Παρασκευή, 07 Απριλίου 2023 15:40

Επιστήμονες εντόπισαν μαύρη τρύπα - «φυγά»: Θα μπορούσε να ταξιδέψει από τη Γη στη Σελήνη σε 14 λεπτά! Οι εκπληκτικές εικόνες

Μια υπερμεγέθη μαύρη τρύπα που τρέχει μακριά από τον γαλαξία της με ταχύτητα περίπου 4 εκατομμυρίων μιλίων την ώρα, τόσο γρήγορα που θα μπορούσε να ταξιδέψει από τη Γη στη Σελήνη σε μόλις 14 λεπτά, εντόπισαν αστρονόμοι, με επικεφαλής το Πανεπιστήμιο Γέιλ.

Αναλύοντας εικόνες από το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble της NASA οι ερευνητές ανακάλυψαν μια ασυνήθιστη, πολύ λεπτή, σχεδόν ευθεία λωρίδα νεαρών αστεριών. Έπειτα από παρατηρήσεις με το φασματόμετρο απεικόνισης χαμηλής ανάλυσης και το φασματογράφο εγγύς υπερύθρου του Αστεροσκοπείου Keck συμπέραναν ότι έβλεπαν το επακόλουθο μιας μαύρης τρύπας που πετούσε. Τα ευρήματα δημοσιεύονται στο περιοδικό «The Astrophysical Journal Letters».

Hubble Telescope and Hawaiʻi observatory spot possible runaway black hole https://t.co/PkNBEr9rq1 pic.twitter.com/WCO9HVHNed

— Maui Now (@MauiNOW) April 6, 2023

Η μαύρη τρύπα έχει αφήσει πίσω της ένα πρωτοφανές ίχνος από νεογέννητα αστέρια μήκους 200.000 ετών φωτός. «Πιστεύουμε ότι βλέπουμε ένα κύμα πίσω από τη μαύρη τρύπα, όπου το αέριο ψύχεται και είναι σε θέση να σχηματίσει αστέρια. Έτσι βλέπουμε τον σχηματισμό άστρων που ακολουθούν τη μαύρη τρύπα», δηλώνει ο καθηγητής Αστρονομίας και Φυσικής στο Πανεπιστήμιο Γέιλ και επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης, Πίτερ Βαν Ντόκουμ. Όπως προσθέτει χαρακτηριστικά: «Αυτό που βλέπουμε είναι αυτό που επακολουθεί. Όπως τα απόνερα πίσω από ένα πλοίο, βλέπουμε τα απόνερα πίσω από τη μαύρη τρύπα».

Two's company, and three's a crowd... even when it comes to black holes!

Hubble detected evidence of a "runaway" black hole that was ejected from its host galaxy after a tussle between it and two other black holes. Find out more: https://t.co/hEs3i7MUma pic.twitter.com/5qUlaRsVmF

— Hubble (@NASAHubble) April 6, 2023

Ο Πίτερ Βαν Ντόκουμ σημειώνει ότι «κάτι τέτοιο δεν έχουμε δει ποτέ πουθενά στο σύμπαν». «Γνωρίζουμε εδώ και πολύ καιρό ότι υπάρχουν υπερμεγέθεις μαύρες τρύπες και είχε προβλεφθεί εδώ και περίπου 50 χρόνια ότι κάποιες φορές θα μπορούσαν να εκτιναχθούν από τους γαλαξίες. Εάν επιβεβαιωθεί, αυτή θα είναι η πρώτη απόδειξη μιας φυγής υπερμεγέθους μαύρης τρύπας, που θα αποδεικνύει αυτή την πρόβλεψη».

Μια πιθανή εξήγηση για τη μαύρη τρύπα που απομακρύνθηκε από τον γαλαξία καταγωγής της αφορά στη συγχώνευση δύο γαλαξιών, που και οι δύο περιέχουν μια υπερμεγέθη μαύρη τρύπα στον πυρήνα τους. Καθώς οι μαύρες τρύπες στριφογυρίζουν η μία γύρω από την άλλη στο κέντρο του νέου συγχωνευμένου γαλαξία, μια τρίτη υπερμεγέθης μαύρη τρύπα μέσα σε άλλο γαλαξία εισβάλει και η αλληλεπίδραση μεταξύ των τριών δημιουργεί αρκετή ταχύτητα ώστε να τορπιλίσει μια από τις τρεις μαύρες τρύπες. Κάτι σαν ένα γαλαξιακό μπιλιάρδο μεταξύ τριών τεράστιων μαύρων τρυπών.

