Αποκαλυπτικά τα στοιχεία της διαδικτυακής έρευνας το Ινστιτούτου Καταναλωτών για τα νοικοκυριά και το πώς βιώνουν τις επιπτώσεις της ακρίβειας
Σχεδόν εφτά στους δέκα Έλληνες έχουν επηρεαστεί πολύ από την ακρίβεια τον τελευταίο χρόνο, ενώ το 83% δηλώνουν από πολύ κακή έως μέτρια οικονομική κατάσταση. Αυτό έδειξε διαδικτυακή έρευνα που διεξήχθη από το Ινστιτούτο Καταναλωτών (ΙΝΚΑ) με σκοπό την καταγραφή της επίδρασης της ακρίβειας στα νοικοκυριά.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, το μεγαλύτερο πρόβλημα για τα νοικοκυριά σε σχέση με τις τιμές παραμένουν τα τρόφιμα καθώς εκεί γίνονται πιο αισθητές.
Για τα μέτρα που έχει λάβει η κυβέρνηση για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, σχεδόν οκτώ στους δέκα απαντούν ότι δεν είναι «καθόλου ικανοποιημένοι» και «μη ικανοποιημένοι» ένα 13,8%.
Μετά τα τρόφιμα για τα οποία ένα 97,2% δηλώνει ότι έχει παρατηρήσει τις μεγαλύτερες αυξήσεις, ακολουθεί η ενέργεια, ενώ ένα 96% δηλώνει πως έχει αναγκαστεί να αλλάξει τις αγοραστικές του συνήθειες εξαιτίας της ακρίβειας. Οι αλλαγές αφορούν μείωση αγορών (69,7%), φθηνότερων προϊόντων (71,5%), προσφορές και εκπτώσεις (77%) και περιορισμό εξόδων για ψυχαχωγία (81,4%).
Στις ενδεδειγμένες ενέργειες που βλέπουν οι ερωτώμενοι ότι θα βοηθούσαν την αντιμετώπιση της ακρίβειας, κυριαρχούν ο έλεγχος τιμών (87,5%), η αύξηση μισθών και συντάξεων (80,3%) και η μείωση φόρων (76,7%).
Όσον αφορά το πώς έχει επηρεάσει η ακρίβεια την ποιότητα της ζωής τους, ένα συντριπτικό ποσοστό που αγγίζει το 92,7% απαντά «αρνητικά» και «πολύ αρνητικά».
Ιδιαιτέρως απαισιόδοξοι εμφανίζονται οι ερωτώμενοι για το θέμα της ακρίβειας τη χρονιά που έρχεται. Στο ερώτημα «πώς πιστεύεται ότι θα εξελιχθεί η ακρίβεια στην Ελλάδα του επόμενους 12 μήνες, οι συμμετέχοντες στην έρευνα απαντούν σε ποσοστό 85,4% θα αυξηθεί, ενώ ένα 6,4% ότι θα παραμείνει σταθερή.
Οι καταναλωτές, επίσης, δεν φαίνονται αισιόδοξοι για την εξέλιξη του οικονομικού τους επιπέδου στο μέλλον. Το 52,3% απαντά ότι θα χειροτερέψει, το 18,2% ότι θα μειωθεί, το 15,6 ότι θα παραμείνει το ίδιο και μόνο ένα 5,5% ότι θα βελτιωθεί.
Στην έρευνα συμμετείχαν 2.675 καταναλωτές. Σύμφωνα με τα δημογραφικά στοιχεία της έρευνας, ποσοστό 51% ήταν άνδρες, ποσοστό 48,3% ήταν γυναίκες, ποσοστό 0,1% προσδιορίστηκαν ως άλλο, και τέλος ποσοστό 0,7% δεν έδωσαν απάντηση.
Ηλικιακά ποσοστό 0,4% δήλωσαν ότι ανήκουν σε ηλικιακή ομάδα 18-24, ποσοστό 4,9% δήλωσαν ότι ανήκουν σε ηλικιακή ομάδα 25-34, ποσοστό 19,6% δήλωσαν ότι ανήκουν σε ηλικιακή ομάδα 35-44, ποσοστό 31% δήλωσαν ότι ανήκουν σε ηλικιακή ομάδα 45-54, ποσοστό 31,1% δήλωσαν ότι ανήκουν σε ηλικιακή ομάδα 55-64.
Τέλος, ποσοστό 13% δήλωσαν ότι ανήκουν σε ηλικιακή ομάδα 65+.