Κυριακή, 21 Απριλίου 2019 10:22

Κυριακή των Βαΐων: Τι γιορτάζουμε σήμερα - Έθιμα και παραδόσεις από όλη την Ελλάδα

Γράφτηκε από τον
Ad Slot

Η Κυριακή της Μεγάλης Εβδομάδας ονομάζεται έτσι, γιατί «μετά Βαΐων και κλάδων» έγινε η υποδοχή του Χριστού στα Ιεροσόλυμα - Τα έθιμα που συνοδεύουν την Κυριακή των Βαΐων

Η Κυριακή των Βαΐων ονομάζεται έτσι, γιατί «μετά Βαΐων και κλάδων» έγινε η υποδοχή του Χριστού στα Ιεροσόλυμα.

Χαρακτηριστικό έθιμο της ημέρας είναι ο στολισμός των εκκλησιών με βάγια, ενώ μετά τη λειτουργία ο παπάς ευλογεί και δίνει στους πιστούς σταυρούς από βάγια, τους οποίους βάζουμε στα εικονίσματα ή όπου αλλού χρειαζόμαστε προστασία.

Ο Χριστός μπαίνει στην πόλη χωρίς την βασιλική πολυτέλεια, καθισμένος επί πώλου όνου, αντί για ροδοπέταλα και τελετές, τα μικρά παιδιά κουνούν τα βάγια των φοινίκων, αντί να τον υποδεχτούν οι πολιτικοί και θρησκευτικοί ηγέτες του τόπου.

Πορεύεται και οι Ισραηλίτες τον υποδέχονται με τιμές ως Βασιλιά. Εκείνος δεν δίνει ιδιαίτερη σημασία στις τιμές, δεν περιορίζεται στο πανηγύρι, στην πρόσκαιρη δόξα, αλλά προχωρεί στο σταυρό και την Ανάσταση.

Η είσοδος του Χριστού στα Ιεροσόλυμα είναι τελικά η είσοδος του μαρτυρίου στην επίγεια ζωή του Κυρίου.

Σε λίγες ημέρες θα μαρτυρήσει και θα θανατωθεί στο σταυρό, για να θανατώσει το θάνατο και να χαρίσει τη ζωή.

kiriaki-1
Κυριακή των Βαΐων: Έθιμα

Την Κυριακή των Βαΐων, σε ανάμνηση της θριαμβευτικής εισόδου του Χριστού στα Ιεροσόλυμα, όλοι οι ναοί στολίζονται με κλαδιά από βάγια, από φοίνικες δηλαδή ή από άλλα νικητήρια φυτά, όπως δάφνη, ιτιά, μυρτιά και ελιά. Μετά τη λειτουργία μοιράζονται στους πιστούς.

Η εκκλησία μας καθιέρωσε ήδη από τον 9ο αιώνα το έθιμο αυτό μια και όπως αναφέρει ο Ευαγγελιστής Ιωάννης «όχλος πολύς…έλαβον τα βαΐα των φοινίκων και εξήλθον εις υπάντησιν αυτώ».

Στα πρώτα χριστιανικά χρόνια, στα Ιεροσόλυμα, ο επίσκοπος έμπαινε στην πόλη «επί πώλου όνου», αναπαριστάνοντας το γεγονός, ενώ στα βυζαντικά γινόνταν «ο περίπατος του αυτοκράτορα», από το Παλάτι προς τη Μεγάλη Εκκλησία.

Στη διαδρομή αυτή ο αυτοκράτορας μοίραζε στον κόσμο βάγια και σταυρούς και ο Πατριάρχης σταυρούς και κεριά. Με τα βάγια οι πιστοί στόλιζαν τους τοίχους των σπιτιών και το εικονοστάσι τους. Και σήμερα ακόμα όλες οι εκκλησίες στολίζονται με δαφνόφυλλα ή βάγια.

Τα παλιότερα χρόνια τους τα προμήθευαν τα νιόπαντρα ζευγάρια της χρονιάς ή και μόνο οι νιόπαντρες γυναίκες, για το καλό του γάμου τους. Πίστευαν πως η γονιμοποιός δύναμη που κρύβουν τα φυτά αυτά θα μεταφερόταν και στις ίδιες και η μια χτυπούσε την άλλη με τα βάγια.

vaion
Κυριακή των Βαΐων: Το ψάρι κι η σημασία του

Τα “βαγιοχτυπήματα” σιγά-σιγά άρχισαν να γίνονται και από τις άλλες γυναίκες και τα παιδιά τις μιμούνταν και όπως χτυπιούνταν μεταξύ τους εύχονταν: “Και του χρόνου, να μη σε πιάν’ η μυίγα”. Δυνάμεις ιαματικές και αποτρεπτικές, μαζί με τις γονιμοποιές, αποδίδονταν στα βάγια και γι αυτό έπρεπε μετά την εκκλησία όλα να τα “βατσάσουν” για το καλό. Τα δέντρα, τα περβόλια, τα κλήματα, τις στάνες, τα ζώα, τους μύλους, τις βάρκες.

Από ένα κλαδάκι κρεμούσαν στα οπωροφόρα, για να καρπίζουν και στα κηπευτικά, για να μην τα πιάνει το σκουλήκι. “Μέσα βάγια και χαρές, όξω ψύλλοι, κόριζες !” ‘Ολα εξαφανίζονταν από τα σπίτια μόλις μπαίναν τα βάγια. Κρατούσαν την πρώτη θέση στο εικονοστάσι και μ’ αυτά “κάπνιζαν” οι γυναίκες τα παιδιά για το “κακό το μάτι”. Στη Λέσβο τα παιδιά, μετά την εκκλησία, στόλιζαν ένα δεμάτι από κλαδιά δάφνης με κόκκινα ή πράσινα πανάκια από καινούργιο φουστάνι, κρεμούσαν κι ένα κουδούνι και καθώς πήγαιναν από σπίτι σε σπίτι ψάλλοντας και λέγοντας εξορκισμούς για τους ψύλλους και τα ποντίκια, έδιναν και ένα κλαράκι δάφνης στη νοικοκυρά.