Σε επόμενο στάδιο οι ερευνητές επιδιώκουν να κάνουν παρατηρήσεις με το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb και το διαστημικό Αστεροσκοπείο Ακτινών Χ Chandra για να επιβεβαιώσουν εάν η ανακάλυψή τους είναι στην πραγματικότητα μια μαύρη τρύπα- φυγάς.

Τελευταία τροποποίηση στις Παρασκευή, 07 Απριλίου 2023 10:53

Στο νοσοκομείο αστροναύτης μετά την επιστροφή στη Γη από τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό

Ένας Αμερικανός αστροναύτης νοσηλεύεται, μετά την επιστροφή του στη Γη έπειτα από παραμονή σχεδόν οκτώ μηνών στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ISS), ανακοίνωσε η NASA.

Η αμερικανική διαστημική υπηρεσία δεν αποκάλυψε την ταυτότητα του αστροναύτη, ούτε τους λόγους για τους οποίους παρέμεινε στο νοσοκομείο, επικαλούμενη το «ιατρικό απόρρητο».

Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για έναν από τους τρεις Αμερικανούς της αποστολής Crew-8 της SpaceX. Οι Μάθιου Ντόμινικ, Μάικλ Μπάρατ και Τζάνετ Επς επέστρεψαν στη Γη τη νύχτα της Πέμπτης προς την Παρασκευή με ένα διαστημόπλοιο Dragon της SpaceX, αφού πέρασαν 232 ημέρες στον ISS. Μέλος της αποστολής ήταν και ο Ρώσος κοσμοναύτης Αλεξάντρ Γκεμπένκιν.

Μετά την προσθαλάσσωση του πυραύλου στα ανοιχτά της Φλόριντα, η NASA ανέφερε ότι ένας αστροναύτης αντιμετώπισε «ιατρικό πρόβλημα». Όλοι τους μεταφέρθηκαν σε νοσοκομείο της Πενσακόλα, υποβλήθηκαν σε εξετάσεις και οι τρεις πήραν εξιτήριο και έχουν ήδη φτάσει στο Διαστημικό Κέντρο Τζόνσον, στο Χιούστον του Τέξας. Ο μοναδικός αστροναύτης που παρέμεινε για νοσηλεία είναι «σε σταθερή κατάσταση και υπό παρακολούθηση, για προληπτικούς λόγους» ανέφερε η NASA.

Η NASA κατέγραψε τον ήχο μέσα από μια μαύρη τρύπα - Ένας από τους πιο ανατριχιαστικούς θορύβους

Ανατριχιάζει ο ήχος του διαστήματος μέσα από το video που κυκλοφόρησε η NASA

ΗNASA δημιούργησε ένα ανατριχιαστικό ηχητικό κλιπ με ηχητικά κύματα που κυματίζουν από μια υπερμεγέθη μαύρη τρύπα στο διάστημα.

Η μαύρη τρύπα βρίσκεται στο κέντρο του σμήνους των γαλαξιών του Περσέα, που βρίσκεται 250 εκατομμύρια έτη φωτός μακριά. Και τα ηχητικά κύματα που προέρχονται από αυτό έχουν μετατοπιστεί κατά 57 και 58 οκτάβες για να γίνουν ακουστά στα ανθρώπινα αυτιά.

Η αμερικανική διαστημική υπηρεσία κυκλοφόρησε τον ήχο το 2022 και ο καλύτερος τρόπος για να το περιγράψει είναι ένα απόκοσμο ουρλιαχτό που ακούγεται τρομακτικό και θυμωμένο.

Αυτή είναι η πρώτη φορά που αυτά τα ηχητικά κύματα εξάγονται και γίνονται ηχητικά.

Ακούστε τον:

Διαπίστωσαν ότι τα ακουστικά κύματα ταξίδευαν μέσα από το τεράστιο αέριο που περιβάλλει την υπερμεγέθη μαύρη τρύπα, η οποία είναι πλέον διάσημη για τον ήχο της.

