Δευτέρα, 10 Δεκεμβρίου 2018 15:44

Προβλέψεις της ΕΕ για τον αγροτικό τομέα την περίοδο 2018-2030

Γράφτηκε από τον
Τα πουλερικά είναι το μόνο κρέας που θα σημειώσει σημαντική αύξηση της παραγωγής και της κατανάλωσης στην ΕΕ, ενώ η ζήτηση για παραδοσιακά γαλακτοκομικά προϊόντα, όπως το τυρί θα συνεχίσει να αυξάνεται. Αυτές είναι μερικές από τις προβλέψεις της έκθεσης για τις γεωργικές προοπτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την περίοδο 2018-2030, που δημοσιεύθηκε σήμερα, 6 Δεκεμβρίου 2018, από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Οι προβλέψεις για τις ευρωπαϊκές γεωργικές αγορές για τα έτη 2018 έως 2030 αφορούν ένα ευρύ φάσμα αγροδιατροφικών προϊόντων, συμπεριλαμβανομένου του κρέατος, των αροτραίων καλλιεργειών, του γάλακτος και των γαλακτοκομικών προϊόντων και των οπωροκηπευτικών, καθώς επίσης και η εξέλιξη του γεωργικού εισοδήματος και οι περιβαλλοντικές πτυχές της γεωργίας της ΕΕ. Επιπλέον, φέτος, η εστίαση στον βιολογικό τομέα κάθε αγοράς περιλαμβάνεται στο τμήμα «Τι γίνεται με τα οργανικά;».
Πολλοί παράγοντες θα επηρεάσουν τις γεωργικές αγορές κατά την επόμενη δεκαετία στην ΕΕ και πέρα από αυτήν. Η έκθεση λαμβάνει υπόψη τις επιπτώσεις των συμπεριφορών των καταναλωτών στις αγορές αυτές. Για παράδειγμα, ο καταναλωτής και ο πολίτης θα επικεντρωθούν περισσότερο στα τρόφιμά τους, στην προμήθειά τους και στις επιπτώσεις τους στο περιβάλλον και στην αλλαγή του κλίματος.
Για τους παραγωγούς, αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα υψηλότερο κόστος παραγωγής, αλλά θα αποτελέσει επίσης μια ευκαιρία διαφοροποίησης των προϊόντων τους, προσθέτοντας αξία και μειώνοντας παράλληλα τις αρνητικές κλιματικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Αυτό θα αντανακλάται σε εναλλακτικά συστήματα παραγωγής, όπως τα τοπικά, βιολογικά ή άλλα πιστοποιημένα προϊόντα που όλο και περισσότερο απαιτούνται.

Η έκθεση προβλέπει μείωση της συνολικής γεωργικής γης στην ΕΕ, αν και με βραδύτερο ρυθμό από ό,τι την προηγούμενη δεκαετία, από 178 εκατομμύρια εκτάρια το 2018 σε 176 εκατομμύρια εκτάρια το 2030. Σύμφωνα με την τάση αυτή, τα κύρια σιτηρά, οι μόνιμοι λειμώνες και οι μόνιμες οι καλλιέργειες, θα μειωθούν περαιτέρω κατά την περίοδο έως το 2030. Αντίθετα, η γη που χρησιμοποιείται για τις χορτονομές θα αυξηθεί ελαφρά, φθάνοντας τα 22 εκατομμύρια εκτάρια το 2030.

Προβλέψεις για τις αροτραίες καλλιέργειες

Όσον αφορά τον τομέα της ζάχαρης, οι πρωτοβουλίες στον τομέα της υγείας και οι προτιμήσεις των καταναλωτών θα οδηγήσουν σε μείωση της κατανάλωσης της ΕΕ κατά 5%. Μέχρι το 2030, η παραγωγή ζάχαρης στην ΕΕ αναμένεται να φθάσει τα 19,3 εκατομμύρια τόνους, σε σύγκριση με 18,6 εκατομμύρια τόνους το 2018.

Όσον αφορά την αγορά σιτηρών, η παραγωγή αναμένεται να συνεχίσει να αυξάνεται και να φθάσει τα 325 εκατομμύρια τόνους μέχρι το 2030 (σε σύγκριση με 284 εκατομμύρια τόνους για το 2018). Η αύξηση αυτή θα οφείλεται στην αύξηση της βιομηχανικής χρήσης σιτηρών, στη μικρή αύξηση της ζήτησης ζωοτροφών και στις εξαγωγικές προοπτικές.

Όσον αφορά τους ελαιούχους σπόρους, δεν αναμένεται περαιτέρω ανάπτυξη στην περιοχή των καλλιεργειών κραμβελαίου λόγω των ευκαιριών και των ορίων της πολιτικής για τα βιοκαύσιμα μετά το 2020. Επιπλέον, η ζήτηση για πρωτεϊνούχες καλλιέργειες θα εξακολουθήσει να είναι ισχυρή τόσο για τις ζωοτροφές όσο και για την ανθρώπινη κατανάλωση. Το υποστηρικτικό περιβάλλον πολιτικής θα το διευκολύνει και θα οδηγήσει περαιτέρω στην αύξηση της παραγωγής. Ωστόσο, οι πρωτεϊνούχες καλλιέργειες αντιπροσωπεύουν μόνο το 1,4% της συνολικής καλλιεργούμενης έκτασης, περιορίζοντας τη συνολική ανάπτυξή της.

Προβλέψεις για το γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα

Κατά την περίοδο προοπτικής, η αύξηση του πληθυσμού και του εισοδήματος θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων και σε παγκόσμια ζήτηση για εισαγωγές. Μέχρι το 2030, η ΕΕ θα μπορούσε να προσφέρει σχεδόν το 35% της παγκόσμιας ζήτησης, με έμφαση στα προϊόντα προστιθέμενης αξίας (οργανικές, γεωγραφικές ενδείξεις κλπ.).

Οι εξαγωγές γαλακτοκομικών προϊόντων στην ΕΕ αναμένεται να αυξηθούν κατά μέσο όρο κατά περίπου 330.000 τόνους ισοδύναμου γάλακτος ετησίως. Όσον αφορά την αγορά της ΕΕ, θα χρειαστούν περίπου 900.000 τόνοι πρόσθετου γάλακτος ετησίως για να ικανοποιηθεί η ανάπτυξή της για τα παραδοσιακά γαλακτοκομικά προϊόντα, τα οποία είναι κυρίως τυρί. Η παραγωγή γάλακτος στην ΕΕ θα πρέπει να σημειώσει μέτρια αύξηση κατά το 2018-2030, κατά μέσο όρο 0,8% ετησίως.

Προβλέψεις κρέατος

Μέχρι το 2030, η αγορά κρέατος στην ΕΕ θα επηρεαστεί από τις μεταβολές στις προτιμήσεις των καταναλωτών, τις εξαγωγικές δυνατότητες, την αποδοτικότητα και, για το βόειο κρέας, τις μεταβολές στον γαλακτοκομικό τομέα. Η συνολική κατανάλωση κρέατος στην ΕΕ θα μειωθεί, φθάνοντας από 69,3 κιλά ανά κάτοικο το 2018 σε 68,6 κιλά το 2030.

Η παραγωγή βοείου κρέατος στην ΕΕ υπολογίζεται σε 8,2 εκατομμύρια τόνους το 2018. Ωστόσο, η παραγωγή αναμένεται στη συνέχεια να μειωθεί, επηρεασμένη από μικρότερο κοπάδι, χαμηλή κερδοφορία και μείωση της ζήτησης. Όσον αφορά το κρέας αιγοπροβάτων, λόγω της βελτίωσης των αποδόσεων για τους παραγωγούς, της διατήρησης της συνδεδεμένης στήριξης και της διαρκούς εγχώριας ζήτησης, η παραγωγή θα αυξηθεί κατά τη διάρκεια του 2018-2030, φθάνοντας τους 950.000 τόνους το 2030, έναντι 903.000 τόνων το 2018.