Στο τέλος ζητούσαν και το χάρισμά τους: “Χρόνια πολλά, εν ονόματι Κυρίου, δό μ’ τ’ αυγό να φύγω.” Στην Ανατολική Ρωμυλία, τα κορίτσια έφτιαχναν με τα βάγια στεφάνια, τους έδεναν μια κόκκινη κλωστή και τραγουδώντας όλες μαζί πήγαιναν και τα πέταγαν στο ρέμα κι όπως έπαιρνε τα στεφάνια το νερό, όποιας πήγαινε μπροστά εκείνη θα γινόταν “συντέκνησσα”.

Πρώτη στο γυρισμό, πρώτη στο χορό και στο δικό της σπίτι η μάνα της θα έφτιαχνε τα φασόλια και θα τις φίλευε όλες, μαζί με ελιές.

vaion-2
Στη Τήνο, την Κυριακή των Βαΐων, τα παιδιά τριγύριζαν στους δρόμους κρατώντας μαζί με το στεφάνι τους την “αργινάρα”, μια ξύλινη ή και σιδερένια ροκάνα που τη στριφογύριζαν με δύναμη. Μέσα σε εκκωφαντικό θόρυβο κατέληγαν στη θάλασσα, όπου πετούσαν στο στεφάνι στο νερό.

Το έθιμο της περιφοράς των κλαδιών θυμίζει την “ειρεσιώνη”, το στολισμένο με καρπούς κλαδί, που στις γιορτές της άνοιξης περιέφεραν στους δρόμους τα παιδιά, στην αρχαιότητα. Τα βάγια τα έπλεκαν σε πάρα πολλά σχέδια: φεγγάρια, πλοία, γαϊδουράκια, το πιο συνηθισμένο όμως ήταν ο σταυρός.

Σε μερικά μέρη τους έδιναν το σχήμα του ψαριού. Ψάρι είχαν σαν σημάδι αναγνώρισης οι πρώτοι χριστιανοί, η λέξη ΙΧΘΥΣ, εξάλλου, προέρχεται από τα αρχικά Ιησούς Χριστός Θεού Υιός Σωτήρ.

Αν και είναι εκόμα σαρακοστή, η εκκλησία την Κυριακή των Βαϊων επιτρέπει το ψάρι.

Έτσι και το τραγούδι των παιδιών λέει: “Βάγια, Βάγια των βαγιών, τρώνε ψάρι και κολιό, κι ως την άλλη Κυριακή με το κόκκινο αυγό ! ” Αναγράφει το Ωρολόγιο: Πέντε μέρες προ του Νομικού Πάσχα, ερχόμενος ο Ιησούς από τη Βηθανία στα Ιεροσόλυμα, έστειλε δύο από τους μαθητές του και του έφεραν ένα ονάριο και αφού κάθισε πάνω του εισερχόταν στη πόλη.

Πηγή: vimaorthodoxias.gr
Τελευταία τροποποίηση στις Κυριακή, 21 Απριλίου 2019 10:47

Σχετικά Άρθρα

  • Πρόταση για κοινό Πάσχα Ορθόδοξων και Καθολικών το 2025 - Κοντά σε συμφωνία οι εκκλησίες
    Πρόταση για κοινό Πάσχα Ορθόδοξων και Καθολικών το 2025 - Κοντά σε συμφωνία οι εκκλησίες

    Σε μια ιστορική απόφαση προχώρησε ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, ο οποίος πρότεινε την καθιέρωση του κοινού εορτασμού του Πάσχα, Καθολικών και Ορθόδοξων από το 2025.

    Οι δύο εκκλησίες είναι κοντά σε συμφωνία και μάλιστα για φέτος που οι ημερομηνίες συμπίπτουν και για τις δύο εκκλησίες στις 20 Απριλίου.

    Η ανακοίνωση του Οικουμενικού Πατριαρχείου

    Εν τω πνεύµατι τούτο εκφράζεται ομοθυµαδόν η ευχή ο κοινός εορτασμός του Πάσχα κατά το επόμενον έτος υπό της Ανατολικής και Δυτικής Χριστιανοσύνης, να µή αποτελέση µίαν ευτυχή απλως σύµπτωσιν, αλλά την απαρχή της καθιερώσεως κοινής ηµεροµηνίας διά τον εορτασμόν του κατ' έτος, συμφώνως προς το Πασχάλιον της καθη µας Ορθοδόξου Εκκλησία

    Πηγή: Εthnos.gr

  • Πάσχα: Γιατί την Κυριακή των Βαΐων είθισται να τρώμε ψάρι
    Πάσχα: Γιατί την Κυριακή των Βαΐων είθισται να τρώμε ψάρι

    Η κατανάλωσή του αποτελεί εξαίρεση μέσα στη νηστεία της Μεγάλης Σαρακοστής, όπου οι πιστοί δεν επιτρέπεται να τρώνε κρέας

    Μέσα στη νηστεία της Μεγάλης Σαρακοστής, όπου οι πιστοί δεν επιτρέπεται να τρώνε κρέας, εξαίρεση αποτελεί το ψάρι το οποίο επιτρέπεται να καταναλωθεί και μάλιστα έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στο μεσημεριανό τραπέζι την Κυριακή των Βαΐων.

    Σύμφωνα με τη χριστιανική παράδοση, ψάρι επιτρέπεται να τρώμε δύο φορές κατά τη διάρκεια της Σαρακοστής, την ημέρα του Ευαγγελισμού και την Κυριακή των Βαΐων

    Όπως λέει και το παιδικό τραγούδι, «βάγια, βάγια των βαγιών, τρώνε ψάρι και κολιό, κι ως την άλλη Κυριακή με το κόκκινο αυγό!». Το σύνηθες πιάτο για σήμερα είναι μπακαλιάρος-σκορδαλιά, αλλά και οποιοδήποτε άλλο ψάρι είναι κατάλληλο.

    Η σημερινή ημέρα αποτελεί ημέρα μετάβασης στη Μεγάλη Εβδομάδα, την εβδομάδα των Παθών του Χριστού και την κορύφωση της νηστείας της Μεγάλης Σαρακοστής πριν από το Πάσχα.