Στην πραγματικότητα, τα κύματα περιέχουν τη χαμηλότερη νότα που έχει εντοπιστεί ποτέ στο σύμπαν, πολύ πιο κάτω από την ανθρώπινη ακοή.

Διάστημα: Βρέθηκε «δίδυμος» Γαλαξίας με τον δικό μας

Ο νέος γαλαξίας αλλάζει τις θεωρίες για το πώς εξελίχθηκε το σύμπαν

Η ανακάλυψη ενός μακρινού γαλαξία παρόμοιου με τον γαλαξία στο όποιον υπάγεται το ηλιακό σύστημα, πλανήτης του οποίου είναι η Γη προκαλεί αμφισβητήσεις σχετικά με τις θεωρίες για το πώς εξελίχθηκε το σύμπαν.

Ειδικότερα, οι ερευνητές ανακάλυψαν έναν μακρινό γαλαξία σε σχήμα δίσκου που έχει πάρα πολλές ομοιότητες με τον δικό μας. Ονομάζεται REBELS-2 και είναι πολύ πιο «τακτοποιημένος» από ό,τι προτείνει η υπάρχουσα επιστήμη για την ηλικία του, σύμφωνα με έρευνα με επικεφαλής αστρονόμους στο Πανεπιστήμιο του Λέιντεν στην Ολλανδία.

Σύμφωνα με τα όσα επισημαίνουν επιστήμονες στο CNN, ο REBELS-25 είναι πολύ νεότερος από τον γαλαξία μας. Έχει παρόμοια περιστροφή και δομή, αντί να φαίνεται ογκώδης και χαοτικός, όπως άλλοι πρώιμοι γαλαξίες.

«Με βάση τα όσα γνωρίζουμε για τον σχηματισμό των γαλαξιών, αναμένουμε ότι οι περισσότεροι πρώιμοι γαλαξίες θα είναι μικροί και με άτακτη εμφάνιση», λέει η Jacqueline Hodge, αστρονόμος και μέλος της μελέτης.

Οι πρώτοι γαλαξίες τείνουν να συνενώνονται σε πιο ομαλά σχήματα, απίστευτα αργά. Η ομάδα των ερευνητών ισχυρίζεται πως το φως που φτάνει στη Γη από το REBELS-25 εκπέμπεται μόλις 700 εκατομμύρια χρόνια μετά τον σχηματισμό του Σύμπαντος, δηλαδή πριν από 13,8 δισεκατομμύρια χρόνια. Πρόκειται για ένα εξαιρετικά σύντομο χρονικό διάστημα για να γίνει τόσο τακτοποιημένο.

«Η παρατήρηση ενός γαλαξία τόσο παρόμοιου με τον δικό μας, στον οποίο η περιστροφή είναι εξαιρετικά κυρίαρχη, αμφισβητεί τα όσα γνωρίζουμε για το πόσο γρήγορα οι γαλαξίες στο πρώιμο Σύμπαν εξελίσσονται στους τακτικούς γαλαξίες του σύγχρονου Κόσμου», λέει η Lucy Rowland, φοιτήτρια που κάνει το διδακτορικό της στο Πανεπιστήμιο του Λέιντεν.

Η περιστροφή και η δομή του γαλαξία παρατηρήθηκαν χρησιμοποιώντας το τηλεσκόπιο Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) στη βόρεια Χιλή. Η ομάδα βρήκε επίσης στοιχεία που δείχνουν ακόμη πιο προηγμένα χαρακτηριστικά, όπως σπειροειδείς βραχίονες, και σχεδιάζει να κάνει πρόσθετες παρατηρήσεις για να επιβεβαιώσει αν υπάρχουν στην πραγματικότητα.

«Η εύρεση περαιτέρω στοιχείων για πιο προηγμένες δομές θα ήταν μια συναρπαστική ανακάλυψη, καθώς αυτός θα ήταν ο πιο μακρινός γαλαξίας με τέτοιες δομές που έχουν παρατηρηθεί μέχρι σήμερα», τονίζει η Rowland.

