Πέμπτη, 16 Φεβρουαρίου 2023 12:46

Τσικνοπέμπτη: Ποια είναι τα έθιμα στην Ελλάδα

Γράφτηκε από

Η ημέρα της Πέμπτης επιλέχθηκε, σύμφωνα με την ορθόδοξη παράδοση, διότι η Τετάρτη και η Παρασκευή είναι σημαντικές ημέρες νηστείας - Τι γιορτάζουμε την Τσικνοπέμπτη

Η Τσικνοπέμπτη είναι η πιο ξεχωριστή ημέρα της δεύτερης εβδομάδας του Τριωδίου. Το έθιμο το γιορτάζουμε την Πέμπτη, λόγω του ότι οι ημέρες Τετάρτη και Παρασκευή είναι ημέρες νηστείας, της δεύτερης εβδομάδας των Αποκριών, της καλούμενης Κρεατινής.

Προηγείται αυτής η πρώτη κατά σειρά εβδομάδα, η Προφωνή, και ακολουθεί η τρίτη εβδομάδα της Τυροφάγου. Πραγματοποιείται κάποιες ημέρες πριν από την έναρξη της μεγάλης νηστείας της Σαρακοστής. Φέτος, πέφτει στις 24 Φεβρουαρίου και δεν θα είναι αργία.

Τα έθιμα ανά την Ελλάδα

Πέρα από το καθιερωμένο ψήσιμο κρεάτων, κάθε περιοχή της Ελλάδας έχει τα δικά της ήθη και έθιμα για την Τσικνοπέμπτη.

Σύμφωνα με τη λαογραφία την ημέρα της Τσικνοπέμπτης στη Θήβα αρχίζει ο «βλάχικος γάμος» που ξεκινά με το προξενιό δύο νέων, συνεχίζει με το γάμο και τελειώνει την Καθαρή Δευτέρα με την πορεία των προικιών της νύφης και το γλέντι των συμπεθέρων. Όλες αυτές οι διαδικασίες είναι γεμάτες από σατυρική αθυροστομία, κέφι, γλέντι και χορό.

Ιδιαίτερη περίπτωση αποτελεί ο εορτασμός της στην Πάτρα κατά τη διάρκεια του Πατρινού καρναβαλιού, όπου εκατοντάδες Πατρινοί από το μεσημέρι της Τσικνοπέμπτης στήνουν ψησταριές σε κάθε σημείο της πόλης, ακόμα και έξω από τα καταστήματά τους. Τοπικά δρώμενα «ο γάμος της Γιαννούλας της κουλουρούς» και «τα Τριτάκεια του Λάζαρη». Το επίκεντρο των εκδηλώσεων είναι η Άνω Πόλη, η παλιά συνοικία Τάσι και κυρίως η πλατεία 25ης Μαρτίου και οι δρόμοι γύρω από αυτή. Λαϊκά και καρναβαλικά δρώμενα, μουσικές κομπανίες συμπληρώνουν τη βραδιά της άφθονης κατανάλωσης ψητού κρέατος και οινοποσίας.

Ενα απέραντο γλέντι αναμένεται να στηθεί από την μια άκρη της πόλης μέχρι την άλλη, ένα γλέντι που θα κρατήσει μέχρι αργά το βράδυ.

Η Πάτρα γιορτάζει την Τσικνοπέμπτη, όπως μόνο αυτή ξέρει και οι ψησταριές έχουν στηθεί από νωρίς το πρωί για να ετοιμάσουν τα παραδοσιακά σουβλάκια, αλλά και όλα τα ψητά που θα έχουν σήμερα την τιμητική τους.

Οι εκδηλώσεις

Παράλληλα από το πρωΐ θα ξεκινήσουν εκδηλώσεις στην Πάτρα.

Ο Δήμος Πατρέων καλεί:

«Ελάτε όλοι το βράδυ στην Άνω Πόλη να τσικνίσουμε, να προξενέψουμε και να παντρέψουμε τη Βασίλισσα της Πατρινής Αποκριάς και να απολαύσουμε τα παραδοσιακά δρώμενα με τίτλο «Ο Γάμος της βασίλισσας του Καρνάβαλου» που έχει ετοιμάσει η ΚΕΔΗΠ-Καρναβάλι Πάτρας, και τα οποία θα καταλήξουν στην πλατεία Γεωργίου Α΄, την κεντρική πλατεία της πόλης με τη συναυλία των Γκιντίκι..

Στην πρώτη οργανωμένη προσπάθεια ενώνουν τις δυνάμεις τους 12 πολιτιστικοί σύλλογοι κατόπιν πρωτοβουλίας κα συντονισμού του Χορευτικού Τμήματος του Πολιτιστικού Οργανισμού του Δήμου Πατρέων».

Στην παλαιά πόλη της Κέρκυρας τελούνται τα Κορφιάτικα Πετεγολέτσα ή πετεγόλια ή πετέγολα. Η πετεγολέτσα, το πετεγουλιό όπως το λένε οι Κερκυραίοι, δεν είναι άλλο από το γνωστότατο κουτσομπολιό και αποτελεί μέρος του Κερκυραϊκού Καρναβαλιού. Είναι θεατρικό είδος που μοιάζει πάρα πολύ με την κομεντία ντελ άρτε. Τα πετεγολέτσα πραγματοποιούνται το βράδυ της Τσικνοπέμπτης στις κεντρικές πλατείες ή τα στενά δρομάκια των διαφόρων χωριών της Κέρκυρας, με αποκορύφωμα τα πετεγολέτσα που παίζονται στην Πίνια που είναι το κέντρο της παλιάς πόλης, κοντά στην τοποθεσία «Κουκουνάρα».

Τσικνοπέμπτη στη Βόρεια Ελλάδα

Στην Κοζάνη την Τσικνοπέμπτη γίνεται η επίσημη έναρξη της αποκριάς στην κεντρική πλατεία ενώ ανάβει και ο πρώτος φανός σε μία από τις γειτονιές της πόλης. Ο φανός αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της Κοζανίτικης αποκριάτικης παράδοσης. Πρόκειται για εορταστική πυρρά σε κεντρικά σταυροδρόμια και γειτονιές της Κοζάνης όπου οι συμμετέχοντες χορεύουν γύρω της με τη συνοδεία τοπικού κρασιού και Κοζανίτικου κιχιού.