    Την Κυριακή των Βαΐων – η προηγούμενη της Ανάστασης – εορτάζεται η ανάμνηση της θριαμβικής εισόδου του Ιησού Χριστού στα Ιεροσόλυμα όπου, κατά τους συγγραφείς των Ιερών Ευαγγελίων, οι Ιουδαίοι τον υποδέχθηκαν κρατώντας βάϊα ή βάγια, δηλαδή κλαδιά από φοίνικες και απλώνοντας στο έδαφος τα φορέματά τους ζητωκραύγαζαν «Ωσαννά, ευλογημένος ο ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου».

    Σύμφωνα με τη χριστιανική παράδοση, ψάρι επιτρέπεται να τρώμε δύο φορές κατά τη διάρκεια της Σαρακοστής, την ημέρα του Ευαγγελισμού και την Κυριακή των Βαΐων.

    Η νηστεία της Μεγάλης Εβδομάδας ίσως είναι η αυστηρότερη νηστεία του ορθόδοξου δόγματος. Ξεκινά το βράδυ της Κυριακής των Βαΐων οπότε αρχίζουν οι Ακολουθίες της Μεγάλης Εβδομάδας στην εκκλησία, και κορυφώνεται τη Μεγάλη Παρασκευή και το Μεγάλο Σάββατο, που κάποιοι δεν τρώνε ούτε λάδι.

    Αρχικά, η κατανάλωση ψαριών, λαδιού και κρασιού την ημέρα αυτή θεωρήθηκαν ασυμβίβαστα προς την ιερότητα της Μεγάλης Εβδομάδας και της ακολουθούμενης νηστείας, αλλά στη διάρκεια των ετών προσαρμόστηκαν στον χαρμόσυνο χαρακτήρα της εορτής του Πάσχα.

    Πηγή: in.gr - Photo by Karl Callwood on Unsplash

  • Τουρκία: Διαμαρτυρία ελληνικής κοινότητας για πάρτι σε ορθόδοξη εκκλησία της Σμύρνης - «Απερίγραπτη θλίψη»
    Τουρκία: Διαμαρτυρία ελληνικής κοινότητας για πάρτι σε ορθόδοξη εκκλησία της Σμύρνης - «Απερίγραπτη θλίψη»

    Την αντίδραση των Ορθοδόξων της περιοχής προκάλεσε το πάρτι που έγινε στην εκκλησία του Αγίου Βουκόλου, που χρησιμοποιείται ως πολιτιστικό κέντρο από τον Μητροπολιτικό Δήμο της Σμύρνης. Σε γραπτή δήλωση που δημοσιεύτηκε εκ μέρους της Ορθόδοξης κοινότητας, αναφέρεται ότι οι Ορθόδοξοι πληγώθηκαν και βίωσαν βαθύ πόνο.

    Το πάρτι με μουσική στην εκκλησία του Αγίου Βουκόλου στην περιοχή Κονάκ της Σμύρνης προκάλεσε την αντίδραση της ορθόδοξης κοινότητας.

    Σε γραπτή δήλωση που εξέδωσε εκ μέρους της κοινότητας, ο πρόεδρος της κοινότητας Γιώργος Θεοδωρίδης αναφέρει:

    «Γεια σας, μουσουλμάνοι φίλοι μας, εβραίοι φίλοι μας, λεβαντίνοι φίλοι μας, Σμυρνιοί, τοπικοί διοικούντες και κυβερνώντες, θέλαμε να ξεκινήσουμε με το ‘γεια σας’, την τουρκική λέξη που μεταφέρει συναισθήματα, ηχοχρώματα, χρώματα, μυρωδιές και μελωδίες που είναι μοναδικές σε κάθε γλώσσα.

    Πρώτα για να συναντηθούμε με ένα γεια και μετά για να μοιραστούμε μαζί σας την πολύ βαθιά, πολύ απερίγραπτη θλίψη, τον πόνο και τη θλίψη μας. Γιατί δεν έχουμε κανέναν άλλον εκτός από τον άλλον. Ζούμε μαζί σε αυτή την αρχαία πόλη εδώ και εκατοντάδες χρόνια.

    Έγιναν αμοιβαία λάθη, έχουμε αμοιβαία δικαιώματα. Πληρώσαμε το τίμημα για τα λάθη μας και λάβαμε την ανταμοιβή για τα δικαιώματά μας. Μάθαμε αμοιβαία να σεβόμαστε ο ένας τον άλλον. Ήταν συχνά δύσκολο, αλλά ως γιοι αυτής της πόλης, προσπαθούσαμε πάντα να ζούμε μαζί από την αρχή χωρίς να παραιτούμαστε. Στις λαμπάδες του Χάνουκα, κάτω από το χριστουγεννιάτικο δέντρο, στα αυγά του Πάσχα, στις νύχτες του Laylat al-Qadr, ευχόμασταν ειρήνη και ηρεμία για τους ανθρώπους αυτής της χώρας.

    Ο καθένας από εμάς φώναξε τον Θεό με τον τρόπο που μας λέει η δική μας πίστη: προστάτεψε μας, μην μας στερείς τη φιλεσπλαχνία σου. Και τώρα, ως Ελληνόπουλα της αρχαίας Σμύρνης, που πλέον είμαστε πολύ λίγοι, αναζητούμε και πάλι καταφύγιο στη ζεστασιά σου για να μοιραστούμε τον βαθύ πόνο που βιώνουμε.

    Φίλοι, αδελφοί και αδελφές- σε ένα πάρτι που διοργάνωσε μια παρέα στην εκκλησία του Αγίου Βουκόλου, έναν από τους ναούς της πίστης μας, ήπιαν αλκοόλ, χόρεψαν και η μορφή του Ιησού Χριστού έγινε ορεκτικό του πάρτι στο ναό μας. Δεν μπορούμε να βρούμε λόγια για να εκφράσουμε τα συναισθήματά μας.