Ο Andrew Blaine, καθηγητής αστροφυσικής στο Πανεπιστήμιο του Leicester, ο οποίος δεν συμμετείχε στην εργασία, είπε ότι το REBELS-25 είναι «λίγο ασυνήθιστο» αλλά «δεν είναι αδύνατον», ενώ εστίασε στον ρόλο του τηλεσκοπίου ALMA.

Ο Blaine σημειώνει ότι χρειάζεται εκτενέστερη έρευνα προτού οι επιστήμονες αλλάξουν την κατανόησή τους για τον σχηματισμό γαλαξιών.

Ο Ντέιβ Κλέμεντς, λέκτορας αστροφυσικής στο Imperial College του Λονδίνου που δεν συμμετείχε στην εργασία, είπε ότι ήταν «μεγάλη έκπληξη» να βρεθεί ένας γαλαξίας όπως ο REBELS-25. «Τότε, υπήρχε η θεωρία πως το Σύμπαν ήταν πολύ πιο χαοτικό και οι αλληλεπιδράσεις και οι συγχωνεύσεις γαλαξιών αναμενόταν να διαταράξουν τη σχετικά εύθραυστη δομή του δίσκου», είπε στο CNN.

*Με πληροφορίες από mk.ru

Η ανακάλυψη ενός νεαρού γαλαξία σαν τον δικό μας ανατρέπει τις θεωρίες για την εξέλιξη του σύμπαντος

Ερευνητές ανακάλυψαν έναν μακρινό δισκοειδή γαλαξία που έχει παρόμοια χαρακτηριστικά με τον δικό μας, και θα μπορούσε να αλλάξει την κατανόησή μας για το πώς σχηματίζονται οι γαλαξίες.

Ο γαλαξίας, ο οποίος ονομάστηκε REBELS-25, είναι πολύ πιο οργανωμένος από ό,τι θα περίμενε κανείς για την ηλικία του, σύμφωνα με την έρευνα αστρονόμων από το Πανεπιστήμιο Leiden στην Ολλανδία.

Ο REBELS-25 είναι πολύ νεότερος από τον δικό μας γαλαξία, αλλά παρουσιάζει ομοιότητες στη δομή και την περιστροφή του, αντί να εμφανίζεται χαοτικός όπως άλλοι πρώιμοι γαλαξίες, ανέφεραν οι ερευνητές στη μελέτη που πρόκειται να δημοσιευτεί στο περιοδικό Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

«Σύμφωνα με την κατανόησή μας για τον σχηματισμό των γαλαξιών, αναμένουμε οι περισσότεροι πρώιμοι γαλαξίες να είναι μικροί και να μοιάζουν ακατάστατοι», δήλωσε η συν-συγγραφέας της μελέτης Jacqueline Hodge, αστρονόμος στο Πανεπιστήμιο του Leiden.

Οι πρώιμοι γαλαξίες τείνουν να ενώνονται μεταξύ τους και να αναπτύσσουν πιο ομαλά σχήματα απίστευτα αργά – ο δικός μας γαλαξίας χρειάστηκε δισεκατομμύρια χρόνια για να αναπτύξει τακτοποιημένες δομές, είπαν οι ερευνητές.

Μόλις 700 εκατομμυρίων ετών

Το φως που φτάνει στη Γη από τον REBELS-25 εκπέμφθηκε μόλις 700 εκατομμύρια χρόνια μετά το σχηματισμό του σύμπαντος (που εκτιμάται ότι έγινε πριν από 13,8 δισεκατομμύρια χρόνια), ένα εκπληκτικά σύντομο χρονικό διάστημα για να εμφανίζεται τόσο τακτοποιημένος.

«Βλέποντας έναν γαλαξία με τέτοιες ομοιότητες με τον δικό μας, αμφισβητούμε την κατανόησή μας για το πόσο γρήγορα οι γαλαξίες στο πρώιμο Σύμπαν εξελίσσονται στους τακτοποιημένους γαλαξίες του σημερινού σύμπαντος», ανέφερε η επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης Lucie Rowland.