Η κατανάλωση χοιρινού κρέατος στην ΕΕ θα μειωθεί από 32,5 kg κατά κεφαλήν το 2018 σε 31,7 kg το 2030. Η μείωση αυτή θα αντισταθμιστεί από τις υψηλότερες εξαγωγές, ενώ η παγκόσμια ζήτηση για εισαγωγές θα συνεχίσει να αυξάνεται με ρυθμό 0,7% ετησίως κατά τη διάρκεια του 2018-2030.

Τα πουλερικά είναι το μόνο κρέας που θα παρατηρήσει σημαντική αύξηση της παραγωγής και της κατανάλωσης στην ΕΕ. Μέχρι το 2030, η παραγωγή της ΕΕ θα πρέπει να φθάσει τα 15,5 εκατομμύρια τόνους, έναντι 14,2 εκατομμυρίων τόνων το 2018. Η παγκόσμια ζήτηση θα αυξηθεί επίσης, υποστηρίζοντας την αύξηση των εξαγωγών της ΕΕ.

Προβλέψεις για εξειδικευμένες καλλιέργειες: κρασί, ελαιόλαδο, φρούτα και λαχανικά

Ο τομέας του ελαιολάδου της ΕΕ αναμένεται να αναπτυχθεί κατά την περίοδο προοπτικής. Το 2018/19, αναμένεται να φθάσει τα 2,3 εκατ. Τόνους και θα αυξηθεί κατά 1,3% ετησίως κατά την περίοδο αυτή. Η παγκόσμια ζήτηση για ελαιόλαδο της ΕΕ θα αυξηθεί επίσης, οδηγώντας σε περαιτέρω αύξηση των εξαγωγών της ΕΕ, αυξάνοντας κατά 3,3% ετησίως κατά τη διάρκεια του 2018 - 2030.

Όσον αφορά τον αμπελοοινικό τομέα, η συνολική παραγωγή και χρήση της ΕΕ αναμένεται να σταθεροποιηθεί. Κατά την περίοδο προοπτικής, προβλέπεται μικρή μείωση της ανθρώπινης κατανάλωσης από 26 λίτρα κατά κεφαλήν κατά μέσο όρο το 2018/2019 σε 25,3 λίτρα το 2030. Όσον αφορά τις εξαγωγές, η ΕΕ πρέπει να διατηρήσει σταθερή αύξηση των εξαγωγών, κυρίως λόγω των γεωγραφικών ενδείξεων και των αφρωδών οίνων .

Για τον τομέα των οπωροκηπευτικών, η παραγωγή μήλων πρέπει να σταθεροποιηθεί, από 12,7 εκατομμύρια τόνους το 2018/2019 σε 12,4 εκατομμύρια τόνους το 2030, κατά την περίοδο προοπτικής λόγω της μείωσης της περιοχής παραγωγής σε συνδυασμό με την αύξηση των αποδόσεων στην ΕΕ.

Τα ροδάκινα και τα νεκταρίνια θα αντιμετωπίσουν επίσης μείωση της περιοχής παραγωγής στην ΕΕ, με αποτέλεσμα ελαφρά μείωση της παραγωγής (από 4,1 εκατομμύρια τόνους το 2018 σε 4 εκατομμύρια τόνους το 2030).

Τέλος, η παραγωγή νωπής τομάτας αναμένεται να παραμείνει σταθερή παρά τις αυξανόμενες αποδόσεις που οφείλονται σε μεγαλύτερες εποχές (από 7 εκατομμύρια τόνοι το 2018 σε 6,8 εκατομμύρια τόνοι το 2030).

Προβλέψεις για το γεωργικό εισόδημα

Η έκθεση, με βάση την εξέλιξη των αγορών, δίνει μια γενική εικόνα του τρόπου με τον οποίο το εισόδημα των αγροτών θα εξελιχθεί κατά την περίοδο των προβλέψεων.

Η ανάλυση δείχνει μια σταθεροποίηση του γεωργικού εισοδήματος ανά εκμετάλλευση (ή ετήσια μονάδα εργασίας) καθ 'όλη τη διάρκεια της περιόδου. Αυτό μπορεί να εξηγηθεί από τη σημαντική αύξηση της γεωργικής παραγωγής (+ 17% κατά την περίοδο), παράλληλα με μια παρόμοια αύξηση του κόστους παραγωγής, κυρίως λόγω των υψηλότερων τιμών της ενέργειας και των ισχυρότερων αποσβέσεων. Επιπλέον, διαδραματίζει σημαντικό ρόλο η μείωση της εργασίας λόγω διαρθρωτικών αλλαγών.

Προβλέψεις για περιβαλλοντικές πτυχές

Τα αποτελέσματα από τις προοπτικές της αγοράς έχουν επίσης ληφθεί υπόψη για την ανάλυση των επιπτώσεών τους σε ορισμένους κλιματικούς και περιβαλλοντικούς δείκτες.

Για παράδειγμα, οι αλλαγές στον τομέα της κτηνοτροφίας θα αποτελέσουν σημαντικό παράγοντα για τις εκπομπές.

Ως εκ τούτου, η προβλεπόμενη μείωση του αριθμού των ζώων στην ΕΕ έως το 2030 θα συμβάλει στη μείωση των εκπομπών. Ωστόσο, η υψηλότερη παραγωγή καλλιεργειών και η εφαρμογή κοπριάς θα οδηγήσουν σε αύξηση. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα οι εκπομπές αερίων θερμοκηπίου να παραμείνουν στο ίδιο επίπεδο με το 2012, ενώ οι εκπομπές αμμωνίας θα μειωθούν κατά 9%.

Όσον αφορά το άζωτο, οι προβλεπόμενες απώλειες αζώτου στα ύδατα στην ΕΕ θα είναι κατά 8% χαμηλότερες από ό, τι το 2012. Σε σχέση με τη βιοποικιλότητα των φυτών, τα δυνητικά φυτικά είδη στην ΕΕ μεταξύ του 2012 και του 2018 δεν αλλάζουν πολύ, με αύξηση κατά 2% πιθανών φυτικών ειδών.

Η έκθεση προοπτικών της ΕΕ για το 2018-30 περιέχει όλα τα σχετικά δεδομένα της αγοράς, συνοδευόμενα από επεξήγηση των υποθέσεων, περιγραφή του μακροοικονομικού περιβάλλοντος και τις γενικές συνέπειες των αβεβαιοτήτων. Οι προβλέψεις και οι προοπτικές, που επισημάνθηκαν στην έκθεση θα συζητηθούν στην ετήσια γεωργική διάσκεψη της ΕΕ, που θα πραγματοποιηθεί στις Βρυξέλλες στις 6-7 Δεκεμβρίου 2018.

Τελευταία τροποποίηση στις Τρίτη, 11 Δεκεμβρίου 2018 01:55

Σχετικά Άρθρα

  • Νέο δίκτυο δεδομένων βιωσιμότητας των γεωργικών εκμεταλλεύσεων
    Νέο δίκτυο δεδομένων βιωσιμότητας των γεωργικών εκμεταλλεύσεων

    Οι νέοι κανόνες για το δίκτυο δεδομένων βιωσιμότητας των γεωργικών εκμεταλλεύσεων (FSDN) εγκρίθηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σηματοδοτώντας ένα σημαντικό βήμα προς τη βελτίωση της ανάλυσης για τη στήριξη ενός πιο βιώσιμου γεωργικού τομέα και της στοχευμένης χάραξης πολιτικής βάσει δεδομένων.

    Από το 2025, τα κράτη μέλη θα συλλέγουν νέα δεδομένα σε επίπεδο γεωργικής εκμετάλλευσης, παρέχοντας μια πιο ολοκληρωμένη κατανόηση της βιωσιμότητας στη γεωργία και των οικονομικών, περιβαλλοντικών και κοινωνικών της διαστάσεων.