Στην κεντρική πλατεία της Ξάνθης πραγματοποιούνται εκδηλώσεις όπως η «Βραδιά Παραδοσιακών Γεύσεων», όπου οι Λαογραφικοί Σύλλογοι της πόλης προσφέρουν εδέσματα, χορό και μουσική από διάφορες περιοχές της Ελλάδας.

Στο Ξινό Νερό Φλώρινας την Τσικνοπέμπτη γίνεται χορός μασκέ με ορχήστρα και παραδοσιακή μουσική.

Στις αλάνες των Σερρών ανάβονται μεγάλες φωτιές, στις οποίες αφού ψήσουν το κρέας, πηδούν από πάνω τους. Τέλος κάποιος από την παρέα με χιούμορ αναλαμβάνει τα «προξενιά», ανακατεύοντας ταυτόχρονα τα κάρβουνα με ένα ξύλο.

Τσικνοπέμπτη στη Ζάκυνθο με γλέντια από το πρωί μέχρι το βράδυ

Με πολύ κέφι οι Ζακυνθινοί σήμερα ετοιμάζονται να τηρήσουν τα έθιμα της Τσικνοπέμπτης. Οι «μπαγόρδες» θα στηθούν από νωρίς το πρωί και όλοι θα αφήσουν για λίγο στην άκρη τα προβλήματα και το ρίξουν έξω.

Ο καιρός φαίνεται ότι θα είναι σύμμαχος, ενώ ειδικά φέτος δήμος, καρναβαλική επιτροπή, γκρουπ και εθελοντές έχουν ετοιμάσει ένα πλούσιο πρόγραμμα μέχρι και την Καθαρά Δευτέρα.

Οι εκδηλώσεις επίσημα θα ξεκινήσουν σήμερα στις 11 το πρωί με τους ντελάληδες, οι οποίοι θα βγουν στους δρόμους της πόλης (από τον Άγιο Λάζαρο έως την πλατεία Αγίου Μάρκου) για να διαλαλήσουν την έναρξη του Καρναβαλιού.

Πηγή: Protothema.gr

Τελευταία τροποποίηση στις Πέμπτη, 16 Φεβρουαρίου 2023 11:35

Σχετικά Άρθρα

  • Μεταμόρφωση του Σωτήρος: Μεγάλη γιορτή σήμερα - Τα έθιμα της ημέρα
    Μεταμόρφωση του Σωτήρος: Μεγάλη γιορτή σήμερα - Τα έθιμα της ημέρα

    Η Μεταμόρφωση του Σωτήρος τιμάται σήμερα, 6 Αυγούστου από την Ορθόδοξη Εκκλησία και Θεολογία. Είναι ένα γεγονός που έχει την ίδια σημασία για την σωτηρία μας με την ενσάρκωση και την Ανάστασή του Κυρίου.

    Όσο μεγάλη και βασική εορτή είναι για την σωτηρία μας τα Χριστούγεννα και η Ανάσταση, τόσο σημαντική είναι και η εορτή αυτή. Επίσης, δεν είναι τυχαία η επιλογή των Μαθητών από τον Χριστό για τη Μεταμόρφωσή Του στο όρος Θαβώρ.

    Η Μεταμόρφωση του Σωτήρος αποτελεί εξαίρεση μέσα στην αυστηρή νηστεία του Δεκαπενταύγουστου. Εθιμικά, λοιπόν έχει καθιερωθεί η ιχθυοφαγία.

    Μια από τις μεγαλύτερες γιορτές της Χριστιανοσύνης

    Η Μεταμόρφωσις του Σωτήρος είναι μια από τις από τις μεγαλύτερες εορτές της Χριστιανοσύνης. Έως τον 4ο αιώνα η Μεταμόρφωση γιορταζόταν πριν το Πάσχα, αλλά από την ημέρα των εγκαινίων του Ναού της Μεταμορφώσεως, τον οποίο έχτισε η Αγία Ελένη στο όρος Θαβώρ, επικράτησε ο εορτασμός του γεγονότος να γίνεται στις 6 Αυγούστου.

    Από θεολογικής απόψεως η Μεταμόρφωση αποτελεί το μέγιστο μάθημα μυστικής θεολογίας.

    Σύμφωνα με τον Πανεπιστημιακό καθηγητή της Θεολογίας του ΕΚΠΑ κου Γεωργίου Π. Πατρώνου “Η Μεταμόρφωση ως ιστορικό γεγονός. Ο Κύριος παραλαμβάνει τρεις από τους μαθητές του, τον Πέτρο, τον Ιάκωβο και τον Ιωάννη και μεταμορφώνεται «έμπροσθεν αυτών». Η μαρτυρία των τριών είναι ιδιαίτερα σημαντική. Δεν πρόκειται, επομένως, για θεολογικό μύθο. Βέβαια πρόκειται για μια πνευματική εμπειρία των τριών μαθητών του Ιησού, όμως η εμπειρία αυτή εδράζεται σε ιστορικό γεγονός και συνδέεται με εξωτερικά εύληπτα φαινόμενα. Βλέπουν τον Κύριο στην κορυφή του όρους να λάμπει το πρόσωπο του «ως ο ήλιος» και τα ενδύματα του να γίνονται «λευκά ως το φως», αναφέρει το vimaorthodoxias.gr,

    Παρατηρούν δίπλα στον μεταμορφούμενο Διδάσκαλο να παρίστανται ως «μάρτυρες» του γεγονότος δύο σημαντικά πρόσωπα της ιουδαϊκής αποκαλυπτικής και της εσχατολογικής παράδοσης του Ισραηλιτικού λαού, τον Μωυσή και τον Ηλία. Όλα αυτά φανερώνουν ένα είδος θεοφάνειας μέσα στον μεσσιανολογικό χαρακτήρα του γεγονότος. Το δεύτερο ενδιαφέρον στοιχείο της μεταμόρφωσης είναι η εμφάνιση και η παρουσία του ακτίστου φωτός.