Η περιστροφή και η δομή του γαλαξία παρατηρήθηκαν με το τηλεσκόπιο Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) στη βόρεια Χιλή. Η ομάδα βρήκε επίσης δεδομένα που υπαινίσσονται ακόμη πιο ανεπτυγμένα χαρακτηριστικά, όπως σπειροειδείς βραχίονες, και σχεδιάζουν να πραγματοποιήσουν περισσότερες παρατηρήσεις για να επιβεβαιώσουν αν όντως υπάρχουν.

«Η εύρεση περαιτέρω ενδείξεων για πιο εξελιγμένες δομές θα ήταν μια συναρπαστική ανακάλυψη, καθώς θα ήταν ο πιο μακρινός γαλαξίας με τέτοιες δομές που έχει παρατηρηθεί μέχρι σήμερα», δήλωσε η Rowland.

«Μεγάλη έκπληξη»

Ο Dave Clements, ερευνητής αστροφυσικής στο Imperial College του Λονδίνου, ο οποίος δεν συμμετείχε στη μελέτη, δήλωσε ότι «είναι μεγάλη έκπληξη» η εύρεση ενός γαλαξία όπως ο REBELS-25.

«Το σύμπαν τότε πιστεύεται ότι ήταν πολύ πιο χαοτικό, με τις αλληλεπιδράσεις και τις συγχωνεύσεις γαλαξιών να διαταράσσουν τη σχετικά εύθραυστη δομή ενός δίσκου. Και όμως, με αυτό μοιάζει ο REBELS-25», δήλωσε στο CNNi.

«Είναι απλώς ένας πολύ ασυνήθιστος γαλαξίας, που έζησε μια απροσδόκητα ήσυχη ζωή μέχρι τη στιγμή που τον βλέπουμε, ή μήπως αυτές οι παρατηρήσεις μας λένε ότι τα πρώτα στάδια του σχηματισμού των γαλαξιών δεν λειτουργούν όπως νομίζουμε; Αυτή τη στιγμή δεν έχουμε την απάντηση».

Δίας: Εκτοξεύθηκε το «Europa Clipper» της NASA – Αναζητά την πιθανή ύπαρξη εξωγήινης ζωής (video)

Οι επιστήμονες θεωρούν ότι η Ευρώπη, το φεγγάρι του Δία, το φεγγάρι έχει πιθανότατα έναν υπόγειο ωκεανό.

Ένας πύραυλος SpaceX Falcon Heavy απογειώθηκε, τη Δευτέρα (14/10), από το Ακρωτήριο Κανάβεραλ της Φλόριντα, μεταφέροντας ένα σκάφος της NASA που έχει σχεδιαστεί για να εξερευνήσει το παγωμένο φεγγάρι του Δία με την ονομασία Ευρώπη και να αναζητήσει σημάδια εξωγήινης ζωής.

Συγκεκριμένα, όπως αναφέρουν οι «Los Angeles Times», το «Europa Clipper» θα κάνει ταξίδι πεντέμισι ετών και περίπου 2,8 δισεκατομμυρίων χιλιομέτρων προς τον μεγαλύτερο πλανήτη του ηλιακού συστήματος μας. Το ταξίδι του «Europa Clipper» δεν θα είναι άμεσο, καθώς θα υποβοηθηθεί από τη βαρύτητα, περνώντας πρώτα από τον Άρη στις αρχές του επόμενου έτους και στη συνέχεια θα περάσει γύρω από τη Γη στα τέλη του 2026 προτού στραφεί προς τον Δία και το παγωμένο, δυναμικό φεγγάρι του.

Η αποστολή του «Europa Clipper» στον Δία

Ως εκ τούτου, το «Europa Clipper» είναι προγραμματισμένο να φτάσει στον Δία το 2030 και να συλλέξει δεδομένα για περισσότερα από τέσσερα χρόνια. Όταν τελειώσει η αποστολή, το διαστημικό σκάφος θα πετάξει σε ένα από τα βραχώδη φεγγάρια του Δία για να διασφαλίσει ότι το διαστημόπλοιο δεν θα μολύνει την Ευρώπη. Η εκτόξευση ήταν αρχικά προγραμματισμένη για τις 10 Οκτωβρίου, αλλά δεν έγινε λόγω του τυφώνα Μίλτον.