    Δεν μπορούμε να βγάλουμε τον κόμπο από το λαιμό μας και να μιλήσουμε. Από την άλλη πλευρά, ακόμη και αν δεν μπορούμε να πούμε τίποτα, πιστεύουμε ότι θα μας καταλάβετε. Διότι αυτό που βιώνουμε σήμερα δεν διαφέρει σε τίποτα από τις διάφορες παρενοχλήσεις που υπέστησαν τα μέλη διαφόρων θρησκειών κατά τη διάρκεια της ιστορίας. Η ανθρωπότητα εξακολουθεί να προσπαθεί να μάθει να σέβεται την ιερότητα του άλλου. Αδελφοί και αδελφές, όλες οι θρησκείες είναι ιερές. Οι χώροι όλων των θρησκειών είναι ιεροί. Όλοι οι προφήτες είναι άγιοι και το πώς πρέπει να αντιμετωπίζουμε τα ιερά καθορίζεται από καθολικούς κανόνες. Η εκκλησία του Αγίου Βουκόλου, που χτίστηκε το 1886, είναι επίσης ένας τόπος όπου χιλιάδες άνθρωποι προσευχήθηκαν, αναζήτησαν καταφύγιο και αγίασαν στο πέρασμα της ιστορίας για να θεραπεύσουν τα προβλήματά τους, να χαιρετήσουν τον Θεό, να ευχαριστήσουν.

    Οι τοίχοι του φέρουν τα ίχνη των παρακλήσεων και των προσευχών. Οι εικόνες του καλούν τους ανθρώπους στην καλοσύνη εδώ και αιώνες.

    Όπως τα τζαμιά, όπως οι συναγωγές, είναι ο οίκος του Θεού. Είναι το σπίτι της καλοσύνης. Πιστεύουμε ακράδαντα ότι οι εικόνες του κόμματος που παρατίθενται εδώ θα ραγίσουν τις καρδιές όλων των Σμυρνιτών, ακόμη και από διαφορετικές θρησκείες, επειδή εμείς, ως χριστιανοί, θα πληγωνόμασταν πολύ από την προβολή αυτών των εικόνων σε τζαμιά και συναγωγές.

    Δεν θα μπορούσαμε να δεχτούμε αυτή τη συμπεριφορά, η οποία θεωρήθηκε άξια του Ιησού Χριστού, να εκτεθεί στον Προφήτη Μωάμεθ ή στον Προφήτη Μωυσή. Δεν πρέπει. Διαφορετικά, η ανθρωπιά μας θα πληγεί. Διαφορετικά θα γίνουμε βάρβαροι. Αγαπητοί αδελφοί και αδελφές της Σμύρνης, μετά από ένα τέτοιο περιστατικό, το οποίο συνέβη για πρώτη φορά σε αυτή την πόλη, όπου το Αζάν, η Καμπάνα και ο Χαζάν φωνάζουν στο Θεό δίπλα-δίπλα εδώ και εκατοντάδες χρόνια, ζητάμε τη βοήθειά σας και τη βοήθεια των διαχειριστών μας για να δείξουμε μεγαλύτερη ευαισθησία στα θρησκευτικά μας συναισθήματα στις εκδηλώσεις που θα πραγματοποιηθούν στην εκκλησία μας, η οποία χρησιμοποιείται ως Πολιτιστικό Κέντρο του Μητροπολιτικού Δήμου Σμύρνης, και στους άλλους ναούς μας, και ευχόμαστε να μην εκτεθούμε ποτέ ξανά σε τέτοια αναλγησία.

    Ευελπιστώντας σε μια ζωή φιλίας, αγάπης, ευγνωμοσύνης και πάντα με σεβασμό ο ένας για τον άλλον».

    Ποιος είναι ο Άγιος Βουκόλος

    Ο Άγιος Βουκόλος υπήρξε κατά την παράδοση ο πρώτος επίσκοπος της Σμύρνης. Έζησε στους πρωτοχριστιανικούς χρόνους, αρχές του 2ου αιώνα μ.Χ.. Αναφέρεται ότι χειροτονήθηκε από τον Ευαγγελιστή Ιωάννη και ότι προτού πεθάνει όρισε ως διάδοχό του τον ιερομάρτυρα Πολύκαρπο, που έμελλε να γίνει ο πολιούχος της Σμύρνης. Ο Βουκόλος ανακηρύχθηκε άγιος της Ορθόδοξης Εκκλησίας και η μνήμη του εορτάζεται στις 6 Φεβρουαρίου.

    Ναοί του Αγίου

    Στη Σμύρνη οικοδομήθηκε Ναός του Αγίου Βουκόλου, του «Άη-Βούκλα» όπως αποκαλούνταν από τους Σμυρναίους, το 1866, ο οποίος είχε γυάλινο τρούλο. Ο Ναός γλίτωσε από την φωτιά της Καταστροφής του 1922 διότι περιβαλλόταν από πυκνοδομημένο κλοιό κατοικιών. Χρησιμοποιήθηκε ως αποθήκη αρχικά, αργότερα ως αίθουσα συναυλιών, ως αρχαιολογικό μουσείο και χώρος αποθήκευσης αρχαιοτήτων. Το 2011 αποκαταστάθηκε και στο εσωτερικό του ναού αποκαλύφθηκαν αγιογραφίες.

    Ντίσκο η Παναγία Σουμελά

    Οργίλες αντιδράσεις είχε προκαλέσει αντίστοιχα και το γύρισμα βίντεο κλιπ στην ιστορική μονή της Παναγίας Σουμελά στην Τραπεζούντα στις αρχές του 2022. Οι αρχές παρενέβησαν, απολύθηκε ο υπεύθυνος του δήμου που έδωσε τη σχετική άδεια και το γεγονός στηλιτεύτηκε στα ΜΚΔ σφόδρα.

    Πηγή: ethnos.gr - Photo by Anthony DELANOIX on Unsplash

  • Τα έθιμα και οι παραδόσεις της Κυριακής των Βαΐων – Γιατί τρώμε ψάρι ενώ είναι Σαρακοστή
    Τα έθιμα και οι παραδόσεις της Κυριακής των Βαΐων – Γιατί τρώμε ψάρι ενώ είναι Σαρακοστή

    Η Κυριακή των Βαΐων, σηματοδοτεί την έναρξη της Εβδομάδας των Παθών

    Την Κυριακή των Βαΐων ο λαός μας τη γιορτάζει με ιδιαίτερη λαμπρότητα και ονομάζεται έτσι, γιατί «μετά Βαΐων και κλάδων» έγινε η υποδοχή του Χριστού στα Ιεροσόλυμα.