    Ο Χριστός με τη μεταμόρφωση έδειξε στον κόσμο το αληθινό του πρόσωπο. Δεν είναι μόνο άνθρωπος, είναι και Θεός. Λαμβάνει την κτιστή ανθρώπινη φύση η οποία Τον θεώνει. Η μεταμόρφωση, επομένως, στην πνευματική διάσταση δεν πρέπει να ερμηνεύεται και να κατανοείται ως ατομικό γεγονός, που άφορα μόνο στο πρόσωπο του Ιησού . Και ούτε ακόμη περιοριστικά και επιλεκτικά, ωσάν να αναφέρεται μόνο σε τρεις εκλεκτούς μαθητές . Είναι ένα γεγονός καθολικής σημασίας.

    Αρχικά ξεκινάει από τον Κύριο, συνεπαίρνει στη συνέχεια τους τρεις μαθητές, προεκτείνεται προς τους Δώδεκα και δι’ αυτών φτάνει σε όλο τον κόσμο και σε όλη την κτίση. Έτσι, κατά συνέπεια, δικαιούμαστε να ομιλούμε για τη μεταμόρφωση του ανθρώπου και του κόσμου, της φύσης και της κτίσης, για τη μεταμόρφωση όλης της δημιουργίας, είτε υλικής είτε πνευματικής”.

    Στο σημείο αυτό ουσιαστικά εστιάζεται και το βαθύτερο μήνυμα της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος: στη δυνατότητα του κάθε ανθρώπου να δει πέρα από την ύλη, να συναντηθεί με το άυλο του Θεανθρώπου. Γεγονός που είτε κυριολεκτικά για τους πιστούς, είτε μεταφορικά για τους αγνωστικιστές και αμφισβητίες έχει μεγάλη αξία και δυναμική γιατί ανοίγει νέους ορίζοντες στην σκέψη και την προσέγγιση του ανθρώπου για τη ζωή του.

    Η Μεταμόρφωση του Σωτήρος, ως σπουδαία δεσποτική εορτή, αποτελεί εξαίρεση εθιμικά καθιερωμένης ιχθυοφαγίας, μέσα στην σύντομη αλλά αυστηρή νηστεία του Δεκαπενταύγουστου.

    Μεταμόρφωση του Σωτήρος: Τα έθιμα και οι παραδόσεις στην Ελλάδα

    Το έθιμο που έχει τις ρίζες του στην αρχαιότητα καθώς αποτελεί την αναίμακτη θυσία προς τον Θεό που ζητεί βοήθεια για την καθημερινή επιβίωση, έθιμο που πέρασε και στον χριστιανισμό. Ανήμερα της μεταμορφώσεως του Σωτήρος οι πιστοί φέρνουν στην εκκλησία σταφύλια για να ευλογηθούν από τον ιερέα. Σε ορισμένους μάλιστα τόπους προσφέρουν στον ναό το πρώτο λάδι της χρονιάς, για να ευλογηθεί, ώστε η ευλογία να επεκταθεί και στην υπόλοιπη παραγωγή.

    Στην πραγματικότητα ανατίθεται στον Θεό η ελπίδα της επιβίωσής του ανθρώπου από τον οποίο ζητά ευλαβικά να συνεργήσει, για να επιτύχει η σοδειά, από την οποία εξαρτάται και η επιβίωση ολόκληρης της παραδοσιακής κοινότητας.

    Ακόμα και σήμερα, στη Λήμνο, στη Λέσβο, στην Πιερία και στην Πρέβεζα τα ευλογημένα σταφύλια μοιράζονται και τρώγονται μαζί με το αντίδωρο ενώ αφήνεται και ένα τσαμπί στο εικόνισμα της Μεταμόρφωσης του Σωτήρος για καλή σοδειά όλο το χρόνο.

    Σε πολλούς τόπους είναι αργία τιμώντας τον Χριστό πριν από την Κοίμηση της Θεοτόκου το Δεκαπεντάυγουστο, ενώ σύμφωνα με την παράδοση, τη νύχτα της παραμονή του Σωτήρος, απροσδιόριστη στιγμή ανοίγουν οι ουρανοί και τότε οι πιστοί μπορούν να δουν το Άγιο Φως και να λάβουν ό,τι προσευχηθούν.

    Πηγή: Ethnos.gr

  • Τα έθιμα του Πάσχα από το Καρπενήσι μέχρι το Ηράκλειο
    Τα έθιμα του Πάσχα από το Καρπενήσι μέχρι το Ηράκλειο

    Με κατανυκτικά ήθη και έθιμα «πλημμυρίζουν» τα χωριά της Φθιώτιδας, της Φωκίδας και της Ευρυτανίας, με τους ανθρώπους που είχαν φύγει από αυτά να επιστρέφουν για τις διακοπές του Πάσχα.

    Στη Ρούμελη ακόμα και τα χωριά με τους λιγοστούς κατοίκους την Πασχαλιά αποκτούν ζωή. Εκεί η Πρώτη Ανάσταση γιορτάζεται το πρωί. Οι περισσότεροι συνεχίζουν τη νηστεία μέχρι τα μεσάνυχτα, όταν ανάβουν τις λαμπάδες τους με το Άγιο Φως για να το μεταφέρουν στο σπίτι μιας και πιστεύουν βαθιά πως «φέρνει τύχη».

    Η έλλειψη σε ιερείς σε αρκετές ορεινές κοινότητες αναγκάζει όσους απομένουν να κάνουν Ανάσταση σε δύο ή και τρία χωριά. «Κανείς πάντως δεν πρόκειται να μείνει χωρίς Άγιο Φως και Αναστάσιμο μήνυμα…» διαβεβαιώνουν οι μητροπόλεις.

    Μετά την Ανάσταση, στη Ρούμελη οι οικογένειες ετοιμάζουν το κοκορέτσι και τη σούβλα με το αρνί ή το κατσίκι που θα ψήσουν την επομένη το πρωί, τρώνε την πατροπαράδοτη μαγειρίτσα και τσουγκρίζουν τα κόκκινα αυγά που έχουν βάψει από τη Μεγάλη Πέμπτη.

