Στη σκιά της εκδίκασης της πέμπτης κατά σειρά αγωγής της Νίκης Κεραμέως μέσα σε λίγους μήνες εναντίον τους, σύσσωμοι οι εκπαιδευτικοί, αντιδρούν στην τακτική του υπουργείου Παιδείας να αμφισβητεί το δικαίωμά τους στην απεργία, οδηγώντας τους με γρήγορες διαδικασίες στα δικαστήρια.
Αντιδράσεις προέκυψαν και στην Ηλεία όπου χθες τα μέλη της ΕΛΜΕ Ηλείας αλλά και νεοδιόριστοι εκπαιδευτικοί, σε συνέντευξη τύπου που παρεχώρησαν από το χώρο του 2ου Λυκείου Πύργου, εμφανίστηκαν αποφασισμένοι να προχωρήσουν και να απαντήσουν με κινητοποιήσεις στην αντιεκπαιδευτική και αντιλαϊκή πολιτική της κυβέρνησης.
Αρχικά η πρόεδρος της ΕΛΜΕ Ηλείας, Στέλλα Αναστασίου, καταδίκασε τον αυταρχισμό που δείχνει το υπουργείο Παιδείας και η κυβέρνηση, κάνοντας λόγο για προσφιλή τακτική της κεντρικής εξουσίας την προσφυγή στα δικαστήρια.
«Μαζευτήκαμε σήμερα εδώ γιατί αυτή τη στιγμή που μιλάμε, εκδικάζεται στα δικαστήρια της Ευελπίδων, η προσφυγή του υπουργείου Παιδείας κατά της ΔΟΕ επειδή κήρυξε απεργία – αποχή από τους θεσμούς του ενδοσχολικού συντονιστή και του παιδαγωγικού συμβούλου μέντορα. Το διοικητικό συμβούλιο της ΕΛΜΕ Ηλείας, καταδικάζει απερίφραστα τον αυταρχισμό του υπουργείου και της κυβέρνησης που σέρνει για μία ακόμα φορά τους εκπαιδευτικούς στα δικαστήρια, επειδή τόλμησαν να αμφισβητήσουν την αντιεκπαιδευτική και γενικότερα αντιλαϊκή τους πολιτική. Καμιά έκπληξη δε μας προκάλεσε αυτή η αντίδραση της κυβέρνησης. Αναμενόμενη ήταν άλλωστε.
Η προσφυγή στα δικαστήρια είναι μία προσφιλής τακτική που χρησιμοποιούν, για να βγάζουν παράνομες τις απεργίες όχι μόνο των εκπαιδευτικών αλλά και των υπολοίπων εργαζομένων, αξιοποιώντας όλο το αντεργατικό νομοθετικό πλαίσιο, που έχει ψηφιστεί και από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και από τις προηγούμενες κυβερνήσεις με αποκορύφωμα βέβαια το νόμο Χατζηδάκη. Με την απεργία – αποχή ως εκπαιδευτικοί εκφράζουμε την αντίθεσή μας στον θεσμό του μέντορα και του ενδοσχολικού συντονιστή, που η υπουργός Παιδείας, θέλει να εισάγει στο ελληνικό δημόσιο σχολείο, δείχνοντας για ακόμα μία φορά ότι είναι πολύ μακριά από την ελληνική πραγματικότητα και τις πραγματικές ανάγκες του δημόσιου σχολείου.
Πρόκειται για μία πρόχειρη αντιγραφή ξενόφερτων μοντέλων και αποτυχημένων συνταγών του παρελθόντος, που μόνο σκοπό έχουν να διαρρήξουν την ενότητα του συλλόγου διδασκόντων και να τον καταργήσουν. Ο στόχος είναι ξεκάθαρος. Η ύπαρξη και η λειτουργία του ίδιου του συλλόγου διδασκόντων. Με την απεργία - αποχή εκφράζουμε συνολικά την αντίθεσή μας, στην αντιεκπαιδευτική αξιολόγηση γιατί σκοπεύει στην καρδιά του δημόσιου χαρακτήρα του σχολείου. Μέσα από αυτή την αξιολόγηση θέλουν να μετατρέψουν το σχολείο σε επιχείρηση και την μόρφωση των μαθητών μας σε ακόμα πιο ακριβό εμπόρευμα. Θέλουν να κατηγοριοποιήσουν τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και τα σχολεία. Να υψώσουν ακόμα μεγαλύτερους ταξικούς φραγμούς για τα παιδιά της λαϊκής οικογένειας. Απαντάμε με απεργία – αποχή στην προσπάθεια του υπουργείου και της κυβέρνησης να ρίξει λάσπη τον δίκαιο αγώνα των εκπαιδευτικών αλλά και των υπολοίπων εργαζομένων σε άλλους χώρους επικαλούμενοι την νομιμότητα.