    Ο Χριστός μπαίνει στην πόλη χωρίς την βασιλική πολυτέλεια, καθισμένος σε ένα γαϊδουράκι. Αντί για ροδοπέταλα και τελετές, τα μικρά παιδιά κουνούν τα βάγια των φοινίκων, αντί να τον υποδεχτούν οι πολιτικοί και θρησκευτικοί ηγέτες του τόπου.

    Χαρακτηριστικό έθιμο της ημέρας είναι ο στολισμός των εκκλησιών με βάγια, ενώ μετά τη λειτουργία ο παπάς ευλογεί και δίνει στους πιστούς, σταυρούς από βάγια, τους οποίους βάζουν στα εικονίσματα ή όπου αλλού, για προστασία.

    Από την Κυριακή των Βαΐων αρχίζει ουσιαστικά η Μεγάλη Εβδομάδα ή Εβδομάδα των Παθών.

    Κατά τους πρώτους αιώνες του Χριστιανισμού η εορτή τελούταν μαζί με την ανάσταση του Λαζάρου. Αργότερα η δεύτερη, μετατέθηκε κατά μία ημέρα νωρίτερα και έτσι το Σάββατο που προηγείται της Κυριακής των Βαΐων ονομάζεται Σάββατο του Λαζάρου.
    Γιατί τρώμε ψάρι ενώ είναι Σαρακοστή

    Παρά το γεγονός ότι είναι Σαρακοστή, σήμερα το ψάρι επιτρέπεται.

    Έτσι και το παιδικό τραγούδι ήταν: «Βάγια, Βάγια των βαγιών, τρώνε ψάρι και κολιό, κι ως την άλλη Κυριακή με το κόκκινο αυγό!».

    Αρχικά, η κατανάλωση ψαριών, λαδιού και κρασιού την ημέρα αυτή, θεωρήθηκαν ασυμβίβαστα προς την ιερότητα της Μεγάλης Εβδομάδας και της ακολουθούμενης νηστείας, σύμφωνα με το laografika.gr. Όμως, όλα αυτά για το χαρμόσυνο χαρακτήρα της ημέρας προσαρμόστηκαν ανάλογα.

    Υπάρχει πάντως μια διχογνωμία στο ζήτημα του αν καταλύεται ψάρι ή όχι. Η γνώμη του Θεόδωρου του Στουδίτη είναι ότι την Κυριακή των Βαΐων «τρώγεται ψάρι», επειδή θεωρείται Δεσποτική εορτή.

    Για τον Άγιο Νικόδημο τον Αγιορείτη μόνο μία ημέρα της Μεγάλης Σαρακοστής τρώγεται ψάρι δηλαδή, την ημέρα του Ευαγγελισμού.Είναι χαρακτηριστική η θέση των Aποστολικών Διαταγών όταν λένε:«Μετά από αυτές (δηλαδή τις εορτές των Χριστουγέννων και των Θεοφανείων), να τηρείται τη νηστεία της Τεσσαρακοστής, η οποία περιλαμβάνει ανάμνηση της ζωής του Κυρίου και της νομοθεσίας. Να κρατιέται αυτή η νηστεία πριν από το Πάσχα, αρχίζοντας από τη Δευτέρα και συμπληρούμενη την Παρασκευή.

    Αυτή που τελειώνει είναι η νηστεία της Μεγάλης Σαρακοστής και αυτή που αρχίζει είναι η νηστεία της Μεγάλης Εβδομάδας. Άρα, όπως αναφέρει το dogma.gr, η εορτή αυτή βρίσκεται ανεξάρτητα ανάμεσα σε δύο νηστείες. Η θέση της λοιπόν δίνει το δικαίωμα να ομιλούν περί καταλύσεως κατ΄αυτήν την ημέρα ψαριού.

    Πηγή: in.gr

  • Γιατί το Ορθόδοξο και το Καθολικό Πάσχα γιορτάζονται σε διαφορετικές ημερομηνίες
    Γιατί το Ορθόδοξο και το Καθολικό Πάσχα γιορτάζονται σε διαφορετικές ημερομηνίες

    Το Ορθόδοξο και το Καθολικό Πάσχα εορτάζονται συνήθως σε διαφορετικές ημερομηνίες.

    Σε αντίθεση με τα περισσότερα ευρωπαϊκά έθνη, που θα γιορτάσουν το Πάσχα στις 9 Απριλίου, η Ελλάδα θα γιορτάσει το Ορθόδοξο Πάσχα μία εβδομάδα αργότερα, στις 16 Απριλίου.

    Οι Ορθόδοξες Εκκλησίες εξακολουθούν να χρησιμοποιούν το Ιουλιανό ημερολόγιο για το Πάσχα, πράγμα που σημαίνει ότι σε ορισμένες περιόδους μπορεί να υπάρχει μια εβδομαδιαία καθυστέρηση σε σχέση με το Γρηγοριανό.

    Λόγω αυτής της διαφοράς στη μέτρηση των ημερών, η τελευταία φορά που τα δύο μεγάλα χριστιανικά δόγματα μοιράστηκαν μια ημερομηνία για τον εορτασμό του Πάσχα ήταν το 2017.

    Το χρονικό χάσμα μεταξύ του εορτασμού του Πάσχα για τα δύο δόγματα θα διευρύνεται ολοένα και περισσότερο.

    Ως αποτέλεσμα αυτού του διευρυνόμενου χάσματος, από το 2700 και μετά, ο εορτασμός του Πάσχα για την Ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία και τις δυτικές χριστιανικές εκκλησίες δεν θα συμπέσει ποτέ ξανά.

    Συνολικά, σε ολόκληρο τον 21ο αιώνα ο εορτασμός του Πάσχα θα γίνει την ίδια μέρα 31 φορές, αλλά σε κάθε επόμενο αιώνα αυτό θα συμβαίνει όλο και πιο σπάνια.

    Η τελευταία φορά που θα συμπέσουν οι εορτασμοί του Πάσχα υπολογίζεται ότι θα είναι το 2698. Από τότε, Ορθόδοξοι και Δυτικοί Χριστιανοί δεν θα γιορτάσουν ποτέ ξανά μαζί την Ανάσταση του Χριστού.

