Τετάρτη, 03 Απριλίου 2024 22:18

Σελήνη: H NASA θα αναπτύξει πρότυπο μέτρησης του χρόνου στο φεγγάρι

Γράφτηκε από την
Ad Slot

Με τον διεθνή διαστημικό να φουντώνει, οι ΗΠΑ προωθούν την ιδέα της «Συντονισμένης Σεληνιακής Ώρας»

Εν μέσω μιας διεθνούς κούρσας για την εμπορική εκμετάλλευση της Σελήνης, ο Λευκός Οίκος ζήτησε από τη NASA να αναπτύξει ένα νέο πρότυπο χρόνου για το φεγγάρι, ένα σχέδιο που περιπλέκεται από το γεγονός ότι ο χρόνος τρέχει πιο αργά στον δορυφόρο της Γης.

Με υπόμνημα που περιήλθε στην κατοχή του Reuters, το Γραφείο Πολιτικής Επιστήμης και (OSTP) Τεχνολογίας του Λευκού Οίκου ζητά από τη NASA να συνεργαστεί με άλλες υπηρεσίες της αμερικανικής κυβέρνησης και να υποβάλει πρόταση έως το 2026 γι’ αυτό που ονομάζει Συντονισμένη Σεληνιακή Ώρα (LTC).

Για τον καθορισμό της σεληνιακής ώρας πιθανότατα απαιτείται η εκτόξευση ατομικών ρολογιών στο φεγγάρι

Ο καθορισμός νέου προτύπου χρόνου, αναγνωρίζει το υπόμνημα, θα απαιτούσε τη συμφωνία διεθνών οργανισμών, καθώς και των 36 χωρών που έχουν υπογράψει τις «Συμφωνίες Άρτεμις», ένα πλαίσιο για τη διεθνή συνεργασία στη Σελήνη, στο οποίο συμμετέχει και η Ελλάδα.

Όπως είπε η Αράτι Πράμπακαρ, επικεφαλής του ΟSTP, η ώρα LTC θα μπορούσε να βασιστεί στην ίδια λογική με τη Συντονισμένη Παγκόσμια Ώρα (UTC), ένα διεθνές στάνταρτ που μετράται από ένα παγκόσμιο δίκτυο ατομικών ρολογιών και πρακτικά συμπίπτει με την Ώρα Γκρίνουιτς.

Σχετικότητα

Πρακτικά, πάντως, το σεληνιακό σύστημα αναφοράς θα ήταν εντελώς ανεξάρτητο από το σύστημα UTC, καθώς ο χρόνος τρέχει ταχύτερα στη Σελήνη, η οποία κερδίζει 58,7 χιλιοστά του δευτερολέπτου ανά γήινη ημέρα,

«Το ίδιο ρολόι που έχουμε εδώ στη Γη θα έτρεχε με διαφορετικό ρυθμό στη Σελήνη» εξήγησε στους δημοσιογράφους ο Κέβιν Κόγκινς, επικεφαλής Διαστημικών Επικοινωνιών και Πλοήγησης της NASA.

Για τον καθορισμό της σεληνιακής ώρας πιθανότατα απαιτείται η εκτόξευση ατομικών ρολογιών στο φεγγάρι, είπε.

Την απόκλιση μεταξύ Γης και Σελήνης εξηγεί η θεωρία της Γενικής Σχετικότητας, σύμφωνα με την οποία η βαρύτητα διαστέλλει τον χρόνο. Το βαρυτικό πεδίο της Σελήνης είναι πιο ασθενές από ό,τι το γήινο, κι αυτό σημαίνει ότι ένας παρατηρητής στη Γη θα έβλεπε ένα ρολόι στο φεγγάρι να τρέχει ταχύτερα από ό,τι το δικό του.

Διεθνείς συνομιλίες

Το θέμα δεν απασχολεί μόνο τις ΗΠΑ αλλά και άλλες χώρες με διαστημικές φιλοδοξίες. Πέρυσι, η ευρωπαϊκή διαστημική υπηρεσία ESA ανέφερε ότι μια διεθνής προσπάθεια βρίσκεται σε εξέλιξη προκειμένου να συμφωνηθεί ένα κοινό στάνταρτ που θα επιτρέπει σε αποστολές διαφορετικών χωρών να συνεννοούνται μεταξύ τους.

Για την ώρα, κάθε αποστολή στη Σελήνη χρησιμοποιεί την ώρα της χώρας που εκτόξευσε το σκάφος, μια πρακτική που δυνητικά θα δυσχέραινε την οργάνωση κοινών αποστολών ή τις συνεννοήσεις μεταξύ αποστολών διαφορετικής προέλευσης.

Όπως είπε στο Reuters αξιωματούχος του OSTP, χωρίς ένα κοινά αποδεκτό πρότυπο χρόνου θα ήταν δύσκολο να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη μετάδοση δεδομένων μεταξύ διαστημικών σκαφών και ο συγχρονισμός των επικοινωνιών ανάμεσα στη Γη και τις βάσεις στη Σελήνη.