    Το νέο FSDN βασίζεται στο μακροχρόνιο Δίκτυο Γεωργικής Λογιστικής Πληροφόρησης (FADN), το οποίο έχει παράσχει πολύτιμες γνώσεις για την αγροτική οικονομία για σχεδόν έξι δεκαετίες. Το Δίκτυο είναι μια μοναδική πηγή μικροοικονομικών και λογιστικών δεδομένων που προέρχονται κάθε χρόνο από περισσότερες από 80.000 γεωργικές εκμεταλλεύσεις της ΕΕ και τα δεδομένα βιωσιμότητας για περιβαλλοντικά και κοινωνικά θέματα θα προστεθούν τώρα στο νέο FSDN.

    Η αναβάθμιση στο FSDN είναι αποτέλεσμα στενής συνεργασίας με τα κράτη μέλη, τα οποία συνεργάστηκαν με την Επιτροπή για την ανάπτυξη ενός πλαισίου που ανταποκρίνεται στην ανάγκη για αξιόπιστα δεδομένα, διασφαλίζοντας παράλληλα την ομαλή εφαρμογή και ελαχιστοποιώντας τον φόρτο για τους γεωργούς και τις εθνικές διοικήσεις.

    Επιπλέον, το FSDN θα διευκολύνει την πρόσβαση και τη χρήση πληροφοριών από διαφορετικές πηγές, σύμφωνα με την αρχή «συλλέξτε μία φορά, επαναχρησιμοποιήστε πολλές φορές».

    Αυτό θα συμβάλει στη μείωση του φόρτου εργασίας για τους γεωργούς και τις εθνικές διοικήσεις τόσο σε εθνικό όσο και σε ενωσιακό επίπεδο. Επιπλέον, θα παράσχει πληρέστερη εικόνα και θα καταστήσει δυνατή τη λήψη καλύτερα τεκμηριωμένων αποφάσεων, συγκεντρώνοντας πληροφορίες από το FSDN, τα στρατηγικά σχέδια της ΚΓΠ και το ΟΣΔΕ, μεταξύ άλλων θεμάτων, σχετικά με τις γεωργικές πρακτικές, τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις και τις οικονομικές επιδόσεις.

    Η εφαρμογή του FSDN ανοίγει νέες ευκαιρίες για καλύτερη ανάλυση των επιδόσεων βιωσιμότητας των γεωργικών εκμεταλλεύσεων, τόσο για τους γεωργούς που συμμετέχουν στο δίκτυο, όσο και για άλλους μη συμμετέχοντες γεωργούς (που εξακολουθούν να βασίζονται σε στοιχεία του ΔΓΛΠ/FSDN), προωθώντας έτσι έναν πιο βιώσιμο και ανταγωνιστικό γεωργικό τομέα. Οι συστάσεις του στρατηγικού διαλόγου για το μέλλον της γεωργίας της ΕΕ αναγνωρίζουν τη σημασία του νέου FSDN για την αξιολόγηση δεικτών βιωσιμότητας, τη δοκιμή μεθόδων συλλογής δεδομένων, την παρακολούθηση της βιωσιμότητας σε επίπεδο γεωργικής εκμετάλλευσης και τη συμβολή στο μελλοντικό σύστημα συγκριτικής αξιολόγησης της ΕΕ.

    Για να διασφαλιστεί η ομαλή μετάβαση στο νέο πλαίσιο συλλογής δεδομένων, ο κανονισμός εισάγει μια σταδιακή προσέγγιση εφαρμογής, επιτρέποντας στα κράτη μέλη να προσαρμόσουν σταδιακά τα συστήματα και τις διαδικασίες τους με την πάροδο του χρόνου. Επιπλέον, ο κανονισμός περιλαμβάνει ρήτρα αναθεώρησης, η οποία θα επιτρέψει στην Επιτροπή και τα κράτη μέλη να επανεξετάσουν και να προσαρμόσουν το πλαίσιο, ανάλογα με τις ανάγκες, λαμβάνοντας υπόψη το αποτέλεσμα των πρώτων ετών εφαρμογής.

    Η μετάβαση στο FSDN υποστηρίζεται από σημαντικούς πρόσθετους πόρους, χρηματοδοτούμενους από την ΕΕ, με τη μορφή εφάπαξ συνεισφοράς στις δαπάνες εγκατάστασης ύψους 50 εκατομμυρίων ευρώ, οι οποίοι θα διατεθούν στα κράτη μέλη στο τέλος του 2024 για τη διευκόλυνση της ομαλής υλοποίησης. Επιπλέον, η ετήσια τρέχουσα χρηματοδότηση της ΕΕ θα αυξηθεί, για τη στήριξη της ετήσιας λειτουργίας και συντήρησης του FSDN, και μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί από τα κράτη μέλη για την παροχή κινήτρων στους γεωργούς για τη συμμετοχή τους, εφόσον το επιλέξουν.

    Ιστορικό

    Τον Ιούνιο του 2022 η Επιτροπή υπέβαλε πρόταση για νέο πλαίσιο συλλογής δεδομένων για την τροποποίηση του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1217/2009 του Συμβουλίου. Μετά τη θετική ψήφο της ολομέλειας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στις 17 Οκτωβρίου 2023 και την έγκριση από το Συμβούλιο στις 13 Νοεμβρίου 2023, ο κανονισμός (ΕΕ) 2023/2674 για τη μετατροπή του ΔΓΛΠ σε FSDN (βασική πράξη FSDN) δημοσιεύθηκε στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ στις 29 Νοεμβρίου 2023. Ο βασικός νόμος FSDN θεσπίζει τον κατάλογο των οικονομικών, περιβαλλοντικών και κοινωνικών θεμάτων που πρέπει να καλύπτονται από τη συλλογή δεδομένων.

    Τα δεδομένα του FSDN θα στηρίξουν την ανάπτυξη τεκμηριωμένων πολιτικών και πολιτικών βάσει επιδόσεων, καθώς και την ανάλυση των γεωργικών τομέων στα κράτη μέλη και στην Ένωση συνολικά, μετρώντας την πρόοδο και παρέχοντας πολύτιμη καθοδήγηση στους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής. Το FSDN θα συμβάλει στην ανάλυση των ενισχυμένων οικονομικών, περιβαλλοντικών και κοινωνικών διαστάσεων της ΚΓΠ, στη βελτίωση των συμβουλευτικών υπηρεσιών προς τους γεωργούς και στη διαφάνεια και τη δικαιοσύνη της αλυσίδας εφοδιασμού γεωργικών προϊόντων διατροφής.

    Παράλληλα, ο εκτελεστικός κανονισμός (ΕΕ) 2024/2499, που εκδόθηκε τον Σεπτέμβριο του 2024, προβλέπει σημαντική χρηματοδοτική συνεισφορά στις δαπάνες εγκατάστασης των κρατών μελών που σχετίζονται με τη μετάβαση.

    Χρειάστηκε παράγωγο δίκαιο για να εξομαλυνθούν ορισμένες λεπτομέρειες για την πλήρη εφαρμογή του νέου δικτύου δεδομένων. Τον Μάρτιο του 2024 η Επιτροπή εξέδωσε τον κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμό (ΕΕ) 2024/1417, συμπεριλαμβανομένων κανόνων για τον προσδιορισμό του ετήσιου εισοδήματος, την ανάλυση βιωσιμότητας και την πρόσβαση σε δεδομένα για ερευνητικούς σκοπούς.