Είναι νόμος του κράτους λένε γι’ αυτό δεν πρέπει να απεργείτε, γι’ αυτό δεν πρέπει να διαδηλώνετε. Μα με νόμο του κράτους, κόπηκαν οι μισθοί των συνταξιούχων και των εργαζομένων. Δηλαδή οι συνταξιούχοι και οι εργαζόμενοι δεν πρέπει να απεργούν για να διεκδικούν αυξήσεις; Με την καταστολή και την τρομοκρατία προσπαθούν να βάλουν στον πάγο το συνδικαλιστικό κίνημα. Δεν θα τους κάνουμε τη χάρη! Αυτές οι τακτικές δε θα μας εμποδίσουν να οργανώσουμε τον αγώνα μας και να διεκδικούμε. Ήδη το ΔΣ της ΕΛΜΕ Ηλείας έχει αποφασίσει να προχωρήσει σε προκήρυξη απεργίας αποχής από το θεσμό του μέντορα και του ενδοσχολικού συντονιστή και το ίδιο καλούμε να κάνει και η ΟΛΜΕ. Ταυτόχρονα συνεχίζουμε τον αγώνα και την διεκδίκηση για καθετί μικρό ή μεγάλο απασχολεί τους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές μας και τις οικογένειές τους.
Θα μας βρίσκουν συνεχώς απέναντι τους. Δεν προσαρμοζόμαστε όπως κυνικά μας ζητούν. Δεν προσαρμοζόμαστε με την άθλια κατάσταση στα σχολεία, δεν προσαρμοζόμαστε στην μίζερη ζωή που θέλουν να μας επιβάλουν. Προετοιμαζόμαστε για την μεγάλη πανεργατική απεργία στις 9 Νοεμβρίου για αυξήσεις στους μισθούς και την καλυτέρευση των όρων διαβίωσης εργασίας των εκπαιδευτικών και όλων των εργαζομένων» τόνισε η κα Αναστασίου.
Το δικό της στίγμα για όλα όσα βιώνουν οι νεοδιόριστοι συνάδελφοί της, όπως και η ίδια, έδωσε στη συνέχεια η δασκάλα Ειρήνη Γεωργάκη Κόλλια, που πρόσφατα διορίστηκε στην Ηλεία, καταδικάζοντας βέβαια και αυτή με τη σειρά της τα μέτρα του υπουργείου Παιδείας.
«Ήρθαμε σήμερα εδώ να στηρίξουμε με την παρουσία μας καθώς δεν έγινε κινητοποίηση αλλά αυτή την ώρα συμβαίνει κινητοποίηση στα δικαστήρια της Ευελπίδων στην Αθήνα, απέναντι στην ομοσπονδία μας και απέναντι σε όλα τα σωματεία που συμμετέχουν στην απεργία αποχή και από αυτό το στάδιο της αξιολόγησης. Η αξιολόγηση, όλος αυτός ο νόμος στοχεύει στην κατηγοριοποίηση των σχολείων και στην ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων.
Εμείς όλοι οι εκπαιδευτικοί ξέρουμε πάρα πολύ καλά και αν μας ρωτούσε το υπουργείο θα γνώριζε και εκείνο για τις ελλείψεις των σχολείων και για την υποχρηματοδότηση, τους 50.000 αναπληρωτές δηλαδή συμβασιούχους Εκπαιδευτικούς που δουλεύουν στο σχολείο κάθε χρόνο και την αδιοριστία. Ιδιόρρυθμη των τελευταίων τριών χρονών είναι διορισμοί με το σταγονόμετρο και θα είναι ακόμα λιγότεροι τα επόμενα χρόνια γιατί ο σκοπός τους είναι η ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων σε συνδυασμό με την αύξηση των ορίων συνταξιοδότησης τα τελευταία χρόνια βλέπουμε ότι θέλουν να κάνουμε εφημερίες μέχρι τα βαθιά γεράματα.
