Οικονομία

Καυσόξυλα: Τεράστια η έλλειψη στην αγορά - Στο «κόκκινο» οι τιμές τους

Καυσόξυλα: Τεράστια η έλλειψη στην αγορά - Στο «κόκκινο» οι τιμές τους

Πολύ μεγάλη είναι η έλλειψη καυσόξυλων στην αγορά ολόκληρης της χώρας, με τους επιχειρηματίες του χώρου να εκφράζουν στο ethnos.gr φόβους ότι η χρονιά θα βγει πολύ δύσκολα και υπάρχει ο κίνδυνος να μην ικανοποιηθεί το σύνολο των αναγκών των καταναλωτών.

Την ίδια στιγμή, οι τιμές τους έχουν χτυπήσει «κόκκινο» και παρουσιάζονται αυξημένες κατά 30%-50% σε σχέση με την περσινή περίοδο. Αυτό οφείλεται σε μία σειρά παραγόντων, όπως στη μεγάλη μείωση στις εισαγωγές από τη γειτονική Βουλγαρία, στην αύξηση των οικονομικών απαιτήσεων των Ελλήνων δασεργατών και κυρίως στην τεράστια ακρίβεια στην ενέργεια, η οποία προκάλεσε «στροφή» σημαντικής μερίδας καταναλωτών στα καυσόξυλα και κατά συνέπεια υψηλή ζήτησή τους.

Μάλιστα, οι τιμές των καυσόξυλων είναι πολύ υψηλότερες στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη σε σχέση με την περιφέρεια, αφού είναι πολύ αυξημένα και τα έξοδα μεταφοράς των καυσόξυλων με τα φορτηγά στα μεγάλα αστικά κέντρα.

Διάφοροι παράγοντες οδήγησαν στην τεράστια έλλειψη

Σε διάφορους παράγοντες οφείλεται η έλλειψη καυσόξυλων στην ελληνική αγορά σύμφωνα με επιχειρηματίες του χώρου. Μάλιστα, με βάση τα μέχρι στιγμής δεδομένα φαίνεται ότι το συγκεκριμένο πρόβλημα πολύ δύσκολα θα ξεπεραστεί.

«Δυστυχώς, δεν υπάρχει επάρκεια καυσόξυλων στην αγορά. Το μεγάλο πρόβλημα είναι ότι μειώθηκαν πάρα πολύ οι εισαγωγές από τη Βουλγαρία, από την οποία η χώρα μας παίρνει κάθε χρόνο τεράστιες ποσότητες καυσόξυλων. Πλέον το εμπόριο ξύλων στη Βουλγαρία ρυθμίζεται σχεδόν μονοπωλιακά από δύο εργοστάσια, τα οποία απορροφούν πάνω από το 70% των ποσοτήτων στη γειτονική χώρα, με φοβερά υψηλές τιμές, ενώ οι χονδρέμποροι έχουν ρίξει σχεδόν όλο το προϊόν στο εσωτερικό της χώρας τους», λέει στο ethnos.gr ο Γιώργος Παπαγεωργίου, επιχειρηματίας στο χώρο των καυσόξυλων στην περιοχή του Κιλκίς.

Ο ίδιος σημειώνει ακόμα ότι στην έλλειψη καυσόξυλων στην αγορά συνέβαλε και το πολύ υγρό καλοκαίρι στη χώρα μας, με αποτέλεσμα να υπάρχει σημαντική ποσότητα υγρής ξυλείας, καθώς και το ότι οι ελληνικοί δασικοί συνεταιρισμοί άργησαν φέτος να κόψουν ξύλα. «Έχουμε και μία τρομακτική ζήτηση από την Αθήνα, η οποία άφησε φέτος, δυστυχώς, τη Βόρεια Ελλάδα, που κάνει πολύ περισσότερο κρύο, χωρίς ξύλα. Λόγω του ισχυρότερου ψύχους στην Κεντρική Μακεδονία χρειαζόμαστε κάθε χρόνο περίπου 100.000 τόνους ξύλα, ενώ στην Αθήνα οι ανάγκες δεν ξεπερνούν τους 20.000–30.000 τόνους», σημειώνει ο κ. Παπαγεωργίου.