Δυσκολίες θα υπήρχαν επίσης στη χαρτογράφηση και τον εντοπισμό θέσεων στη Σελήνη ή σε τροχιά γύρω της, είπε.

Επισήμανε δε ότι, καθώς οι εμπορικές δραστηριότητες επεκτείνονται στη Σελήνη, ένα κοινό πρότυπο θα ήταν απαραίτητες για τον συντονισμό των επιχειρήσεων και τη διαχείριση εργασιών.

Το πρόγραμμα Artemis της NASA, το οποίο διαδέχεται το πρόγραμμα Apollo της δεκαετίας του 1960, προγραμματίζει για το 2026 την πρώτη αποστολή Αμερικανών στην επιφάνεια του φεγγαριού εδώ και μισό αιώνα.

Νωρίτερα, τον Σεπτέμβριο του 2025, θα πραγματοποιηθεί μια πτήση με πλήρωμα γύρω από τη Σελήνη.

Το πρόγραμμα Artemis θα εστιαστεί στον νότιο πόλο του φεγγαριού, όπου μεγάλες ποσότητες πάγου έχουν ανακαλυφθεί μέσα σε σκοτεινούς κρατήρες. Το νερό μπορεί να διασπαστεί σε οξυγόνο για την τροφοδοσία των μελλοντικών αποικιών και υδρογόνο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως καύσιμο.

«Η αμερικανική πρωτοβουλία για τον ορισμό κατάλληλου προτύπου χρόνου –ενός προτύπου που πετυχαίνει την ακρίβεια και αντοχή που χρειάζεται για επιχειρήσεις στο σκληρό σεληνιακό περιβάλλον- θα ωφελήσει όλα τα έθνη που εξερευνούν το Διάστημα» αναφέρει το υπόμνημα του OSTP.

Ωστόσο η Κίνα και η Ρωσία, οι δύο κύριοι αντίπαλοι των ΗΠΑ στο Διάστημα, δεν έχουν υπογράψει τις Συμφωνίες Άρτεμις και παραμένει άγνωστο αν θα στηρίξουν την αμερικανική πρωτοβουλία.

Η Κίνα ανακοίνωσε πέρυσι ότι σκοπεύει να στείλει αστροναύτες στη Σελήνη το 2030.

Φέτος τον Ιανουάριο, η Ιαπωνία έγινε η πέμπτη χώρα που στέλνει ρομποτική σεληνάκατο στην επιφάνεια του φεγγαριού. Πέρυσι η Ινδία έγινε η πρώτη χώρα που προσεδαφίζει σκάφος στον νότιο πόλο της Σελήνης και σχεδιάζει αποστολές πληρωμάτων για το 2040.

Πηγή: In.gr

Τελευταία τροποποίηση στις Τετάρτη, 03 Απριλίου 2024 19:35

Σχετικά Άρθρα

  • Στο νοσοκομείο αστροναύτης μετά την επιστροφή στη Γη από τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό
    Στο νοσοκομείο αστροναύτης μετά την επιστροφή στη Γη από τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό

    Η αμερικανική διαστημική υπηρεσία δεν αποκάλυψε την ταυτότητα του αστροναύτη, ούτε τους λόγους για τους οποίους παρέμεινε στο νοσοκομείο, επικαλούμενη το «ιατρικό απόρρητο»

    Ένας Αμερικανός αστροναύτης νοσηλεύεται, μετά την επιστροφή του στη Γη έπειτα από παραμονή σχεδόν οκτώ μηνών στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ISS), ανακοίνωσε η NASA.

    Η αμερικανική διαστημική υπηρεσία δεν αποκάλυψε την ταυτότητα του αστροναύτη, ούτε τους λόγους για τους οποίους παρέμεινε στο νοσοκομείο, επικαλούμενη το «ιατρικό απόρρητο».

    Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για έναν από τους τρεις Αμερικανούς της αποστολής Crew-8 της SpaceX. Οι Μάθιου Ντόμινικ, Μάικλ Μπάρατ και Τζάνετ Επς επέστρεψαν στη Γη τη νύχτα της Πέμπτης προς την Παρασκευή με ένα διαστημόπλοιο Dragon της SpaceX, αφού πέρασαν 232 ημέρες στον ISS. Μέλος της αποστολής ήταν και ο Ρώσος κοσμοναύτης Αλεξάντρ Γκεμπένκιν.

    Μετά την προσθαλάσσωση του πυραύλου στα ανοιχτά της Φλόριντα, η NASA ανέφερε ότι ένας αστροναύτης αντιμετώπισε «ιατρικό πρόβλημα». Όλοι τους μεταφέρθηκαν σε νοσοκομείο της Πενσακόλα, υποβλήθηκαν σε εξετάσεις και οι τρεις πήραν εξιτήριο και έχουν ήδη φτάσει στο Διαστημικό Κέντρο Τζόνσον, στο Χιούστον του Τέξας. Ο μοναδικός αστροναύτης που παρέμεινε για νοσηλεία είναι «σε σταθερή κατάσταση και υπό παρακολούθηση, για προληπτικούς λόγους» ανέφερε η NASA.

