Πέμπτη, 22 Οκτωβρίου 2020 22:17

Πώς θα επιστρέψουν στους πολίτες τα χρήματα από το τέλος πλαστικής σακούλας

Γράφτηκε από την
Ad Slot

Τέσσερις δράσεις θα προταθούν προς χρηματοδότηση

Eισήγηση στο αμέσως επόμενο Διοικητικό Συμβούλιο του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης (ΕΟΑΝ) για την αξιοποίηση των τελών της πλαστικής σακούλας φέρνουν ο πρόεδρος του Δ.Σ. του Οργανισμού κ. Νίκος Χιωτάκης και ο διευθύνων σύμβουλος κ. Γιάννης Σιδέρης, μετά από συνεννόηση με τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστή Χατζηδάκη.

Τα τέλη αυτά για τα έτη 2018, 2019 και το πρώτο τρίμηνο του 2020 ανέρχονται συνολικά στα 27 εκατομμύρια ευρώ (βάσει των στοιχείων της ΑΑΔΕ), εκ των οποίων μέχρι σήμερα έχουν αποδοθεί στον ΕΟΑΝ τα 19,7 εκατομμύρια ευρώ.
Οι δράσεις που θα προταθούν προς χρηματοδότηση είναι:

1. Διανομή στους πολίτες επαναχρησιμοποιούμενων ειδών. Περίπου το 60% του τέλους θα διατεθεί για να διανεμηθούν:

- 3.500.000 πάνινες τσάντες για ψώνια που θα φτάσουν σε κάθε νοικοκυριό της χώρας.
- 1.000.000 επαναχρησιμοποιούμενα ποτήρια.

Με τη δωρεάν διανομή αυτών των επαναχρησιμοποιούμενων ειδών παρακινούμε τους πολίτες να αλλάξουν συνήθειες. Να εγκαταλείψουν τη χρήση καθημερινών πλαστικών μιας χρήσης και να εξοικειωθούν με υλικά που είναι φιλικά στο περιβάλλον.

2. Κληρώσεις με πλούσια δώρα για όσους δεν χρησιμοποιούν πλαστικές σακούλες με τις αγορές τους.

Σε πρώτη φάση θα κληρωθούν 6 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, 30 ηλεκτρικά σκούτερ και 60 ποδήλατα/πατίνια για όσους πολίτες με τις αγορές τους δεν χρησιμοποιούν πλαστικές σακούλες. Οι πολίτες θα υποβάλουν τις αποδείξεις των αγορών τους σε ειδική πλατφόρμα του ΕΟΑΝ και θα αποκτούν δικαίωμα συμμετοχής στην κλήρωση.

3. Καμπάνια ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των πολιτών για την ανακύκλωση και τον περιορισμό της χρήσης των πλαστικών μιας χρήσης. Περίπου το 30% του ανταποδοτικού τέλους θα διατεθεί σε αυτή τη μεγάλη εκστρατεία που θα έχει ως επιμέρους στόχους ενημέρωσης: α) τη διαλογή αποβλήτων σε 4 ρεύματα, β) τη χρήση του καφέ κάδου για απόβλητα τροφίμων, γ) τον περαιτέρω περιορισμό της πλαστικής σακούλας, δ) την κατάργηση ορισμένων καθημερινών πλαστικών μιας χρήσης.

4. Χρηματοδότηση περιβαλλοντικών δράσεων. Περίπου το 10% του ανταποδοτικού τέλους θα διατεθεί σε πιλοτικά προγράμματα ανακύκλωσης και άλλες καίριες δράσεις για το περιβάλλον, όπως δενδροφυτεύσεις.

Ειδικά για την πάνινη τσάντα που θα διανεμηθεί σε όλα τα νοικοκυριά της χώρας σημειώνεται ότι θα αξιοποιηθεί το σχέδιο που είχε φτιάξει το 2018 η διεθνούς φήμης Ελληνίδα σχεδιάστρια μόδας κ. Σίλια Κριθαριώτη. Για το λόγο αυτό ο Κωστής Χατζηδάκης συναντήθηκε σήμερα με την κ. Κριθαριώτη και την ευχαρίστησε για την προσφορά της.
Ο υπουργός Περιβάλλοντός και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης έκανε την ακόλουθη δήλωση:

«Το μεγαλύτερο όπλο μας στη μάχη ενάντια στην πλαστική ρύπανση είναι η αλλαγή της κουλτούρας μας. Είναι στο χέρι μας να αλλάξουμε συνήθειες στην καθημερινότητά μας, ώστε να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα στη ρίζα του.

Οι δράσεις που προτείνεται να υλοποιήσει ο Ελληνικός Οργανισμός Ανακύκλωσης (ΕΟΑΝ) εξυπηρετούν αυτόν τον μεγάλο στόχο: Παρακινούν τους πολίτες να περιορίσουν τη χρήση της πλαστικής σακούλας και των πλαστικών μιας χρήσης. Προωθούν την ανακύκλωση. Ενισχύουν την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση των πολιτών. Χρηματοδοτούν στοχευμένες περιβαλλοντικές δράσεις.

Έτσι επιστρέφουμε στους πολίτες τα χρήματα από το τέλος της πλαστικής σακούλας και προστατεύουμε αποτελεσματικά το περιβάλλον».
Πηγή: Protothema.gr - Φωτογραφια: EUROKINISSI/ΘΑΝΑΣΗΣ ΚΑΛΛΙΑΡΑΣ
Τελευταία τροποποίηση στις Πέμπτη, 22 Οκτωβρίου 2020 20:42

Σχετικά Άρθρα

  • Ερχεται νέος φόρος πλαστικής συσκευασίας: 8 λεπτά ανά προϊόν σούπερ μάρκετ από PVC
    Ερχεται νέος φόρος πλαστικής συσκευασίας: 8 λεπτά ανά προϊόν σούπερ μάρκετ από PVC

    Το τέλος έχει ανταποδοτικό χαρακτήρα και τα έσοδα από αυτό αποτελούν δημόσια έσοδα, τα οποία εισπράττονται από την Α.Α.Δ.Ε. και αποδίδονται στον Ε.Ο.ΑΝ.

    Με το σχέδιο νόμου του ΥΠΕΝ που κατατέθηκε στη Βουλή και συγκεκριμένα με το άρθρο 80 αυτού, θεσπίζεται η επιβολή, από 1η Ιουνίου 2022, τέλους ανακύκλωσης ύψους 8 λεπτών ανά τεμάχιο προϊόντος, που καταβάλλεται από τους καταναλωτές, για τα προϊόντα, η συσκευασία των οποίων περιέχει πολυβινυλοχλωρίδιο (PVC).

    Το τέλος έχει ανταποδοτικό χαρακτήρα και τα έσοδα από αυτό αποτελούν δημόσια έσοδα, τα οποία εισπράττονται από την Α.Α.Δ.Ε. και αποδίδονται στον Ε.Ο.ΑΝ. με αποκλειστικό σκοπό τη χρηματοδότηση δράσεων ανακύκλωσης. Για την απόδοση του τέλους υποβάλλεται σχετική δήλωση απόδοσης, από τις επιχειρήσεις που πωλούν τα προϊόντα, στη φορολογική διοίκηση κάθε τρίμηνο, έως την τελευταία ημέρα του μήνα που ακολουθεί την περίοδο στην οποία αφορά. Με ΚΥΑ αναπροσαρμόζεται το ύψος του τέλους ανακύκλωσης.

    Παρέχεται η εξουσιοδότηση για τον καθορισμό, με απόφαση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε., του τύπου και του περιεχομένου της δήλωσης απόδοσης του τέλους, καθώς και κάθε άλλης λεπτομέρειας για την επιβολή, είσπραξη και απόδοση του τέλους αυτού.

    Η αιτιολογική έκθεση

    Με το προτεινόμενο άρθρο λαμβάνονται μέτρα σε συμμόρφωση με την παρ. 1 του άρθρου 4 της Οδηγίας 94/62/ΕΚ. Συγκεκριμένα, επιβάλλεται από την 1η Ιουνίου 2022 τέλος ανακύκλωσης για τα πλαστικά μπουκάλια με ετικέτα από πολυβινυλοχλωρίδιο (PVC), με σκοπό την αποθάρρυνση της χρήσης τους, αφού δεν είναι τεχνικά δυνατός ο διαχωρισμός τις ετικέτας αυτής και επομένως η ανακύκλωσή τους. Το τέλος αυτό αποδίδεται στον Ε.Ο.ΑΝ.