    Η μαγειρίτσα είναι παραδοσιακή σούπα και αποτελεί το πρώτο πιάτο μετά τη νηστεία της Σαρακοστής. Μαγειρεύεται με λαχανικά, άνηθο, τα εντόσθια του αρνιού και ρύζι. Φτιαγμένη κυρίως με χορταρικά, η μαγειρίτσα είναι ό,τι πρέπει για το στομάχι που απείχε τόσες μέρες από το κρέας. Πολλοί μάλιστα, ψήνουν στον φούρνο και γαρδούμπες ή κατσικάκι με πατάτες για μεγαλύτερη ποικιλία γεύσεων.

    Συνάντηση επιταφίων

    Την Μεγάλη Εβδομάδα στην Λαμία και ειδικά την Μεγάλη Παρασκευή ξεχωρίζει η περιφορά και κυρίως η συνάντηση των Επιταφίων στην πλατεία Πάρκου της πόλης με τη συμμετοχή της φιλαρμονικής και χιλιάδων κατοίκων και επισκεπτών ενώ μετά το τέλος της περιφοράς των επιταφίων, επικρατεί το αδιαχώρητο στα μεζεδοπωλεία με τα σαρακοστιανά μέσα και έξω από την πόλη της Λαμίας.

    Λιβαδειά: Αυθεντικό ρουμελιώτικο Πάσχα

    Σαν το «στοίχημα της εξωστρέφειας» χαρακτηρίζει το Πάσχα στις Πηγές της Κρύας ο δήμαρχος Λιβαδειάς Δημήτρης Καραμάνης

    Την Κυριακή του Πάσχα, η Λιβαδειά είναι σκεπασμένη από ένα σύννεφο καπνού και η «τσίκνα» απλώνεται και πέρα από την πόλη, καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας.

    Οι κάτοικοι της πόλης μένουν σχεδόν άγρυπνοι για να φτιάξουν τον «λάκκο» και πριν ακόμη ξημερώσει έχουν ετοιμάσει το σημείο και τον σωρό με τα κλαδιά. Ο μεγαλύτερος της οικογένειας ή της παρέας κάνει τον σταυρό του και ανάβει τη φωτιά με τη λαμπάδα της Αναστάσεως.

    Με αρκετή υπομονή, ραντίσματα νερού και χτυπήματα στα φλεγόμενα κλαδιά, η θράκα ετοιμάζεται και μπαίνουν επάνω τα αρνιά.

    Το ψήσιμο και το γλέντι κρατούν μέχρι αργά το απόγευμα, συνοδεία τοπικής μουσικής και φυσικά άφθονου κρασιού.

    Στον δημοτικό «λάκκο», που στήνεται στην περιοχή της Κρύας, στις 10 το πρωί προγραμματίζουν το παραδοσιακό σούβλισμα αρνιού, με κέρασμα για όλους τους επισκέπτες ενώ στις 12μ. ξεκινά ένα αυθεντικό ρουμελιώτικο γλέντι με παραδοσιακή μουσική και τραγούδι ενώ προσφέρονται δωρεάν στους επισκέπτες και στους παραβρισκόμενους σουβλιστό αρνί, μεζέδες και κρασί.

    Τυλιγμένη στους καπνούς η Αράχωβα

    Στη «Μύκονο του χειμώνα» οι γιορτές του Πάσχα κρύβουν εκπλήξεις. Τη Μ. Παρασκευή από τις 4 το πρωί, τα κορίτσια της Αράχωβας θα τρέξουν στις δυο ενορίες της Αράχωβας, να στολίσουν τον Επιτάφιο, ενώ η λιτανεία θα περάσει το βράδυ στα στενά δρομάκια της πόλης. Η περιφορά των Επιταφίων, μέσα στα στενά της Αράχωβας κάτω από το δροσερό αέρα του Παρνασσού, θα σας προσδώσει μοναδική μυσταγωγία και γαλήνη με τα Υπερκόσμια.

    Ξημερώνοντας η Λαμπρή, οι γεροντότεροι θα σημάνουν προσκλητήριο στους «λάκκους» της γειτονιάς.

    Ο καθένας, θα πάρει ξύλα και κλήματα και θα βγει στο δρόμο της γειτονιάς του όπου ανά γειτονιά, θα ψηθούν ακόμη και 15 αρνιά.

    Το πρόσταγμα το έχουν αυτοί που ξέρουν καλά την τέχνη της φωτιάς. Νωρίς το πρωί, η Αράχωβα είναι τυλιγμένη στους καπνούς την ώρα που ανάβουν οι λάκκοι για το ψήσιμο των αρνιών. Στο λάκκο κάθονται όταν η φωτιά ετοιμαστεί και λίγο αργότερα μπαίνουν τα αρνιά με προσοχή…

    Φαγοπότι, χορός, τραγούδι συνεχίζονται, κατά τη διάρκεια του ψησίματος των αρνιών που κρατά πάνω από τέσσερις ώρες, ενώ οι νοικοκυρές με τις τηγανητές συκωταριές, το μπρούσκο κρασί και τα κόκκινα αβγά που φέρνουν δίνουν το σύνθημα για το φαγοπότι. Κανείς δε φεύγει από το «λάκκο», αν προηγουμένως δεν δώσουν υπόσχεση όλοι μαζί ότι θα ανταμώσουν και του χρόνου.

    Το «πανηγυράκι» του Αγίου Γεωργίου

    Το γεγονός ότι το Πάσχα συμπίπτει – με διαφορά λίγων ημερών – με τη γιορτή του Αγίου Γεωργίου σημαίνει διπλή γιορτή για τους ντόπιους. Ανήμερα του Πάσχα ξεκινάει η περιφορά της εικόνας του Αγίου Γεωργίου με τη συνοδεία 500 ατόμων, ντυμένων με παραδοσιακές αραχωβίτικες ενδυμασίες.

    Από την Κυριακή επίσης, αρχίζει το «Πανηγυράκι» του Αγίου Γεωργίου που διαρκεί μέχρι την Τετάρτη και περιλαμβάνει χορούς, τραγούδια και αγωνίσματα, όπως η σφαιροβολία, η πάλη και το σήκωμα της πέτρας ή αλλιώς «κλέφτικα».