    Υπολογισμός των ημερομηνιών του Ελληνορθόδοξου και του Καθολικού Πάσχα

    Ένας πολύπλοκος παράγοντας που προκάλεσε συζητήσεις σε όλη την ιστορία ήταν η εύρεση μιας ενιαίας ημερομηνίας για το Πάσχα και η εμμονή σε αυτήν. Στις πρώτες μέρες της πίστης τους, οι Χριστιανοί γιόρταζαν την Ανάσταση του Ιησού Χριστού σε διάφορες περιόδους κατά τη διάρκεια του έτους.

    Ήταν οι Άγιοι Πατέρες της Α' Οικουμενικής Συνόδου το 325 μ.Χ. που κατέληξαν σε έναν ενιαίο τρόπο καθορισμού της ημερομηνίας.

    Αποφάσισαν ότι το Πάσχα έπρεπε να γιορτάζεται την πρώτη Κυριακή μετά την πρώτη πανσέληνο μετά την εαρινή ισημερία, αλλά πάντα μετά το Εβραϊκό Πάσχα (Passover).

    Μέχρι σήμερα, οι Ορθόδοξοι έχουν κολλήσει σε αυτή τη μέθοδο υπολογισμού της ημερομηνίας της γιορτής, με αποτέλεσμα ο εορτασμός του Ορθόδοξου Πάσχα να πέφτει συνήθως αργότερα από ό,τι στον δυτικό κόσμο.

    Mερικά χρόνια, ωστόσο, το Ανατολικό και το Δυτικό Πάσχα πέφτουν την ίδια ημερομηνία, και αυτό θα συμβεί ξανά το 2025.

    Το 1923, μια ομάδα ορθόδοξων εκκλησιών συναντήθηκε στην Κωνσταντινούπολη για να επανεξετάσει το ημερολογιακό ζήτημα, υιοθετώντας τελικά μια αμφιλεγόμενη θέση ότι σημαντικές θρησκευτικές ημερομηνίες θα ακολουθούσαν το πιο αστρονομικά ακριβές Γρηγοριανό ημερολόγιο, με εξαίρεση το Πάσχα.

    Πηγή: Ιefimerida.gr - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: EUROKINISSI/ ΓΙΩΡΓΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ

  • Πύργος: Μικρή κίνηση στην Κυριακάτικη αγορά
    Πύργος: Μικρή κίνηση στην Κυριακάτικη αγορά

    Συνδυασμός περιπάτου και αγορών είναι για αρκετούς πολίτες στον Πύργο η Κυριακή των Βαΐων.

    Μόνοι ή οικογενειακά αρκετοί βρέθηκαν το μεσημέρι της Κυριακής στην αγορά, είτε για να ψωνίσουν είτε για να πάρουν μια γεύση ενόψει των αγορών τη Μ. Εβδομάδα.