    Άρθρο 80

    Μέτρα για τα πλαστικά μπουκάλια με ετικέτα από πολυβινυλοχλωρίδιο (PVC) (Παρ. 1 του άρθρου 4 της Οδηγίας 94/62/ΕΚ όπως έχει τροποποιηθεί από την παρ. 3 του άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/852)

    1. Από την 1η Ιουνίου 2022, οι παραγωγοί και οι εισαγωγείς συσκευασιών προϊόντων, μέρος της συσκευασίας των οποίων περιέχει πολυβινυλοχλωρίδιο (PVC), απαγορεύεται να θέτουν είτε επί της ίδιας της συσκευασίας είτε στην ετικέτα αυτής, σήμανση περί δυνατότητας ανακύκλωσης της συσκευασίας.
    2. α) Από την 1η Ιουνίου 2022 επιβάλλεται τέλος ανακύκλωσης για τα προϊόντα, η συσκευασία των οποίων περιέχει πολυβινυλοχλωρίδιο (PVC), κατά την πώλησή τους σε κάθε νόμιμο σημείο πώλησης. Η καταβολή του τέλους επιβάλλεται στους καταναλωτές ανά τεμάχιο προϊόντος.

    β) Το τέλος ανακύκλωσης του παρόντος ορίζεται σε οκτώ (8) λεπτά. Το ποσό του τέλους αναγράφεται με τρόπο διακριτό και ευανάγνωστο στα παραστατικά πώλησης προ του Φ.Π.Α. και αποτυπώνεται στα λογιστικά αρχεία που υποχρεούνται να τηρούν οι επιχειρήσεις που πωλούν τα εν λόγω προϊόντα. Οι εν λόγω επιχειρήσεις υποχρεούνται να αναγράφουν στα σημεία πώλησης των προϊόντων της περ. α) σε εμφανές σημείο για τον καταναλωτή, ότι τα προϊόντα αυτά υπόκεινται σε τέλος, με αναγραφή του ποσού του τέλους.

    γ) Το τέλος έχει ανταποδοτικό χαρακτήρα και τα έσοδα από αυτό αποτελούν δημόσια έσοδα, τα οποία εισπράττονται από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) και αποδίδονται στον Ελληνικό Οργανισμό Ανακύκλωσης (Ε.Ο.ΑΝ.) με σκοπό να διατίθενται αποκλειστικά για τη χρηματοδότηση δράσεων ανακύκλωσης.

    δ) Για την απόδοση του τέλους υποβάλλεται δήλωση απόδοσης του τέλους σύμφωνα με την απόφαση της παρ. 4 του άρθρου 92, από τις επιχειρήσεις που πωλούν τα προϊόντα της περ. α) στη φορολογική διοίκηση κάθε τρίμηνο, έως την τελευταία ημέρα του μήνα που ακολουθεί την περίοδο στην οποία αφορά.

    ε) Για την εφαρμογή του παρόντος ισχύουν τα προβλεπόμενα στην απόφαση της παρ. 5 του άρθρου 92, η οποία εκδίδεται μετά από εισήγηση του Ε.Ο.ΑΝ.. Η έκδοση της απόφασης του πρώτου εδαφίου δεν αποτελεί προϋπόθεση για την εφαρμογή του παρόντος.

    στ) Στο τέλος του Παραρτήματος του ν. 4174/2013 (Α' 170), προστίθεται η φράση: «Τέλος ανακύκλωσης».

    Πηγή: Εthnos.gr

  • Γερμανία: Η Bundestag ψήφισε την κατάργηση της πλαστικής σακούλας
    Γερμανία: Η Bundestag ψήφισε την κατάργηση της πλαστικής σακούλας

    Την κατάργηση της πλαστικής σακούλας μίας χρήσης από 1.1.2021 αποφάσισε την Πέμπτη το γερμανικό Ομοσπονδιακό Κοινοβούλιο, εξαιρώντας ωστόσο τις σακούλες πολύ μικρού πάχους, γεγονός το οποίο προκαλεί αντιδράσεις από την αντιπολίτευση και τις περιβαλλοντικές οργανώσεις.

    Έπειτα από μεταβατική περίοδο ενός έτους, η Bundestag αποφάσισε χθες, Πέμπτη, την κατάργηση της πλαστικής σακούλας πάχους 15-50 μικρόμετρων, αυτών δηλαδή που διατίθενται συνήθως στα σούπερ μάρκετ. Εξαιρούνται οι επαναχρησιμοποιούμενες πλαστικές τσάντες, αλλά και οι πολύ λεπτές πλαστικές σακούλες που βρίσκονται στο τμήμα φρούτων και λαχανικών. «Η πλαστική σακούλα αποτελεί την επιτομή κατασπατάλησης πόρων», δήλωσε η υπουργός Περιβάλλοντος Σβένγια Σούλτσε (SPD), η οποία εισηγήθηκε την σχετική νομοθεσία, σύμφωνα με την οποία, οι επιχειρήσεις που θα παραβιάζουν την απαγόρευση θα κινδυνεύουν με πρόστιμο έως και 100.000 ευρώ.

    Η Αριστερά και οι Πράσινοι κατηγόρησαν την κυβέρνηση ότι «δεν είναι αρκετά φιλόδοξη», τονίζοντας ότι χρειάζονται πολύ πιο γενναίες αποφάσεις. «Αυτός ο μίνι - νόμος δυστυχώς δεν θα σταματήσει την τάση για συσκευασίες μίας χρήσης», δήλωσε σχετικά η εκπρόσωπος των Πρασίνων Μπετίνα Χόφμαν και μίλησε για «σταγόνα στον ωκεανό». Από την άλλη πλευρά, οι Φιλελεύθεροι (FDP) και η Εναλλακτική για την Γερμανία (AfD) βλέπουν το μέτρο ως αδικαιολόγητη παρέμβαση στην αγορά, χωρίς αποδεδειγμένα οφέλη για το περιβάλλον. Ο βουλευτής της AfD Αντρέας Μπλεκ ανέφερε μεταξύ άλλων ότι η εθελοντική μείωση της χρήσης πλαστικής σακούλας έχει φθάσει μέσα σε λίγα χρόνια τα 2/3.

    Για «συμβολική» απαγόρευση έκανε λόγο η οργάνωση WWF, επισημαίνοντας ότι οι πλαστικές σακούλες αντιπροσωπεύουν μόλις το 1% της κατανάλωσης των Γερμανών σε πλαστικό.

    Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΑΡΧΕΙΟΥ

  • Η παγκόσμια μάχη κατά των ρυπογόνων πλαστικών στην εποχή της πανδημίας
    Η παγκόσμια μάχη κατά των ρυπογόνων πλαστικών στην εποχή της πανδημίας

    Από την οπισθοφυλακή, η Ελλάδα βρέθηκε στην πρώτη γραμμή της μάχης κατά των πλαστικών μιας χρήσης, με την πρόσφατη απόφαση του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστή Χατζηδάκη να επισπεύσει κατά έναν χρόνο την εφαρμογή του νομοσχεδίου που ανταποκρίνεται στην ευρωπαϊκή οδηγία που τα απαγορεύει. Στην εποχή της πανδημίας, που χαρακτηρίζεται από προσωρινή τουλάχιστον επιστροφή σ' αυτού του είδους τα πλαστικά με τη μορφή μασκών, γαντιών και συσκευασιών, η χώρα μας καθίσταται έτσι η πρώτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης που εναρμονίζει έναν χρόνο νωρίτερα τη νομοθεσία της με την κοινοτική οδηγία για τη μείωση των επιπτώσεων ορισμένων πλαστικών προϊόντων στο περιβάλλον, που έχει προθεσμία εφαρμογής τον Ιούλιο του 2021.