    Πηγή: ethnos.gr

  • Η NASA κατέγραψε τον ήχο μέσα από μια μαύρη τρύπα - Ένας από τους πιο ανατριχιαστικούς θορύβους
    Η NASA κατέγραψε τον ήχο μέσα από μια μαύρη τρύπα - Ένας από τους πιο ανατριχιαστικούς θορύβους

    Ανατριχιάζει ο ήχος του διαστήματος μέσα από το video που κυκλοφόρησε η NASA

    ΗNASA δημιούργησε ένα ανατριχιαστικό ηχητικό κλιπ με ηχητικά κύματα που κυματίζουν από μια υπερμεγέθη μαύρη τρύπα στο διάστημα.

    Η μαύρη τρύπα βρίσκεται στο κέντρο του σμήνους των γαλαξιών του Περσέα, που βρίσκεται 250 εκατομμύρια έτη φωτός μακριά. Και τα ηχητικά κύματα που προέρχονται από αυτό έχουν μετατοπιστεί κατά 57 και 58 οκτάβες για να γίνουν ακουστά στα ανθρώπινα αυτιά.

    Η αμερικανική διαστημική υπηρεσία κυκλοφόρησε τον ήχο το 2022 και ο καλύτερος τρόπος για να το περιγράψει είναι ένα απόκοσμο ουρλιαχτό που ακούγεται τρομακτικό και θυμωμένο.

    Αυτή είναι η πρώτη φορά που αυτά τα ηχητικά κύματα εξάγονται και γίνονται ηχητικά.

    Ακούστε τον:

    Διαπίστωσαν ότι τα ακουστικά κύματα ταξίδευαν μέσα από το τεράστιο αέριο που περιβάλλει την υπερμεγέθη μαύρη τρύπα, η οποία είναι πλέον διάσημη για τον ήχο της.

    Στην πραγματικότητα, τα κύματα περιέχουν τη χαμηλότερη νότα που έχει εντοπιστεί ποτέ στο σύμπαν, πολύ πιο κάτω από την ανθρώπινη ακοή.

  • Δίας: Εκτοξεύθηκε το «Europa Clipper» της NASA – Αναζητά την πιθανή ύπαρξη εξωγήινης ζωής (video)
    Δίας: Εκτοξεύθηκε το «Europa Clipper» της NASA – Αναζητά την πιθανή ύπαρξη εξωγήινης ζωής (video)

    Οι επιστήμονες θεωρούν ότι η Ευρώπη, το φεγγάρι του Δία, το φεγγάρι έχει πιθανότατα έναν υπόγειο ωκεανό.

    Ένας πύραυλος SpaceX Falcon Heavy απογειώθηκε, τη Δευτέρα (14/10), από το Ακρωτήριο Κανάβεραλ της Φλόριντα, μεταφέροντας ένα σκάφος της NASA που έχει σχεδιαστεί για να εξερευνήσει το παγωμένο φεγγάρι του Δία με την ονομασία Ευρώπη και να αναζητήσει σημάδια εξωγήινης ζωής.

    Συγκεκριμένα, όπως αναφέρουν οι «Los Angeles Times», το «Europa Clipper» θα κάνει ταξίδι πεντέμισι ετών και περίπου 2,8 δισεκατομμυρίων χιλιομέτρων προς τον μεγαλύτερο πλανήτη του ηλιακού συστήματος μας. Το ταξίδι του «Europa Clipper» δεν θα είναι άμεσο, καθώς θα υποβοηθηθεί από τη βαρύτητα, περνώντας πρώτα από τον Άρη στις αρχές του επόμενου έτους και στη συνέχεια θα περάσει γύρω από τη Γη στα τέλη του 2026 προτού στραφεί προς τον Δία και το παγωμένο, δυναμικό φεγγάρι του.

    Η αποστολή του «Europa Clipper» στον Δία

    Ως εκ τούτου, το «Europa Clipper» είναι προγραμματισμένο να φτάσει στον Δία το 2030 και να συλλέξει δεδομένα για περισσότερα από τέσσερα χρόνια. Όταν τελειώσει η αποστολή, το διαστημικό σκάφος θα πετάξει σε ένα από τα βραχώδη φεγγάρια του Δία για να διασφαλίσει ότι το διαστημόπλοιο δεν θα μολύνει την Ευρώπη. Η εκτόξευση ήταν αρχικά προγραμματισμένη για τις 10 Οκτωβρίου, αλλά δεν έγινε λόγω του τυφώνα Μίλτον.