    kuriaki kinisi 2

    kuriaki kinisi 3

    kuriaki kinisi 4

    kuriaki kinisi 5

    kuriaki kinisi 6

  • Ι.Ν. Αγ. Σπυρίδωνος Πύργου: Κυριακή των Βαϊων - Η θριαμβευτική είσοδος του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού στα Ιεροσόλυμα
    Ι.Ν. Αγ. Σπυρίδωνος Πύργου: Κυριακή των Βαϊων - Η θριαμβευτική είσοδος του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού στα Ιεροσόλυμα
    «Βάγια, Βάγια των βαγιών, τρώνε ψάρι και κολιό, κι ως την άλλη Κυριακή, με το κόκκινο αυγό!».
    Αγαπητοί μας Χριστιανοί, καθώς η δύσκολη και κοπιαστική περίοδος της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, έφτασε ήδη στο τέλος και ενώ είμαστε έτοιμοι να υποδεχτούμε την Μεγάλη Εβδομάδα η Αγία μας Ορθόδοξη Εκκλησία τιμάει κατά την γνωστή σε όλους μας Κυριακή των Βαΐων, ή Κυριακή της Βαϊοφόρου την λαμπρή και θριαμβευτική είσοδο του Κυρίου Ημών Ιησού Χριστού στην πόλη της Ιερουσαλήμ, ως Βασιλέα και Λυτρωτή του γένους των ανθρώπων!
    Τα πρώτα χρόνια μετά την επικράτηση του Χριστιανισμού η εορτή της Κυριακής των Βαΐων εορταζόταν μαζί με την Ανάσταση του Λάζαρου. Στη συνεχεία όμως οι Ιεροί Πατέρες της Εκκλησίας μας, καθιέρωσαν να μεταθέσουν την εορτή του Λάζαρου την προηγούμενη ήμερα το λεγόμενο Σάββατο του Λαζάρου. Η Κυριακή των Βαΐων δεν ανήκει όπως πολλοί λάθος θεωρούν στην Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα διότι η πρώτη ημέρα της Μεγάλης Εβδομάδας είναι η Μεγάλη Δευτέρα. Βέβαια λόγω του ότι στις Εκκλησίες έχει θεσπιστεί να τελείται την Κυριακή των Βαΐων το βράδυ η ακολουθία του Νυμφίου δηλαδή (ο όρθρος της Μεγάλης Δευτέρας), συγκαταλέγεται έτσι και η Κυριακή των Βαΐων στην Μεγάλη Εβδομάδα.
    Σύμφωνα με το Ιερό Ευαγγέλιο της εορτής, έξι μέρες πριν από το Εβραϊκό Πάσχα ο Ιησούς πήγε στην Βηθανία εκεί όπου έμενε ο Λάζαρος και εκεί ετοίμασαν για χάρη του δείπνο. Την επόμενη ημέρα πλησίασαν στα Ιεροσόλυμα κοντά στο Όρος των Ελαιών και ο Ιησούς έστειλε δύο από τους μαθητές του και τους είπε: «Πηγαίνετε στο απέναντι χωριό και μόλις μπείτε μέσα θα βρείτε ένα πουλάρι δεμένο στο οποίο κανένας ακόμη δεν έχει καθίσει λύστε το και φέρτε το». Έφεραν οι μαθητές το γαϊδουράκι στον Χριστό και έβαλαν πάνω σε αυτό τα ρούχα τους και εκείνος κάθισε πάνω του. Όταν ο Ιησούς πλησίαζε πια στο σημείο όλο το πλήθος των μαθητών του άρχισαν να δοξάζουν χαρούμενοι τον Θεό με δυνατή φωνή για όλα τα θαύματα τα οποία είχαν δει να γίνονται. Πολλοί έστρωναν τα ρούχα τους και άλλοι έκοβαν κλαδιά από τα δέντρα και τα έστρωναν κάτω στο δρόμο φωνάζοντας με δυνατή φωνή «ὡσαννά, εὐλογημένος ὁ ἐρχόμενος ἐν ὀνόματι Κυρίου, ὁ βασιλεὺς τοῦ Ἰσραήλ».
    Τα Βάϊα και οι κλάδοι των φοινίκων, σήμαιναν την κατά του διαβόλου και του θανάτου νίκη του Χριστού! Το δε «Ωσαννά», ερμηνεύεται σώσον σε παρακαλώ. Το δε «πωλάριο της όνου» και το κάθισμα του Ιησού πάνω του ακάθαρτου ζώου κατά τον νόμο τους, σήμαινε την πρώην ακαθαρσία και αγριότητα των εθνών και την μετά από λίγο υποταγή αυτών στο άγιο Ευαγγέλιο. Τα κλαδιά στα χέρια μας επιβεβαιώνουν την ετοιμότητα μας και την διάθεση μας να Τον ακολουθήσουμε σε αυτό το δρόμο της θυσίας και ότι αποδεχόμαστε τη θυσία και την αυταπάρνηση σαν τη μόνη βασιλική οδό προς τη θεία Βασιλεία.
    Τελικά αυτοί οι κλάδοι και η όλη γιορτή φανερώνουν την πίστη μας στην τελική νίκη του Χριστού! Ο Χριστός εισέρχεται στα Ιεροσόλυμα «επί πώλον όνου». Πορεύεται και οι Ισραηλίτες τον υποδέχονται με τιμές ως Βασιλιά. Εκείνος δεν δίνει ιδιαίτερη σημασία στις τιμές, δεν περιορίζεται στο πανηγύρι, στην πρόσκαιρη δόξα, αλλά προχωρεί στο σταυρό και την Ανάσταση. Η είσοδος του Χριστού στα Ιεροσόλυμα είναι τελικά η είσοδος του μαρτυρίου στην επίγεια ζωή του Κυρίου. Σε λίγες ημέρες θα μαρτυρήσει και θα θανατωθεί στο Σταυρό, για να θανατώσει το θάνατο και να χαρίσει τη Ζωή!
    "Μετά βαΐων και κλάδων" λοιπόν αγαπητοί μας Χριστιανοί και αδελφοί, υποδεχόμαστε και εμείς το Χριστό, στην αρχή της Μεγάλης Εβδομάδας, μοιάζοντας περισσότερο δυστυχώς με τους ανθρώπους της Ιερουσαλήμ, σαγηνεμένοι από τα θαύματα και μην ακούγοντας το βάθος των λόγων και των έργων Του! Η Κυριακή των Βαΐων είναι η ημέρα κατά την οποία οι χριστιανοί επαναδιατυπώνουμε την πίστη μας στον Ιησού Χριστό και την προσήλωσή μας στις εντολές του. Είναι η ημέρα κατά την οποία δηλώνουμε την αποφασιστικότητά μας ότι ο Χριστός είναι ο Κύριος της ζωής μας. Είναι καιρός όμως να ξεφύγουμε πλέον από την παρανοημένη εικόνα που έχουμε για το Χριστό και να τον αναζητήσουμε στην γνήσια κοινωνία με το πρόσωπό Του, το Θεό που μας λυτρώνει, μας κάνει υπεύθυνους για τη ζωή και την ελευθερία μας και μας προτείνει την οδό που ξεκινά από το Πάθος, αλλά καταλήγει πάντοτε στην Ανάσταση. Την δική Του και την δική μας...
    Χαρακτηριστικό έθιμο της ημέρας είναι ο στολισμός των Εκκλησιών με βάγια, ενώ ο Ιερέας ευλογεί και δίνει στους πιστούς σταυρούς από βάγια, τους οποίους βάζουμε στα εικονίσματα ή όπου αλλού χρειαζόμαστε προστασία, τελείται δε η Θεία λειτουργία του Άγιου Ιωάννου του Χρυσόστομου. Βεβαία επειδή τις επόμενες ημέρες πρόκειται να βιώσουμε τα συνταρακτικά εκείνα και θαυμαστά γεγονότα της Σταύρωσης και της Ταφής του Κυρίου η Αγία μας Εκκλησία θέσπισε η εορτή αυτή να εορτάζεται καταλύοντας οι πιστοί Ψάρι. Σύμφωνα δε με τον Θεόδωρο Στουδίτη την Κυριακή των Βαΐων τρώγεται το Ψάρι διότι είναι Δεσποτική εορτή. Από την άλλη όμως ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης, τονίζει πως η μοναδική Ημέρα που καταλύεται ψάρι μέσα στην Μεγάλη και Αγία Σαρακοστή είναι κατά την εορτή του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου. Εμείς όμως καλό είναι να τηρούμε την άποψη του Αγίου Θεοδώρου του Στουδίτου καταλύοντας Ψάρι, ενώ η άποψη του Αγίου Νικοδήμου του Αγιορείτου αναφέρεται κυρίως στο μοναχικό τυπικό.
    Απολυτίκιο εορτής: Ήχος δ’.
    Συνταφέντες σοι διά του Βαπτίσματος, Χριστέ ο Θεός ημών, της αθανάτου ζωής ηξιώθημεν τη Αναστάσει σου και ανυμνούντες κράζομεν· Ωσαννά εν τοις υψίστοις, ευλογημένος ο ερχόμενος, εν ονόματι Κυρίου.
    Ερμηνεία: Αφού ταφήκαμε μαζί με Σε, Χριστέ και Θεέ μας, δια του βαπτίσματός μας (το οποίο είναι τύπος του θανάτου Σου και της ταφής Σου), αξιωθήκαμε δια της αναστάσεώς Σου να εισέλθωμε στην αθάνατο ζωή της Βασιλείας Σου. Γι’ αυτό υμνούντές Σε, κράζομε: Βοήθησέ μας και σώσε μας, Συ, που ως Θεός κατοικείς στα ύψιστα μέρη του Ουρανού. Aς είσαι ευλογημένος Συ, που έρχεσαι απεσταλμένος από τον Κύριο!
    ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΣΕ ΚΑΘΕ ΣΤΑΥΡΩΜΕΝΟ ΣΕ ΚΑΘΕ ΠΟΝΕΜΕΝΟ ΣΕ ΚΑΘΕ ΣΤΕΝΑΧΩΡΗΜΕΝΟ
    ΣΕ ΚΑΘΕ ΘΛΙΜΜΕΝΟ ΣΥΝΟΔΟΙΠΟΡΟ ΑΠΟ ΤΟΝ ΓΟΛΓΟΘΑ ΘΑ ΟΔΗΓΗΘΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΑΝΑΣΤΑΣΗ!
    Π. ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΚΑΤΣΗΔΗΜΑΣ
  • Μητροπολίτης Ιγνάτιος: Όποιος αρνείται την προσφορά σε πρόσφυγες δεν είναι Χριστιανός
    Μητροπολίτης Ιγνάτιος: Όποιος αρνείται την προσφορά σε πρόσφυγες δεν είναι Χριστιανός