    Στη συνέχεια, η Επιτροπή υπέβαλε εκτελεστικό κανονισμό στην επιτροπή FSDN στις 30 Σεπτεμβρίου 2024, ο οποίος έλαβε θετική ψήφο από τα κράτη μέλη. Παρέχει λεπτομερή ορισμό των μεταβλητών, των μεθόδων επιλογής του δείγματος, των διατάξεων κοινοχρησίας δεδομένων και των χρηματοδοτικών κατανομών.

    Πηγή: Etheas.gr

  • Μέλι: Νοθευμένη η μία στις δύο συσκευασίες – Σήμα κινδύνου από τους Έλληνες μελισσοκόμους
    Μέλι: Νοθευμένη η μία στις δύο συσκευασίες – Σήμα κινδύνου από τους Έλληνες μελισσοκόμους

    Σκάνδαλο μεγατόνων με νοθεία στο μέλι αποκαλύπτει η Ευρωπαίκή Επιτροπή. Το 50% του μελιού είναι νοθευμένο με φθηνά εισαγόμενα μέλια. Μελισσοκομικές ενώσεις ανεβάζουν τη νοθεία στο 80%.

    Σε κρίση βρίσκεται η εγχώρια και η ευρωπαϊκή αγορά μελιού εδώ και αρκετά χρόνια, με τους μελισσοκόμους να κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, ότι η μελισσοκομία δεν θα καταφέρει να επιβιώσει στον αθέμιτο ανταγωνισμό, που έχει δημιουργηθεί από τη νοθεία στο μέλι και τις αθρόες εισαγωγές.

    Αυτή την στιγμή η Ευρώπη κινδυνεύει ακόμα και να χάσει το ρόλο της ως βασικός παραγωγός μελιών, με τους επαγγελματίες μελισσοκόμους να προειδοποιούν ότι η ΕΕ θα μετατραπεί απλώς σε έναν κόμβο για την επεξεργασία εισαγόμενου μελιού.

    Ταυτόχρονα, οι ευρωπαίοι και Έλληνες μελισσοκόμοι βρίσκονται σε αδιέξοδο, καθώς η εισροή φθηνών εισαγωγών, μια αγορά που κατακλύζεται από νοθευμένο μέλι και ο αντίκτυπος της κλιματικής αλλαγής, έχει γονατίσει τον κλάδο της μελισσοκομίας, απειλώντας τα προς το ζην.

    Στοιχεία από ευρωπαϊκές μελισσοκομικές οργανώσεις ανεβάζουν αυτό το ποσοστό της νοθείας ακόμα και στο 80%

    Πρόσφατα είδαν το φως της δημοσιότητας στοιχεία για το μέγεθος της απάτης που πραγματικά σοκάρουν. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχεδόν το 50% του μελιού στην αγορά είναι νοθευμένο από κινέζικα και ουκρανικά φθηνά μέλια, αμφιβόλου ποιότητας. Αντίστοιχα, τα στοιχεία από ευρωπαϊκές μελισσοκομικές οργανώσεις ανεβάζουν αυτό το ποσοστό της νοθείας ακόμα και στο 80%.

    Μάλιστα, η Ευρωπαϊκή Ένωση Επαγγελματιών Μελισσοκόμων (EPBA) διεξήγαγε έρευνα στη Γερμανία, το αποτέλεσμα της οποίας ήταν πραγματικά αποκαλυπτικό: Περίπου το 80% του μελιού στα σούπερ-μάρκετ βρέθηκε νοθευμένο, όπως ακριβώς συνέβη και στη Σερβία.

    Αθέμιτος ανταγωνισμός

    Ο αθέμιτος ανταγωνισμός με τα εισαγόμενα «σιρόπια» και τις γλυκαντικές ουσίες, που πωλούνται ως μέλια, έχει οδηγήσει τόσο τους Έλληνες όσο και τους ευρωπαίους μελισσοκόμους σε οικονομικό αδιέξοδο και εγκατάλειψη. Και αυτό γιατί, τα τελευταία χρόνια δυσκολεύονται να πουλήσουν το μέλι τους στη χονδρική, καθώς η τιμή του είναι σημαντικά υψηλότερη από το εισαγόμενο. Μάλιστα, σύμφωνα με τελευταία στοιχεία ευρωπαϊκών μελισσοκομικών οργανώσεων, σε ορισμένες χώρες το ποσοστό εγκατάλειψης αγγίζει το 75%, με αποτέλεσμα να κινδυνεύει ολόκληρη η ΕΕ από έλλειψη επικονιαστών.

    Περίπου το 80% του μελιού στα σούπερ-μάρκετ της Γερμανίας βρέθηκε νοθευμένο, όπως ακριβώς συνέβη και στη Σερβία

    «Η νοθεία αυτή τη στιγμή είναι ένα ευρωπαϊκό φαινόμενο που χτυπά όχι μόνο τον πρωτογενή τομέα, αλλά και το καταναλωτικό κοινό», επισημαίνει στον ΟΤ, ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Μελισσοκομικών Συλλόγων Ελλάδος Κώστας Λεονταράκης, τονίζοντας ότι βασικός κίνδυνος παραμένει ο αφανισμός του πρωτογενή τομέα, ο οποίος είναι αθωράκιστος σε τέτοιου είδους φαινόμενα και πρακτικές.

    Δημιουργούνται εύλογα ερωτηματικά, πώς το μέλι μπορεί να πωλείται τόσο φτηνά και ταυτόχρονα να παραμένει κερδοφόρο

    Με τι τιμές εισάγεται το μέλι

    Ιδιαίτερα αποκαλυπτικά είναι και τα στοιχεία για τις τιμές των μελιών που κυκλοφορούν στην αγορά. Σύμφωνα με στοιχεία από τις ευρωπαϊκές συνεταιριστικές οργανώσεις Copa-Cogeca, το πρώτο εξάμηνο του 2024, η μέση τιμή του μελιού που εισάγεται στην ΕΕ ήταν μόλις 2,17 ευρώ ανά κιλό, μια πτώση 14% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Το κινεζικό και το ουκρανικό μέλι αντιπροσωπεύουν πάνω από το 70% αυτών των εισαγωγών, με συγκλονιστικά χαμηλές τιμές 1,28 ευρώ/κιλό και 1,75 ευρώ/κιλό, αντίστοιχα.

    Αντίστοιχα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, που πραγματοποιήθηκε σε σούπερ μάρκετ της Γερμανίας, προκύπτει ότι το μέλι πωλείται ακόμα και με 1,93 το μισό κιλό (3,86 ευρώ το κιλό). «Με έναν μόνο μεσάζοντα, θα πρέπει να έχει αγοραστεί στα 83 λεπτά από το μελισσοκόμο! Δεν υπάρχει απολύτως καμία περίπτωση να παραχθεί μέλι με τόσο χαμηλό κόστος πουθενά στον κόσμο», τονίζει χαρακτηριστικά η EPBA.

    Εν τω μεταξύ, η παραγωγή ενός κιλού μελιού κοστίζει μεταξύ 3 και 4 ευρώ. Με αυτό το τεράστιο χάσμα τιμών, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι το μέλι συσσωρεύεται στις αποθήκες, απούλητο. Ταυτόχρονα, δημιουργούνται εύλογα ερωτηματικά, πώς το μέλι μπορεί να πωλείται τόσο φτηνά και ταυτόχρονα να παραμένει κερδοφόρο.

    Πώς περνά τους ελέγχους το νοθευμένο μέλι

    «Η νοθεία ευημερεί καθώς κάποιοι επιτήδειοι έμποροι κυκλοφορούν κινέζικα και ουκρανικά μέλια, τα οποία επέτρεψε η Ευρώπη να εισάγονται χωρίς δασμούς μέσα στον ευρωπαϊκό χώρο. Αυτά τα μέλια είναι πάμφθηνα και μηδαμινής θρεπτικής αξίας», σημειώνει στον ΟΤ ο κ. Λεονταράκης, εξηγώντας ότι «τα μέλια αυτά είναι επικίνδυνα, καθώς φιλτράρονται για να μπορούν εύκολα να περνούν τους ελέγχους ως γλυκαντικές ουσίες. Στη συνέχεια οι ουσίες αυτές αναμειγνύονται με μικρές ποσότητες μελιού, παίρνοντας τη θέση στην αγορά από τα ελληνικά ντόπια και καθαρά μέλια».