    Οι επιστήμονες υποστηρίζουν εδώ και δεκαετίες μια αποστολή στην Ευρώπη, από τότε που το σκάφος «Galileo» της NASA διαπίστωσε ότι το φεγγάρι έχει πιθανότατα έναν υπόγειο ωκεανό, ο οποίος θερμαίνεται από τις βαρυτικές δυνάμεις του Δία που συμπιέζουν και τεντώνουν τον πυρήνα του φεγγαριού, καθώς η Ευρώπη περιστρέφεται γύρω από τον γιγαντιαίο πλανήτη με ιλιγγιώδη ταχύτητα. Με νερό, μια πηγή ενέργειας με τη μορφή θερμότητας και ενδεχομένως οργανικές ενώσεις, οι επιστήμονες λένε ότι η Ευρώπη θα μπορούσε να είναι φιλοξενήσει εξωγήινη ζωή.

    Ενώ θα βρίσκεται σε τροχιά γύρω από τον Δία, το «Europa Clipper» θα περάσει δεκάδες φορές από την Ευρώπη και θα χρησιμοποιήσει τη σειρά επιστημονικών οργάνων του για να μελετήσει τη δυναμική του υπόγειου ωκεανού του φεγγαριού και να αναζητήσει οργανικές ενώσεις, δηλαδή μια πιθανή ένδειξη ζωής. Η αποστολή του «Europa Clipper», αξίας 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων, σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε από το Jet Propulsion Laboratory της NASA. Είναι ο μεγαλύτερος πλανητικός ανιχνευτής που έχει κατασκευάσει ποτέ η διαστημική υπηρεσία.

    Πηγή: iEidiseis.gr - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ΑΠΕ-ΕΡΑ/ CRISTOBAL HERRERA-ULASHKEVICH

  • Νέα εφεύρεση υπόσχεται να κάνει τη ζωή των αστροναυτών στη Σελήνη εύκολη, ίσως και… μόνιμη
    Νέα εφεύρεση υπόσχεται να κάνει τη ζωή των αστροναυτών στη Σελήνη εύκολη, ίσως και… μόνιμη

    Με την αποστολή Artemis να ετοιμάζεται για εκτόξευση, επιστήμονες προσπαθούν να κάνουν την παραμονή των αστροναυτών στη Σελήνη ευχάριστη και λειτουργική.

    Οι άνθρωποι δεν έχουν ταξιδέψει στη Σελήνη από τότε που η αποστολή Apollo της NASA ολοκληρώθηκε το 1972, αλλά το πρόγραμμα Artemis θα επιτρέψει σύντομα στους ανθρώπους να επιστρέψουν στην επιφάνεια της Σελήνης, με την πρώτη επανδρωμένη αποστολή να προγραμματίζεται επί του παρόντος για το 2026.

    Οι αστροναύτες της αποστολής Artemis θα επιδιώξουν να κάνουν πράγματα που οι άνθρωποι δεν έχουν ξανακάνει, όπως η κατασκευή μιας κατοικήσιμης βάσης που θα επιτρέπει μακροχρόνιες επισκέψεις και η εξερεύνηση του κρατήρα του νότιου πόλου της Σελήνης.

    Καινοτόμοι σε όλο τον κόσμο εργάζονται πάνω σε λύσεις για να τους βοηθήσουν να επιτύχουν τους στόχους τους και να τους κρατήσουν ασφαλείς. Συγκεκριμένα ερευνητές στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης (MIT), αναπτύσσουν ένα σύνολο φορητών ρομποτικών άκρων για να βοηθήσουν τους αστροναύτες να ανακάμπτουν από τις πτώσεις.

    «SuperLimbs»

    Πρόκειται για τα λεγόμενα «SuperLimbs» τα οποία είναι σχεδιασμένα να επεκτείνονται από ένα σακίδιο που περιέχει το σύστημα υποστήριξης ζωής των αστροναυτών. Όταν ο χρήστης πέφτει, ένα επιπλέον ζευγάρι άκρων μπορεί να επεκταθεί για να του ώθηση ώστε να σταθεί, εξοικονομώντας ενέργεια για άλλες εργασίες.

    Αυτό θα μπορούσε να είναι πολύ χρήσιμο. Η μερική βαρύτητα της Σελήνης κάνει τη διατήρηση της ισορροπίας δύσκολη. Οι 12 αστροναύτες που περπάτησαν στη Σελήνη στις αποστολές Apollo έπεσαν 27 φορές και είχαν άλλες 21 παρ’ ολίγον πτώσεις, σύμφωνα με μελέτη του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν.

    «Το ακραίο περιβάλλον του Διαστήματος μπορεί να καταστήσει ακριβή και χρονοβόρα τη διαδικασία έγκρισης της τεχνολογίας για χρήση εκτός του πλανήτη Γη»

    Όταν ο αστροναύτης Charlie Duke έπεσε στη Σελήνη το 1972, ενώ έκανε δοκιμές στο σεληνιακό έδαφος, χρειάστηκε να κάνει τρεις προσπάθειες για να σηκωθεί. Η μελέτη διαπίστωσε ότι οι πτώσεις ήταν πιο συχνές όταν οι αστροναύτες συνέλεγαν δείγματα ή χρησιμοποιούν εργαλεία — δραστηριότητες που πιθανόν να αναλάβουν οι αστροναύτες της αποστολής Artemis».