Οι επιστήμονες υποστηρίζουν εδώ και δεκαετίες μια αποστολή στην Ευρώπη, από τότε που το σκάφος «Galileo» της NASA διαπίστωσε ότι το φεγγάρι έχει πιθανότατα έναν υπόγειο ωκεανό, ο οποίος θερμαίνεται από τις βαρυτικές δυνάμεις του Δία που συμπιέζουν και τεντώνουν τον πυρήνα του φεγγαριού, καθώς η Ευρώπη περιστρέφεται γύρω από τον γιγαντιαίο πλανήτη με ιλιγγιώδη ταχύτητα. Με νερό, μια πηγή ενέργειας με τη μορφή θερμότητας και ενδεχομένως οργανικές ενώσεις, οι επιστήμονες λένε ότι η Ευρώπη θα μπορούσε να είναι φιλοξενήσει εξωγήινη ζωή.

Ενώ θα βρίσκεται σε τροχιά γύρω από τον Δία, το «Europa Clipper» θα περάσει δεκάδες φορές από την Ευρώπη και θα χρησιμοποιήσει τη σειρά επιστημονικών οργάνων του για να μελετήσει τη δυναμική του υπόγειου ωκεανού του φεγγαριού και να αναζητήσει οργανικές ενώσεις, δηλαδή μια πιθανή ένδειξη ζωής. Η αποστολή του «Europa Clipper», αξίας 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων, σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε από το Jet Propulsion Laboratory της NASA. Είναι ο μεγαλύτερος πλανητικός ανιχνευτής που έχει κατασκευάσει ποτέ η διαστημική υπηρεσία.

Πηγή: iEidiseis.gr - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ΑΠΕ-ΕΡΑ/ CRISTOBAL HERRERA-ULASHKEVICH

Η ανακάλυψη τεράστιων πιδάκων μαύρης τρύπας αναγκάζει αστρονόμους να... ξανασκεφτούν τη δομή του σύμπαντος!

Αστρονόμοι εντόπισαν δύο τεράστιους πίδακες ύλης, που εκτοξεύονται από μια υπερμεγέθη μαύρη τρύπα σε απόσταση 7,5 δισεκατομμυρίων ετών φωτός από τη Γη.

«Οι μαύρες τρύπες θεωρούνται οι σκουπιδοφάγοι του σύμπαντος, που καταβροχθίζουν οτιδήποτε τους πλησιάζει. Πριν ρουφήξει το αντικείμενο η μαύρη τρύπα, εκρέει ένα κλάσμα του, σχηματίζοντας έναν πίδακα», επεσήμανε ο Martijn Oei, μεταδιδακτορικός στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Καλιφόρνια.

Οι πίδακες των μαύρων τρυπών αυξάνουν την ακτινοβολία και τα σωματίδια κοντά στην ταχύτητα του φωτός, με αποτέλεσμα να λάμπουν σε μήκη κύματος ορατά στα ραδιοτηλεσκόπια.

Οι αστρονόμοι τους έδωσαν το παρατσούκλι Πορφύριος

Μια τέτοια λάμψη τράβηξε το 2018 την προσοχή των αστρονόμων που υπογράφουν μελέτη, καθώς εξέταζαν τον ουρανό χρησιμοποιώντας το ευρωπαϊκό ραδιοτηλεσκόπιο LOFAR, ή LOw Frequency ARray.

Η ισχύς των πιδάκων που ανακαλύφθηκαν πρόσφατα ισοδυναμεί με εκείνη τρισεκατομμυρίων ήλιων. Είναι τόσο τεράστιοι που οι ερευνητές τους έδωσαν το παρατσούκλι Πορφύριος, από τον γίγαντα της ελληνικής μυθολογίας.

Μπροστά στην ανακάλυψη αυτή οι αστρονόμοι καλούνται να επανεξετάσουν όσα γνώριζαν για το μέγεθος των πιδάκων καθώς και για το πώς μπορούν να επηρεάσουν το περιβάλλον τους και τη δομή του σύμπαντος.

«Δεν έχουν το μέγεθος ενός ηλιακού συστήματος ή ενός γαλαξία. Έχει τη διάμετρο 140 γαλαξιών. Ο Γαλαξίας μας θα ήταν μια μικρή κουκκίδα μπροστά σε αυτές τις δύο γιγάντιες εκρήξεις», τόνισε.