Από την πλευρά του ο Πέτρος Βλάχος, επιχειρηματίας στο χώρο των καυσόξυλων στην Ηλιούπολη Αττικής, υποστηρίζει ότι πολύ μεγάλη είναι η έλλειψη και στην πρωτεύουσα, αφού δεν έχουν φτάσει επαρκείς ποσότητες από τη Βόρεια Ελλάδα, την Κρήτη, την Πελοπόννησο και άλλες περιοχές.

«Δε μας έχουν φέρει ξύλα, με αποτέλεσμα η επάρκεια να μη φτάνει για τις ανάγκες της Αθήνας, τη στιγμή που υπάρχει πολύ υψηλή ζήτηση. Προφανώς, οι δασικοί συνεταιρισμοί περιμένουν να ανέβει κι άλλο η τιμή των καυσόξυλών, για να τα φέρουν στην Αθήνα. Επίσης, φέτος το δασαρχείο δεν έδωσε άδειες κοπής ξύλων στην Αθήνα. Δυστυχώς και να έρθουν τώρα μεγάλες ποσότητες ξύλων, θα είναι χλωρά», σημειώνει ο κ. Βλάχος.

Στα ύψη οι τιμές

Κατά 30% έως 50% ακριβότερα σε σχέση με πέρυσι πωλούνται τα καυσόξυλα στην ελληνική αγορά, με τις τιμές να χτυπούν «κόκκινο» κυρίως στην Αθήνα αλλά και τη Θεσσαλονίκη.

Ειδικότερα, όπως λέει ο κ. Παπαγεωργίου, πέρυσι ένας καταναλωτής αγόραζε προς 55-60 ευρώ το κυβικό μέτρο τα καυσόξυλα στην Κεντρική Μακεδονία, ωστόσο, φέτος οι τιμές τους έχουν αυξηθεί στα 75-80 ευρώ/κ.μ., ενώ στη Θεσσαλονίκη φτάνουν και στα 100 ευρώ ανά κυβικό μέτρο.

Την ίδια στιγμή, κατά τον κ. Βλάχο, στην Αθήνα πέρυσι το ξύλο ελιάς, το οποίο ζητείται περισσότερο από τους καταναλωτές, πωλούνταν προς 130 ευρώ/κ.μ. το στοιβαχτό και προς 110 ευρώ/κ.μ. το χύδην. Τη φετινή περίοδο οι τιμές του στοιβαχτού καυσόξυλου βρίσκονται στα 180 ευρώ/κ.μ. και του χύδην στα 160 ευρώ το κυβικό μέτρο. Κατά τον ίδιο, η πολύ υψηλότερη τιμή στην Αθήνα σε σχέση με την περιφέρεια οφείλεται κυρίως στα μεγάλα μεταφορικά έξοδα. Όπως λέει, το κόστος της νταλίκας έφτανε πέρυσι στα 600 ευρώ και πλέον φτάνει στα 800-1.000 ευρώ.

«Πλέον αγοράζουμε κατά 100% ακριβότερα το κυβικό χωρικό μέτρο στα βουνά. Σε σημαντικό βαθμό εμείς οι έμποροι βγάλαμε μόνοι μας τα ματάκια μας, αφού προσφέραμε ολοένα και υψηλότερες τιμές στους δασικούς συνεταιρισμούς. Δεν προβλέπεται να πέσουν οι τιμές των καυσόξυλων, διότι με τις βροχές και τα χιόνια θα ‘’κλείσουν’’ τα βουνά και δε θα κόβονται άλλα ξύλα», τονίζει ο κ. Παπαγεωργίου.

Πηγή: ethnos.gr

Ακολουθήστε το ilialive.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις Ειδήσεις

Σχετικά Άρθρα

tsoukalas popup