    Την επόμενη μέρα ακολουθεί ο αγώνας των γερόντων, το πιο ιδιαίτερο ίσως έθιμο της Αράχωβας, κατά το οποίο άντρες μεγάλης ηλικίας ξεκινούν έναν αγώνα σε ανηφορικό δρόμο από την εκκλησία του Αγίου Γεωργίου μέχρι τον λόφο, συνοδευόμενοι από χορευτικά συγκροτήματα.

    Η Αράχωβα και τα γύρω από τον Παρνασσό χωριά, όπως ο Επτάλοφος (Αγόριαννη), το Πολύδροσο (Σουβάλα) αποτελούν την ιδανική λύση για όσους θέλουν να συνδυάσουν μικρή απόσταση, κοσμοπολίτικα στέκια και παράδοση.

    Αμφίκλεια: Κάθε σταυροδρόμι και λάκκο

    Αν περάσει ένας διαβάτης από την Αμφίκλεια της Φθιώτιδας το πρωί του Πάσχα θα ειδοποιήσει την πυροσβεστική θεωρώντας ότι καίγεται το χωριό… Δεν πρόκειται για πυρκαγιά, αλλά για το μοναδικό θέαμα που μπορεί να αντικρίσει κανείς την ώρα που ανάβουν οι φωτιές σε όλους τους λάκκους για το ψήσιμο του οβελία.

    Δεν ψήνει ο καθένας μόνος το αρνί του, αλλά όλη η γειτονιά μαζί.

    Έτσι συντηρούν μια παράδοση ετών αλλά και γενεών. Στις γειτονιές και τα σταυροδρόμια της Αμφίκλειας βλέπεις να ψήνονται 10-15 ίσως και περισσότερα αρνιά στη σειρά.

    Είναι ένα έθιμο που έρχεται από πολλές δεκαετίες πίσω και σημαίνει το δέσιμο των ανθρώπων, των γειτόνων, φίλων, συγγενών, επισκεπτών, που μαζί ψήνουν το αρνί τους, μαζί διασκεδάζουν, μαζί τρώνε ό,τι κουβαλούν οι νοικοκυρές, ενώ πολλές φορές φροντίζουν να εξασφαλίσουν ρεφενέ ένα μικρό αρνί για να βγει από την φωτιά πρώτο να το «θυσιάσουν» στο γλέντι της παρέας.

    Η σκλίδα που προστατεύει την Δυτική Φθιώτιδα από το χαλάζι

    Στα χωριά της Δυτικής Φθιώτιδας τη νύχτα που γίνεται η Ανάσταση, ένας επίτροπος της Εκκλησίας παίρνει μια σκλίδα (καλάμι από βρίζα) αγιασμένη από τον αγιασμό των Φώτων, ανεβαίνει στο καμπαναριό ψηλά και την ανάβει για να προφυλάξουν ολόκληρη την περιοχή από το χαλάζι.

    Ο τόπος που θα δει το φως αυτής της σκλίδας δεν κινδυνεύει από χαλάζι.

    Το Άγιο Φως της Ανάστασης, που θα φωτίσει το αγιασμένο από τα Φώτα καλάμι, έχει τη δύναμη να προστατεύσει ολόκληρη την περιοχή που θα φωτίσει από το φως της Ανάστασης.

    Τα βεγγαλικά του Καρπενησίου

    Το Μεγάλο Σάββατο η Ανάσταση του Θεανθρώπου γιορτάζεται με τη ρίψη βεγγαλικών και το μοίρασμα κόκκινων αυγών από τον δήμο σε κατοίκους και επισκέπτες.

    Ξημερώνοντας η Κυριακή του Πάσχα, το Καρπενήσι κυριολεκτικά καλύπτεται από τον καπνό εκατοντάδων λάκκων στις γειτονιές της πόλης, στους οποίους οι κάτοικοι καίνε κληματαριές. Δίπλα στους λάκκους στήνονται οι σούβλες για το ψήσιμο του οβελία και το γλέντι με άφθονο φαγητό, ποτό, χορούς και τραγούδια διαρκεί μέχρι αργά το βράδυ.

    Τα «Δάκρυα της Παναγιάς» στην Άμφισσα

    Στην Άμφισσα, πάλι έχουν τα «Δάκρυα της Παναγιάς».

    Το μεσημέρι της Μεγάλης Παρασκευής όλη η Άμφισσα συναντιέται σε καφενεία, μεζεδοπωλεία και εστιατόρια για να καταναλώσει σαρακοστιανά χωρίς λάδι και μεγάλες ποσότητες τσίπουρου και ούζου, που είναι τα εν λόγω δάκρυα.

    Αρκίτσα: Η Ρωμάνα

    Τη Δευτέρα του Πάσχα πραγματοποιείται το έθιμο της Ρωμάνας, όπου αναβιώνει ο πολιτιστικός σύλλογος. Γυναίκες, με τοπικές ενδυμασίες τραγουδώντας το τραγούδι της Ρωμάνας συγκεντρώνουν χρήματα και υλικά για να φτιάξουν παραδοσιακές πίτες. Το ίδιο απόγευμα στην εκκλησία του Αγίου Γεωργίου υπό τους ήχους παραδοσιακής μουσικής, προσφέρουν τις πίτες που ετοίμασαν και γίνεται ένα κλασικό γλέντι με χορό και κρασί.

    Υπάτη: Τα Πασχαλόγιορτα

    Οι εκδηλώσεις το Πάσχα έχουν ως επίκεντρο το προαύλιο του ναού του Αγίου Νικολάου, όπου κάθε χρόνο συγκεντρώνονται ντόπιοι και ξένοι για να χορέψουν στους ρυθμούς της ελληνικής δημοτικής παράδοσης.

    Στην Υπάτη, το απόγευμα της Κυριακής του Πάσχα μετά την Αγάπη ξεκινούν οι εκδηλώσεις ενώ στο προαύλιο της εκκλησίας του Αγ. Νικολάου, ο παπάς σέρνει τον αναστάσιμο χορό, ψάλλοντας το «Χριστός Ανέστη». Κάθε χρόνο αυτή την ημέρα, σύσσωμος ο λαός της Υπάτης, αλλά και της ευρύτερης περιοχής αναβιώνει και κρατάει ζωντανό το πανάρχαιο αυτό έθιμο. Ακολουθεί λαϊκό πανηγύρι στην πλατεία με άφθονο κρασί και ντόπια ψητά.