Πηγή: Ethnos.gr - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΑΡΧΕΙΟΥ
    Μαύρη τρύπα με πίδακες 140 φορές μεγαλύτερους από τον γαλαξία μας, ανακάλυψαν αστρονόμοι

Αστρονόμοι ανακάλυψαν τους μακρύτερους πίδακες μαύρης τρύπας που έχουν παρατηρηθεί ποτέ στον ουρανό, σε έναν πολύ, πολύ μακρινό γαλαξία.

Οι εκρήξεις-ρεκόρ εκτείνονται σε 23 εκατομμύρια έτη φωτός από άκρη σε άκρη, κάτι που ισοδυναμεί με το να βάλεις στη σειρά 140 γαλαξίες σαν τον δικό μας, σύμφωνα με τους ερευνητές.

Με το όνομα Πορφυρίων, από έναν γίγαντα της ελληνικής μυθολογίας, αυτές οι δύο γιγαντιαίες εκροές – οι οποίες εκτοξεύονται πάνω και κάτω από μια υπερμεγέθη μαύρη τρύπα – σχηματίστηκαν όταν το σύμπαν ήταν μόλις 6,3 δισεκατομμυρίων ετών, λιγότερο από το μισό της σημερινής του ηλικίας των σχεδόν 14 δισεκατομμυρίων ετών.

Αν και αυτοί είναι οι μεγαλύτεροι πίδακες από μια μαύρη τρύπα που έχουν αναφερθεί μέχρι σήμερα, οι επιστήμονες δήλωσαν ότι τέτοιοι γιγάντιοι πίδακες δεν είναι τόσο σπάνια όσο νομίζαμε προηγουμένως, με περισσότερους από 10.000 να έχουν ανακαλυφθεί μέχρι σήμερα, αναφέρει ο Independent.

Οι δύο πίδακες, οι οποίοι προέρχονται από απόσταση περίπου 7,5 δισεκατομμυρίων ετών φωτός, έχουν συνδυασμένη ισχύ που ισοδυναμεί με τρισεκατομμύρια ήλιους, δήλωσαν οι ερευνητές.

Προέρχονται από έναν γαλαξία περίπου 10 φορές μεγαλύτερης μάζας από τον δικό μας, πρόσθεσαν.

Πριν τον Πορφύριο, ο μεγαλύτερος επιβεβαιωμένος πίδακας ήταν ο Αλκυονέας (επίσης όνομα γίγαντα της ελληνικής μυθολογίας), ο οποίος εκτείνεται σε έκταση που αντιστοιχεί σε περίπου 100 δικούς μας γαλαξίες.

Τα ευρήματα των επιστημόνων, που δημοσιεύονται στο περιοδικό Nature, υποδηλώνουν ότι αυτά τα γιγάντια συστήματα πιδάκων μπορεί να έχουν παίξει μεγαλύτερο ρόλο στο σχηματισμό των αρχαίων γαλαξιών από ό,τι πιστεύαμε μέχρι σήμερα.

Διασχίζοντας τον κοσμικό ιστό

Ο Πορφύριος υπήρχε κατά τη διάρκεια μιας εποχής κατά την οποία τα νήματα που συνδέουν και τροφοδοτούν τους γαλαξίες, γνωστά ως κοσμικός ιστός, ήταν πιο κοντά μεταξύ τους απ' ό,τι τώρα. Αυτό σημαίνει ότι τεράστιοι πίδακες σαν αυτόν, έφταναν σε μεγαλύτερο τμήμα του κοσμικού ιστού από ό,τι πιστεύαμε, είπαν οι ερευνητές.

Ο Πορφύριος και άλλοι τεράστιοι πίδακες βρέθηκαν χρησιμοποιώντας τα ραδιοτηλεσκόπια LOFAR (LOw Frequency ARray), τα οποία βρίσκονται σε επτά χώρες της Ευρώπης, με το κύριο δίκτυο κεραιών στην Ολλανδία.