    Στη συνέχεια οι μελισσοκόμοι πέφτουν «θύματα» κατά την πώληση στη χονδρική, που όπως εξηγεί στον ΟΤ, ο κ. Λεονταράκης: «Όταν εμείς προσπαθούμε να πουλήσουμε τα δικά μας τα μέλια αυτά υποτιμούνται, καθώς είναι πλέον εύκολο ένας έμπορος να προμηθευτεί μέλια τέτοιου τύπου με 1 και 2 ευρώ. Έτσι, τα δικά μας είτε μένουν αδιάθετα είτε τα παίρνουν οι έμποροι όποτε θέλουν και τα πληρώνουν όσο θέλουν».

    Τη φετινή χρονιά οι παραγωγές ήταν ισχνές ή μηδαμινές στο μεγαλύτερο μέρος της Ελλάδας

    Σε δεινή κατάσταση οι μελισσοκόμοι στην Ελλάδα

    Τη φετινή χρονιά οι παραγωγές ήταν ισχνές ή μηδαμινές στο μεγαλύτερο μέρος της χώρας μας, με τους μελισσοκόμους να δίνουν μάχη να κρατήσουν εν ζωή τα μελισσοσμήνη τους, λόγω ελλείψεως ανθοφορίας ή μελιττοφορίας, φέρνοντάς τους έτσι σε οικονομικό αδιέξοδο, με τα κόστη να πολλαπλασιάζονται.

    Επίσης, κατασταλτικός παράγοντας ήταν και είναι η έξαρση ασθενειών και μελισσοφάγων που αποδεκατίζουν τα μελισσοσμήνη, έχοντας τεράστιες απώλειες και εισοδήματος αλλά και ζωικού κεφαλαίου, κάτι που θα συνεχίσει ως τη νέα σεζόν.

    «Χάνουμε τα μελίσσια από λιμοκτονία, καθώς η φυσική τους τροφή το νέκταρ και η γύρη, δεν υπήρχαν φέτος στη φύση και δεν μπορέσαμε να τα καλύψουμε με τα υποκατάσταση που δίνουμε», προειδοποιεί ο κ. Λεονταράκης, τονίζοντας στον ΟΤ ότι δεν υπάρχει άλλος χρόνος για καθυστερήσεις, καθώς οι μελισσοκόμοι έχουν φτάσει στα όρια τους.

    Διαχείριση και όχι επίλυση του προβλήματος

    «Μέχρι τώρα όλη η Ευρώπη απλά διαχειρίζεται την κατάσταση, ενώ υπάρχει νομοθετικό κενό με τους ελέγχους. Στη χώρα μας η έλλειψη πρόνοιας από τα αρμόδια υπουργεία και των εκάστοτε κυβερνήσεων απέναντι στον κλάδο μας, έχει φέρει τη μελισσοκομία σε αδιέξοδο. Το φωνάξαμε και συνεχίζουμε να φωνάζουμε: Πάρτε μέτρα. Μέχρι σήμερα όμως, δεν έχει ληφθεί κανένα», σημειώνει ο κ. Λεονταράκης, υπενθυμίζοντας ότι η Ελλάδα είναι η πρώτη μελισσοκομική δύναμη στην Ευρώπη, με έναν τεράστιο αριθμό επαγγελματιών και μελισσοσμηνών και μια πολύ καλή παραγωγή όταν το επιτρέψει η φύση και οι καιρικές συνθήκες.

    Τόσο η ΟΜΣΕ στη χώρα μας όσο και οι ευρωπαϊκές μελισσοκομικές οργανώσεις κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, ζητώντας να αλλάξει η κατάσταση με την κατάλληλη νομοθεσία, που θα προβλέπει αυστηρούς ελέγχους και μέτρα κατά του νοθευμένου μελιού. Ταυτόχρονα, ζητούν να θεσπιστούν άμεσα εναρμονισμένες μεθόδους ανίχνευσης της νοθείας, με ένα ισχυρό σύστημα ιχνηλασιμότητας για την καλύτερη παρακολούθηση της αλυσίδας εφοδιασμού μελιού και τον εντοπισμό περιπτώσεων απάτης.

    Σε κάθε περίπτωση, όπως τονίζουν οι Copa-Cogeca, «απέχουμε ακόμη πολύ από την επίτευξη του στόχου που προτείναμε για 0% νοθεία έως το 2030.

    Πηγή: OT - In.gr

  • Ευρωπαϊκή Επιτροπή: Γιατί Snapchat, TikTok και YouTube μπήκαν στο στόχαστρό της
    Ευρωπαϊκή Επιτροπή: Γιατί Snapchat, TikTok και YouTube μπήκαν στο στόχαστρό της

    Τα αιτήματα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προς το Snapchat, το TikTok και το YouTube υποβλήθηκαν στο πλαίσιο του νόμου για τις ψηφιακές υπηρεσίες (DSA).

    Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτησε, την Τετάρτη (2/10), πληροφορίες από το YouTube, το Snapchat και το TikTok σχετικά με τις παραμέτρους που χρησιμοποιούν οι αλγόριθμοί τους για να προτείνουν περιεχόμενο στους χρήστες και τον ρόλο τους στην ενίσχυση ορισμένων συστημικών κινδύνων, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που σχετίζονται με τις εκλογές, την ψυχική υγεία και την προστασία των ανηλίκων.

    Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το Reuters, τα αιτήματα που υποβλήθηκαν στο πλαίσιο του νόμου για τις ψηφιακές υπηρεσίες (DSA), «αφορούν επίσης στα μέτρα των πλατφορμών για τον μετριασμό της πιθανής επιρροής των συστημάτων σύστασής τους στη διάδοση παράνομου περιεχομένου, όπως η προώθηση παράνομων ουσιών και η ρητορική μίσους, ανέφερε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε ανακοίνωσή της.

    Ακόμα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήλωσε ότι ζήτησε πρόσθετες πληροφορίες από το TikTok σχετικά με τα μέτρα που έχει λάβει η εταιρεία για να εμποδίσει τους κακούς παράγοντες, προκειμένου να χειραγωγήσουν την εφαρμογή, με στόχο να μειώσει τους κινδύνους που σχετίζονται με τις εκλογές και τον πολιτικό διάλογο.

    Οι εταιρείες τεχνολογίας πρέπει να παράσχουν τις ζητούμενες πληροφορίες έως τις 15 Νοεμβρίου, δήλωσε η Ε.Ε., και στη συνέχεια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα αποφασίσει για τα επόμενα βήματα, τα οποία θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν πρόστιμα.

    Επισημαίνεται ότι η Ε.Ε. έχει ανοίξει στο παρελθόν διαδικασίες μη συμμόρφωσης στο πλαίσιο του DSA, ο οποίος απαιτεί από τις εταιρείες τεχνολογίας να κάνουν περισσότερα για την αντιμετώπιση του παράνομου και επιβλαβούς περιεχομένου στις πλατφόρμες τους, όπως είναι το Facebook και το Instagram της Meta, η AliExpress και το TikTok.