    Την δεύτερη ημέρα του Πάσχα, στα Λουτρά Υπάτης, χορεύεται ένας ιδιαίτερος χορός που έρχεται κατευθείαν από την τοπική παράδοση: ο «κλειστός» χορός έχει τις ρίζες του στο Νεοχώρι Υπάτης.

    Οι εορταστικές εκδηλώσεις συνεχίζονται για δύο ακόμη ημέρες, την Τρίτη του Πάσχα στην Αγία Παρασκευή του χωριού Μεξιάτες όπου στήνεται διπλός γυριστός χορός που έχει παράδοση από την Τουρκοκρατία.

    Την Τετάρτη μετά το Πάσχα, έχουμε την μεγάλη πορεία των ανδρών του χωριού της Υπάτης μέχρι την Παναγία Αρσάλη. Το απόγευμα, μόνο οι άντρες, ανεβαίνουν στην Παναγία Αρσαλή (Αγία Ιερουσαλήμ), διανύοντας με τα πόδια μια απόσταση περίπου δύο ωρών, για να φτάσουν στην σπηλαιοεκκλησιά. Η Αγία Ιερουσαλήμ είναι η Αγία των σπηλαίων και των βράχων. Το 1821 η Αγία Ιερουσαλήμ υπήρξε ορμητήριο και σημείο συνάντησης των οπλαρχηγών της περιοχής.

    Την Πέμπτη το πρωί οι «Αρσαλιώτες»-όπως τους λένε- τελούν θεία λειτουργία και στη συνέχεια κατεβαίνουν στο χωριό, όπου τους υποδέχονται στη θέση «Περιβόλια» για να συνεχίζουν όλοι μαζί μέχρι την πλατεία της Υπάτης που στήνεται χορός και λαϊκό πανηγύρι.

    Η καύση του Ιούδα στην Αργολίδα

    Δύο δρώμενα, που συγκεντρώνουν αρκετό κόσμο, πρόκειται να λάβουν χώρα στην Αργολίδα, την Κυριακή του Πάσχα.

    Σύμφωνα με το πρόγραμμα των εκδηλώσεων του δήμου Ναυπλιέων, έχουν προγραμματιστεί αναπαραστάσεις με το κάψιμο του Ιούδα.

    Με αυτό τον τρόπο οι κάτοικοι της περιοχής καταδικάζουν τον Ιούδα για την προδοσία του, ενώ επισκέπτες της περιοχής εντυπωσιάζονται κάθε χρόνο από το έθιμο και την ατμόσφαιρα που δημιουργούν οι ψαρόβαρκες με τα βεγγαλικά.

    Το μοιρολόι της Παναγίας στην ενορία του Αγίου Νικολάου στο Ηράκλειο

    «Σήμερα μαύρος ουρανός, σήμερα μαύρη μέρα» ψάλλουν οι γυναίκες της ενορίας του Αγίου Νικολάου στη Νέα Αλικαρνασσό του Δήμου Ηρακλείου και ο ήχος από το μοιρολόι της Παναγίας, συγκινεί και πλημμυρίζει με δάκρυα τα μάτια όσων γυναικών συμμετέχουν σε αυτό.

    Το μοιρολόι της Παναγίας, δίπλα στον ανθοστολιμένο επιτάφιο, αποτελεί μια παράδοση ετών και τηρείται κάθε χρόνο με ευλάβεια, ως κομμάτι της παράδοσης που συνεχίζουν από τους προγόνους τους από τη Μικρά Ασία, όπως είπε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ μια από τις κυρίες της ενορίας, η κ. Ζηνοβία Τσιτάκη.

    «Οι στίχοι από το μοιρολόι κουβαλούν πάνω τους ένα βαρύ φορτίο συγκίνησης και πόνου και συχνά οι γυναίκες που συμμετέχουν ακόμη και κάποια απώλεια δικούς τους ανθρώπου» ανέφερε η κ. Τσιτάκη που όπως λέει, κάθε χρόνο γυναίκες όλων των ηλικιών συμμετέχουν σε αυτό, δείχνοντας ότι τα έθιμα που δεν έχουν χαθεί με το χρόνο, «υπάρχει λαχτάρα να συνεχιστούν και χρέος μας, είναι εμάς των μεγαλύτερων, να μεταλαμπαδεύσουμε τη γνώση αυτή για τα έθιμα, στις νέες γενιές».

    «Πριν τη Μεγάλη Εβδομάδα αλλά κυρίως κατά τη διάρκεια αυτής, κάθε χρόνο βλέπουμε στην ενορία να συγκεντρώνονται πολλά κορίτσια και νεαρές γυναίκες που θέλουν να συμμετέχουν σε όσα συμβαίνουν. Έρχονται γιαγιάδες με τις κόρες και τις εγγονές τους και είναι μια όμορφη εικόνα να βλέπεις τόσες γενιές να δουλεύουν συλλογικά για να τηρηθούν τα έθιμα» ανέφερε η κ. Τσιτάκη που εξήγησε ότι από τους σταυρούς της Κυριακής των Βαΐων, μέχρι και τον Επιτάφιο που στολίζεται ευλαβικά όλη τη νύχτα της Μεγάλης Πέμπτης, αλλά και τα εγκώμια που προετοιμάζουν κάνοντας πρόβες νεαρά κορίτσια της περιοχής, «η χαρά της συμμετοχής είναι μεγάλη, όπως μεγάλη είναι και η λαχτάρα κάθε χρόνο , ο αριθμός των κυριών που συμμετέχουν, να αυξάνεται».

    Στην αίθουσα της ενορίας του Αγίου Νικολάου στη Νέα Αλικαρνασσό, αυτές τις ημέρες, τα έθιμα τηρούνται με ευλάβεια και η συνύπαρξη ανθρώπων δίνει το ουσιαστικό μήνυμα της αγάπης και της αδελφοσύνης που προτάσσει και η πίστη μας, τονίζει, που σημειώνει ότι αυτή είναι και η μεγάλη χαρά.