    «Χρειάζεται περισσότερη δουλειά»

    Τα SuperLimbs αναπτύχθηκαν πριν από περίπου μια δεκαετία από τον Harry Asada, καθηγητή στο MIT, και έχουν ήδη δοκιμαστεί από εργαζομένους στην κατασκευή αεροσκαφών και πλοίων.

    Τώρα προσαρμόζονται για τους αστροναύτες. Ο Erik Ballesteros, διδακτορικός φοιτητής στο MIT, πέρασε το καλοκαίρι στο Εργαστήριο Αεριοπροώθησης της NASA (Jet Propulsion Lab) εργαζόμενος πάνω στην καινοτόμο κατασκευή ως μέρος μιας υποτροφίας της NASA.

    Το σύστημα χρειάζεται περισσότερη δουλειά, είπε ο Ballesteros, αλλά ελπίζει ότι θα είναι έτοιμο για επίδειξη μέχρι τον Ιανουάριο.

    Πιστεύει ότι μέσα σε ένα ή δύο χρόνια, θα είναι έτοιμο για επίδειξη με άνθρωπο, αλλά η ομάδα πρέπει πρώτα να λύσει πολλά ζητήματα σχετικά με την ασφάλεια, όπως ανέφερε στο CNN. «Δεν μπορούμε απλά να χρησιμοποιήσουμε ταινία και να το συναρμολογήσουμε πρόχειρα, πρέπει να είμαστε πολύ ακριβείς και πολύ προσεκτικοί», είπε.

    Θα μπορούσαν να υπάρξουν και άλλες προκλήσεις. Ο Δρ. Jonathan Clark, επίκουρος κλινικός καθηγητής Νευρολογίας και Διαστημικής Ιατρικής στο Κολέγιο Ιατρικής Baylor, δήλωσε στο CNN ότι το ακραίο περιβάλλον του Διαστήματος —από τις θερμοκρασίες, έως τα μολυσματικά σωματίδια όπως η σκόνη, και την ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία— μπορεί να καταστήσει ακριβή και χρονοβόρα τη διαδικασία έγκρισης της τεχνολογίας για χρήση εκτός του πλανήτη Γη».

    Οι άνθρωποι δεν έχουν μέχρι στιγμής πολλές ευκαιρίες να εργαστούν στη Σελήνη. Οι αστροναύτες της αποστολής Apollo 17 κατέχουν το ρεκόρ για την πιο μακροχρόνια περιπατητική αποστολή στη Σελήνη, διάρκειας επτά ωρών και 37 λεπτών.

    Αντίθετα, οι συμμετέχοντες στις αποστολές Artemis θα περάσουν έως και μια εβδομάδα στη Σελήνη, μαθαίνοντας να ζουν και να εργάζονται μακριά από τη Γη, ως προετοιμασία για ανθρώπινες αποστολές στον Άρη.

    Η Κίνα έχει τα δικά της σχέδια για να φτάσει στη Σελήνη μέχρι το 2030, όπου θα κατασκευάσει έναν ερευνητικό σταθμό.

    «Θέλω να γίνουν σχεδόν σαν μια φυσική επέκταση των σωμάτων τους…»

    Ο Ballesteros σκοπεύει να περάσει τα επόμενα χρόνια της διδακτορικής του διατριβής για να μετατρέψει τα SuperLimbs σε ένα σύστημα για αστροναύτες που μπορεί να «καλύψει διαφορετικές περιπτώσεις χρήσης, αλλά να έχει ένα ενιαίο σχεδιασμό».

    Στη συνέχεια, σκοπεύει να εργαστεί για να κάνουν τα άκρα να λειτουργούν ως ένα επιπλέον ζευγάρι ποδιών.

    «Έτσι, θα σας επιτρέπει να πηγαίνετε από το σημείο Α στο Β πολύ πιο γρήγορα και χωρίς να χρησιμοποιείτε τόση ενέργεια», είπε. «Και αν αρχίσουν να χάνουν την ισορροπία τους λίγο, μπορεί να τους βοηθήσει να σταθεροποιηθούν», εξήγησε ο ίδιος.

    Αφού ολοκληρώσει αυτό, θα στραφεί στην κατανόηση του πώς τα άκρα μπορούν να αξιοποιούν εργαλεία για να βοηθήσουν σε εργασίες όπως η εκσκαφή, η διαχείριση δειγμάτων και η κατασκευή.

    «Θέλω να γίνουν σχεδόν σαν μια φυσική επέκταση των σωμάτων τους… έτσι ώστε ο αστροναύτης να νιώθει σχεδόν άβολα χωρίς αυτά», πρόσθεσε ο Ballesteros.

    Στο μέλλον, ελπίζει ότι τα επιπλέον άκρα θα γίνουν το νέο φυσιολογικό. «Ο στόχος μου είναι να κάνω αυτά τα άκρα να γίνουν σχεδόν σαν το νέο παράδειγμα για τους αστροναύτες», κατέληξε.