    Πηγή: iEidiseis.gr

  • Τσιάρας: Η επιβίωση του αγροτικού τομέα είναι εθνικό θέμα
    Τσιάρας: Η επιβίωση του αγροτικού τομέα είναι εθνικό θέμα

    Η Κοινή Αγροτική Πολιτική πρέπει να δημιουργεί προοπτική στον πρωτογενή τομέα στα κράτη μέλη της ΕΕ - Έχει διασφαλιστεί η συνέχεια των πόρων για την καταβολή ενισχύσεων από τον ΟΠΕΚΕΠΕ

    «Η επιβίωση του πρωτογενή τομέα είναι εθνικό θέμα και αφορά και την οικονομία και την κοινωνική συνοχή», υπογράμμισε ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Κώστας Τσιάρας, στη κοινή συνεδρίαση της Ειδικής Επιτροπής Ευρωπαϊκών Υποθέσεων και της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου. Ταυτόχρονα, ενώπιον των βουλευτών, παρουσίασε τις στρατηγικές παρεμβάσεις του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

    Ειδικότερα, αναφερόμενος στον ΕΛΓΑ, ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης υπογράμμισε ότι ο Οργανισμός έπαιξε και θα συνεχίζει να διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο στην αποκατάσταση των ζημιών που προκάλεσαν οι πρόσφατες φυσικές καταστροφές. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά: «Η κακοκαιρία "Daniel" έθεσε τον ΕΛΓΑ μπροστά στη μεγαλύτερη πρόκληση της ιστορίας του. Η ανταπόκριση ήταν άμεση και αποφασιστική, καθώς καταβλήθηκαν ήδη αποζημιώσεις ύψους 312 εκατομμυρίων ευρώ σε περισσότερους από 33.000 πληγέντες αγρότες και κτηνοτρόφους». Παράλληλα, επανέλαβε ότι μέχρι το τέλος Οκτωβρίου θα έχουν καταβληθεί όλες οι αποζημιώσεις για τις απώλειες της ζωικής παραγωγής, ενώ για τη φυτική παραγωγή, το σύνολο των αποζημιώσεων έχει ήδη ολοκληρωθεί».

    Σχετικά με την πανώλη των μικρών μηρυκαστικών επισήμανε ότι η κυβέρνηση προχώρησε σε προσαρμογές και αυξήσεις των αποζημιώσεων για τα αναπαραγωγικά ζώα, αυξάνοντας την αποζημίωση από 150€ σε 250€ ανά ζώο στην ανώτερη κλίμακα.

    Σε ό,τι αφορά στο χρονοδιάγραμμα των αποζημιώσεων ξεκαθάρισε ότι μέχρι το τέλος του χρόνου, οι αποζημιώσεις θα έχουν δοθεί στους δικαιούχους.

    Για την περίπτωση της ευλογιάς ο Υπουργός ξεκαθάρισε ότι η κυβέρνηση βρίσκεται σε συνεχή συνεργασία με τον ΕΛΓΑ, επισημαίνοντας ότι ενώ υπάρχουν ίδια χαρακτηριστικά με την πανώλη η συγκεκριμένη ζωονόσος έχει διαφορές στη μετάδοση καθώς μεταδίδεται και μέσω των αποδημητικών πτηνών.

    Ο ΥπΑΑΤ τόνισε ότι είναι αναγκαίο ο Οργανισμός να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες που φέρνει η κλιματική αλλαγή και επανέλαβε ότι η νέα νομοθετική ρύθμιση που αφορά τον ΕΛΓΑ θα έλθει στη Βουλή έως το τέλος του τρέχοντος έτους.

    Ο υπουργός τόνισε ότι τα προβλήματα που υπάρχουν είναι πολλά, αλλά, όπως επισήμανε, δεν πρέπει να παραβλέψουμε ότι υπάρχει και ένα ολιστικό σχέδιο για την αντιμετώπισή τους αλλά και για το μέλλον του πρωτογενούς τομέα στη χώρα μας, αναφέροντας ότι το σχέδιο αυτό περιλαμβάνει:

    • Μέτρα για τη στήριξη του αγρότη
    • Μέτρα για τη μείωση του κόστους παραγωγής
    • Έργα υποδομών
    • Αρδευτικά έργα
    • Αυξημένους ευρωπαϊκούς πόρους.

    Η ΕΕ, όπως τόνισε, έχει προτεραιοποιήσει τα ζητήματα του πρωτογενή τομέα καθώς αναγνωρίζει τη σημασία του. Παράλληλα τα προβλήματα, όπως σημείωσε, είναι κοινά και κατέγραψε τα τρία σημαντικότερα εξ αυτών:

    1. Τη βιωσιμότητα του κλάδου
    2. Τη γήρανση του αγροτικού πληθυσμού και
    3. Την κλιματική κρίση, η οποία έχει γίνει αντιληπτό ότι δεν έχει σύνορα.

    Ο Κώστας Τσιάρας αναφέρθηκε αναλυτικά στα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο ΟΠΕΚΕΠΕ, τονίζοντας ότι είναι επιβεβλημένη η αναδιοργάνωση του Οργανισμού. «Ο ΟΠΕΚΕΠΕ είναι ο αναγνωρισμένος και πιστοποιημένος οργανισμός από την ΕΕ για την καταβολή των κοινοτικών πόρων. Αυτό μας επιβάλλει να διασφαλίσουμε ότι η διαχείριση αυτών των πόρων γίνεται με απόλυτη διαφάνεια και αποτελεσματικότητα», τόνισε και αναφέρθηκε εκτενώς στις μεταρρυθμίσεις που ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη, με στόχο την πλήρη ψηφιοποίηση των διαδικασιών του Οργανισμού, την ενίσχυση της διαφάνειας και των ελέγχων για την αποτροπή αθέμιτων πρακτικών. «Οι παραγωγοί μας αξίζουν να γνωρίζουν ότι κάθε ευρώ που εισρέει από την ΕΕ φτάνει στα χέρια τους γρήγορα και δίκαια. Για αυτόν τον λόγο προχωρούμε σε εξυγίανση και επιτήρηση του ΟΠΕΚΕΠΕ», σημείωσε. Ξεκαθάρισε, δε, ότι μεγάλη σημασία έχει το γεγονός πως «έχει διασφαλιστεί η συνέχεια της διαδικασίας για την κατανομή των πόρων και δεν υπάρχει κανένα ζήτημα για τους Έλληνες παραγωγούς».

    Σε ό,τι αφορά τα κόκκινα δάνεια των αγροτών, ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης επισήμανε ότι μέσα από μια πραγματικά τεράστια προσπάθεια που έγινε με την Τράπεζα της Ελλάδος και τον ειδικό εκκαθαριστή «καταφέρνουμε να βρούμε ένα μοντέλο, προκειμένου να ελαφρύνουμε και να απαλλάξουμε τον αγροτικό κόσμο από ένα βάρος που κουβαλάει εδώ και χρόνια». «Θέλουμε οι άνθρωποι του πρωτογενή τομέα να βγάλουν από την πλάτη τους τα βάρη, τα οποία είχαν φορτωθεί αγροτικοί συνεταιρισμοί αλλά και απλοί άνθρωποι οι οποίοι δεν μπορούσαν -και λόγω κρίσης- να αποπληρώσουν τα χρέη που δημιουργήθηκαν», τόνισε.

    Κλείνοντας, ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων σημείωσε: «Οι εξελίξεις στον αγροτικό τομέα δεν επιτρέπουν εφησυχασμό. Απαιτούν δράση, σχεδιασμό και προνοητικότητα. Το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων παραμένει αφοσιωμένο στη στήριξη των παραγωγών και στη διασφάλιση της βιωσιμότητας του πρωτογενούς τομέα στη χώρα μας».

    Η Έκθεση Στρατηγικού Διαλόγου για τον πρωτογενή τομέα

    Στην εισήγησή του στην Επιτροπή ο κ. Τσιάρας έκανε λόγο για μια ιδιαίτερη συγκυρία, όπου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει προτεραιοποιήσει τις πολιτικές της στα ζητήματα που αφορούν στον πρωτογενή τομέα. Επισήμανε, μάλιστα, ότι oστρατηγικός διάλογος της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη νέα κοινή αγροτική πολιτική «περιγράφει σε ένα πολύ μεγάλο βαθμό προκλήσεις που αφορούν στην πατρίδα μας και μπορούν να δημιουργήσουν προοπτικές για ένα ελπιδοφόρο μέλλον στον πρωτογενή τομέα».