Σχετικά με τους νεοδιόριστους ένα από τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζουμε όπως και πολλοί άλλοι εργαζόμενοι της ελληνικής κοινωνίας είναι οι χαμηλοί μισθοί. Μιλάμε για αρχικό μισθό των 737 € χωρίς έξοδα μετεγκατάστασης και διαβίωσης, μετακινήσεων και πολύ συχνά με τοποθετήσεις από σχολείο σε ένα σχολείο μέσα στον ίδιο νομό τα οποία φυσικά κάνουν την διαβίωση μας εξαιρετικά δύσκολη».
Για προσπάθεια διάλυσης του δημόσιου σχολείου έκανε λόγο στη συνέχεια ο Τρύφωνας Αθανασόπουλος ταμίας ΕΛΜΕ Ηλείας.
«Η κυβέρνηση είναι πολύ καλή στο να υλοποιεί το μακροχρόνιο σχέδιό της, που είναι η διάλυση του δημόσιου σχολείου. Εμείς από την πλευρά μας αντιστεκόμαστε και θέλουμε να κάνουμε αυτή μας την προσπάθεια γνωστή στην κοινωνία. Όπως ακούσατε και οι δάσκαλοι και οι καθηγητές είναι ενάντια σε αυτά τα σχέδια της κυβέρνησης και θα προσπαθήσουμε να το εμποδίσουμε. Θα εκμεταλλευτούμε την δύναμή μας, είμαστε σε όλη την Ελλάδα και δεν θα τους αφήσουμε σε χλωρό κλαρί. Αυτό είναι το ένα.
Το δεύτερο στα θέματα, έχει να κάνει με την Ηλεία να αναφερθώ στο παράδειγμα του λυκείου Βουνάργου, που εδώ και ένα μήνα δεν έχει ακόμα εγκριθεί το ολιγομελές τμήμα του τομέα υγείας. Αυτή είναι στην πράξη η πολιτική της κυβέρνησης. Προσπαθώντας να μειώσει το κόστος παρατάει τα παιδιά χωρίς να δίνει ουσιαστικές λύσεις τα προβλήματα.
Σήμερα κυκλοφόρησε και η σχετική καταγγελία που κάναμε ως ΔΣ της ΕΛΜΕ για τον διευθυντή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Ηλείας, ο οποίος προσπαθεί να εφαρμόσει την πολιτική του υπουργείου που σημαίνει στοιβάζουμε 26 και 27 παιδιά στις τάξεις, αδιαφορώντας για τις αδυναμίες που είχαν όλο αυτό το προηγούμενο διάστημα, εννοώ την τελευταία τριετία από την τηλεκπαίδευση. Αυτά τα μαθησιακά κενά ακολουθούν τα παιδιά, θέλαμε να είναι μικρότερα τα τμήματα, προκειμένου οι συνάδελφοί μας να παρέχουν ουσιαστικές γνώσεις για να μην υπάρχουν ανισότητες στην εκπαίδευση».
Έκκληση προς όλες τις συνδικαλιστικές δυνάμεις να κλιμακώσουν τον αγώνα απηύθυνε στη συνέχεια η Ευρυδίκη Παυλοπούλου Αντιπρόεδρος ΕΛΜΕ Ηλείας.
«Σε μία περίοδο ακριβείας, ενεργειακής κρίσης, καταπάτηση εργασιακών δικαιωμάτων, αυταρχισμού και καταστολής, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και της Κεραμέως, προσπαθεί να προχωρήσει την αξιολόγηση με την δημιουργία νέων δομών όπως μέντορες, ενδοσχολικοί συντονιστές, με απλήρωτη υπερωριακή εργασία, εσωτερικούς μηχανισμούς ελέγχου, κατηγοριοποίηση των εκπαιδευτικών μέσα στους συλλόγους διδασκόντων που ετοιμάζουν το δρόμο της ατομικής αξιολόγησης.