    Το Πρόγραμμα του ΟΗΕ για το Περιβάλλον εκτιμά ότι πάνω από 8,3 δισεκατομμύρια τόνοι πλαστικού έχουν παραχθεί σε παγκόσμια κλίμακα από την αρχή των ετών του 1950. Τι συμβαίνει όμως αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη και τον υπόλοιπο κόσμο μ' αυτά τα προϊόντα, που ρυπαίνουν μακροχρόνια το περιβάλλον και σε ποσοστό 80% καταλήγουν στη θάλασσα θέτοντας σε κίνδυνο τη θαλάσσια ζωή;

    Μια «πληγή» που επέστρεψε λόγω πανδημίας

    Είτε με τη μορφή της μάσκας είτε με εκείνη της συσκευασίας χωριστά για κάθε φρούτο ή λαχανικό, το πλαστικό μιας χρήσης επέστρεψε χάρη στην κρίση της Covid-19, προς μεγάλη απογοήτευση των υπερασπιστών του περιβάλλοντος. Οι αναλυτές εκτιμούν ωστόσο πως η επιστροφή αυτή θα είναι μόνο προσωρινή.

    Τον Ιούνιο, η Καλιφόρνια ήρε για δύο μήνες την απαγόρευση της πλαστικής σακούλας μιας χρήσης. Στη Σαουδική Αραβία, τα εμπορικά κέντρα επιβάλλουν στους πελάτες τους τη χρήση γαντιών μιας χρήσης. Στα μέσα Μαρτίου, το γαλλικό συνδικάτο της βιομηχανίας των πλαστικών επισήμαινε σε ανακοίνωσή του πως «χωρίς πλαστικά μιας χρήσης, δεν θα έχετε πια συσκευασίες για να προστατεύετε τα τρόφιμά σας από τα μικρόβια». Στις 20 Μαρτίου, το αμερικανικό λόμπι Plastics Industry Association ζήτησε η λειτουργία της βιομηχανίας των πλαστικών να χαρακτηρισθεί «ουσιώδους σημασίας» στην περίοδο του lockdown.

    «Τα πλαστικά μιας χρήσης είναι ζήτημα ζωής και θανάτου» στα νοσοκομεία, έγραφε τότε ο πρόεδρος αυτού του λόμπι, ο Τόνι Ραντοσέφσκι. Εγκωμίαζε επίσης τις πλαστικές σακούλες μιας χρήσης «που προστατεύουν τους εργαζομένους των σούπερ-μάρκετ και τους καταναλωτές απ' όλα αυτά που σέρνονται στις σακούλες πολλαπλών χρήσεων».

    Εντούτοις, το πλαστικό δεν προσφέρει απόλυτη προστασία. Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ), το πλύσιμο των χεριών είναι αποτελεσματικότερο από τα γάντια. Επίσης, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε στην αμερικανική επιθεώρηση New England Journal of Medicine, ο νέος κορονοϊός ανιχνεύεται για δύο μέχρι τρεις ημέρες στο πλαστικό, ενώ μόνο 24 ώρες στο χαρτί. Και ενώ τα πλαστικά μιας χρήσης μπορεί να είναι αναντικατάστατα στην ιατρική, δεν αποτελούν την απάντηση για την καθημερινή ζωή. Η Κένυα το κατανόησε και απαγόρευσε από τον Ιούνιο στις προστατευμένες ζώνες της όλα τα πλαστικά μιας χρήσης, μεταξύ των οποίων τα πλαστικά μπουκάλια νερού.

    Σκουπίδια

    Ωστόσο μάσκες και γάντια μιας χρήσης κατακλύζουν πλέον πεζοδρόμια και παραλίες από το Χονγκ Κόνγκ μέχρι τη Γάζα. Το Παγκόσμιο Ταμείο για τη Φύση (WWF) επισημαίνει πως το 2019 είχε ήδη υπολογίσει σε 600.000 τόνους την ποσότητα των πλαστικών που απορρίπτονται στη Μεσόγειο, από τους οποίους το 40% το καλοκαίρι. «Η πολιτιστική μάχη εναντίον του πλαστικού μιας χρήσης έμοιαζε να έχει κερδηθεί. Σήμερα όμως άνοιξε μια ρωγμή, θα πρέπει να την αντιμετωπίσουμε», λέει στο Γαλλικό Πρακτορείο ο Πιέρ Κανέ του γαλλικού παραρτήματος του WWF. Η πλαστική μάσκα μιας χρήσης είναι ένα ακόμη βάρος που αφήνουμε στις μελλοντικές γενιές.

    Στο Χονγκ Κονγκ, τα πέντε είδη πλαστικών που βρίσκονται συχνότερα στις παραλίες είναι μπουκάλια, συσκευασίες από πολυστυρένιο, αναπτήρες, καλύμματα ποτηριών και καλαμάκια. Τώρα είναι και οι μάσκες μιας χρήσης, που βλέπει κανείς να επιπλέουν στην επιφάνεια της θάλασσας, κατά μήκος των παραλιών και της ακτογραμμής. Πρόσφατα οικολόγοι μάζεψαν 70 μάσκες σε μια παραλία 100 μέτρων. Μια εβδομάδα μετά, βρήκαν άλλες 30 μάσκες.

    Μέχρι την Ανταρκτική

    Μικροσκοπικά κομμάτια πλαστικού από τα πλαστικά μιας χρήσης, που καταλήγουν στα σκουπίδια, έχουν διεισδύσει σε όλους τους ωκεανούς του πλανήτη, μέχρι και την Ανταρκτική.

    Επιστήμονες ανακοίνωσαν την περασμένη εβδομάδα πως βρήκαν κομμάτια πολυστυρενικού πλαστικού στα εντόσθια κολλέμβολων, μικροσκοπικών χερσαίων αρθρόποδων. Σωματίδια πλαστικού έχουν ήδη ανακαλυφθεί σε οργανισμούς που ζουν στις τέσσερις άκρες των ωκεανών, μέχρι την άβυσσο στις Μαριάννες, το πιο βαθύ γνωστό σημείο του πλανήτη. Αλλά δεν είναι μόνον η θαλασσα. Οι ακτές της νήσου του Βασιλιά Γεώργιου στην Ανταρκτική είναι από τις πιο μολυσμένες της ηπείρου αυτής εξαιτίας της παρουσίας εκεί σταθμών επιστημονικής έρευνας, στρατιωτικών υποδομών, ακόμη και τουριστών -- παρουσία που συνοδεύεται από άφθονα πλαστικά μιας χρήσης.

    Στις περιοχές αυτές, οι ερευνητές υπογραμμίζουν το πρόβλημα που δημιουργείται ειδικά από το πολυστυρένιο, η πορώδης επιφάνεια του οποίου επιτρέπει την εγκατάσταση φυκιών και λειχηνών, που αποτελούν την τροφή ζωικών ειδών, τα οποία καταπίνουν μαζί και το πλαστικό. Έτσι το πλαστικό έχει καταφέρει να μπει και σε μια από τις πιο απομακρυσμένες τροφικές αλυσίδες του πλανήτη. Τα αποτελέσματα της κατάποσης μικροπλαστικών από τα ζώα, θαλάσσια ή χερσαία, δεν είναι ακόμη γνωστά και οι σχετικές έρευνες συνεχίζονται.

    Φόρος στα μη ανακυκλώσιμα πλαστικά: ναι στην Ισπανία, η ΕΕ το εξετάζει

    Η Μαδρίτη έχει στόχο να συγκεντρώνει περισσότερα από 700 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο χάρη σε έναν νέο φόρο στις μη ανακυκλώσιμες πλαστικές συσκευασίες, τον οποίο ανακοίνωσε στις αρχές Ιουνίου η υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος Τερέσα Ριμπέρα. Ο νέος φόρος είναι 0,45 ευρώ ανά κιλό συσκευασίας και περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο που κατέθεσε η κυβέρνηση ώστε να ανταποκριθεί στον ευρωπαϊκό στόχο της σταδιακής εξάλειψης των πλαστικών μιας χρήσης μέχρι το 2021. Ο νέος νόμος δεν έχει περάσει ακόμη από το κοινοβούλιο, κάτι που μπορεί να αποτελέσει μια μακρόχρονη διαδικασία. Όμως, αν ίσχυε το 2017, δηλαδή την πιο πρόσφατη χρονιά για την οποία υπάρχουν δεδομένα, θα απέφερε στο ισπανικό δημόσιο ταμείο 724 εκατομμύρια ευρώ.