Όσον αφορά το ερώτημα γιατί αυτοί οι πίδακες είναι τόσο μεγάλοι, ο Μάρτιν Χάρντκασλ, καθηγητής αστροφυσικής στο Πανεπιστήμιο του Χέρτφορντσαϊρ στο Ηνωμένο Βασίλειο, δήλωσε ότι αυτό θα μπορούσε να οφείλεται στο γεγονός ότι η συσσώρευση – η διαδικασία με την οποία οι μαύρες τρύπες καταναλώνουν το υλικό που τις περιβάλλει – θα ήταν μακρά και σταθερή, επιτρέποντας στους πίδακες να στρέφονται προς την ίδια κατεύθυνση για δισεκατομμύρια χρόνια. «Χρειάζεται ο συνδυασμός μεγάλης ισχύος και μεγάλης διάρκειας ζωής για να φτάσει κανείς σε αυτά τα πολύ μεγάλα μεγέθη», εξήγησε.

Πηγή: Cnn.gr - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΑΡΧΕΙΟΥ

Η NASA έστειλε κούκλες στο διάστημα για να μετρήσει την ακτινοβολία - Τι έδειξε η αποστολή

Με κούκλες μετρά η NASA και η ESA την διαστημική ακτινοβολίαπου δέχονται οι αστροναύτες.

Έρευνα με τη συνεργασία επιστημόνων από ερευνητικά κέντρα και πανεπιστήμια σε όλο τον κόσμο επιχειρεί να κατανοήσει το περιβάλλον ακτινοβολίας και την επίδραση που έχει η ακτινοβολία στον άνθρωπο, με στόχο τον μετριασμό των πιθανών κινδύνων για την υγεία. Η έρευνα καταλήγει στο συμπέρασμα ότι μελλοντικές αποστολές προς τη Σελήνη είναι απίθανο να εκθέσουν τους αστροναύτες σε ακτινοβολία μεγαλύτερη από τα όρια που έχει θέσει η NASA.

Οι δύο κούκλες που μέτρησαν την ακτινοβολία

Στη διάρκειας τριών εβδομάδων αποστολή «Άρτεμις Ι», που ταξίδεψε χωρίς πλήρωμα το 2022 στη Σελήνη, τέθηκε σε τροχιά γύρω της και στη συνέχεια επέστρεψε στη Γη, ενσωματώθηκαν πολλοί αισθητήρες μέτρησης της ακτινοβολίας: σε διάφορες τοποθεσίες μέσα στο διαστημόπλοιο Orion και πάνω στις δύο κούκλες που μεταφέρει, την Ζόχαρ και τη Χέλγκα.

Η Χέλγκα πέταξε χωρίς προστατευτικό γιλέκο, ενώ η Ζόχαρ φορούσε προστατευτικό γιλέκο. Οι αισθητήρες συνέλεγαν δεδομένα ακτινοβολίας διαρκώς κατά τη διάρκεια του ταξιδιού μεταξύ της Γης και της Σελήνης.

Σύμφωνα με τα πρώτα αποτελέσματα της έρευνας, που δημοσιεύθηκαν στο περιοδικό «Nature», η έκθεση στην ακτινοβολία διέφερε σημαντικά ανάλογα με τη θέση του αισθητήρα, με τις πιο θωρακισμένες περιοχές να παρέχουν τέσσερις φορές περισσότερη προστασία από τις λιγότερο θωρακισμένες. Η έκθεση στην ακτινοβολία από συμβάντα μεγάλων ηλιακών σωματιδίων στην πιο βαριά θωρακισμένη περιοχή της κάψουλας παρέμεινε κάτω από 150 millisieverts, που θεωρείται ένα ασφαλές επίπεδο για την αποφυγή οξείας ασθένειας ακτινοβολίας. Τα δεδομένα αυτά επικυρώνουν το σχέδιο θωράκισης του διαστημικού σκάφους.

Επίσης, ο προσανατολισμός του διαστημικού σκάφους επηρέασε την έκθεση στην ακτινοβολία. Μια στροφή 90 μοιρών κατά τη διάρκεια της πτήσης του Orion στην εσωτερική ζώνη Βαν Άλεν μείωσε την έκθεση σε ακτινοβολία κατά 50% και αυτό παρέχει στους ερευνητές πολύτιμες πληροφορίες για μελλοντικά σχέδια αποστολών.