    «Όταν είδα να ανοίγουν παρεκκλήσια στα νησιά για να μπουν οι άνθρωποι, ήταν η αγιότερη πράξη που υπήρξε», ανέφερε σε συνέντευξή του ο Μητροπολίτης Δημητριάδος και Αλμυρού Ιγνάτιος

    «Δεν μπορώ να δεχτώ κάποιον που αρνείται την προσφορά σε πρόσφυγες και μετανάστες. Για μένα αυτός δεν είναι ούτε Έλληνας ούτε Ορθόδοξος. Η Ορθοδοξία περιθάλπει όποιον άνθρωπο από όπου και αν είναι. Αυτό σημαίνει Χριστός. Όσο θα κηρύττουμε τον Χριστό αυτό θα το κάνουμε πράξη» υπογράμμισε στον ραδιοσταθμό Alpha ο Μητροπολίτης Δημητριάδος και Αλμυρού Ιγνάτιος.

    Συμπλήρωσε ότι «στους πρόσφυγες και τους μετανάστες είναι ο Χριστός σήμερα. Αυτόν τον Χριστό διδάσκουμε… Θα είμαστε υπόλογοι αν δεν τον υποδεχτούμε. Μόνο με αυτόν τον Χριστό μπορούμε να γιορτάσουμε πραγματική Ανάσταση το Πάσχα».
    «Όταν είδα να ανοίγουν παρεκκλήσια στα νησιά για να μπουν οι άνθρωποι, ήταν η αγιότερη πράξη που υπήρξε. Ακόμα και την φυσική εικόνα, το ξύλο, όπου και αν την βρούμε, θα την πάρουμε, θα την καθαρίσουμε και θα την βάλουμε σε ένα καλό σημείο του σπιτιού μας. Έτσι είναι και ο άνθρωπος. Βεβαίως έχει πόνο, κόπο. Όσο και αν μας λοιδόρησαν εμάς τους Έλληνες, δικαίως τώρα στρέφουν όλοι τα μάτια και λένε ότι οι Έλληνες είναι άνθρωποι» ανέφερε ο κ. Ιγνάτιος.

    Εμείς 400 χρόνια σκλαβιάς και δεν χαθήκαμε, θα χαθούμε τώρα; Και τώρα θα αντέξουμε

    Απαντώντας στις φωνές που θεωρούν ως απειλή για τον Χριστιανισμό την έλευση Μουσουλμάνων στην Ευρώπη, ο Μητροπολίτης Δημητριάδος κος Ιγνάτιος είπε «και εγώ ανησυχώ, αλλά στο όνομα της ανησυχίας δεν μπορείς να αφήσεις ένα παιδί νηστικό. Εμείς 400 χρόνια σκλαβιάς και δεν χαθήκαμε, θα χαθούμε τώρα; Και τώρα θα αντέξουμε. Η Ευρώπη κινδυνεύει γιατί έχασε τον Θεό. Τούς προέκυψε το Ισλάμ και τρέχουν να βάλουν θρησκευτικά στα σχολεία για να μάθουν τα παιδιά τι είναι Θεός και τι τζαμί. Αν πάμε φοβικά, θα κάνουμε τα μεγαλύτερα λάθη. Η Εκκλησία όποτε χρειάστηκε έδωσε τα πάντα».

    Ανέφερε χαρακτηριστικά πως «στην Ορθόδοξη Θεολογική Σχολή των Αθηνών διδαχτήκαμε το Ισλάμ. Έδωσα μάθημα για το Ισλάμ. Είναι λάθος να πούμε ότι όλο το Ισλάμ είναι τζιχαντιστές και θέλει ‘’ιερό πόλεμο’’. Βεβαίως, υπάρχουν στοιχεία που όποιος τα παραφράσει ή τα πάρει στα χέρια του για πολιτικούς λόγους, μπορεί να το μετατρέψει σε πολεμική μηχανή. Και το Ευαγγέλιο του Χριστού όμως δεν απέτρεψε τις Σταυροφορίες. Η παρερμηνεία έφερε αίμα. Ως βιβλίο πολιτισμού ο καθένας πρέπει να διαβάσει το Κοράνι, και δεν έχει να χάσει τίποτα, γιατί όμως ένας Ευρωπαίος όταν διαβάζει το Κοράνι γίνεται τζιχαντιστής; Έχει χάσει το νόημα της ζωής και μέσα από το Κοράνι που ευκολύνει τα πράγματα νομίζει ότι μπορεί να βρει νόημα στη ζωή του. Εμείς οι Έλληνες έχουμε παράδοση, μυστικισμό, έχουμε την αλήθεια».
    Πηγή: Protothema.gr
Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ

Marma Touch