    Η Ευρωπαϊκή Ένωση, από την πλευρά της, εξετάζει το ενδεχόμενο να επιβάλει έναν φόρο στα μη ανακυκλώσιμα πλαστικά απορρίμματα για να χρηματοδοτήσει το ποσό των 750 δισεκ. ευρώ που θα διοχετεύσει στα 27 κράτη μέλη της για να αντιμετωπίσουν τον αντίκτυπο της πανδημίας του κορονοϊού. Ωστόσο η προοπτική αυτή δεν αρέσει σε όλους. Την έχει ήδη απορρίψει ο Γιόαχιμ Λανγκ, ο γενικός διευθυντής της Ομοσπονδίας Γερμανικών Βιομηχανιών (BDI).

    Κένυα: απαγόρευση όλων των πλαστικών μιας χρήσης

    Με την ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας για το Περιβάλλον, η Κένυα αοπαγόρευσε τον περασμένο μήνα όλα τα πλαστικά μιας χρήσης --όπως μπουκάλια νερού ή καλαμάκια-- στα εθνικά πάρκα, τις παραλίες, τα δάση και άλλες προστατευόμενες ζώνες στην επικράτειά της. Το μέτρο είχε ανακοινωθεί πριν από έναν χρόνο και η έναρξη της ισχύος του επιβεβαιώθηκε από τον υπουργό Τουρισμού με επιστολή που έστειλε στις αρχές Ιουνίου στους κενυάτες βιομηχάνους. Η αφρικανική αυτή χώρα, που πριν από την πανδημία υποδεχόταν κάθε χρόνο δύο εκατομμύρια τουρίστες, έχει απαγορεύσει εδώ και τρία χρόνια τις πλαστικές σακούλες, μια απαγόρευση που είναι από τις αυστηρότερες στον κόσμο. Εδώ, όπως και αλλού, μπουκάλια, καπάκια, καλαμάκια και άλλα καλύμματα από πλαστικό χρησιμοποιούνται μόνο μια φορά και μετά απορρίπτονται, με αποτέλεσμα η Κένυα να πλήττεται από την ρύπανση του πλαστικού, που εκτός του ότι αλλάζει το τοπίο, πνίγει χελώνες, ζώα κτηνοτροφίας ή πουλιά.

    Ιαπωνία: φόρος στις πλαστικές σακούλες

    Την 1η Ιουλίου, τα εμπορικά καταστήματα στην Ιαπωνία άρχισαν να χρεώνουν τις πλαστικές σακούλες. Τα καταστήματα, όπως τα «κονμπίνι», τα πανταχού παρόντα ιαπωνικά μίνι-μάρκετ, είναι ελεύθερα να καθορίζουν την τιμή για τις σακούλες αυτές. Και παρόλο που η τιμή που χρεώνουν είναι συμβολική, γύρω στα 3 γεν (λιγότερο από 3 λεπτά του ευρώ), οι έρευνες δείχνουν πως το μέτρο αναμένεται ότι θα έχει αποτέλεσμα.

    Η κυβέρνηση ανακοίνωσε πως στόχος της χρέωσης για τις πλαστικές σακούλες είναι να ενθαρρυνθούν οι Ιάπωνες να το σκεφτούν δύο φορές αν η σακούλα είναι αληθινά απαραίτητη γι' αυτούς και να επανεξετάσουν τον τρόπο ζωής τους σε μια χώρα η οποία κατατάσσεται δεύτερη παγκοσμίως στην παραγωγή πλαστικού κατά κεφαλήν, μετά τις Ηνωμένες Πολιτείες.

    Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ - Photo by Volodymyr Hryshchenko on Unsplash

  • ΙΕΛΚΑ: Συντριπτική η μείωση χρήσης πλαστικής σακούλας στα σούπερ μάρκετ το 2019
    ΙΕΛΚΑ: Συντριπτική η μείωση χρήσης πλαστικής σακούλας στα σούπερ μάρκετ το 2019

    Πολύ διαφορετική εικόνα στα λοιπά κανάλια εμπορίου-εστίασης

    Μείωση 98,6% στη χρήση της πλαστικής σακούλας ελαφρού βάρους στα σούπερ μάρκετ το 2019, σε σχέση με το 2017, καταδεικνύει έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).

    Συγκεκριμένα, το 2019 διατέθηκαν περί τα 24 εκατ. σακούλες από 1,8 δισ. σακούλες το 2017. Η εφαρμογή του μέτρου ήταν αυστηρή και καθολική, ενώ η κατά κεφαλήν ετήσια κατανάλωση πλαστικής σακούλας στο κανάλι του σούπερ μάρκετ μειώθηκε από 167 σακούλες ανά κάτοικο σε δύο.

    Σε σχέση με τα λοιπά κανάλια εμπορίου-εστίασης στην έρευνα του ΙΕΛΚΑ καταγράφονται ανάμεικτες τάσεις, καθώς ναι μεν η αύξηση του περιβαλλοντικού τέλους από 0,03 ευρώ συν ΦΠΑ σε 0,07 ευρώ συν ΦΠΑ επέφερε πτωτικές τάσεις, αλλά η έλλειψη ελέγχων από την πολιτεία επέφερε αυξητικές τάσεις. Συγκεκριμένα, σημειώνεται η εξαίρεση των υπαίθριων λαϊκών αγορών και των περιπτέρων από την εφαρμογή της νομοθεσίας και την πρακτικά ανύπαρκτη μείωση της χρήσης των πλαστικών σακουλών σε αυτά τα κανάλια.

    Επίσης, καταγράφεται εκτεταμένη εφαρμογή του μέτρου, αλλά με διαφοροποιήσεις ανάλογα με τον κλάδο και την περιοχή. Αναλυτικότερα, εκτεταμένη εφαρμογή καταγράφεται στο λιανεμπόριο τροφίμων (π.χ. αρτοποιία, κρεοπωλεία) και ειδικά στις οργανωμένες αλυσίδες καταστημάτων, αλλά με πλημμελή εφαρμογή κυρίως σε μικρά καταστήματα εκτός των αστικών κέντρων.

    Σε άλλους κλάδους (π.χ. είδη ένδυσης) καταγράφεται κατάργηση και αντικατάσταση της πλαστικής σακούλας από άλλου τύπου σακούλες όπως χάρτινες ενώ πλημμελής εφαρμογή του μέτρου καταγράφεται στον κλάδο της εστίασης με εξαίρεση τις οργανωμένες αλυσίδες εστίασης.

    Σύμφωνα με την έρευνα, η ποσοστιαία μείωση στη χρήση πλαστικής σακούλας στο κανάλια του λιανεμπορίου είναι μικρότερη αυτής στα σούπερ μάρκετ με δεδομένο ότι η νομοθεσία εξαιρεί από την επιβολή περιβαλλοντικού τέλους τις λαϊκές αγορές και τα περίπτερα. Έτσι και με δεδομένο ότι το κανάλι του σούπερ μάρκετ αντιπροσωπεύει μόνο το 50% των πωλήσεων μόνο του λιανεμπορίου τροφίμων και ακόμα λιγότερο από το σύνολο του λιανεμπορίου και τη μαζική εστίαση εκτιμάται ότι η συνολική ποσοστιαία μείωση της πλαστικής σακούλας μεταφοράς είναι σημαντικά μικρότερη. Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τις εκτιμήσεις στελεχών της αγοράς για τη διάθεση εκτός των σούπερ μάρκετ, η συνολική κατανάλωση πλαστικής σακούλας το 2019 μειώθηκε σε περίπου 80-90 σακούλες ανά κάτοικο.