Όμως οι εκπαιδευτικοί σε όλα αυτά γυρίζουν την πλάτη και συμμετέχουν μαζικά στην απεργία αποχή που κήρυξε η ΔΟΕ και η οποία επεκτείνεται και στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση με την ΕΛΜΕ. Ανάμεσα τους και η ΕΛΜΕ Ηλείας, να παίρνουν αποφάσεις για απεργία – αποχή μέσα από τις συλλογικές διαδικασίες τους. Καταγγέλλουμε λοιπόν ότι για άλλη μία φορά η κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας, ακολουθούν τον δρόμο των δικαστικών προσφύγων και διώξεων για να επιβάλουν την αντιεκπαιδευτική πολιτική τους, πατώντας πάνω στον αντεργατικό νόμο Χατζηδάκη, όπως κάνουν εναντίον κάθε κλάδου που αγωνίζεται και απεργεί.
Όπως έγινε με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, τον ΕΟΔΥ, τους εργαζόμενους στα ξενοδοχεία, σέρνουν στα δικαστήρια την ΔΟΕ, τους εκπαιδευτικούς για 5η φορά μέσα σε τρία χρόνια, δηλαδή σέρνουν στα δικαστήρια με διαδικασίες εξπρές, τους εκπαιδευτικούς της τάξης, που κρατούν όρθιο το δημόσιο σχολείο όλα αυτά τα χρόνια, εν μέσω μνημονίων, φτώχειας, πανδημίας, καταστροφών. Η δικαιοσύνη για τα συμφέροντα της πολιτικής εξουσίας φαίνεται ότι κινείται αστραπιαία και ταχύτατα. Τελικά, σήμερα εκδικάζεται η υπόθεση της αγωγή στη ΔΟΕ. Αναμένουμε το αποτέλεσμα και είμαστε για όλα έτοιμοι. Κι εμείς απαντάμε: Ο αυταρχισμός δεν θα περάσει, είμαστε ενάντια στο σχολείο της αγοράς, της ταξικής επιλογής, του ανταγωνισμού, της αξιολογικής ιεραρχίας και των ατομικών λύσεων.
Η μάχη ενάντια στην αξιολόγηση δεν είναι η μάχη των εκπαιδευτικών που φοβούνται να κριθούν. Είναι η μάχη για παιδαγωγική ελευθερία στην τάξη, για δημοκρατική λειτουργία στο δημόσιο σχολείο. Στο δημόσιο δωρεάν σχολείο των όλων, των ίσων, των διαφορετικών. Είναι η μάχη για αξίες και δικαιώματα που με εργαλείο την αξιολόγηση εξανεμίζονται. Καλούμε το ΔΣ της ΟΛΜΕ να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων και να αναλάβει την ευθύνη της προκήρυξης της απεργίας – αποχής με κάθε τρόπο. Την ΕΛΜΕ και όλες τις συνδικαλιστικές δυνάμεις να αναλάβουν την ευθύνη οργάνωσης και κλιμάκωσης του συλλογικού αγώνα απέναντι στις αντιεκπαιδευτικές αναδιάρθρωσης».
Μιλώντας εκ μέρους του συλλόγου εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης δήμων Πύργου και Αρχαίας Ολυμπίας, από την πλευρά της η Βασιλική Λιαπη, ανέφερε πως: «Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας αποκαλύπτει ότι επιλέγει εμμονικά να μη λάβει υπόψη της για μία ακόμα φορά, τις απόψεις του κλάδου και τις αποφάσεις των γενικών συνελεύσεων, χωρίς κανέναν ουσιαστικό διάλογο και όπως αποδεικνύουν οι ενέργειες της, χωρίς κανένα ουσιαστικό επιχείρημα, η υπουργός Παιδείας, οδηγεί και πάλι στις δικαστικές αίθουσες την ομοσπονδία μας.