    Πηγή: In.gr

  • Η NASA έστειλε κούκλες στο διάστημα για να μετρήσει την ακτινοβολία - Τι έδειξε η αποστολή
    Η NASA έστειλε κούκλες στο διάστημα για να μετρήσει την ακτινοβολία - Τι έδειξε η αποστολή

    Με κούκλες μετρά η NASA και η ESA την διαστημική ακτινοβολίαπου δέχονται οι αστροναύτες.

    Έρευνα με τη συνεργασία επιστημόνων από ερευνητικά κέντρα και πανεπιστήμια σε όλο τον κόσμο επιχειρεί να κατανοήσει το περιβάλλον ακτινοβολίας και την επίδραση που έχει η ακτινοβολία στον άνθρωπο, με στόχο τον μετριασμό των πιθανών κινδύνων για την υγεία. Η έρευνα καταλήγει στο συμπέρασμα ότι μελλοντικές αποστολές προς τη Σελήνη είναι απίθανο να εκθέσουν τους αστροναύτες σε ακτινοβολία μεγαλύτερη από τα όρια που έχει θέσει η NASA.

    Οι δύο κούκλες που μέτρησαν την ακτινοβολία

    Στη διάρκειας τριών εβδομάδων αποστολή «Άρτεμις Ι», που ταξίδεψε χωρίς πλήρωμα το 2022 στη Σελήνη, τέθηκε σε τροχιά γύρω της και στη συνέχεια επέστρεψε στη Γη, ενσωματώθηκαν πολλοί αισθητήρες μέτρησης της ακτινοβολίας: σε διάφορες τοποθεσίες μέσα στο διαστημόπλοιο Orion και πάνω στις δύο κούκλες που μεταφέρει, την Ζόχαρ και τη Χέλγκα.

    Η Χέλγκα πέταξε χωρίς προστατευτικό γιλέκο, ενώ η Ζόχαρ φορούσε προστατευτικό γιλέκο. Οι αισθητήρες συνέλεγαν δεδομένα ακτινοβολίας διαρκώς κατά τη διάρκεια του ταξιδιού μεταξύ της Γης και της Σελήνης.

    Σύμφωνα με τα πρώτα αποτελέσματα της έρευνας, που δημοσιεύθηκαν στο περιοδικό «Nature», η έκθεση στην ακτινοβολία διέφερε σημαντικά ανάλογα με τη θέση του αισθητήρα, με τις πιο θωρακισμένες περιοχές να παρέχουν τέσσερις φορές περισσότερη προστασία από τις λιγότερο θωρακισμένες. Η έκθεση στην ακτινοβολία από συμβάντα μεγάλων ηλιακών σωματιδίων στην πιο βαριά θωρακισμένη περιοχή της κάψουλας παρέμεινε κάτω από 150 millisieverts, που θεωρείται ένα ασφαλές επίπεδο για την αποφυγή οξείας ασθένειας ακτινοβολίας. Τα δεδομένα αυτά επικυρώνουν το σχέδιο θωράκισης του διαστημικού σκάφους.

    Επίσης, ο προσανατολισμός του διαστημικού σκάφους επηρέασε την έκθεση στην ακτινοβολία. Μια στροφή 90 μοιρών κατά τη διάρκεια της πτήσης του Orion στην εσωτερική ζώνη Βαν Άλεν μείωσε την έκθεση σε ακτινοβολία κατά 50% και αυτό παρέχει στους ερευνητές πολύτιμες πληροφορίες για μελλοντικά σχέδια αποστολών.

    Πηγή: Ethnos.gr
  • Η NASA εξέδωσε προειδοποίηση για αστεροειδή σε μέγεθος σταδίου που θα πλησιάσει τη Γη - Υπάρχει κίνδυνος για τον πλανήτη;
    Η NASA εξέδωσε προειδοποίηση για αστεροειδή σε μέγεθος σταδίου που θα πλησιάσει τη Γη - Υπάρχει κίνδυνος για τον πλανήτη;

    Προειδοποίηση εξέδωσε η NASA για αστεροειδή στο μέγεθος σταδίου που θα περάσει πολύ κοντά από τη Γη.

    Ο αστεροειδής ON έχει διάμετρο 290 μέτρα και θα βρεθεί την Τετάρτη (18/09) σε απόσταση 1 εκατομμυρίου χιλιομέτρων από τη Γη, σύμφωνα με το Εργαστήριο Αεριοπροώθησης της Αμερικανικής Διαστημικής Υπηρεσίας. Ο ίδιος αστεροειδής είχε περάσει ξανά από τη Γη το 2013 και θα επιστρέψει το 2035.

    Ο ON δεν αποτελεί κίνδυνο για τη Γη στην τρέχουσα τροχιά του, ωστόσο ακόμη και μια μικρή απόκλιση θα μπορούσε να έχει σημαντικές επιπτώσεις στον πλανήτη μας.