    Αναφερόμενος στον διάλογο που έχει ξεκινήσει για μετά το 2027 και στην ανάγκη σχεδιασμού μακροπρόθεσμων στρατηγικών για τον πρωτογενή τομέα, υπογράμμισε ότι «είναι κρίσιμο να σχεδιάσουμε ένα μοντέλο που θα μας προετοιμάσει καλύτερα για τις προκλήσεις που έχουμε μπροστά μας».

    Μιλώντας για την πρωτοβουλία της Προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen, που ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 2023, ο κ. Τσιάρας τόνισε την ανάγκη εξεύρεσης μιας κοινής πορείας μεταξύ γεωργίας και προστασίας του περιβάλλοντος.

    Σύμφωνα με τον Κώστα Τσιάρα, οι συστάσεις της ομάδας εργασίας που παρουσίασε ο καθηγητής Peter Strohschneider ενισχύουν τον κρίσιμο ρόλο της γεωργικής παραγωγής για τη διατροφική ασφάλεια και την κοινωνική συνοχή. «Η μελλοντική ΚΑΠ πρέπει να παρέχει στήριξη στους αγρότες που τη χρειάζονται περισσότερο και να προωθεί θετικά περιβαλλοντικά και κοινωνικά αποτελέσματα, ενώ θα δημιουργήσει συνθήκες για την αναζωογόνηση της υπαίθρου», ανέφερε ο κ. Τσιάρας.

    Μεταξύ των προτάσεων της έκθεσης περιλαμβάνεται η πιο στοχευμένη εισοδηματική στήριξη για ενεργούς γεωργούς, ιδιαίτερα σε μικρές και μεικτές εκμεταλλεύσεις, νέους αγρότες και περιοχές με φυσικούς περιορισμούς. Ο Υπουργός αναφέρθηκε επίσης στη σημασία της ποικιλομορφίας στην παραγωγή τροφίμων για την Ευρωπαϊκή Ένωση και τις δυνατότητες συνεργειών μεταξύ οικονομικής, περιβαλλοντικής και κοινωνικής βιωσιμότητας.

    Σημείωσε ότι η πρόταση για τη δημιουργία νέων ταμείων, όπως το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης και το Ταμείο Αποκατάστασης της Φύσης, είναι ιδιαίτερα σημαντική για την υποστήριξη των αγροτών στην Ελλάδα. «Η χρηματοδότηση για περιβαλλοντικές και κλιματικές δράσεις θα αυξηθεί σταδιακά, με κίνητρα για την ενθάρρυνση των παραγωγών να υιοθετήσουν πιο βιώσιμες πρακτικές», πρόσθεσε.«Είναι σημαντικό να δημιουργηθούν επί πλέον χρηματοδοτικά εργαλεία που θα βοηθήσουν τους αγρότες να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες και να ενισχύσουν τη βιωσιμότητα των δραστηριοτήτων τους», είπε ο κ. Τσιάρας.

    Ο ΥπΑΑΤ αναφέρθηκε επί πλέον στα μέτρα που προτείνονται στην έκθεση και τα οποία ευθυγραμμίζονται με τις πραγματικές ανάγκες της Ελλάδας και τη στρατηγική του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης. «Τα μέτρα που προτείνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αντανακλούν τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο ελληνικός αγροτικός τομέας», δήλωσε, επισημαίνοντας τις πολιτικής που ήδη εφαρμόζει η ελληνική κυβέρνηση για την προώθηση των αγροτικών συνεταιρισμών και τη στοχευμένη στήριξη μικρών εκμεταλλεύσεων.

    Κλείνοντας την ομιλία του, ο Υπουργός κάλεσε τους εμπλεκόμενους φορείς του αγροδιατροφικού τομέα της Ελλάδας να συμμετάσχουν ενεργά στη διαβούλευση για τη νέα ΚΑΠ. «Είναι καθοριστικής σημασίας να διασφαλίσουμε ότι η φωνή της Ελλάδας θα ακουστεί στον στρατηγικό διάλογο για το μέλλον της γεωργίας στην Ε.Ε.», ανέφερε, τονίζοντας ότι η συνεργασία όλων των φορέων είναι απαραίτητη για την επιτυχία του διαλόγου και την εξασφάλιση των συμφερόντων του ελληνικού πρωτογενούς τομέα.

    (Δελτίο Τύπου)

  • Google εναντίον Microsoft: Γιατί προσέφυγε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή
    Google εναντίον Microsoft: Γιατί προσέφυγε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή

    Προσφυγή της Google ενώπιον της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για παραβίαση των κανόνων ανταγωνισμού της Microsoft.

    Η Google υπέβαλε καταγγελία κατά της Microsoft στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, κατηγορώντας την για αθέμιτες πρακτικές στον τομέα του «cloud».

    Σύμφωνα με τη Google, η Microsoft προωθεί τις υπηρεσίες «cloud» της με τρόπο που ευνοεί αθέμιτα τη δική της πλατφόρμα, περιορίζοντας τις επιλογές των πελατών και παραβιάζοντας τους κανόνες του ανταγωνισμού. Η υπόθεση αυτή προστίθεται στις ήδη υπάρχουσες ανησυχίες της ΕΕ για τη συγκέντρωση ισχύος των μεγάλων τεχνολογικών κολοσσών.

    «Θεωρούμε ότι η ενέργεια αυτήν ενώπιον της ρυθμιστικής αρχής είναι ο μόνος τρόπος για να τεθεί τέλος στο κλείδωμα που εφαρμόζεται από την Microsoft, ώστε να επιτραπεί στους πελάτες να έχουν επιλογή και να δημιουργηθούν όροι αγοράς δίκαιοι για τους ανταγωνιστές», δήλωσε ο Αμιτ Ζαβέρι, γενικός διευθυντής και αντιπρόεδρος της πλατφόρμας Google Cloud κατά την διάρκεια συνέντευξης Τύπου.

    Οι όροι αδειοδότησης του λογισμικού της Microsoft εμποδίζουν τους ευρωπαϊκούς οργανισμούς να μεταφέρουν τις εργασίες τους από το Azure (πλατφόρμα cloud της Microsoft) προς ανταγωνιστικά «cloud», εξηγεί η Google σε ανακοίνωσή της.

    Συγκεκριμένα, οι εταιρείες που διαθέτουν το λειτουργικό λογισμικό Windows Server της Microsoft και επιθυμούν να το λειτουργήσουν σε άλλη πλατφόρμα «cloud» από αυτήν της Microsoft, όπως στο Google Cloud ή το AWS, το «cloud» της Amazon, αντιμετωπίζουν υπέρογκο κόστος, το οποίο μπορεί να φτάσει σε εκτόξευση της τιμής κατά 400% και «σε περιορισμό των ενημερώσεων ασφαλείας», σύμφωνα με την Google.

    Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο τοποτηρητής των κανόνων του ανταγωνισμού στην Ευρωπαϊκή Ενωση που έχει πολλές φορές επιβάλει κυρώσεις κατά της Microsoft για πρακτικές που παραβιάζουν τους κανόνες του ανταγωνισμού, ξεκίνησε τον Ιούλιο 2023 επίσης έρευνα για τον όμιλο Redmond για τον οποίο υπάρχουν υποψίες για κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης του στα λογισμικά ώστε να ευνοηθεί η εφαρμογή τηλεδιάσκεψης Teams εις βάρος άλλων ανταγωνιστών.