    Τα δεδομένα της έρευνας του ΙΕΛΚΑ για το 2020 καταγράφουν μία σημαντική ενίσχυση του ποσοστού των στελεχών που αναγνωρίζουν την εταιρική και κοινωνική ευθύνη των εταιρειών ως βασική προτεραιότητα. Σε σχέση με το 2016, το ποσοστό αυτό έχει υπερδιπλασιαστεί, από 11% σε 25% κάτι που καταδεικνύει τη σημαντική αλλαγή στην προσέγγιση των επιχειρήσεων κυρίως σε σχέση με το περιβάλλον και δευτερευόντως σε σχέση με τις άλλες πτυχές της εταιρικής ευθύνης.

    Άλλωστε τα τελευταία χρόνια τόσο οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, όσο και προμηθευτικές εταιρείες ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών επενδύουν σε υποδομές και διαδικασίες για την προστασία του περιβάλλοντος. Η κλιματική αλλαγή και το ολοένα εντονότερο ενδιαφέρον του κοινού για το περιβάλλον επηρεάζει σημαντικά τον τρόπο λειτουργίας των επιχειρήσεων. Οι καταναλωτές γίνονται όλο και πιο απαιτητικοί και κριτικοί σε σχέση με τη λειτουργία των επιχειρήσεων. Τα ποσοστά των καταναλωτών σε σχέση με την πρόθεση αγοράς από επιχειρήσεις που λειτουργούν με ηθικό και με φιλικό προς το περιβάλλον τρόπο είναι συγκρίσιμα σε Ελλάδα και εξωτερικό. Συγκεκριμένα η πρόθεση αγοράς με κριτήριο την ειλικρίνεια και διαφάνεια των επιχειρήσεων για τον τρόπο λειτουργίας τους καταγράφεται σε ποσοστό 74% στην Ελλάδα έναντι 80% στις ΗΠΑ.

    Παράλληλα, εν αναμονή της εναρμόνισης της εθνικής νομοθεσίας με την κοινοτική, το ΙΕΛΚΑ έθεσε έναν αριθμό ερωτημάτων προς τα στελέχη του κλάδου, προκειμένου να καταγραφούν οι απόψεις τους.

    Συγκεκριμένα, όσον αφορά στο πεδίο εφαρμογής, η συντριπτική πλειοψηφία των ερωτηθέντων σε ποσοστό 89% θεωρεί ότι η συγκεκριμένη ευρωπαϊκή οδηγία αφορά εξίσου τις επιχειρήσεις του λιανεμπορίου και τις εταιρείες παραγωγής τροφίμων και ποτών. Τα αποτελέσματα επιβεβαιώνουν την υψηλή προτεραιότητα σε θέματα περιβάλλοντος που δίνει ο κλάδος, καθώς καταγράφεται ότι οι εταιρείες ήδη εργάζονται στη συγκεκριμένη κατεύθυνση με την πρόθεση να προλαμβάνουν τις εξελίξεις και ότι η πλειοψηφία των ερωτηθέντων αναγνωρίζει τη σημασία της ταχείας προσαρμογής στις απαιτήσεις της ευρωπαϊκής οδηγίας. Τ 75% δηλώνει ότι η εταιρεία του ήδη προσπαθεί να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις ενώ το 74% δηλώνει ότι ο κλάδος θα πρέπει να κινηθεί προδραστικά στη μείωση των πλαστικών μίας χρήσης και να μην περιμένει την ελληνική νομοθεσία.

    Επίσης, χαρακτηριστικός είναι ο προβληματισμός των επιχειρήσεων σε σχέση με την επάρκεια των σημερινών δράσεων καθώς ενδεικτικά αναφέρεται ότι το 60% των ερωτηθέντων θεωρεί ότι η εφαρμογή της ευρωπαϊκής οδηγίας δεν είναι επαρκής για την επίλυση του περιβαλλοντικού προβλήματος που προκαλούν τα πλαστικά μίας χρήσης. Επίσης, το 55% θεωρεί ότι η μείωση των πλαστικών μίας χρήσης είναι μικρότερο πρόβλημα σε σχέση με τα χαμηλά ποσοστά ανακύκλωσης στη χώρα μας.
    Πηγή: Protothema.gr - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: EUROKINISSI/ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ
  • ΟΗΕ: 170 χώρες συμφώνησαν για μείωση των πλαστικών μιας χρήσης έως το 2030
    ΟΗΕ: 170 χώρες συμφώνησαν για μείωση των πλαστικών μιας χρήσης έως το 2030

    Οι 170 χώρες συμφώνησαν να μειώσουν τη χρήση της πλαστικής σακούλας, των ποτηριών και των μαχαιροπίρουνων – Οι υπέρμαχοι του περιβάλλοντος κρίνουν ανεπαρκές το μέτρο

    Δέσμευση για τη «σημαντική μείωση» της χρήσης των πλαστικών μιας χρήσης μέχρι το 2030 συμφώνησαν να αναλάβουν 170 χώρες, κατά τη διάρκεια διάσκεψης του Περιβαλλοντικού Προγράμματος του ΟΗΕ (UNEP) στο Ναϊρόμπι.

    Οι εκπρόσωποι των χωρών συμφώνησαν στη μείωση της χρήσης μεταξύ άλλων των πλαστικών σακουλών, ποτηριών και μαχαιροπίρουνων, τα οποία αποτελούν μεγάλο μέρος των οκτώ εκατομμυρίων τόνων πλαστικού που καταλήγουν κάθε χρόνο στους ωκεανούς.
    Ωστόσο, οι υπέρμαχοι του περιβάλλοντος κρίνουν το μέτρο ανεπαρκές για να αντιμετωπίσει την μόλυνση παγκοσμίως.

    Σύμφωνα με την ανακοίνωση, οι χώρες δεσμεύθηκαν «να αντιμετωπίσουν τις ζημιές που προκαλεί στο οικοσύστημά μας η χρήση και η μη βιώσιμη απόρριψη των πλαστικών προϊόντων, κυρίως περιορίζοντας σημαντικά τα πλαστικά προϊόντα μίας χρήσης ως το 2030».
    Η αρχική πρόταση για τη σταδιακή εξάλειψη των πλαστικών προϊόντων μίας χρήσης ως το 2025 προσέκρουσε στις αντιδράσεις πολλών κρατών, μεταξύ των οποίων και οι ΗΠΑ.

    «Είναι δύσκολο να βρούμε μία λύση για όλα τα κράτη μέλη», σχολίασε ο Σίιμ Κίισλερ, πρόεδρος της διάσκεψης στους δημοσιογράφους, σημειώνοντας ότι το περιβάλλον βρίσκεται σε σημείο καμπής.

    Περισσότεροι από 4.700 αντιπρόσωποι –ανάμεσά τους υπουργοί Περιβάλλοντος, επιστήμονες και εκπρόσωποι του επιχειρηματικού κόσμου - συμμετείχαν στη διάσκεψη.

    Μεταξύ των αποφάσεων που υπογράφηκαν είναι και μία για τον περιορισμό της σπατάλης τροφίμων αλλά και η πρόθεση να γίνουν διαβουλεύσεις με αυτόχθονες πληθυσμούς προκειμένου να τεθούν σε εφαρμογή νέοι κανόνες.

    Ωστόσο στην τελική ανακοίνωση της διάσκεψης η κλιματική αλλαγή που προκαλείται από τον άνθρωπο αναφέρεται μόλις δύο φορές, ενώ τα ορυκτά καύσιμα, που ευθύνονται σε σημαντικό βαθμό για αυτή, καμία.
    Πηγή: Protothema.gr
  • Greenpeace: Απολογισμός ενός χρόνου επιβολής ανταποδοτικού περιβαλλοντικού τέλους για την πλαστική σακούλα
    Greenpeace: Απολογισμός ενός χρόνου επιβολής ανταποδοτικού περιβαλλοντικού τέλους για την πλαστική σακούλα

    Ένα χρόνο μετά την επιβολή του ανταποδοτικού περιβαλλοντικού τέλους των 0,04€/τεμάχιο στην λεπτή πλαστική σακούλα με πάχος 15-50μm, η Οικολογική Εταιρεία Ανακύκλωσης, το Δίκτυο ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ SOS, η Greenpeace και το WWF Ελλάς προχώρησαν σε έναν αναλυτικό απολογισμό, σημειώνοντας τις θετικές εξελίξεις, αλλά και τα κενά που υπάρχουν ακόμα, εις βάρος τόσο των καταναλωτών, όσο και του περιβάλλοντος.