    Αν και είναι κατά 99% μεγαλύτερος από οποιοδήποτε άλλο αντικείμενο έχει πλησιάσει τη Γη, δεν θα γίνει ορατός με γυμνό μάτι. Την ίδια μέρα θα γίνει ορατή η πανσέληνος του Σεπτεμβρίου, ενώ θα σημειωθεί και μία μερική έκλειψη σελήνης.

    Πηγή: Ethnos.gr
  • LEGO: Τι είναι τα «διαστημικά τούβλα» – Πώς θα συμβάλλουν σε μελλοντικές κατασκευές στη Σελήνη
    LEGO: Τι είναι τα «διαστημικά τούβλα» – Πώς θα συμβάλλουν σε μελλοντικές κατασκευές στη Σελήνη

    Εμπνευσμένοι από τα τουβλάκια LEGO επιστήμονες κατασκεύασαν στα εργαστήρια μια διαστημική... έκπληξη.

    Οι επιστήμονες της Ευρωπαϊκής Διαστημικής Υπηρεσίας (ESA) εμπνευσμένοι από το αγαπημένο παιχνίδι (LEGO) εκατομμυρίων παιδιών (και όχι μόνο) εξερευνούν πώς θα μπορούσε να κατασκευαστεί μια μελλοντική βάση στη Σελήνη από υλικά στην επιφάνεια της!

    Έτσι, η ομάδα Spaceship EAC δοκίμασε τις ικανότητές της στην κατασκευή LEGO και εκτύπωσε τρισδιάστατα τουβλάκια από σεληνιακό ρεγόλιθο και σκόνη μετεωριτών, γεννώντας μια προοπτική για το πώς μπορεί να μοιάζουν οι μελλοντικές κατασκευές στη Σελήνη.

    Μια διαστημική… έκπληξη

    Τα τούβλα τρισδιάστατης εκτύπωσης που κατασκευάστηκαν από ομάδες επιστημόνων στη Γη κρύβουν μάλιστα μια διαστημική… έκπληξη: Είναι φτιαγμένα από ειδική σκόνη που προέρχεται από μετεωρίτη 4,5 δισεκατομμυρίων ετών που ανακαλύφθηκε το 2000 στη βορειοδυτική Αφρική!

    Η σκόνη του μετεωρίτη λειτουργεί ως υποκατάστατο του σεληνιακού ρεγόλιθου

    Η επιφάνεια της Σελήνης καλύπτεται με ένα στρώμα από θραύσματα πετρωμάτων και ορυκτών που είναι γνωστά ως σεληνιακός ρεγόλιθος. Αυτό το υλικό θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την κατασκευή διαστημικών τούβλων. Το μόνο πρόβλημα ήταν ότι δεν υπάρχει αρκετή πρώτη ύλη διαθέσιμη στη Γη για πειραματισμό.

    Απτόητοι, οι επιστήμονες της ESA βρήκαν μια λύση: Η σκόνη του μετεωρίτη λειτουργεί ως υποκατάστατο του σεληνιακού ρεγόλιθου και αποτελεί τη βάση ενός μείγματος που βοηθά την τρισδιάστατη εκτύπωση κάποιων διαστημικών τούβλων σε στυλ LEGO.

    «Το μέλλον των διαστημικών ταξιδιών»

    Ο επιστημονικός υπεύθυνος της Ευρωπαϊκής Διαστημικής Υπηρεσίας, Aidan Cowley, ο οποίος είναι επικεφαλής του εργαστηρίου, δήλωσε ότι η ομάδα του λατρεύει τις «δημιουργικές κατασκευές» και πως είχε την ιδέα να διερευνήσει αν η διαστημική σκόνη θα μπορούσε να σχηματιστεί ένα μικρό μπλοκ παρόμοιο με τα τουβλάκια LEGO, ώστε να μπορούν να δοκιμάσουν διαφορετικές τεχνικές κατασκευής.

    «Οι ομάδες μας εργάζονται για το μέλλον των διαστημικών ταξιδιών και εμπνέονται όχι μόνο από ό,τι βρίσκεται στη Γη, αλλά και από ό,τι μπορούμε να βρούμε εκτός αυτής», δήλωσε ο Cowley.

    «Κανείς δεν έχει κατασκευάσει ποτέ μια κατασκευή στο φεγγάρι, οπότε πρέπει να σκεφτούμε όχι μόνο πώς θα την κατασκευάσουμε, αλλά και από τι θα την κατασκευάσουμε, καθώς δεν μπορούμε να πάρουμε υλικά μαζί μας».

    Είναι καταπληκτικό

    Τα τουβλάκια λειτουργούν με την ίδια αρχή που εφαρμόζει η Lego. Με σωλήνες στην κάτω πλευρά που αλληλοσυνδέονται με καρφιά στην κορυφή.

    «Το αποτέλεσμα είναι καταπληκτικό, επιτρέποντάς μας να παίζουμε και να δοκιμάζουμε τα σχέδιά μας», δήλωσε ο Cowley. «Ήταν τόσο διασκεδαστικό όσο και χρήσιμο για την επιστημονική κατανόηση των ορίων αυτών των τεχνικών», πρόσθεσε.