    «Γύρω από την εκκλησία, την πίστη μας και τις παραδόσεις μας, το να είναι οι άνθρωποι ενωμένοι και χαρούμενοι για τη συμμετοχή, αποτελεί σαν μια υπόσχεση ότι τα έθιμα μας δεν θα σβήσουν και ότι θα συνεχίσουν να “ταξιδεύουν” στο χρόνο» επισήμανε, καταλήγοντας ότι «αυτή είναι και μια δική μας χαρά, ότι εκπληρώνουμε ένας “χρέος” που μας άφησαν οι πρόγονοί μας. Να διδάξουμε τα έθιμα μας στα νεαρότερα παιδιά, όπως και εμείς διδαχθήκαμε από τους προηγούμενους».

    Πηγή: Cnn.gr
  • Ο Δήμος Ζαχάρως γιόρτασε την Τσικνοπέμπτη
    Ο Δήμος Ζαχάρως γιόρτασε την Τσικνοπέμπτη
    Δήμαρχος Ζαχάρως, Κωνσταντίνος Μητρόπουλος: «Η Τσικνοπέμπτη, ημέρα παραδοσιακού αποκριάτικου γλεντιού, μας προσκαλεί να τιμήσουμε τα έθιμά μας και να γίνουμε μια μεγάλη παρέα. Σήμερα γίνεται η εκκίνηση των εορτασμών της Αποκριάς στο Δήμος μας. Χρόνια Πολλά σε όλους!»
    Παραδοσιακά εορτάστηκε η Τσικνοπέμπτη στη Ζαχάρω και τη Φιγαλεία, καθώς και σε όλα τα Σχολεία, με τη συνδρομή του Δήμου Ζαχάρως. Στην πλατεία Δημαρχείου, ο Δήμαρχος Ζαχάρως, Κωνσταντίνος Μητρόπουλος, προσκάλεσε όλους τους εργαζομένους του Δήμου και της ΔΕΥΑΖ, ώστε να τηρήσουν το έθιμο. Ο χώρος πλημμύρισε από κόσμο, μυρωδιές ψητών και παραδοσιακά τραγούδια.
    Ο Δήμαρχος, οι Αντιδήμαρχοι και οι Δημοτικοί Σύμβουλοι, παρευρέθηκαν σε διάφορα σημεία της πόλης, σε σχολεία, υπηρεσίες, καταστήματα και στις γειτονιές των τοπικών κοινοτήτων, για να τσικνίσουν μαζί με τους δημότες σε φιλική διάθεση, συνοδεία εδεσμάτων και κρασιού.
    dimos zaxar tsiknop 2
    dimos zaxar tsiknop 3
    dimos zaxar tsiknop 4
    dimos zaxar tsiknop 5
    dimos zaxar tsiknop 6
    dimos zaxar tsiknop 7
    dimos zaxar tsiknop 8
    dimos zaxar tsiknop 9
    dimos zaxar tsiknop 10
    dimos zaxar tsiknop 11
    dimos zaxar tsiknop 13
    dimos zaxar tsiknop 12
    (Δελτίο Τύπου)
  • Πώς θα αντιμετωπίσετε τις καούρες της Τσικνοπέμπτης
    Πώς θα αντιμετωπίσετε τις καούρες της Τσικνοπέμπτης

    Οι 3 φυσικές μέθοδοι για να καταπολεμήσετε τις καούρες μετά την… κρεατοφαγία της Τσικνοπέμπτης.

    Παϊδάκια, λουκάνικα, μπιφτέκια, μπριζόλες και κρέας σε κάθε μορφή έχουν την τιμητική τους κατά την διάρκεια της Τσικνοπέμπτης και όσο γευστικό και να είναι το λουκούλειο γεύμα της ημέρας αυτής, οι παρενέργειες δεν αργούν να κάνουν την εμφάνισή τους.

    Για τα άτομα μεγαλύτερης ηλικίας, ή και για όσους έχουν ευαίσθητο στομάχι, το κόκκινο κρέας δεν είναι εύκολα ανεκτό σε τόσο μεγάλες ποσότητες. Σύντομα, λοιπόν, η απόλαυση δίνει την θέση της στην… καούρα και τον στομαχόπονο.

    Τα καλά νέα είναι ότι υπάρχουν ορισμένα φυσικά και αποτελεσματικά γιατροσόφια που μπορούμε να δοκιμάσουμε προτού καταφύγουμε στα αντιόξινα φάρμακα για να καταπολεμήσουμε την γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση (κύριο σύμπτωμα της οποίας είναι η καούρα).

    Καούρα στο στομάχι – Αντιμετώπιση με φυσικό τρόπο

    Υπάρχουν ορισμένα κοινά υλικά, τα οποία μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε προκειμένου να ανακουφίσουμε τα συμπτώματα της καούρας.

    Σε περίπτωση που αυτά δεν λειτουργήσουν, μπορείτε να λάβετε αντιόξινα φάρμακα, αλλά αποφύγετε να τα χρησιμοποιήσετε για πάνω από έναν μήνα, καθώς μπορούν να προκαλέσουν εξάρτηση.

    Μαγειρική σόδα

    Σύμφωνα με το Healthline, η μαγειρική σόδα μπορεί να βελτιώσει τα συμπτώματα της καούρας, καθώς ουδετεροποιεί το οξύ του στομάχου.

    Διαλύστε ένα κουταλάκι του γλυκού μαγειρικής σόδας σε ένα ποτήρι νερό και πιείτε το μείγμα αργά. Το συγκεκριμένο κόλπο είναι αρκετά αποτελεσματικό, αλλά καλό είναι να το επιστρατεύετε μόνο περιστασιακά.

    Τσίχλα

    Το μάσημα της τσίχλας ενεργοποιεί την παραγωγή σάλιου, γεγονός που μπορεί να βοηθήσει ώστε να «διαλυθεί» το στομαχικό οξύ από τον οισοφάγο.

    Όπως διαπίστωσε μικρή έρευνα του 2005, η μάσηση τσίχλας χωρίς ζάχαρη για μισή ώρα μετά το γεύμα, μπορεί να μειώσει την αίσθηση της καούρας. Η συγκεκριμένη μέθοδος είναι, ωστόσο, αμφιλεγόμενη, καθώς υπάρχουν αναφορές ότι τα συμπτώματα επιδεινώνονται σε ορισμένους ανθρώπους.