    Ειδικότερα, εκτιμάται ότι η χρήση της σε όλη την Ελλάδα έχει μειωθεί σε τεμάχια κατά περίπου 54% και σε ποσότητα πλαστικού κατά περίπου 42%.

    Η εκτιμώμενη μείωση είναι μία πολύ θετική εξέλιξη για το 2018. Αναμένονται τα επίσημα στοιχεία του ειδικού μητρώου του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης - ΕΟΑΝ (Εθνικό Μητρώο Παραγωγών) με τις δηλώσεις παραγωγής και κατανάλωσης συνολικά της πλαστικής σακούλας στη χώρα μας για να καταλήξουμε στο ακριβές ποσοστό μείωσης για το 2018.

    Όμως, τα θετικά τελειώνουν εδώ, διότι:

    • Μπορούσαμε καλύτερα το 2018: Η εκτιμώμενη μείωση θα μπορούσε να ήταν ακόμη μεγαλύτερη εάν: α) δεν είχαν εξαιρεθεί από το ανταποδοτικό τέλος τα περίπτερα και οι υπαίθριες αγορές, β) εάν είχε υλοποιηθεί σε όλο το 2018 ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα ενημέρωσης, ευαισθητοποίησης, και γ) εάν άρχιζε από τις αρχές του 2018 η διανομή δωρεάν τσαντών και μέσων πολλών χρήσεων στους πολίτες (σύμφωνα με προτάσεις του LIFE DEBAG).
    • Δεν υπάρχει πλήρης ανταποδοτικότητα του περιβαλλοντικού τέλους: Ενώ, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, το χρηματικό ποσό που θα συλλεγόταν από τους πολίτες μέσω του ανταποδοτικού περιβαλλοντικού τέλους θα επέστρεφε ολόκληρο στον πολίτη, με δωρεάν διανομή τσαντών πολλαπλών χρήσεων και με διάφορες άλλες δράσεις, στην πραγματικότητα πάνω από το 35% του ανταποδοτικού τέλους δεν θα επιστραφεί τελικά, λόγω παρακράτησης ΦΠΑ και επιπλέον 20% κρατήσεων από το Υπουργείο Οικονομικών (με βάση τον νόμο 4270/2014).
    • Ποια ανταποδοτικότητα και πότε θα έρθει: Το ΥΠΕΝ και ο ΕΟΑΝ επιμένουν η ανταποδοτικότητα να αφορά μόνο τσάντες και καρότσια προς τους πολίτες. Οι οικολογικές οργανώσεις εκτιμούν ότι ανταποδοτικότητα σημαίνει κυρίως δράσεις ενημέρωσης – ευαισθητοποίησης με πολλαπλές συμμαχίες με κοινωνικούς φορείς. Εκτιμάται ότι οι πολίτες θα αρχίσουν να βλέπουν πρακτικά το ανταποδοτικό τέλος του 2018 προς το τέλος του 2019, εξαιτίας των γραφειοκρατικών επιλογών διαχείρισής του και η αποτελεσματικότητά του θα είναι σαφώς μειωμένη.
    • Η κοινωνία καλύπτει το κενό της ανταποδοτικότητας, δεδομένου ότι οι πολίτες, σε πολύ μεγάλο βαθμό, έχουν ήδη προμηθευτεί από μόνοι τους επαναχρησιμοποιούμενες τσάντες και άλλα μέσα μεταφοράς για τα ψώνια τους. Ωστόσο, αυτό δεν αποτελεί λύση, ιδιαίτερα αφού μία πολύ μεγάλη μερίδα πολιτών επιλέγει ακόμα πλαστικές σακούλες / δεν είναι εξοικειωμένη ακόμα με τις επαναχρησιμοποιούμενες τσάντες.
    • Οι καταναλωτές στρέφονται στις υπάρχουσες ακόμη δωρεάν επιλογές: Αυξήθηκε η χρήση της πολύ λεπτής πλαστικής σακούλας με πάχος μικρότερο από 15 μm (για συσκευασία νωπών φρούτων και λαχανικών), που δεν υπόκειται σε ανταποδοτικό περιβαλλοντικό τέλος και η οποία άρχισε να χρησιμοποιείται πλέον και ως σακούλα μεταφοράς. Επίσης, λόγω της εξαίρεσης των υπαίθριων αγορών και περιπτέρων από το ανταποδοτικό τέλος, η κατανάλωση πλαστικής σακούλας δεν έχει μειωθεί σημαντικά στα σημεία αυτά.
    • Υπάρχουν πολλές ενδείξεις για μη εφαρμογή της νομοθεσίας για την πλαστική σακούλα: Από όλο και περισσότερους πολίτες διαπιστώνεται ότι, σε πολλές κατηγορίες καταστημάτων, το ανταποδοτικό τέλος της πλαστικής σακούλας δεν αναγράφεται ακόμα στην απόδειξη και δεν εισπράττεται σε μεγάλο βαθμό.
    • Πρακτικά δεν θα εισπραχθεί ανταποδοτικό περιβαλλοντικό τέλος το 2019: Στο λιανεμπόριο υπάρχει προσφορά για πλαστικές σακούλες πάχους άνω των 50μm, (συγκεκριμένα των 52μm) που δεν έχουν υποχρέωση για ανταποδοτικό τέλος, χρεώνονται κυρίως από 0,04€-0,07€και είναι λίγο μεγαλύτερες και ανθεκτικότερες από τις κλασσικές λεπτές πλαστικές σακούλες μεταφοράς με πάχος 16-20 μm που έχουν την υποχρέωση του ανταποδοτικού περιβαλλοντικού τέλους. Άρα, από 1/1/2019, που το ανταποδοτικό τέλος της κλασσικής πλαστικής σακούλας ανέβηκε στα 0,09€/τεμάχιο, εκτιμάται ότι οι καταναλωτές θα επιλέγουν φυσικά τις μεγαλύτερες και ανθεκτικότερες πλαστικές σακούλες των 52μm, που κοστίζουν και λιγότερο και άρα το ανταποδοτικό τέλος του 2019 σχεδόν θα μηδενιστεί.
    • Το λιανεμπόριο «αντιστέκεται» νόμιμα: Ήδη, από ελέγχους του ΕΟΑΝ στο λιανεμπόριο, διαπιστώθηκαν παραβάσεις και αποκλίσεις από τη νομοθεσία, καθώς και περιπτώσεις, όπου οι καταναλωτές δεν ενημερώνονται σωστά στα ταμεία για τις επιλογές που έχουν. Συχνά, το λιανεμπόριο προβάλλει στα ταμεία πρώτα την επιλογή της πλαστικής σακούλας πάχους 52μm ως «επαναχρησιμοποιήσιμης» τσάντας και μετά την επιλογή της κλασσικής λεπτής πλαστικής σακούλας, η οποία περιέχει και το ανταποδοτικό τέλος. Υπάρχει σοβαρό κενό στις προδιαγραφές των διατιθέμενων επαναχρησιμοποιήσιμων τσαντών, που θα πρέπει άμεσα να καλυφθεί από τα αρμόδια Υπουργεία για να σταματήσει πιθανή παραπληροφόρηση των καταναλωτών.