    Ο όμιλος LEGO έχει εκθέσει 15 από τα «διαστημικά τουβλάκια» της ESA στα καταστήματά του σε όλο τον κόσμο, καθώς η εταιρεία λέει ότι ελπίζει να εμπνεύσει τα παιδιά.

    Πηγή: In.gr
  • Το Starliner της Boeing επέστρεψε στη Γη χωρίς αστροναύτες - Δείτε εικόνες
    Το Starliner της Boeing επέστρεψε στη Γη χωρίς αστροναύτες - Δείτε εικόνες

    Το διαστημόπλοιο Starliner της Boeing, οι περιπέτειες του οποίου έγιναν αληθινό σήριαλ, επέστρεψε με επιτυχία σήμερα στη Γη, χωρίς τους αστροναύτες που το είχαν οδηγήσει στο Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ISS), καθώς η NASA έκρινε πως ο κίνδυνος ήταν υπερβολικά μεγάλος.

    Η κάψουλα προσγειώθηκε στις 07:01 (ώρα Ελλάδας) στη διαστημική βάση του Γουάιτ Σαντς στο Νέο Μεξικό, στις νοτιοδυτικές ΗΠΑ. Εισήλθε στην ατμόσφαιρα με ταχύτητα 27.400 χλμ/ώρα. Περίπου 45 λεπτά αργότερα ανέπτυξε σειρά αλεξιπτώτων για να επιβραδύνει την κάθοδό της ενώ αερόσακοι φούσκωσαν δευτερόλεπτα πριν αγγίξει το έδαφος.

    Σύμφωνα με τη NASA, είχε αναχωρήσει από τον ISS περίπου έξι ώρες νωρίτερα.

    Η φήμη της Boeing είχε δεχθεί νέο πλήγμα τον Ιούνιο, όταν προβλήματα στον κινητήρα και διαρροές ήλιου στην κάψουλα είχαν εντοπισθεί κατά την πρώτη επανδρωμένη πτήση της.

    Παραμένουν στο διάστημα οι δύο αστροναύτες

    Παρά τις απόπειρες του κατασκευαστή να πείσει τη NASA για την ασφάλεια του σκάφους του, η διαστημική υπηρεσία προτίμησε να φέρει πίσω τους Μπατς Γουίλμορ και Σάνι Γουίλιαμς με την ανταγωνίστρια της Boeing, SpaceX, και το διαστημόπλοιό της Crew Dragon.

    Οι δύο αστροναύτες, οι οποίοι δεν θα επιστρέψουν πριν από την επόμενη χρονιά, θα παραμείνουν περισσότερο από οκτώ μήνες στο διάστημα, ενώ αρχικά επρόκειτο να πραγματοποιήσουν μια αποστολή... οκτώ ημερών.

    Δεν εμπιστεύεται η NASA την Boeing

    Ο υπεύθυνος του προγράμματος επανδρωμένων εμπορικών πτήσεων της NASA Στιβ Στιτς δήλωσε αυτή την εβδομάδα στους δημοσιογράφους ότι, παρά τη βεβαιότητα που εξέφραζε η Boeing για τις προβολές της, η διαστημική υπηρεσία «δεν αισθανόταν άνετα» να προχωρήσει με το Starliner «εξαιτίας της αβεβαιότητας γύρω από το μοντέλο».

    Αυτή η πτήση επιστροφής αναμενόταν ότι θα βοηθούσε την Boeing να καθησυχάσει τους πελάτες της και να επιτύχει νέες συμφωνίες για επανδρωμένες πτήσεις.

    Στη διάρκεια της πτήσης επιστροφής οι ομάδες εδάφους παρακολούθησαν την απόδοση του Starliner από όλες τις πλευρές, ιδιαίτερα τους κινητήρες του που είχαν αντιμετωπίσει προβλήματα.

    Μετά την επιστροφή του Starliner, «θα μπορέσουμε να έχουμε καλύτερη αντίληψη για το πότε θα μπορέσουμε να πιστοποιήσουμε το σκάφος και για το πότε θα μπορέσουμε να επαναλάβουμε τις πτήσεις», είχε δηλώσει ο Στιβ Στιτς.

    Η NASA είχε παραγγείλει πριν από δέκα χρόνια στην Boeing και τη SpaceX ένα νέο σκάφος από την καθεμιά για να μεταφέρει αστροναύτες στον ISS. Με τα δύο οχήματα, επιδιώκει να μην ξαναβρεθεί χωρίς λύση σε περίπτωση που υπάρξει πρόβλημα με το ένα ή το άλλο.

    Όμως η επιχείρηση του Έλον Μασκ προηγήθηκε με μεγάλη διαφορά της Boeing και εδώ και τέσσερα χρόνια καλύπτει μόνη της το ρόλο του αμερικανικού διαστημικού ταξί.

    Πηγή: Ethnos.gr
Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ

Βλαχαντώνη Ολυμπία - Μεσιτικό Γραφείο