Έχοντας πλήρη επίγνωση ότι η εφαρμογή των πρόσφατων νόμων θα έχει επιζήμια για το δημόσιο σχολείο αποτελέσματα, ακολουθεί την προσφιλή τακτική της παραπλάνησης της κοινής γνώμης. Εκπαιδευτικοί όμιλοι, μέντορες και εκπαιδευτικοί συντονιστές, επιστρατεύονται για να αποκρύψουν από τους γονείς και την κοινωνία γενικότερα, την σκληρή πραγματικότητα. Που δεν είναι άλλη από την σταδιακή απαξίωση και υποβάθμιση του δημόσιου αγαθού της παιδείας. Η οποία θα έχει ως αποτέλεσμα την περαιτέρω εμπορευματοποίηση και ιδιωτικοποίηση του.
Ο τρόπος επιλογής των δήθεν καινοτόμων αυτών θεσμών, αποκλειστικά από την διεύθυνση σχολικής μονάδας, δημιουργεί τις προϋποθέσεις σχηματισμού μίας ιδιότυπης ηγετικής ομάδας μέσα στα σχολεία, θέτοντας σε δεύτερη μοίρα τον απαραίτητο κομβικό ρόλο του συλλόγου διδασκόντων ως κυρίαρχο όργανο διοίκησης της σχολικής μονάδας. Καθώς και τον ρόλο του διευθυντή προϊσταμένου του σχολικού συμβούλου εκπαίδευσης.
Η αποστροφή της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας προς κάθε συλλογική δραστηριότητα και συνεργασία, οδηγεί κάθε νομοθέτημά της με μοναδικό στόχο την ενίσχυση της ατομικότητας ως κυρίαρχο παράγοντα επαγγελματικής εξέλιξης στο σχολικό περιβάλλον, με αποτέλεσμα να τίθεται υπό αμφισβήτηση το παιδαγωγικό και συνεργατικό κλίμα, που είναι απαραίτητο στην ομαλή λειτουργία κάθε σχολικής μονάδας. Ο μόνος τρόπος για να πείσει η υπουργός εκπαιδευτικούς, γονείς, μαθητές για τους καινοτόμους κατά την ίδια θεσμούς, είναι η επιβολή τους.
Μόνος τρόπος για το υπουργείο Παιδείας, είναι ο δρόμος των δικαστικών προσφύγων και διώξεων. Και μάλιστα με γρήγορες διαδικασίες, μια γνωστή τακτική της οποίας το αποτέλεσμα είναι αναμενόμενο. Το δημόσιο σχολείο όμως και οι λειτουργοί του δεν εκφοβίζονται. Η αλήθεια και το δίκιο είναι ορατά. Η πραγματικότητα αποκαλύπτει καθημερινά ότι μόνο μάθημα δε γίνεται στα σχολεία. Όσο η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας επιβάλλει στους εκπαιδευτικούς γραφειοκρατικές, ανούσιες και άσκοπες διαδικασίες. Η μάθηση, η γνώση είναι δύναμη και μεγαλώνοντας πολίτες που γνωρίζουν, κρίνουν και αξιολογούν δεν μπορούμε να τους ελέγχουμε και να τους κινούμαι ως μαριονέτες.
Η πολιτική επιθυμεί άβουλους πολίτες, πολίτες χωρίς άποψη. Μόνο έτσι μπορεί να επιτύχει την χειραγώγηση των μαζών. Όσο όμως οι πολιτικές επιδιώκουν την αμάθεια, οι εκπαιδευτικοί θα αγωνιζόμαστε για την μόρφωση και την ανάπτυξη προσωπικοτήτων. Θα στηρίζουμε το δημόσιο σχολείο και θα παλεύουμε για όσο οφείλει να προσφέρει σε όλους ανεξαιρέτως τους μαθητές και μαθήτριες μας. Για να εξασφαλίσουμε σε όλους ένα μέλλον στο οποίο θα μπορούν να εκφράζουν την άποψή τους, Να κρίνουν, να επιλέγουν και να διεκδικούν. Ο φυσικός χώρος του εκπαιδευτικού είναι η τάξη και όχι το γραφείο. Τίποτα δεν μας σταματά. Συνεχίζουμε ανυποχώρητα να διεκδικούμε την θωράκιση της δημόσιας εκπαίδευσης και την υπεράσπιση του δημόσιου χαρακτήρα του σχολείου. Την προάσπιση και διεύρυνση των εργασιακών μας δικαιωμάτων και των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών μας» ανέφερε χαρακτηριστικά η κα Λιάπη.