    Τζίντζερ

    Το τζίντζερ αποδεδειγμένα ανακουφίζει από την ναυτία και χρησιμοποιείται πολύ από την κινέζικη ιατρικοί. Μικρές ποσότητες τζίντζερ, σε μορφή τσαγιού κυρίως, θεωρείται ότι μπορούν να βοηθήσουν όσους υποφέρουν από καούρα. Προσοχή όμως! Εάν το παρακάνετε, τότε τα συμπτώματά σας μπορεί να γίνουν χειρότερα.

    Πηγή: iEidiseis.gr - Φωτογραφία από Republica από το Pixabay
  • Το τσίκνισαν οι εργαζόμενοι του δήμου Ανδρίτσαινας-Κρεστένων
    Το τσίκνισαν οι εργαζόμενοι του δήμου Ανδρίτσαινας-Κρεστένων

    Πιστοί στο έθιμο της Τσικνοπέμπτης!

    Το πατροπαράδοτο έθιμο της Τσικνοπέμπτης τήρησαν και φέτος οι εργαζόμενοι στο δήμο Ανδρίτσαινας-Κρεστένων, στη διάρκεια εκδήλωσης που έγινε στο χώρο της πρ. Μαθητικής Εστίας Κρεστένων.

    Οι εργαζόμενοι του δήμου είχαν την ευκαιρία να απολαύσουν πλούσια εδέσματα και άφθονο κρασί, προσφορά του δήμου Ανδρίτσαινας-Κρεστένων και του συλλόγου εργαζομένων, με επικεφαλής τον πρόεδρό του κ. Διον. Βασιλακόπουλο.

    Το παρών στη γιορτή της Τσικνοπέμπτης έδωσε ο δήμαρχος Ανδρίτσαινας-Κρεστένων κ. Σάκης Μπαλιούκος ο οποίος ευχήθηκε χρόνια πολλά στους εργαζόμενους, ενώ επίσης παραβρέθηκαν αιρετοί και άλλοι υπηρεσιακοί παράγοντες του δήμου.

    dimos andr tsikno 24 2

    dimos andr tsikno 24 3

    dimos andr tsikno 24 4

    dimos andr tsikno 24 5

    dimos andr tsikno 24 6

    (Δελτίο Τύπου)

  • Στην Αρκαδία για Τσικνοπέμπτη ο Στέφανος Κασσελάκης
    Στην Αρκαδία για Τσικνοπέμπτη ο Στέφανος Κασσελάκης

    Στην Αρκαδίαβρέθηκε για Τσικνοπέμπτη ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Στέφανος Κασσελάκης, μαζί με τον σύζυγό του Τάιλερ ΜακΜπέθ.

    Ειδικότερα, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ βρέθηκε από το πρωί της Πέμπτης στα Μαγούλιανα, όπου και διαμένει με τον σύζυγό του, ενώ επισκέφθηκαν και τη Στεμνίτσα, ξεκινώντας το γλέντι από την πλατεία του χωριού, μεταδίδει το arcadiaportal.gr.

    Συναντήθηκε με στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ Αρκαδίας

    Νωρίτερα το μεσημέρι μετέβη στην Τρίπολη και αφού περπάτησε στο κέντρο, πήγε στα Κλωνατζίδικα όπου και συνάντησε τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ Αρκαδίας και γιόρτασαν την ημέρα.

    Ο κ. Κασσελάκης, ευδιάθετος, συνομίλησε με τον κόσμο και δοκίμασε διάφορα φαγητά που του πρόσφεραν.

    Πηγή: Ethnos.gr - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ARCADIAPORTAL.GR/ EUROKINISSI
  • Πύργος: Γίνεται... "Τσικνοπόλεμος"...
    Πύργος: Γίνεται...

    Στον Πύργο γίνεται "Τσικνοπόλεμος"... Ο καλός καιρός και η ακόμα καλύτερη διάθεση, αλλά και η μεγάλη όρεξη των πολιτών, συνθέτουν το "σκηνικό" της Τσίκνας" στην ηλειακή πρωτεύουσα που δίνει ρεσιτάλ για την Τσικνοπέμπτη.

    Οι ψησταριές έχουν στηθεί και σουβλάκια, μπριζόλες, λουκάνικα έχουν την τιμητική τους, χωρίς να απουσιάζουν τα γουρουνόπουλα, και φυσικά η απαραίτητη συνοδεία, από κρασιά, μπύρες, τσίπουρα, αναψυκτικά και ότι άλλο τραβάει η ψυχή του κόσμου.

    Tsikno Pirgos 2

    Tsikno Pirgos 3

    Tsikno Pirgos 4

    Tsikno Pirgos 5

    Tsikno Pirgos 6

    Tsikno Pirgos 7

    Tsikno Pirgos 8

    Tsikno Pirgos 9

    Tsikno Pirgos 10

    Tsikno Pirgos 11

    Tsikno Pirgos 12

    Tsikno Pirgos 13

    Tsikno Pirgos 14

    Tsikno Pirgos 15

    Tsikno Pirgos 16

    Tsikno Pirgos 17

    Tsikno Pirgos 18

    Tsikno Pirgos 19

    Tsikno Pirgos 20

    Tsikno Pirgos 21

    tsikno dionusopoulos1Ο πρόεδρος του Συλλόγου Κομμωτών Ηλείας Γιάννης Διονυσόπουλος με φίλους και συνεργάτες τσικνίζει με στιλ έξω από το κομμωτήριό του (πηγή Facebook)

  • Ξεκίνησε το "Τσικνογλέντι" στην Αμαλιάδα
    Ξεκίνησε το

    Γειτονιά - γειτονιά και παρέες - παρέες οι κάτοικοι στην Αμαλιάδα έστησαν τις ψησταριές και τιμούν δεόντως το έθιμο της Τσικνοπέμπτης.

    Τα κρεατικά έπεσαν νωρίς στην σχάρα και ήδη καταναλώνονται μετά άφθονου κρασιού, μπύρας και λοιπόν "πνευμάτων" και αναψυκτικών...

    Καλό γλέντι λοιπόν, καλή Τσικνοπέμπτη...

    Tsikno amaliada 3

    Tsikno amaliada 2

    Tsikno amaliada 4

Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