    Αυτή η διαδικασία ανάγκασε την εταιρεία που έχει ιδρύσει ο Μπιλ Γκέιτς να ανακοινώσει την αποσύνδεση της Teams από τα λογισμικά Word, Excel, Powerpoint et Outlook αρχικά στη Ευρώπη και στην συνέχεια στον υπόλοιπο κόσμο.

    Η Google βρίσκεται επίσης συχνά στο στόχαστρο των Βρυξελλών για θέματα παραβίασης των κανόνων του ανταγωνισμού.

    Πηγή: iEidiseis.gr

  • Παραιτήθηκε ο Τιερί Μπρετόν από Επίτροπός της Γαλλίας – Σε ρήξη με τη φον ντερ Λαίεν
    Παραιτήθηκε ο Τιερί Μπρετόν από Επίτροπός της Γαλλίας – Σε ρήξη με τη φον ντερ Λαίεν

    Ο Γάλλος Τιερί Μπρετόν ανακοίνωσε τη Δευτέρα ότι παραιτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή με άμεση ισχύ, υποστηρίζοντας ότι η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν ζήτησε από το Παρίσι να αποσύρει την υποψηφιότητά του για το νέο εκτελεστικό όργανο.

    Στην επιστολή παραίτησής του, την οποία ανήρτησε στο X, ανέφερε ότι η φον ντερ Λάιεν «πριν από λίγες ημέρες» ζήτησε από τη Γαλλία να αποσύρει το όνομά του ως επιλογή της για την Επιτροπή «για προσωπικούς λόγους» σε αντάλλαγμα για ένα «υποτιθέμενο χαρτοφυλάκιο με μεγαλύτερη επιρροή».

    «Στην τελική ευθεία των διαπραγματεύσεων για τη σύνθεση του μελλοντικού Κολλεγίου, ζητήσατε από τη Γαλλία να αποσύρει το όνομά μου», έγραψε ο επίτροπος εσωτερικής αγοράς σε επιστολή προς τη φον ντερ Λάιεν, η οποία αναρτήθηκε στο X. «Ως εκ τούτου, παραιτούμαι από τη θέση μου ως Ευρωπαίος Επίτροπος, με άμεση ισχύ», ανέφερε.

    Η φον ντερ Λάιεν, συνεχίζει την προσπάθειθά της να ολοκληρώσει τον κατάλογο των επιτρόπων της για τη δεύτερη θητεία της στην ηγεσία του διοικητικού οργάνου. Ήδη η ανακοίνωση της στελέχωσης της Κομισιόν, έχει αναβληθεί μία φορά.

    Ο Μπρετόν, πρώην στέλεχος επιχειρήσεων, ήταν επίτροπος βιομηχανίας και εσωτερικής αγοράς της ΕΕ κατά τη διάρκεια της πρώτης θητείας της, επιβλέποντας πολλές από τις σημαντικότερες πολιτικές, από τη βιομηχανική παραγωγή όπλων έως τη ρύθμιση των Big Tech.

    Πηγή: Cnn.gr - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ΑΠΕ-ΕΡΑ/ OLIVIER MATTHYS

  • Επιδοτήσεις: Εγκρίθηκε η καταβολή υψηλότερων προκαταβολών στους αγρότες
    Επιδοτήσεις: Εγκρίθηκε η καταβολή υψηλότερων προκαταβολών στους αγρότες

    Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξουσιοδότησε τα κράτη μέλη της ΕΕ να καταβάλουν υψηλότερες προκαταβολές των κονδυλίων της Κοινής Γεωργικής Πολιτικής (ΚΓΠ) στους παραγωγούς αγροτικών προϊόντων, προκειμένου να συμβάλει στην αντιμετώπιση των προβλημάτων ρευστότητας που αντιμετωπίζουν σήμερα πολλοί αγρότες.

    Στα κράτη-μέλη που θα αξιοποιήσουν τη δυνατότητα αυτή, οι γεωργοί θα μπορούν να λάβουν εκ των προτέρων έως και το 70% των άμεσων ενισχύσεών τους από τις 16 Οκτωβρίου, σε σύγκριση με το ισχύον ως τώρα 50%. Ομοίως, οι προκαταβολές για παρεμβάσεις με βάση την έκταση και τα ζώα στο πλαίσιο της αγροτικής ανάπτυξης μπορούν να αυξηθούν στο 85%, αντί του συνήθους 75%.

    Οι αγρότες της ΕΕ εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν προβλήματα ρευστότητας, ιδίως λόγω ακραίων καιρικών φαινομένων που είχαν αντίκτυπο στις αποδόσεις τα τελευταία χρόνια, των υψηλών επιτοκίων στις ευρωπαϊκές χρηματοπιστωτικές αγορές και των υψηλών τιμών των γεωργικών εισροών και των εμπορευμάτων.

    Για την αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων, και σύμφωνα με έναν από τους θεμελιώδεις στόχους της ΚΓΠ για τη δημιουργία ενός διχτυού οικονομικής ασφάλειας για τους αγρότες της ΕΕ, ορισμένα κράτη μέλη ζήτησαν έγκριση για αύξηση των προκαταβολών.

    Η Επιτροπή ανέλαβε ταχεία δράση για την παροχή αυτής της τόσο αναγκαίας στήριξης στους αγρότες της ΕΕ, παρέχοντας παράλληλα ασφάλεια δικαίου στα κράτη μέλη.

    Πέραν της σειράς μέτρων που έλαβε φέτος για την παροχή μεγαλύτερης ευελιξίας στους αγρότες και τις εθνικές διοικήσεις, η Επιτροπή έχει επίσης κατανείμει μέρος του γεωργικού αποθεματικού σε αγρότες ορισμένων κρατών μελών που αντιμετώπισαν σημαντικές δυσκολίες λόγω έκτακτων καιρικών συνθηκών.

    Πηγή: Etheas.gr

  • Καθυστερεί η ανακοίνωση για τη νέα Ευρωπαϊκή Επιτροπή από την Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν - Τι συμβαίνει
    Καθυστερεί η ανακοίνωση για τη νέα Ευρωπαϊκή Επιτροπή από την Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν - Τι συμβαίνει

    Για την επόμενη εβδομάδα μετατίθεται η ανακοίνωση της σύνθεσης της νέας Ευρωπαϊκής Επιτροπής από την πρόεδρο της Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.

    Η φον ντερ Λάιεν επρόκειτο να συναντηθεί με τους επικεφαλής των πολιτικών ομάδων στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο την Τετάρτη (11/9) και μετά από τη συνάντηση θα ανακοίνωνε τις αποφάσεις της.

    Ωστόσο τελικά η συνάντηση θα γίνει την επόμενη εβδομάδα κατά τη συνεδρίαση του σώματος στο Στρασβούργο ανέφεραν τρεις πηγές στο Politico.

    Τη Δευτέρα (9/9) η Σλοβενία πρότεινε την πρώην πρέσβη Μάρτα Κος για τη θέση του Επιτρόπου. Ωστόσο πρέπει να υπάρξει έγκριση από το κοινοβούλιο και αυτός είναι ο λόγος για την καθυστέρηση.

    Αυτή η εξέλιξη θα δώσει παράλληλα στην Φον ντερ Λάιεν το χρόνο να βάλει τις τελευταίες πινελιές στο σχήμα.

    Οι Ευρωπαίοι ηγέτες την έχουν επίσης πιέσει έντονα για να διασφαλίσουν ότι ο επίτροπος τους θα κατακτήσει ένα καλό χαρτοφυλάκιο. Εν τω μεταξύ, οι διάφορες πολιτικές παρατάξεις που την υποστηρίζουν στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο την πιέζουν να διασφαλίσει ότι οι πολιτικές οικογένειές τους θα αποκτήσουν αρκετή επιρροή στην επόμενη Επιτροπή.

    Πηγή: Cnn.gr - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ΑΠΕ-ΕΡΑ/ JOHANNA GERON POOL
Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