    Εάν δεν αλλάξουν τα παραπάνω δεδομένα, εκτιμάται για το 2019 ότι:

    • Θα είναι αμφίβολη η επίτευξη του στόχου: Tο 2019, εάν η συνολική μείωση σε όλη τη χώρα των τεμαχίων πλαστικής σακούλας φθάσει ακόμη και το 65-70%, δεν φαίνεται ότι θα επιτευχθεί ο ευρωπαϊκός ετήσιος στόχος των 90 τεμαχίων ανά κάτοικο, αφού η κατά κεφαλή χρήση θα κυμαίνεται από 120-175 τεμ./κάτοικο/έτος ανάλογα με τις εκτιμήσεις (βλέπε εκτιμήσεις πίνακα).
    • Είναι πολύ πιθανή η αύξηση της ποσότητας πλαστικού στις πλαστικές σακούλες: Το 2019 η κατά κεφαλή κατανάλωση της ποσότητας πλαστικού στις πλαστικές σακούλες μπορεί να αυξηθεί από 8-26% σε σχέση ακόμη και με το 2017, αφού οι λιγότερες πλαστικές σακούλες θα είναι πολύ βαρύτερες (βλέπε εκτιμήσεις πίνακα).
    • Θα υπάρξει αρνητικό παγκόσμιο ρεκόρ: Το 2019 θα ελαχιστοποιηθεί το ανταποδοτικό τέλος που εισπράττεται, χωρίς να ελαχιστοποιηθεί ανάλογα η χρήση πλαστικής σακούλας, και μάλιστα η ποσότητα πλαστικού για τη χρήση πλαστικής σακούλας μπορεί να αυξηθεί καινα υπερβεί και τα επίπεδα του 2017 προ της επιβολής του ανταποδοτικού τέλους!!! Αυτό μπορεί να αποτελέσει άλλη μία παγκόσμια πρωτοτυπία της χώρας μας (βλέπε εκτιμήσεις πίνακα).

    Όλες οι ποσοτικές εκτιμήσεις για τα έτη 2017 – 2019 παρουσιάζονται αναλυτικά στον παρακάτω πίνακα. Για να αποτραπεί αυτή η πολύ αρνητική εξέλιξη προτείνονται άμεσα να ληφθούν τα εξής μέτρα:

    • Να αρθεί η εξαίρεση επιβολής του ανταποδοτικού τέλους στις υπαίθριες αγορές και τα περίπτερα.
    • Να επιβληθεί το ανταποδοτικό τέλος και στις πλαστικές σακούλες με πάχος 50μm έως 70μm.
    • Να προσδιορισθούν από τις αρμόδιες αρχές οι προδιαγραφές των επαναχρησιμοποιήσιμων σακουλών.
    • Το ανταποδοτικό τέλος του 2018 να διατεθεί, κυρίως, σε εκστρατείες ενημέρωσης – ευαισθητοποίησης των πολιτών και πολύ λιγότερο σε επιπλέον διανομή τσαντών μεταφοράς πολλών χρήσεων.
    • Μέχρι το τέλος του 2019 να ξεκινήσει η δημόσια συζήτηση για το χρονοδιάγραμμα απαγόρευσης της χρήσης πλαστικής σακούλας.

    Αναλυτικός πίνακας με εκτιμήσεις εφαρμογής των μέτρων για τη μείωση της πλαστικής σακούλας τα έτη 2017 - 2019

    2017

    2018 σε σχέση με 2017

    Σενάριο με μείωση 65% το 2019

    σε σχέση με 2017

    Σενάριο με μείωση 70% το 2019

    σε σχέση με 2017

    Επιβολή ανταποδοτικού τέλους στις πλαστικές σακούλες μεταφοράς με πάχος 15-50μm (σε €/τεμ.)

    -

    0,04

    0,09

    0,09

    Βασική χρέωση πλαστικής σακούλας μεταφοράς με πάχος 52μm (σε €/τεμ.)

    -

    0,04-0,07

    0,04-0,07

    0,04-0,07

    Κατανάλωση πλαστικής σακούλας Τεμάχιο/κάτοικο/έτος

    400*

    183

    140**

    120**

    Κατανάλωση πλαστικής σακούλας Τεμάχιο/κάτοικο/έτος

    500***

    228**

    175**

    150**

    Μεταβολή σε τεμάχια (%)

    -

    -54%**

    -65%**

    -70%**

    Στόχος ΕΕ για 2019 Τεμ./κάτοικο/έτος

    90

    90

    Κατανάλωση πλαστικής σακούλας Γραμμάρια/κάτοικο/έτος

    3.200*

    1.864

    4.046

    3.468

    Κατανάλωση πλαστικής σακούλας Γραμμάρια/κάτοικο/έτος

    4.000***

    2.329

    5.058

    4.335

    Μεταβολή σε ποσότητα πλαστικού (%)

    -

    -42%**

    26%**

    8%**

    *Εκτίμηση ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών)

    **Εκτιμήσεις ΟΕΑ

    ***Min εκτίμηση LIFE DEBAG

    **Η εκτίμηση για μείωση της πλαστικής σακούλας κατά 54% σε τεμάχια και κατά 42% σε ποσότητα το 2018 έγινε με βάση δεδομένα και εκτιμήσεις μείωσης ανάλογα τα ποσοστά αγοράς πλαστικής σακούλας σε super markets και στην υπόλοιπη αγορά, που υπάρχει το ανταποδοτικό τέλος, καθώς και από τα ανάλογα δεδομένα και εκτιμήσεις από το ποσοστό αγοράς όπου δεν υπάρχει το τέλος.

  • Αυξάνεται από σήμερα η τιμή της πλαστικής σακούλας

    Αλλάζει από σήμερα η τιμή της πλαστικής σακούλας και οι καταναλωτές θα το αντιληφθούν μόλις ανοίξουν τα σούπερ μάρκετ.

    Συγκεκριμένα οι καταναλωτές θα πρέπει στο εξής να πληρώνουν 9 λεπτά για κάθε πλαστική σακούλα αντί για 4 λεπτά που πληρώνουν σήμερα.

    Οι επαναχρησιμοποιήσιμες πλαστικές σακούλες μεταφοράς πάχους 50-70 μικρών δεν επιβαρύνονται με περιβαλλοντικό τέλος, αλλά θα πρέπει να χρεώνονται υποχρεωτικά.

    Οι βιοδιασπώμενες πλαστικές σακούλες μεταφοράς από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας δεν επιβαρύνονται με περιβαλλοντικό τέλος. Οι ελληνικές βιοτεχνίες πλαστικών σακουλών μεταφοράς είναι ήδη εναρμονισμένες με την νέα νομοθεσία και παράγουν όλα τα είδη των προαναφερθεισών πλαστικών σακουλών από 100% ανακυκλώσιμα υλικά.

    Σύμφωνα με τη νομοθεσία, εξαιρούνται από την επιβολή τέλους:

    - Οι σακούλες που διατίθενται από περίπτερα και υπαίθριο εμπόριο. (π.χ. λαϊκές αγορές)

    - Οι σακούλες στο τμήμα οπωροπωλείου των σούπερ μάρκετ καθώς θεωρούνται είδος συσκευασίας.

    - Για πολύ λεπτές σακούλες, μικρότερες των 15 μικρομέτρων δεν χρεώνεται περιβαλλοντικό τέλος μόνο στην περίπτωση που απαιτούνται για λόγους υγιεινής ή παρέχονται ως πρωτογενής συσκευασία χύμα (χύδην) τροφίμων.

    - Εξαιρούνται οι βιοαποδομήσιμες/λιπασματοποιήσιμες πλαστικές σακούλες μεταφοράς. Η τεχνολογία των βιοαποδομήσιμων πλαστικών (π.χ. πλαστικά από άμυλο) δεν έχει εξελιχθεί επαρκώς ώστε να είναι αποδοτική και οικονομική η χρήση τους, ειδικά σε περιοχές με θερμό κλίμα. Είναι σαν την πλαστική σακούλα, κατασκευάζεται ή από καλαμπόκι ή από πατάτα και μέσα σε περίπου 90 ημέρες γίνεται ένα με το χώμα. Αυτές πάντως εξαιρούνται.

    Στο σχετικό νόμο αναφέρεται ότι: «Εισάγονται μέτρα διαχείρισης σχετικά με τις πλαστικές σακούλες μεταφοράς και επιβάλλεται στους καταναλωτές, η υποχρέωση καταβολής περιβαλλοντικού τέλους ανά τεμάχιο λεπτής πλαστικής σακούλας μεταφοράς, με τις προβλεπόμενες εξαιρέσεις, το ύψος του οποίου ορίζεται από 1-1-2018, στην τιμή των τριών (3) λεπτών του ευρώ και από 1-1-2019, στην τιμή των επτά (7) λεπτών του ευρώ».

