και τη Νέα Ζηλανδία είναι οι πρώτοι στους οποίους ζητείται ετήσια πληρωμή
Ενα δολάριο τον χρόνο θα χρεώνει όλους τους νέους συνδρομητές το Χ (πρώην Twitter) του Ελον Μασκ, προκειμένου να μπορούν να κάνουν tweet, retweet, like αλλά και να απαντούν σε post.
Η αρχή έγινε με τους νέους χρήστες στη Νέα Ζηλανδία και τις Φιλιππίνες για τη χρήση των βασικών δυνατοτήτων της πλατφόρμας.
Όσοι αρνούνται να πληρώσουν θα μπορούν μόνο να διαβάζουν αναρτήσεις, να παρακολουθούν βίντεο και να ακολουθούν λογαριασμούς, ανέφερε η εταιρεία.
Η εταιρεία δήλωσε ότι στόχος είναι να «μειωθεί το spam, η χειραγώγηση της πλατφόρμας και η δραστηριότητα των bots». Στο πλαίσιο αυτό, οι νέοι λογαριασμοί θα πρέπει επίσης να ολοκληρώσουν τη διαδικασία επαλήθευσης του αριθμού τηλεφώνου τους.
Η ετήσια συνδρομή είναι η τελευταία σε μια σειρά αμφιλεγόμενων αλλαγών στην πλατφόρμα από τότε που ο δισεκατομμυριούχος Έλον Μασκ αγόρασε το Twitter πέρυσι για 44 δισεκατομμύρια δολάρια.
Χιλιάδες εργαζόμενοι έχουν απολυθεί, η εποπτεία περιεχομένου περικόπηκε και το μπλε τικ – που κάποτε χρησιμοποιήθηκε για την αναγνώριση επαληθευμένων λογαριασμών– δόθηκε μόνο σε εκείνους που δέχθηκαν να πληρώσουν 8 δολάρια το μήνα.
Σημειώνεται ότι ήδη το Χ προσφέρει στους χρήστες τους μια συνδρομητική υπηρεσία, την υπηρεσία X Premium που προσφέρει βελτιωμένες δυνατότητες, όπως μεγαλύτερες αναρτήσεις και αυξημένη προβολή στην πλατφόρμα.
Ο κίνδυνος πίσω από την πληρωμή συνδρομής
Παρόλο που υπάρχει ξεκάθαρο οικονομικό συμφέρον για την εταιρεία να χρεώνει τους χρήστες, ο Μασκ επέμεινε ότι το να υποχρεωθούν οι άνθρωποι να πληρώσουν για την υπηρεσία στοχεύει στην αντιμετώπιση των bots.
«Στην πραγματικότητα πρόκειται να καταλήξουμε σε μια χαμηλότερη βαθμίδα κοστολόγησης. Επομένως, θέλουμε απλώς να είναι ένα μικρό χρηματικό ποσό», είπε. «Αυτή είναι μια μεγάλη συζήτηση, αλλά κατά την άποψή μου, αυτή είναι στην πραγματικότητα η μόνη άμυνα ενάντια σε τεράστιες στρατιές ρομπότ», είχε δηλώσει ο Μασκ.
Ωστόσο, ο μεγάλος κίνδυνος είναι ότι αν η πληρωμή στο X γίνει υποχρεωτική μπορεί να χάσει ένα μεγάλο μέρος των χρηστών του. Αυτό με τη σειρά του θα μπορούσε να μειώσει τα διαφημιστικά έσοδα, τα οποία επί του παρόντος αντιπροσωπεύουν τη συντριπτική πλειοψηφία των εσόδων της εταιρείας.