    Όπως αναφέρεται «το ανωτέρω περιβαλλοντικό τέλος αποτελεί δημόσιο έσοδο, εισπράττεται από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) και αποδίδεται υπέρ στον Ελληνικό Οργανισμό Ανακύκλωσης (Ε.Ο.ΑΝ)».

    Έτσι από την αρχή του χρόνου αλλάζει η τιμή για τη διάθεση λεπτών πλαστικών σακουλών από τα ταμεία των σούπερ μάρκετ και των εμπορικών καταστημάτων.

    Σήμερα οι πλαστικές σακούλες χρεώνονται 0,03 ευρώ και με το ΦΠΑ οι καταναλωτές πληρώνουν 0,04 ευρώ για κάθε πλαστική σακούλα.

    Από την αρχή του χρόνου η τελική τιμή αναμένεται να διαμορφωθεί στα 0,09 ευρώ για κάθε πλαστική σακούλα.

    Πάντως, από την υποχρέωση υποβολής δηλώσεων απόδοσης περιβαλλοντικού τέλους εξαιρούνται οι επιχειρήσεις που έχουν πάψει να διαθέτουν πλαστικές σακούλες στους πελάτες τους, καθώς και ορισμένες κατηγορίες επιτηδευματιών που δεν είναι καν υπόχρεοι, όπως οι περιπτερούχοι και οι ασχολούμενοι με το υπαίθριο εμπόριο.

    Το τέλος αποδίδεται ανά τρίμηνο στο Δημόσιο, με την ηλεκτρονική υποβολή σχετικών δηλώσεων από τους υπόχρεους τον αμέσως επόμενο μήνα από τη λήξη κάθε τριμήνου.

    Κάθε έμπορος ο οποίος διαθέτει στους καταναλωτές λεπτές πλαστικές σακούλες μεταφοράς, εκτός από αυτούς που εκμεταλλεύονται περίπτερα και όσους ασκούν υπαίθριο εμπόριο οι οποίοι εξαιρούνται βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας, υποχρεούται να υποβάλλει ηλεκτρονικά στην ΑΑΔΕ δήλωση απόδοσης περιβαλλοντικού τέλους ανά τρίμηνο, την τελευταία ημέρα του επόμενου μήνα από τη λήξη του τριμήνου αυτού. Συνεπώς, εφόσον σε κάποιο τρίμηνο ο έμπορος δεν διέθεσε στους πελάτες του καμία λεπτή πλαστική σακούλα δεν υποχρεούται στην υποβολή μηδενικής δήλωσης περιβαλλοντικού τέλους.

    Το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση που η επιχείρηση έχει παύσει εξ ολοκλήρου τη διάθεση λεπτών πλαστικών σακουλών στους πελάτες της, π.χ. διαθέτει χάρτινες ή άλλου τύπου σακούλες για τις οποίες δεν επιβάλλεται περιβαλλοντικό τέλος.

    Κατά συνέπεια στις παραπάνω περιπτώσεις δεν επιβάλλονται οι κυρώσεις που προβλέπονται για τη μη υποβολή δήλωσης.

    Σε κάθε περίπτωση κατά την οποία έχει υποβληθεί δήλωση περιβαλλοντικού τέλους με λάθη μπορεί να υποβληθεί νέα τροποποιητική (διορθωτική) δήλωση χειρόγραφα στην αρμόδια ΔΟΥ.

    Αν από τη νέα δήλωση προκύπτει υποχρέωση καταβολής επιπλέον περιβαλλοντικού τέλους (επειδή με την αρχική δήλωση δεν είχαν δηλωθεί όλες οι διατεθείσες πλαστικές σακούλες και είχε βεβαιωθεί χαμηλότερο ποσό τέλους), ο φορολογούμενος θα πρέπει να πληρώνει το προκύπτον επιπλέον ποσό τέλους προσαυξημένο με τόκους εκπρόθεσμης καταβολής, ενώ θα επιβαρύνεται και με αυτοτελές πρόστιμο 250 ευρώ αν τηρεί βιβλία απλογραφικά ή 500 ευρώ αν τηρεί βιβλία διπλογραφικά. Αν από τη νέα δήλωση προκύπτει μείωση του αρχικώς βεβαιωθέντος τέλους, ο φορολογούμενος θα επιβαρύνεται μόνο με το αυτοτελές πρόστιμο των 250 ή των 500 ευρώ.

    Πηγή: Newsbeast.gr

  • Τέλος οι φθηνές (με 4 λεπτά) σακούλες - Πόσο αυξάνεται η τιμή τους από 1η Ιανουαρίου

    Νέος πονοκέφαλος για τους καταναλωτές έρχεται από 1 Ιανουαρίου 2019 καθώς αυξάνεται το τέλος χρέωσης της πλαστικής σακούλας.

    Η τιμή της πλαστικής σακούλας από το νέο χρόνο θα σκαρφαλώσει στα 0,09 ευρώ.

    Υπενθυμίζεται πως εδώ και ένα περίπου χρόνο στη Ελλάδα είχε εφαρμοστεί η δοκιμαστική περίοδος με τη χρέωση σε χαμηλή τιμή της πλαστικής σακούλας. Συγκεκριμένα τώρα το κόστος είναι στα 0,03 ευρώ, αλλά με το φόρο ο καταναλωτής την χρεώνεται 0,04.
    Η αύξηση της τιμής της πλαστικής σακούλας στα 0,09 ευρώ θα φέρει αυτόματες αυξήσεις στα πρόστιμα που θα κληθούν να πληρώσουν οι παραβάτες, αφού αυτά θα κυμαίνονται από 31,5 έως 24,5 ευρώ με το νέο έτος.

    Πάντως η τιμή της πλαστικής σακούλας παραμένει ιδιαίτερα χαμηλή σε σχέση με την υπόλοιπη ΕΕ. Ο στόχος της κοινοτικής νομοθεσίας είναι να περιοριστεί η χρήση της πλαστικής σακούλας στις 90 (ετησίως) ανά πολίτη έως το 2020 και στις 40 έως το 2025.
    Πάντως αξίζει να σημειωθεί πως οι καταναλωτές αν και αρχικά αντέδρασαν αρνητικά στο νέο μέτρο για τη μείωση της χρήσης της πλαστικής σακούλας στη συνέχεια φαίνεται πως προσαρμόστηκαν. Ωστόσο εξακολουθούν πολλοί να εκφράζουν τα παράπονά τους ότι θα έπρεπε να υπάρχει η εναλλακτική και της δωρεάν χάρτινης σακούλας και όχι μόνο της επί πληρωμή πλαστικής.

    Ποιες σακούλες εξαιρούνται από τις χρεώσεις

    Παρόλαυτά ακόμα υπάρχουν κάποιες εξαιρέσεις όπου οι πλαστικές σακούλες δεν χρεώνονται

    • Για πολύ λεπτές σακούλες, μικρότερες των 15 μικρόμετρων δεν χρεώνεται περιβαλλοντικό τέλος μόνο στην περίπτωση που απαιτούνται για λόγους υγιεινής ή παρέχονται ως πρωτογενής συσκευασία χύμα (χύδην) τροφίμων.
    • Εξαιρούνται οι βιοαποδομήσιμες/λιπασματοποιήσιμες πλαστικές σακούλες μεταφοράς.
    • Εξαιρούνται από το τέλος οι σακούλες που διατίθενται από περίπτερα και υπαίθριο εμπόριο.

    Το κόστος στην υπόλοιπη Ευρώπη

    • Ολλανδία: 0,25 ευρώ/σακούλα
    • Ιρλανδία: 0,36 ευρώ/σακούλα
    • Πολωνία: 0,30 ευρώ/σακούλα (ξεκινά από 1η Ιανουαρίου).
    • Αγγλία: 0,10 ευρώ/σακούλα
    • Πορτογαλία: 0,10 ευρώ/σακούλα
    • Ισπανία: 0,05 ευρώ/σακούλα οι πολύ μικρές πλαστικές και με 0,15 οι συνηθισμένες
    • Βουλγαρία: 0,05 ευρώ/σακούλα
    • Ιταλία: τις έχει απαγορεύσει εντελώς από το 2011
    Πηγή: iefimerida.gr
Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ

Marma Touch